Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LRDRobby
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05 14:22
Hi collega Tweakers,

Ik zit met een probleem waar ik zelf (naar mijn inzicht) alles aan doe om op te lossen, maar waar ik geen oplossing voor kan vinden op mijn werk.

De situatie: ik ben in december aangenomen bij een ander bedrijf, waar ik consultant ben geworden. Daarvoor werkte ik ook al als consultant bij een derde bedrijf. het bedrijf waar ik nu werk (ik noem even bewust geen namen), heeft op dit moment echter geen opdrachten beschikbaar. Ook collega consultants lopen nu niet bepaald over van het werk heb ik het idee. Daar ik nieuw ben in deze specifieke branche, maar wel kennis meeneem vanuit een andere niche die wel een verhouding heeft hiermee, was de verwachting van het management dat er snel opdrachten zouden volgen.

Echter: dat was in februari. Nu is het juli, en is er nog geen enkele opdracht mijn kant op gekomen.

Ik vul mijn tijd nu dus voornamelijk met inlezen, meekijken met collega's en ervaring opdoen met andere zaken. Toch zit ik met een aantal dingen; het is waarschijnlijk niet onbekend dat een consultant wordt afgerekend op zijn declarabele uren. Deze heb ik dus niet. Dat vind ik moeilijk omdat ik dan allereerst het gevoel heb dat ik alleen maar geld "kost" in plaats van oplever. Daarnaast voelt het slecht omdat ik potentie heb, maar die kan ik niet laten zien.

Het probleem heb ik al aangekaart: ik heb aangegeven dat ik nieuw ben in de branche en dat ik nog geen contacten heb bij potentiële opdrachtgevers. Ik heb aan collega's gevraagd of ik mee kan naar klant bezoeken of dat ik kan meeliften op hun opdrachten. Ik vraag om andere werkzaamheden en ik probeer alles op te pakken wat ik zie. Er vloeit echter tot nu toe nog geen declarabel werk uit.

Het dilemma waar ik nu voor zit is: tot hoe ver kan mij dit aangerekend worden? Uiteindelijk is het een commercieel bedrijf en zal er geld moeten rollen. Maar kan het management mij aansprakelijk stellen voor het ontbreken van een opdracht (en de daaruit vloeiende inkomsten) als ik naar mijn idee en aantoonbaar mijn best doe om zelf opdrachten te produceren? Ik weet eigenlijk ook niet goed wat ik zelf kan vragen aan mijn werkgever. Ik wil dolgraag wat doen, maar ik merk dat er gewoon (te) weinig is. De dingen die er wel zijn, worden al heel snel door een andere consultant aangenomen omdat zij (volgens mij) ook al krap in hun declarabele uren zitten.

Wat ik hoop te vinden hier, is wellicht iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en daar een oplossing voor heeft gevonden. Of iemand die kan vertellen hoe ik mijzelf misschien nog beter zichtbaar kan maken op de werkvloer. Of het mag ook iemand zijn die mij kan vertellen wat voor stappen ik verder kan ondernemen om meer "werk" te krijgen.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en input! Wordt zeker gewaardeerd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:51

Releases

Ja maar!

Denk dat het handig is om na te gaan bij je werkgever wie de taak heeft de opdrachten te vinden en te landen.
Als dit aan je werkgever is, is het ook hun probleem.

Is er afgesproken dat je zelf moet lobbyen voor je opdrachten, dan ligt het verantwoordelijkheid bij jouw en dan kunnen ze je dat wel aanrekenen.

Simpeler kan ik het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Tja "de bank", daar heeft iedere detacheerder wel mee te maken, als het goed is dan calculeren ze dat ook wel in. Je kan natuurlijk zelf wat proberen te zoeken via je netwerk/LinkedIn. Verder gewoon zo veel mogelijk leren/certificeren als dat kan in jouw gebied.

