Enkelsteens garagemuur isoleren advies/offerte check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-10 18:59
Dag allen,

Ik heb gedurende corona een kantoortje gemaakt in mijn garage, maar gedurende seizoenen er achter gekomen dat het grootste deel van het jaar het niet aangenaam is (zomers snel te warm, in de winter elektrische kachel op max en stel weer afgekoeld).

Nou is het garage dak al geïsoleerd (8cm hardgeperste plaat) maar zijn de muren slechts 10cm dik zonder aanvullende isolatie, tegen de muur zitten latten en daar op gipsplaten geschroefd. Om de leefbaarheid te verbeteren ben ik gaan kijken naar isolatie van de muren en heb ook een vakman over de vloer gehad om mij hier over te adviseren, hij kwam met het volgende:
  • EPS platen op de bestaande gipsmuur plakken en dan er over heen stucen.
  • EPS platen zouden dan 50mm tot 70mm zijn.
  • Hij wil ook de muren die grenzen aan het huis doen
  • Ook de bestaande scheidingswand tussen garage berging en garage kantoor moeten volgens hem een isolatieplaat.
Over PIR geeft hij aan dat dit ook kan, bijvoorbeeld een PIR + Gips of PIR + OBS maar dat de afwerking dan meer tijd/geld kost en dat het materiaal natuurlijk ook duurder is.

Mijn vraag is, klopt dit een beetje? Ik lees namelijk vooral over mensen die de isolatie platen rechtstreeks op de latten zetten en niet bovenop een al bestaande gipsplaat. Is dit een valide manier van isoleren of komen hier risico's bij kijken?

Daarnaast twijfel ik over isolatiewaarde, de 50 en 70mm zitten onder de 2,5rd maar volgens de vakman behaal je de meeste winst door de eerste 1,5rd en dat het totaal van de muur (dus inclusief de stenen muur en de gipsplaat die er al opzit) het dan wel goed komt.

Wat vinden jullie hier van? het ruimteverlies vind ik niet erg, dus zet gerust een plaat van 8cm neer ipv een van 5.

Als laatste een check vraag: overal rondom mijn huis zijn er van die ventilatie openingen met bijenbekje in de voegen van de stenen, maar in de garagemuren niet, is het verstandig om daar ook openingen in wat voegen te maken en zo'n bijenbekje te plaatsen voor ventilatie?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Alle reacties

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-10 10:55

Infant

It's a floating Dino!

In mijn schuur, ook enkelsteens, heb ik 3cm EPS met 18mm OSB en 3/18mm gips geplaatst.
https://www.isolatiemater...x30-18mm-t-g-rd136-156-m2

Die heb ik er direct tegenaan gelijmd met PUR. Dus geen regelwerk. Op een ander deel weer wel regelwerk gebruikt, omdat de muur zo krom was. Maar ook met alleen PUR vast gezet.

Het vocht wat onvermijdelijk door de stenen heen gaat komen, moet er aan de buitenkant ook weer uit kunnen. Dus je moet de muur niet met waterdichte dingen insmeren aan de buitenzijde.

Het zit er al een aantal jaar, een RD van 1 is voldoende. Je moet toch iets van ventilatie gaan doen. Dat moet of simpel jaren 80 stijl alle lucht domweg naar buiten pompen.

Of iets met een WTW.

Als je voor optie 1 gaat, heeft meer dan RD1 echt geen zin. Bij optie 2 uiteraard wel.

RD 1 t.o.v. de 0.0001 die het nu heeft is al best fantastisch.

Overigens moet de isolatie voornamelijk nu, in de zomer zijn werk doen. Want de stenen muur in de volle zon wordt een graadje of 60. Dus er moet een 40 graden warmte verschil buiten gehouden worden.
Vooral de alu die op het PIR zit gaat dan als het goed is het meeste werk doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Infant op 14-07-2023 16:25 ]

• thezs
Infant schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:20:
In mijn schuur, ook enkelsteens, heb ik 3cm EPS met 18mm OSB en 3/18mm gips geplaatst.
https://www.isolatiemater...x30-18mm-t-g-rd136-156-m2

Die heb ik er direct tegenaan gelijmd met PUR. Dus geen regelwerk. Op een ander deel weer wel regelwerk gebruikt, omdat de muur zo krom was. Maar ook met alleen PUR vast gezet.

