Icy Box expansion voor Synology NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 15:24
Mijn vraag
Ik heb momenteel Synology NAS. Ik zou graag willen uitbreiden maar een DX 517 Expansion unit (5 bays) voor €500+ vind ik het niet waard. Ik zie via Tweakers ook de Icy Box 10 bay:

uitvoering: Icy Box 10-bay Extern SINGLE Systeem Zwart

Ik zou bovenstaande Icy Box graag willen inrichten met 20TB schijven en hierbij een 2 Disk-Raid gebruik (zoals SHR2). Dit zou ik graag willen koppelen met USB aan mijn huidige NAS.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben puur aan het uitzoeken of het überhaupt mogelijk is en of er software is om een soort van Raid toe te voegen aan een Icy Box 10 Bay, of dat het puur Raid-0 storage is, zonder enige vorm van back-up.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 21:50
Volgens de handleiding zijn het 10 losse schijven, allemaal apart benaderbaar in Windows.

Single RAID is naar mijn idee een onzin term.
En RAID is geen backup.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
Ik vond je topic toevallig en was eigenlijk ook wel benieuwd, gezien ik ook op de uitkijk ben naar een vervanger van m'n huidige NAS.

Ik ben absoluut geen kenner, dus heb ook wat gekeken op Google.
Volgens mij is dit de variant die RAID ondersteunt: uitvoering: Icy Box RAID Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Opifex schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:28:
Ik vond je topic toevallig en was eigenlijk ook wel benieuwd, gezien ik ook op de uitkijk ben naar een vervanger van m'n huidige NAS.

Ik ben absoluut geen kenner, dus heb ook wat gekeken op Google.
Volgens mij is dit de variant die RAID ondersteunt: uitvoering: Icy Box RAID Zwart
Had ik toevallig net ook gevonden. Het lijkt erop dat zij meerdere systemen aanbieden met 8-10 bays, maar allemaal SINGLE zijn, behalve die variant. Ik zag echter op de website dat deze geen RAID 6 doet, maar wel 2x RAID 5? Ik houd zelf namelijk het liefst 2 parity disks bij een NAS van 8 Bays+, in plaats van 1 disk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1992Mark
JukeboxBill schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:26:
Volgens de handleiding zijn het 10 losse schijven, allemaal apart benaderbaar in Windows.

Single RAID is naar mijn idee een onzin term.
En RAID is geen backup.
Had ik gezien. Ik weet da RAID geen back-up is, echter bedoel ik het in de term ''Schijffouten staan niet gelijk aan einde systeem''. Ik weet dat alsnog de gehele zet-up in één keer naar de maan kan gaan door blikseminslag, foutieve afsluiting, brand etc. Maar het gaat mij er gewoon om dat indien één schijf kapot is, ik niet direct de 18TB aan data kwijt ben, maar een hotswap kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:29
Als je rais wilt met die Icy-box 10bay over USB kun je denk ik het beste Windows Storage Spaces gebruiken.
Dat is wel traag voor parity volumes, maar best te doen in mirror volumes.

De Synology krijgt gewoon 10 USB volumes, daar kun je geen pools mee maken.

@Opifex Die icy box raid kast is leuk, maar ik kan de optie voor een rebuild niet vinden in de zeer beknopte user manual?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:20
Die icy box heeft een soort van in een chip ingebakken raid.
Die heeft bij verre niet de functionaliteit die Synology kent.
Dus bijvoorbeeld geen rebuild mogelijkheden bij disk failure.