Het is het nu een rustige periode (net zoals aan het einde van het jaar) dus verwacht pas na de zomervakantie wat drukte op de inhuur markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt in ieder geval niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet hebben van een opdracht, als jij tenminste geen hele vreemde dingen doet om dat actief tegen te werken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog aan het begin van je carrière zit zou ik direct verder gaan kijken, want het is juist dan heel waardevol om echte werkervaring op te doen en niet op de bank te zitten. Als je wat verder bent, dan zou ik de persoon of afdeling die verantwoordelijk is voor sales er bij betrekken. Is toch ook in hun belang dat jij snel declarabel wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:27

Dido

heforshe

Releases schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:07:
Denk dat het handig is om na te gaan bij je werkgever wie de taak heeft de opdrachten te vinden en te landen.
Dit is de crux.

Uit de (overigens verder mooi uitgebreide) openingspost wordt allerminst duidelijk waar die verantwoordelijkheid ligt. Wel wordt duidelijk dat de TS zich verantwoordelijk voelt, maar er wordt niet onderbouwd of dat gevoel terecht is.

Wat het er soms niet makkelijker op maakt, is dat er detacheerders zijn waar sales verantwoordelijk is voor de opdrachten / plaatsing, terwijl de consultant een bonus beloofd wordt op basis van de inzet. Dat is exact het soort constructie waar redelijk wat meer ervaren werknemers bewust heel hard voor bedanken - die willen misschien best een bonus, maar dan wel een waar ze zelf invloed op hebben.

Ik heb ook voor een werkgever gewerkt waar geprobeerd werd mij (in elk geval gevoelsmatig) verantwoordelijk te maken voor acquisitie, daar ging ik heel slecht op. Dat is ook een van de redenen dat het niet meer mijn werkgever is.

Dus, @LRDRobby, kun je iets duidelijker toelichten wie er bij jouw werkgever verantwoordelijk is voor acquisitie en plaatsing?
Gaat het om een klassieke detacheerder (waar jij dus niet verantwoordelijk bent voor het vinden van opdrachten) of om een maatschap of andere samenwerkingsvorm waarbij jij zelf verantwoordleijk bent voor acquistitie? Dat maakt namelijk enorm uit voor eventuele inhoudelijke adviezen :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 10:47
Een klein maar belangrijk detail: wat is exact je werk? Want 'consultant' kan verschillende dingen betekenen: van iemand die vakinhoudelijk werk doet voor een opdrachtgever tot iemand die bedrijven alleen analyseert en adviseert.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Releases schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:07:
Als dit aan je werkgever is, is het ook hun probleem.

Is er afgesproken dat je zelf moet lobbyen voor je opdrachten, dan ligt het verantwoordelijkheid bij jouw en dan kunnen ze je dat wel aanrekenen.

Simpeler kan ik het niet maken.
Als je zelf je opdrachten binnen moet halen, had je beter ZZP'er kunnen worden ;)

Werknemer wordt je juist zodat je je over dat soort dingen minder/niet druk hoeft te maken. :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20
Topicstarter is natuurlijk niet aansprakelijk, maar zit zo wel op het traject van een contract dat niet verlengd gaat worden, al dan niet met een vaststellingsovereenkomst.

Blijkbaar willen de collega's geen leads of opdrachten delen. Blijkbaar komt er ook niets vanuit de centrale organisatie zoals account managers.

Mogelijkheden:
• linkedin oppoetsen en solliciteren (huidige werkgever past duidelijk niet)
• (figuurlijk) op schoot gaan zitten bij de account managers en senior consultants om leads/opdrachten uit ze te trekken
• onderwerp uitwerken en jezelf profileren met presentaties bij events met potentiele klanten, linkedin, etc. (erg veel werk, low reward)
• koude acquisitie, netwerk aflopen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

YakuzA schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Als je zelf je opdrachten binnen moet halen, had je beter ZZP'er kunnen worden ;)

Werknemer wordt je juist zodat je je over dat soort dingen minder/niet druk hoeft te maken. :P
Ja precies. Upsell voortkomend uit bestaande contacten, dat is natuurlijk iets wat je wel onder je taken zou kunnen rekenen. Maar nieuwe accounts binnenhalen is natuurlijk primair gewoon een dingetje voor die gladde sales manager in die grote auto en z'n team.