Het vocht wat onvermijdelijk door de stenen heen gaat komen, moet er aan de buitenkant ook weer uit kunnen. Dus je moet de muur niet met waterdichte dingen insmeren aan de buitenzijde.

Het zit er al een aantal jaar, een RD van 1 is voldoende. Je moet toch iets van ventilatie gaan doen. Dat moet of simpel jaren 80 stijl alle lucht domweg naar buiten pompen.

Of iets met een WTW.

Als je voor optie 1 gaat, heeft meer dan RD1 echt geen zin. Bij optie 2 uiteraard wel.

RD 1 t.o.v. de 0.0001 die het nu heeft is al best fantastisch.

Overigens moet de isolatie voornamelijk nu, in de zomer zijn werk doen. Want de stenen muur in de volle zon wordt een graadje of 60. Dus er moet een 40 graden warmte verschil buiten gehouden worden.
Vooral de alu die op het PIR zit gaat dan als het goed is het meeste werk doen.
Hoe heb je de eps en pur platen verdeeld? Misschien is in mij geval het waard de pur aan de buitenmuren te doen en eps aan de muren die grenzen aan de woning.

Ventilatie in de garage ben ik van plan, zoals het nu ook is, te doen dmv roosters die boven de ramen en deur zit.

Heb je het zelf gedaan? Het kriebelt bij mij om zelf die dingen te gaan plakken en afwerken maar vrees ook dat ik het misschien niet luchtdicht krijg.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-10 10:55

Infant

It's a floating Dino!

Ah het zijn geen eps maar pir platen. Ik heb ze dus alleen aan de binnenkant zitten, en met flexibel pur vast geplakt:
https://www.isolatiemater...ieshop-flex-pur-nbs-750ml

Ja, zelf gedaan. Je kunt de achterkant met brede tape eerst aan elkaar plakken, dan is het redelijk luchtdicht.

• thezs
Infant schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:59:
Ah het zijn geen eps maar pir platen. Ik heb ze dus alleen aan de binnenkant zitten, en met flexibel pur vast geplakt:
https://www.isolatiemater...ieshop-flex-pur-nbs-750ml

Ja, zelf gedaan. Je kunt de achterkant met brede tape eerst aan elkaar plakken, dan is het redelijk luchtdicht.
Ah duidelijk, inmiddels vele filmpjes en artikelen verder denk ik dat ik het gewoon zelf ga doen. Wens was om het eerst na plaatsing te laten stucen maar omdat het de garage is ga ik gewoon voor pir + fermacell en dan er over heen sausen.

EPS heb ik laten vallen, pak gewoon de buiten muren met 50mm pir en de binnenmuren/scheidingsmuur met 20mm.

Heb jij trouwens ook iets met de schuur deur gedaan? Nou heeft mijn garage een houten kozijn met twee openslaande deuren maar denk niet dat dat enigzins isolerend spul is :P

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:37
Als je de kans hebt zou ik voordat je dit aanpakt ook kijken of je een split-unit airco kunt plaatsen.
Hiermee kun je dan het klimaat afregelen nadat je geïsoleerd hebt, ook is deze een stuk efficiënter in verwarmen dan een standaard elektrisch kacheltje.
Als je veel stookt in de winter heb je die installatie binnen een paar jaar terugverdient.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Comfort komt ook van onderen waar wrs de beton v/d garage direct op het zacht ligt (? klopt dit...) en erg koud kan aanvoelen. Met beloopbare isolatie waar ook nog een bureau met stoelen geen problemen op leveren, zou je daar wat aan kunnen doen.
Wil je de originele vloer toch (snel) beschikbaar hebben, verzin dan iets modulairs, zodat het snel weggehaald kan worden.

Ik vermoed dat zo'n vloer wel goed tav het comfort.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:57
Mijn schuur is enkelsteens en heb ik geïsoleerd met pirplaten en hier zaten al underlaymentplaten aan vastgeplakt.

Je kunt ze ook kopen met gipsplaten eraan vastgeplakt. Ik vond het een leuk klusje. Ik heb geen kachel dus in de winter is het er wel koud maar het is er droog.

