Laptop voor studerende zoon : XMG of Lenovo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:17
Mijn zoon, 18 jaar gaat verder studeren en moet voor die studies ICT een redelijk 'krachtige' laptop hebben.
We spreken VM's en nog wat andere zaken.
...Uiteraard wil hij ook gamen, iets wat ik als vader absoluut afraad tijdens de studies. (kuch kuch)

De laptop zal dus een i7,i9 ,... met 32GB en een 4070 ..... the works dus. Budget max 2000 euro waavan de vader emotioneel verplicht zal zijn om op te draaien voor een deel van de kosten.

Nu was zijn oog oa al op een Legion 5 pro gevallen en een voor mij absoluut onbekend merk XMG.
Van de Legion 5 pro staat het internet (youtube) vol van. Deze heb ik ook gehad voor welgeteld 3 dagen (lees maar mouspad issue) en teruggestuurd, maar over de rest was ik wel te spreken.

Over XMG vind je bijna niets. Enkel blijken er op discord en reddit wat posts te staan.
Ik sta nogal huiverig tegenover XMG dus. Als je de site, specs, en de waarborg (op papier) bekijkt lijkt het goed mee te vallen.

Heeft er eigenlijk iemand ervaring met XMG? Is het meer van onbekend is onbemind of zegt er iemand van afblijven en gaan voor Lenovo?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38

Thomg

Aww yiss

XMG is een welbekende duitse boer. Ze zijn een beetje de "XXX GAMING XXX" tak van Schenker, een fabrikant die Clevo barebones omtovert in no-nonsense laptops.

https://www.schenker-tech.de/en/

Geen zorgen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 14-07-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 15:40
Er zijn diverse partijen waar je zelf Clevo (waar XMG, BTO ed op zijn gebaseerd) kan samenstellen.

Ipv specifiek op zoek te gaan naar een laptop met 32GB ram kan je ook een met minder ram (liefst een enkele 16GB ram) waar je dan zelf extra werkgeheugen bij prikt.

Zelf heb ik jaren geleden een Gigabyte Aero 15 gekocht, werkt prima, maar een laptop met dikke GPU wordt wel heet bij gamen. Ook heb ik een game pc en gebruikte in de praktijk de laptop zelden voor gamen.
Dus mocht hij ook plek voor een vaste PC hebben dan adviseer ik eerder een losse game pc en een lichtere laptop voor college

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

In hoeverre gaat deze laptop effectief de volledige tijd VM's draaien? Naar mijn ervaring (IT opleiding gehad, zeer waarschijnlijk een andere) heb je af en toe een VM nodig maar niet zodanig dat je hiervoor een serieuze gaminglaptop nodig hebt.

Waar ik een beetje naartoe wil, is dat het voor een studie naar mijn mening vooral belangrijk is dat je laptop vlot draait, een goede bouwkwaliteit heeft, en dat je niet met het geluid zit van een opstijgende straaljager.

Als ik kijk naar wat mijn MacBook met M2 doet voor mijn werk (development, best wel nauw aansluitend aan de eisen die hier gesteld worden), denk ik dat een dergelijke laptop voor een studie een absolute droom moet zijn. Altijd volledig stil, en sneller voor development dan bijna alle Intel en AMD equivalenten. Daarbovenop gebouwd als een tank. Is dat niets voor jullie? Een 16GB model kan misschien budgettair nog wel lukken als je een studentenkorting of refurb kan regelen.

Voor mijn eigen studie had ik ook een MSI gaming bakbeest, en daar liep ik exact tegen het geluid en bouwkwaliteit aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Mavamaarten op 14-07-2023 17:49 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:17
Kan de replies al bijna niet bijhouden.

Al bedankt voor de geleverde replies. Meer waardige info dan uren ligen surfen.

@Thomg super, kan ik daar al eens op Googlen

@Metaalhoofd zijn geld tellende is hij al bezig geweest met oneindige combinaties. Bij XMG is het blijkbaar geen probleem om zelf dingen aan te passen ivm garantie

@yoga prijs is nog 'maar' met een 3050TI .. zou een laptop voor mij kunnen zijn en dat bedoel ik in de goede zin

@Mavamaarten Mac mag blijkbaar niet ivm software blijkbaar. (don't ask, de school is legitiem en bestaande, ondergetekende kijkt huilend naar zijn bankrekening ivm inschrijvingsgeld).. Vaste pc zie ik dan weer even niet zitten wegens de kosten en verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-10 21:45
Studenten draaien meestal niet de zwaarste VMs, en bouwkwaliteit en gewicht zijn ook zaken om mee te nemen.

Even voor het idee van computer load, ik ben student in AI en heb laatst tegelijkertijd in een VM c++ lopen compilen en tegelijkertijd een machine learning model lopen trainen op een i7 7700hq. Dat trok de laptop verbazingwekkend goed, weliswaar niet op top snelheid natuurlijk, maar snel genoeg voor mijn doen toen. 16 gig ram was vooral de bottleneck aan het worden.

Ik moet specifieke Windows en Linux programmas gebruiken voor mijn studie, dat is waarschijnlijk ook de reden bij die opleiding dat een MacBook afgeraden wordt.

Waarom wil je bouwkwaliteit en niet te veel gewicht? Als student ga je van hot naar her en de laptop zal wel tikken krijgen. Ik heb bij mij na een paar jaar wel wat deuken in de alu behuizing zitten. Tuurlijk gaat iedereen op zijn eigen manier om met spullen, maar meeste beschadigingen komen door een ongelukje of een gevallen tas.

Ik zit nu zelf te kijken naar de dell inspiron 16 plus 7630 als upgrade, en dan zelf 32 gig erin te zetten als ik het echt nodig ga hebben: https://www.dell.com/nl-n...-16-7630-laptop/cn76511sc
Dell heeft ook studentenkorting, dat is mooie extra

Ik ken een andere student die een Lenovo Legion pro iets heeft, en daar doet diegene ook al een hele tijd mee zonder problemen voor zijn studie.

Ik ben wel iemand die liever geen game uiterlijk laptop wil, dus vandaar dat ik de dell wil gaan halen. Uiteraard is iedereen situatie anders, en ik hoop dat mijn ervaringen als student helpen in de keuze van de laptop

[ Voor 1% gewijzigd door surfmann op 14-07-2023 18:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38

Thomg

Aww yiss

Aan de ene kant snap ik het ook wel, gamen op de HU/Uni met vrienden was destijds wel erg leuk samen, maar als ik er aan terug denk (al even geleden) waren het vooral de simpele spellen die je samen deed, niet de zware waar je een dGPU voor nodig hebt (vooral LoL). Vooral omdat er eigenlijk altijd wel iemand in de vriendengroep was die een baksteen had.

Ik zou zelf vooral focussen om alder lake of nieuwer (12th gen) en 32GB RAM. 16GB RAM is ook OK als je weet dat je het zelf kan upgraden en ook bereid bent dit te doen.

Een 13700H vind ik zelf al vrij heftig overkill voor de usecase. Een semi-premium 1340P gebaseerde laptop zal meer dan ruim voldoende zijn.

Terugblikkend zou ik vooral afstappen van een een laptop die ook fungeert als schild. Probeer onder de 2kg te zitten bijv. (hangt wel weer af van formaat natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
Op de GPU na lijkt dit een perfecte, goed geprijsde kandidaat: Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS0043MH). 2560x1600 16" IPS-scherm, vlotte Ryzen 7 7735HS met 32GB RAM en 1TB SSD.
Pagina: 1