Ik vind het wel zorgelijk dat iemand nu al bijna 5 maanden een beetje meedraait, zonder echt ergens op ingezet te kunnen worden. In het geval van een traineeship kan dat natuurlijk nog wel, maar als ik de topicstart zo lees "is" er gewoon geen werk. De overige consultants lopen ook niet over, dus dan begin ik me wel af te vragen wat ze nou precies van TS verwachten. Als dat "werk binnenhalen" is, dan lijkt het erop dat TS toch niet helemaal op de juiste plek zit. :) Als je je eigen werk binnen moet halen en zelf verantwoordelijk bent voor een werkvoorraad, dan had je inderdaad beter naar de KvK kunnen gaan als op "sollicitatiegesprek".

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-07-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LRDRobby
Wat fijn dat er al zo meegedacht wordt!

Op jullie vragen en opmerkingen terugkomend:

De verantwoordelijkheid hangt af van senioriteit. Ik kom in deze specifieke tak (gezondheidszorg IT, patiëntendossiers) niet volledig nieuw binnen. Maar ik heb ervaring in ziekenhuizen, niet in de huidige tak waar ik word ingezet. Aangezien ik dus geen contacten heb bij de instellingen die ik ten dienste kan staan, is sales/accountmanagement hierin verantwoordelijk. Komt meer senioriteit, dan verschuift die verantwoordelijkheid vanzelfsprekend wat meer naar de consultant, want je bent dan echt aanwezig bij jouw klant en kan ook zien wat er speelt daar. Aangezien dit niet ter sprake is, ligt de bal (mijns inziens, maar verbeter mij vooral!) bij sales/accountmanagement.

Zoals ook al aangegeven door jullie en deels door mij: ik ben inderdaad bezig met extra skills te leren die eventueel van aanvullende waarde kunnen zijn. Ook komen er wel vragen vanuit het management of ik dingen wil uitzoeken, of analyseren. Dit is natuurlijk mooi en laat zien wat ik kan. Maar het zijn geen declarabele opdrachten waar je uiteindelijk op word gescoord.

Het punt van @Dido herken ik zeker! Er word een bonus beloofd bij een bepaalde omzet. Maar hoe ga ik die omzet halen als ik niet ingezet kan worden in de eerste plaats? Daarnaast zit je daar toch wel mee, want zoals in de post van @Rukapul: er zal dan op termijn wellicht een VSO opgesteld willen worden.

Even over mijn dienstverband: ik heb een vast contract, dus qua verlenging enzo zit ik wel aan de goede kant. Ik ben gewoon meer gestresst en teleurgesteld ook wel een beetje. Je krijgt namelijk heel erg het idee dat jij (lees: ik) verantwoordelijk bent.

De mogelijkheden die @Rukapul beschrijft, vind ik goede suggesties. Deze zal ik nog gaan proberen.

Mijn vertrouwen is relatief laag voor de komende periode, omdat (terecht) wordt gezegd: het is vakantietijd. Ik heb al alle accountmanagers gemaild met vragen om mij mee te nemen, maar er is blijkbaar niet veel te halen, gezien er nog geen antwoord is gekomen.

Tot zo ver; antwoorden en wat meer verheldering. Als jullie nog meer suggesties hebben of ideeën, dan hoor ik dat graag natuurlijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LRDRobby
@Anoniem: 39993 & @YakuzA;
Jullie slaan wel de spijker op zijn kop: ik ben inderdaad niet in loondienst gegaan om alles zelf te kunnen regelen. Ik zit in loondienst ook om eventueel tegenvallende periodes op te vangen met wat zekerheid.