Dat maakt een raidsysteem tamelijk nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1992Mark schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:05:
Mijn vraag
Ik heb momenteel Synology NAS. Ik zou graag willen uitbreiden maar een DX 517 Expansion unit (5 bays) voor €500+ vind ik het niet waard. Ik zie via Tweakers ook de Icy Box 10 bay:

uitvoering: Icy Box 10-bay Extern SINGLE Systeem Zwart

Ik zou bovenstaande Icy Box graag willen inrichten met 20TB schijven en hierbij een 2 Disk-Raid gebruik (zoals SHR2). Dit zou ik graag willen koppelen met USB aan mijn huidige NAS.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben puur aan het uitzoeken of het überhaupt mogelijk is en of er software is om een soort van Raid toe te voegen aan een Icy Box 10 Bay, of dat het puur Raid-0 storage is, zonder enige vorm van back-up.
Gaat niet werken. Hoogstens zie je 10 USB drives in je Syno, maar daar kan je verder niks mee, zeker geen raid.
Welke NAS heb je nu? En welke opslag capaciteit zoek je? Want met je voorstel krijg je 8x20TB=160TB. Dat is serieus veel...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Microkid schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Welke NAS heb je nu? En welke opslag capaciteit zoek je? Want met je voorstel krijg je 8x20TB=160TB. Dat is serieus veel...
Dit is ook mijn vraag. Wat is het doel van de uitbreiding en welke use case gaat het dienen. Je lijkt in het synology landschap te zitten, is een upgrade naar een grotere geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topic-titel aangepast zodat deze de lading iets beter dekt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Synology ondersteunt geen 3rd party multibay oplossingen over USB, je zult maar 1 schijf zien en geen rapportage over gezondheid e.d. krijgen. Je kunt alleen uitbreiden met hun eigen units.

Je hebt drie opties:
- Alle schijven vervangen door exemplaren van grotere capaciteit zodat je je doel bereikt
- Toch de Synology taks betalen en een DX kopen
- Andere NAS kopen

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
Microkid schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Gaat niet werken. Hoogstens zie je 10 USB drives in je Syno, maar daar kan je verder niks mee, zeker geen raid.
Ik heb nu een Synology 1817+ met 8x 16TB, SHR 2. Ongeveer 83TB bruikbaar.

Zou die andere Icy Box met Raid toepassing dan wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Al die ICY box kasten zullen voor de synology zichtbaar zijn als één of meerdere USB volumes.
Eventuele RAID moet plaatsvinden binnen die ICY box kast. Synology gaat daar niets mee doen tenzij je dat zelf via root access over ssh met mdadm gaat instellen, maar in hoeverre dat blijft werken na updates is een gok.

Zoals als eerder vermeld kunnen die ICY box kasten wel RAID, maar lijkt het erop dat een rebuild na degradatie niet mogelijk is. Ofwel, één disk stuk betekent dat je de de hele array moet rebuilden en dan verlies je alle data. Ofwel, disk stuk -> backup -> rebuild -> backup terug.

Lijkt mij de voordelen enigzins teniet te doen, maar wellicht heb je een andere mening.

Je kunt ook de V&A in de gaten houden voor wat multi-bay syno's of expansions die te koop komen.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 17-07-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
jeroen3 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:56:
Al die ICY box kasten zullen voor de synology zichtbaar zijn als één of meerdere USB volumes.
Eventuele RAID moet plaatsvinden binnen die ICY box kast. Synology gaat daar niets mee doen tenzij je dat zelf via root access over ssh met mdadm gaat instellen, maar in hoeverre dat blijft werken na updates is een gok.

Zoals als eerder vermeld kunnen die ICY box kasten wel RAID, maar lijkt het erop dat een rebuild na degradatie niet mogelijk is. Ofwel, één disk stuk betekent dat je de de hele array moet rebuilden en dan verlies je alle data. Ofwel, disk stuk -> backup -> rebuild -> backup terug.

Lijkt mij de voordelen enigzins teniet te doen, maar wellicht heb je een andere mening.

Je kunt ook de V&A in de gaten houden voor wat multi-bay syno's of expansions die te koop komen.
Eens, als er geen rebuild optie is, dan is RAID in deze setting voor mij nutteloos. Dan moet ik inderdaad toch kijken op de V&A voor een andere NAS, of een 12 bay, óf een aanvullende 8/12 bay NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik heb van de "V&A's-gebruikte-synology-dealer" (jjcp) toen een gebruikte DS2015 gekocht voor mijn koude opslag. Die gaat aan via WOL, het kost al energie zat.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 17-07-2023 15:22 ]

Pagina: 1