We gebruiken de schuur om onze fietsen te stallen, onze jassen op te hangen, voorraad boodschappen te plaatsen dus dan is het prima.

Wil je er een werkplek van maken dan zou ik er wel een kachel bij plaatsen.
Garage isoleren

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20

BCC

Ik heb juist wel latten achter de pir om zo een mogelijkheid te creëren dat vocht eruit kan waaien - er zitten nog ventilatie openingen in de muur dus dat werkt volgens mij wel prima.

Jan de isolatie man zegt dat ook YouTube: Van binnenuit een buitenmuur isoleren | Voorzetwand isolatie PIR+OSB... 🙈

[ Voor 41% gewijzigd door BCC op 16-07-2023 14:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• thezs
BernardV schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:27:
Als je de kans hebt zou ik voordat je dit aanpakt ook kijken of je een split-unit airco kunt plaatsen.
Hiermee kun je dan het klimaat afregelen nadat je geïsoleerd hebt, ook is deze een stuk efficiënter in verwarmen dan een standaard elektrisch kacheltje.
Als je veel stookt in de winter heb je die installatie binnen een paar jaar terugverdient.
Daar zeg je me wat, ik heb al een split unit die onze slaapkamers koelt. De buitenunit staat op de garage, dus van mn garage kantoor naar boven toe is een klein stukje.

Ik zal even kijken of ik überhaupt wel nog een unit aan die buitenunit kan koppelen. EDIT: helaas, single split buitenunit. Zou er nog een single split kunnen neerzetten natuurlijk maar wel een duurdere oplossing zo.
route99 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:39:
Comfort komt ook van onderen waar wrs de beton v/d garage direct op het zacht ligt (? klopt dit...) en erg koud kan aanvoelen. Met beloopbare isolatie waar ook nog een bureau met stoelen geen problemen op leveren, zou je daar wat aan kunnen doen.
Wil je de originele vloer toch (snel) beschikbaar hebben, verzin dan iets modulairs, zodat het snel weggehaald kan worden.

Ik vermoed dat zo'n vloer wel goed tav het comfort.
Ik zat daar nog over na te denken, er zit wel iets qua ruimte onder de garage alleen de toegang tot die 'kruipruimte' is dichtgemetseld, weet wel dat er leidingen onder lopen. Zou ideaal zijn qua isolatie om onder de vloer te doen. Er bovenop is eigenlijk geen optie ivm de deuren etc, tenzij het echt 5 tot 10mm aan isolatie zou zijn wat denk ik te verwaarlozen is. Dan maar sloffen aan in de winter :)

[ Voor 3% gewijzigd door thezs op 16-07-2023 15:45 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10 22:42
De eerste isolatie heeft het grootste effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIDcKv8UWtrDac9AJpAK47HhmQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CvPTz7kFYMrLXh4dwvxOaJOZ.jpg?f=user_large

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-10 07:26
isolatie en vocht het is altijd lastig.
zeker als er ook nog een prijs aan het project hangt.
(EPS en stuc zijn gewoon de goedkoopste methodes, maar niet de beste.)

ik zelf vind prijs minder belangrijk, veel belangrijker is een fijne ruimte.
en dan kon je op de 2 vocht problemen.
1 vocht van buiten, niemand wel werken achter een computer met een lekkend dak.
2. vocht van binnen, tja je ademt vocht uit, dat is al snel een halve liter per werk dag.
en dat wil je weg ventileren, of je wil het bufferen in onderdelen van de ruimte.

plak je de muren dicht met eps of pir, dan kan je daar geen vocht bufferen.
en dan stijgt de hoeveelheid vocht snel in een ruimte.
(geen idee hoeveel je plafon en muur kunnen doen, die neem ik niet mee in het verhaal.)
dit vind ik allemaal veel belangrijker als de RC waardes, fijn binnen klimaat eerst, dan pas de RC waardes.

en dan heb je ook nog isolatie materialen, die je eigenlijk niet wil aanraken.
het zit wel allemaal achter de muur, maar toch.

persoonlijk vind ik de eco methodes vaak nog het leukst.
zie ook:
https://www.eco-logisch.nl/producten-Wandisolatie-37
kijk eens naar multipor of kalkhennep blokken.
(allemaal duurder, jep, maar het is wel fijner als je kamer een beetje kan ademen en vocht kan bufferen.
je wil niet in een plastic zak leven/werken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thezs
migjes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:46:

2. vocht van binnen, tja je ademt vocht uit, dat is al snel een halve liter per werk dag.
en dat wil je weg ventileren, of je wil het bufferen in onderdelen van de ruimte.