Als ZZP-er zou ik inderdaad zelf verantwoordelijk zijn, maar daar staat dan ook een heel ander bedrag tegenover wat je zelf opstrijkt uit je werkzaamheden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20
LRDRobby schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:29:
Ik heb al alle accountmanagers gemaild met vragen om mij mee te nemen, maar er is blijkbaar niet veel te halen, gezien er nog geen antwoord is gekomen.
'Fout'

Relaties vorm en onderhoud je persoonlijk. Je loopt dus langs, nodigt je zelf uit om eens mee te lopen op kantoor, mee te gaan naar een potentiele klant, etc.

Als bankzitter kun je na een paar maanden iedereen kennen van directeur tot schoonmaakster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:59

JanB

Het ken rotter !!!

Pak de vakantieperiode aan om te kijken of je collega's die met vakantie gaan kunt vervangen.

Ook kun je met je werkgever overleggen of het mogelijk is om met andere collega's mee te lopen voor gereduceerd tarief. Mes snijdt aan 2 kanten, je brengt toch wat geld in het laatje en de klant heeft voor weinig extra capaciteit.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 17:51
Verder buiten alle andere context om, eens met: mailen is niet de oplossing om op klussen te komen. Goed dat je aan reflectie doet en succes! Het lijkt een beetje een dood einde en ik zou niet een jaar zonder klus willen. Die kant ga je wel op. Ik zou weggaan. Je hebt inmiddels 6 maanden verkwanseld. Niks echt nieuws geleerd over je nieuwe veld of meer geleerd in je oude niche.

[ Voor 61% gewijzigd door Phyrozi op 14-07-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien leuk als je iets op het intranet of teams kanalen set over jouw specifieke skills en daar een presentatie over geeft oid? Kennisdelen met je mede-bankzitters? Collega's die je al kent van kantoor? En met de accountmanagers die aan jou moeten denken als ze een opdracht zien natuurlijk! Spreek zo veel mogelijk face to face af en anders via teams of direct bellen. Dan onthouden ze je het best. Al met al een klote situatie en een netwerk opbouwen doe je ook niet in een half jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
Mits er geen sprake is van een mid-lance constructie, maar jij gewoon je normale loon krijgt, zit je in een redelijk comfortabele situatie met een vast contract en een inkomen.

Ga regelmatig bij de sales afdeling zitten,voor zover dit kan, je gezicht vaak laten zien en een kop koffie met ze drinken doet een hoop.
Gebruik de rest van je tijd voor cursussen of (hobby)projecten te doen, want je kunt niet alleen wat leren bij een opdrachtgever. En ga vast rustig rondkijken naar een eventuele nieuwe baan. Als je wat leuks vindt kan je vertrekken, als sales voor die tijd toch wat vindt kun je evt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
Ik heb al alle accountmanagers gemaild met vragen om mij mee te nemen, maar er is blijkbaar niet veel te halen, gezien er nog geen antwoord is gekomen.
Bellen! een mailtje is makkelijk genegeerd. Nee zeggen zonder goede reden veel minder.
Als je echt iets gedaan wil hebben moet je niet mailen :N

Edit: was al gezegd maar laat het toch staan, al is het maar om aan te geven dat er meer zijn met deze mening ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 14-07-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aangezien dit niet ter sprake is, ligt de bal (mijns inziens, maar verbeter mij vooral!) bij sales/accountmanagement.
Dat is echt afhankelijk van de organisatie en de afspraken die hierover gemaakt zijn. Er zijn genoeg consultancy bedrijven waarvan veracht wordt dat een consultant zelfstandig zijn opdrachten kan vinden en er zijn consultancy bedrijven waarbij het account team daar echt formeel de verantwoordelijkheid voor heeft.
Is de eerste situatie van toepassing dan zal jij moeten zorgen dat jouw onbekendheid met de branche geen beperking gaat zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zeewolf schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:43:
Mits er geen sprake is van een mid-lance constructie, maar jij gewoon je normale loon krijgt, zit je in een redelijk comfortabele situatie met een vast contract en een inkomen.

