[Windows Server 2019] Hangt bij inloggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 14:01
Ik heb bij een klant diverse Windows Server 2019 VM's draaien in een Server 2019 Hyper-V host. Bij 2 VM's kan ik op geen manier inloggen met het Domain Admin account. Hij blijft dan hangen op Welcome... Dat duurt een tijdje en daarna komt hij weer terug op het loginscherm. Kan ik nog een poging doen maar gebeurd weer precies hetzelfde. De enige manier om toch in te kunnen loggen op de machine is via Hyper-V Manager het shutdown commando te geven. Ik dacht daar dat het wellicht lag aan DUO 2FA for Windows Login maar ik heb nu een 2e klant waarbij ik ook een VM heb waar dit probleem ontstaat. Terwijl dit enkele weken nog niet het geval was. Het lijkt dus een probleem te zijn wat steeds breder ontstaat. Zowel op de RDS sessie als de console sessie kan ik niet inloggen.
De meeste services die op de server draaien blijven wel gewoon werken. In de event log vindt ik geen vreemde dingen na een reboot...
Na weer opnieuw aanzetten kan ik prima inloggen en werkt alles prima. Hoe langer de VM draait heb ik het idee hoe groter de kans dat dit probleem ontstaat.

Zijn er andere Tweakers die dit probleem herkennen? 8)7
Misschien is info een beetje te summier maar benieuwd of andere dit wellicht herkennen ook...

[ Voor 13% gewijzigd door Urk op 14-07-2023 13:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Begin eens met het doorspitten van de eventlogs op de betreffende systemen...

Wat gebeurt er als je die 2FA oplossing disabled? Zijn het DC's? Wat zijn de dns-instellingen op die systemen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08
Antivirus? andere thirdparty software (deel anders even een overzicht wat er allemaal geïnstalleerd staat op die machine)

wellicht een memory leak?

https://learn.microsoft.c...ger/finding-a-memory-leak

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Eenzelfde situatie bij meerdere systemen gezien, maar dan op Vmware.
Het is dus geen hypervisor issue.

Hoofdverdachte destijds was de ESET software (zowel av als mfa) maar het probleem verdween doorgaans ook weer uit zichzelf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dit lijkt me gewoon een issue wat je moet troubleshooten. Eventviewer en perfmon zijn dan de tools die je kunt gebruiken. Een issue met een memory leak staat dan hoog op mijn verdachtenlijstje.
Als je al een verdachte op het oog hebt (bv. bepaalde software die op die server draait) dan kun je ook een keer die service herstarten om te zien of dat het issue (tijdelijk) oplost. Dat is vaak het makkelijkst.
Gelukkig werken alle tools die je nodig hebt ook remote zodat je niet hoeft in te loggen om te troubleshooten. Al kan het incidenteel wel gebeuren dat het issue zo ernstig is dat nieuwe externe connecties ook niet meer mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Question Mark schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:19:
Begin eens met het doorspitten van de eventlogs op de betreffende systemen...

Wat gebeurt er als je die 2FA oplossing disabled? Zijn het DC's? Wat zijn de dns-instellingen op die systemen?
Sorry, erg late reactie... |:(

Dat is het gekke, de event logs laten niets vreemds zien. Het is geen DC en de DNS instellingen zijn correct. 2FA via DUO nog niet uitgezet. Dat kan ik nog wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Zwelgje schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:19:
Antivirus? andere thirdparty software (deel anders even een overzicht wat er allemaal geïnstalleerd staat op die machine)

wellicht een memory leak?

https://learn.microsoft.c...ger/finding-a-memory-leak
We gebruiken wel trouwens ESET binnen het gehele bedrijf maar draait niet op de deze server. Als ik vreemd gedrag zie is vaak het eerste wat ik deinstalleer ESET ;) Hij draait nog wel de ESET Management Agent.
De server draait eigenlijk maar weinig, het is een applicatie server en draait ManageEngine Mobile Device Manager Plus en RostarCAS (via IIS webservices = planing software):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfXpVEhOxcCn2Lx2RYvVp0wK9K4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MzKWBTdcpusWCENACYVcqI0D.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
nelizmastr schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:56:
Eenzelfde situatie bij meerdere systemen gezien, maar dan op Vmware.
Het is dus geen hypervisor issue.

Hoofdverdachte destijds was de ESET software (zowel av als mfa) maar het probleem verdween doorgaans ook weer uit zichzelf.
Ah bijzonder dat ik inderdaad niet de enige ben! ;) Zoals hierboven genoemd draait dus alleen de ESET Management Agent nog....
Ik heb enkele weken geleden nog wel DUO MFA for Windows prompt gedeinstalleert en zojuist na weken geprobeerd in te loggen en gaat nu prima dus het zou mijns inziens wellicht toch DUO zijn geweest. Ik kijk het even een paar weken aan. Als het goed blijft gaan installeer ik de laatste versie van DUO MFA for Windows opnieuw en ben benieuwd of het probleem dan terugkomt.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Ik ervaar vergelijkbare problemen ook met Windows 10 en Windows server 2016/2019/2022. Maar vaak gaat werkt het gewoon prima. Het lijkt er op dat de sessie van de betreffende gebruiker blijft hangen, maar wij weten ook nog steeds niet waardoor dat ontstaat. Door die sessie te resetten kan je daarna wel weer inloggen.

Ik gebruik dan het volgende:
Start Windows PowerShell.
query user /server:"<SERVERNAME>"
reset session <SESSION ID> /server:<SERVERNAME>

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Onbekend schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:24:
Ik ervaar vergelijkbare problemen ook met Windows 10 en Windows server 2016/2019/2022. Maar vaak gaat werkt het gewoon prima. Het lijkt er op dat de sessie van de betreffende gebruiker blijft hangen, maar wij weten ook nog steeds niet waardoor dat ontstaat. Door die sessie te resetten kan je daarna wel weer inloggen.

Ik gebruik dan het volgende:
Start Windows PowerShell.
query user /server:"<SERVERNAME>"
reset session <SESSION ID> /server:<SERVERNAME>
Hmmm...dat zou ik eens kunnen proberen maar in mijn geval kan ik zelfs als Admin niet meer inloggen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Hmmm, ik heb sinds kort bij een andere klant DUO MFA voor Windows geinstalleerd op een paar servers, ook daar lijk ik nu dit issue te krijgen terwijl ik dat hiervoor nooit heb gehad. Zijn anderen die dit ook ervaren die ook DUO MFA voor Windows logon gebruiken?
Pagina: 1