(geen idee hoeveel je plafon en muur kunnen doen, die neem ik niet mee in het verhaal.)
dit vind ik allemaal veel belangrijker als de RC waardes, fijn binnen klimaat eerst, dan pas de RC waardes.

zie ook:
(allemaal duurder, jep, maar het is wel fijner als je kamer een beetje kan ademen en vocht kan bufferen.
Ik heb inmiddels PIR+fermacell platen besteld, 50mm dik.

Qua ventilatie om de vocht er uit te zuigen zou een inbouw ventilator of een decentrale wtw handig zijn, maar volgens mij wordt dan gelijk een stuk isolatie ongedaan gemaakt omdat je een gat in de muur maakt waar de ventilatie buis doorheen moet en je eigenlijk gewoon open ruimte hebt tussen buiten en binnen.

Ik heb nu wel roosters in de ramen en deuren maar denk dat wat actievere ventilatie niet verkeerd is. Ik heb helaas geen mogelijkheid om de ventilatie direct aan een bestaande interne ventilatiebuis aan te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door thezs op 20-07-2023 11:15 ]

• migjes
thezs schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Qua ventilatie om de vocht er uit te zuigen zou een inbouw ventilator of een decentrale wtw handig zijn, maar volgens mij wordt dan gelijk een stuk isolatie ongedaan gemaakt omdat je een gat in de muur maakt waar de ventilatie buis doorheen moet en je eigenlijk gewoon open ruimte hebt tussen buiten en binnen.

Ik heb nu wel roosters in de ramen en deuren maar denk dat wat actievere ventilatie niet verkeerd is. Ik heb helaas geen mogelijkheid om de ventilatie direct aan een bestaande interne ventilatiebuis aan te sluiten.
ook een leuke optie. ;)
dat buffert ook wat vocht.

een roostertje is vaak al genoeg als er niet te veel mensen in de ruimte zijn.
maar je merkt het snel genoeg, en een ventilatie later toepassen kan altijd nog. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thezs
migjes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:17:
[...]

ook een leuke optie. ;)
dat buffert ook wat vocht.

een roostertje is vaak al genoeg als er niet te veel mensen in de ruimte zijn.
maar je merkt het snel genoeg, en een ventilatie later toepassen kan altijd nog. ;)
Ik zal daar lekker in m’n eentje zitten, twijfel alleen of het niet makkelijker is nu een 100mm gat te maken nu alles toch open en bloot is. Weet alleen dus niet wat voor impact dat op isolatie gaat geven. Misschien dat een sluitbare rooster/ventilator warmte verlies wat verminderd.

• migjes
thezs schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Ik zal daar lekker in m’n eentje zitten, twijfel alleen of het niet makkelijker is nu een 100mm gat te maken nu alles toch open en bloot is. Weet alleen dus niet wat voor impact dat op isolatie gaat geven. Misschien dat een sluitbare rooster/ventilator warmte verlies wat verminderd.
als jij een rooster in je raam hebt zitten is dat niet nodig. ;)
en een gat boren is niet moeilijk.

(dus ga gewoon door, je bent al lang goed bezig. ;) )

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:51
Ik zou wel geïmpregneerde latten plaatsen waar je de isolatie op bevestigd en de isolatieplaten niet koud op de muur bevestigen. Aan de onderkant van de muur een paar voegen open maken en bijenbekjes plaatsen voor de afwatering van vocht.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31
migjes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:46:

zie ook:
Ik vind de ecologische manier van isoleren ook interessant, maar naast dat het een stuk prijziger is, isoleert het ook nog eens minder goed. Heb jij zelf multipor of kalkhennep blokken toegepast?

BlaBlaBla

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
thezs schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:13:
[...]

En fermacell kun je direct verven met leemverf, heb ik zo in de badkamer en keuken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1