Ga regelmatig bij de sales afdeling zitten,voor zover dit kan, je gezicht vaak laten zien en een kop koffie met ze drinken doet een hoop.
Gebruik de rest van je tijd voor cursussen of (hobby)projecten te doen, want je kunt niet alleen wat leren bij een opdrachtgever. En ga vast rustig rondkijken naar een eventuele nieuwe baan. Als je wat leuks vindt kan je vertrekken, als sales voor die tijd toch wat vindt kun je evt blijven.
Jaren terug, in mn eerste baan in kortlopende detachering zn geval gehad. Ze hadden tijdens mn eerste opdracht het hele salesteam er uit gegooit.

Heb lekker 2x per week mn neus laten zien, trainingen gedaan, met Sales geouwehoerd (wat nog over was), persoonlijke development plan gemaakt, wat kleine interne opdrachten/projecten ondersteund en op LinkedIn naar opdrachten gezocht. Lees; alles dat me leuk leek voor een paar maanden stuurde ik door, leuk voor langer solliciteerde ik zelf en niet leuk heb ik officieel nooit gezien :+ . De overige 3 dagen heb ik over het algemeen niks gedaan die paar maanden.

Na 3,5 maanden had ik een top baan in een richting die meer bij me paste, mn leidinggevende en management vonden; 'het een voorbeeld voor anderen hoe ik met de situatie om was gegaan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 00:20
Ik ga er ter gemakshalve even vanuit dat je het doen van "echte" (declarabele) klussen/opdrachten leuker vindt dan je tiende cursusje en een beetje interne zaken aan het doen bent. In dat geval zou ik het persoonlijk zelf ook doodzonde vinden om daar mijn tijd aan te verdoen. Je moet wel uitzicht hebben op iets leuks, en als jouw werkgever dat niet kan bieden op korte termijn, en er ook op lange termijn geen concrete beloftes gemaakt kunnen worden dan zou ik zelf achter mijn oren krabben of dat wel de organisatie is waar ik voor wil werken.

Je rekent het jezelf op dit moment vooral aan omdat je nuttig wilt zijn voor je werkgever en dat is ergens positief, maar jouw werkgever speelt hier zelf ook een belangrijke rol in die nu onderbelicht wordt.

Als het aan mij lag zou ik dit tegen je manager/baas zeggen: "Ik wil heel graag aan de slag. Biedt mij perspectief, anders ben ik genoodzaakt mijn eigen perspectief te zoeken." Wat in feite neerkomt op: "Geef mij opdrachten of ik ben weg zodra ik een nieuwe mogelijkheid heb".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 23:14
LRDRobby schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:01:
Wat ik hoop te vinden hier, is wellicht iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en daar een oplossing voor heeft gevonden.
Ik heb daar wel ingezeten ja. Mijn toenmalig manager probeerde mij te ontslaan door werkelijk belachelijke redenen te gebruiken (en hij haalde ook iedere keer aan dat mijn rendement laag was). Ik had maandenlang geen werk en dat irriteerde mij wel.

Uiteindelijk ben ik in het bedrijf doorgestroomd naar een hele andere beter passende functie waar ik achteraf erg blij mee was. Daar was een leuker team, veel werk en het paste ook veel beter bij mijn interesses. Een paar collega's gaven mijn nog complimenten hoe ik de situatie had opgelost wat ik niet had verwacht. Als je meer details wil kan je mij het beste een pb sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 19:59
Ik zit in een midlance constructie in de IT, 1 maand op de bank gezeten maar daarna wel opdracht. Verantwoordelijkheid voor opdracht lag bij de account managers, ik moest alleen beschikbaar zijn.

Als ik midlancing / detachering zou doen en ik moet ook nog zelf mijn opdracht zoeken maak je het je moeder bedrijf wel heel makkelijk. Had ik net zo goed zzper kunnen worden. Die marges zijn best fors.

Ga ff in je contract / regels na wie waar verantwoordelijk is. Als ze blijkbaar geen opdracht voor je kunnen vinden in een paar maanden tijd doen ze hun werk niet goed (= account managers / moeder bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ga je wel naar kantoor of zit je thuis min of meer te wachten?
In de tijd dat ik interimmer was ging ik naar de diverse kantoren langs om contact te houden met de account managers.
Meestal 1 of hooguit 2 dagen thuis en verder op pad. Ik was altijd 'druk' met netwerken, LinkedIn afstruinen, cursussen, lunchen met account managers, etc ;).

Collega's die afwachtend thuis bleven werden vaak opgeroepen om 'rotklusjes' op kantoor te doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2023 00:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:13
Rukapul schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:48:
[...]

'Fout'

Relaties vorm en onderhoud je persoonlijk. Je loopt dus langs, nodigt je zelf uit om eens mee te lopen op kantoor, mee te gaan naar een potentiele klant, etc.

Als bankzitter kun je na een paar maanden iedereen kennen van directeur tot schoonmaakster.
Ik denk dat er toch wel enige nuance in zit. Dit moet je per bedrijf aanvoelen t.a.v. wat werkbaar is, wat gangbaar is. En zelfs binnen een bedrijf, kan daar nog wel enige variatie inzitten van persoon tot persoon.

Persoonlijk ben ik in ieder geval altijd erg voorstander van mail first. Met daarin de uitnodiging één en ander verder een keer mondeling toe te lichten en een beschrijving van de tijd waarin je verwacht dit te doen. Dan is voor de andere partij ook direct de intentie duidelijk, als ook hoeveel agendatijd je in beslag zult nemen.

Evens langs lopen, werkt lang niet altijd lekker. Mensen proberen dit bij mij ook. Maar vaker wel dan niet dat ik ze dan moet teleurstellen omdat ik simpelweg geen tijd heb. Ook vanuit de industrie proberen sommige consultants dit nog wel eens, onder het nom van "ik was toch in de buurt". Maar ik heb dan vrijwel nooit tijd.

Daarnaast, @LRDRobby, vind ik het wat lastig op te maken wat je nu exact doet. Gezondheidszorg IT, zelfs patiëntendossiers, blijft natuurlijk vrij breed. Maar als potentiële klant binnen de gezondheidszorg ontvang ik zo nu en dan mails van mensen voor bedrijf A en bedrijf B waarin zij uitleggen dat zij nieuwe consultant zijn binnen deze regio naast X en Y, om zich op deze manier kenbaar te maken. Eventueel met de uitnodiging om eens langs te komen, nieuwe relevante producten of ontwikkelingen te willen tonen, of bijvoorbeeld via Teams indien dit beter schikt, etc.
Tsurany schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:59:
[...]

Dat is echt afhankelijk van de organisatie en de afspraken die hierover gemaakt zijn. Er zijn genoeg consultancy bedrijven waarvan veracht wordt dat een consultant zelfstandig zijn opdrachten kan vinden en er zijn consultancy bedrijven waarbij het account team daar echt formeel de verantwoordelijkheid voor heeft.
Is de eerste situatie van toepassing dan zal jij moeten zorgen dat jouw onbekendheid met de branche geen beperking gaat zijn.
Vanuit het perspectief als klant binnen de gezondheidszorg is het in ieder geval zo dat ik vanuit mijn optiek binnen deze branche inderdaad gewend ben om acquisitie via consultants te hebben verlopen. De sales afdeling komt binnen mijn veld eigenlijk pas altijd als tweede. Nadat de consultant de opdracht heeft binnengehaald, dat inkoop van het ziekenhuis en sales van het bedrijf om tafel kunnen gaan zitten voor de prijsafspraken.

Gezien de sector gezondheidszorg, kan ik mij dan ook zeker voorstellen dat voor TS dit vergelijkbaar zal zijn. Hij eigenlijk eerst aan zet zal zijn. Een sales afdeling pas achteraf zal komen kijken.
Pagina: 1