Aanleg Hwa meetapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-03 21:53
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe rioolbuis aan te leggen voor het hemelwater.
Deze wordt ongeveer 20 meter lang.
Achterin de tuin is een gedeelte wat lager. Net voor de deur van de schuur. Dit is het laagste gedeelte van de achtertuin.

Hoe kan ik meten dat deze buis straks afloopt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Een waterpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NAMeDIAN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-10-2023
Waterpas of laser
Duimstok/rolmaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Waterpas snap ik.
Ik zou alleen op voorhand graag willen weten of het überhaupt zin heeft om het aan te leggen.
De aansluiting bij de keuken waar deze nieuwe buis op aangesloten wordt ligt namelijk niet zo diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
swijkman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:45:
Waterpas snap ik.
Ik zou alleen op voorhand graag willen weten of het überhaupt zin heeft om het aan te leggen.
De aansluiting bij de keuken waar deze nieuwe buis op aangesloten wordt ligt namelijk niet zo diep.
Met een slangwaterpas (dus gewoon een doorzichtige slang met water erin) kan je vrij snel kijken hoe groot het verloop nu is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je kunt ook met een laser meten hoeveel hoogteverschil je hebt over die afstand. laser waterpas zetten, opvangen op een verticale houten lat aan de overkant, hoogte meten, hoogte laser eraf trekken, pythagoras erbij en je hebt de hellingshoek.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
P5ycho schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:53:
Je kunt ook met een laser meten hoeveel hoogteverschil je hebt over die afstand. laser waterpas zetten, opvangen op een verticale houten lat aan de overkant, hoogte meten, hoogte laser eraf trekken, pythagoras erbij en je hebt de hellingshoek.
Kijk hier heb ik wat aan, dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Kurma schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Met een slangwaterpas (dus gewoon een doorzichtige slang met water erin) kan je vrij snel kijken hoe groot het verloop nu is toch?
Nee helaas want er zitten hoogteverschil in de tuin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Illusion

(the art of)

swijkman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Euh jawel. Daar is dat ding voor gemaakt.
https://www.lowbudgets.nl/slangwaterpas-25m.html

[ Voor 10% gewijzigd door Illusion op 14-07-2023 13:01 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
swijkman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Dat begrijp ik niet. Je houdt de ene kant van de slang bij de regenpijp, en de andere kant bij de schuur. Al zou de Mount Everest daartussen liggen, kan je nog steeds zien hoeveel lager de tuin bij de schuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als ik het zo lees ga je wrs een tussen pomp put nodig hebben zodoende dat je het water hoger kunt pompen en terug kunt laten aflopen.

Slang waterpas gebruiken: https://nl.wikihow.com/Een-slangwaterpas-gebruiken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Sorry ik denk dat ik het artikel over de slangwaterpas nog een keer moet doorlezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

P5ycho schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:53:
Pythagoras heb je niet eens perse nodig...vuistregel voor afwatering is 1cm per meter.
Oftewel 20cm hoger aan het begin dan aan het eind...

Als je nou geen laserwaterpas hebt zou je ook een lijnwaterpas kunnen gebruiken...Das gewoon simpel metseldraad spannen en zoiets er aan hangen: https://www.praxis.nl/ger...nley-lijnwaterpas/6457528

Das een iets goedkopere oplossing ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
swijkman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:45:
Waterpas snap ik.
Ah helder. Ik dacht dat je in de TS doelde op het meten van de buis zelf, niet op het vooraf in kaart brengen van de situatie.

Dan inderdaad de laser/lat methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mike2k schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:12:
[...]

Pythagoras heb je niet eens perse nodig...vuistregel voor afwatering is 1cm per meter.

Als je nou geen laserwaterpas hebt zou je ook een lijnwaterpas kunnen gebruiken...Das gewoon simpel metseldraad spannen en zoiets er aan hangen: https://www.praxis.nl/ger...nley-lijnwaterpas/6457528

Het is maar net wat je in huis hebt natuurlijk. Ik kan niet in zijn gereedschapskoffer kijken.
Ik had de vuistregel niet bij de hand, die hebben we er nu ook bij staan. top!
Elke nieuwe aangedragen optie geeft de TS meer keus om tot een oplossing te komen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Mike2k schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:12:
[...]

Top dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
P5ycho schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Elke nieuwe aangedragen optie geeft de TS meer keus om tot een oplossing te komen.
En een excuus om meer gereedschap te kopen :X :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 22:46
Knikker erin leggen en laten rollen. Weet je ook of ie voldoende afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Als de schuur te laag ligt, lokaal laten indringen in de grond? Wadi (in een verlaging laten lopen) of infiltratiekorf maken (sleuf/gat graven, worteldoek in leggen, vullen met grind).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Ik zou de laser echt ver boven een slang waterpas verkiezen.
Beide in bezit, en de laser werkt echt vele malen nauwkeuriger sneller en prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Inderdaad een zelf nivellerende kruislijnlaser gebruiken. Je hebt al prima lasers bij bijvoorbeeld de LIDL voor een paar tientjes met een zeer acceptabele opgegeven fout (max 0,5 mm/m, dus een centimeter bij 20 meter).

Wel is de laser vaak zeer slecht zichtbaar bij daglicht en al helemaal bij zulke afstanden, dus doe het tijdens schemering in de avond. Ook wordt een laser wat breed over zo'n afstand. Je kan hem in het midden plaatsen (op 10 meter dus) en het statief voorzichtig naar beide kanten draaien om beide punten te peilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
frennek schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:03:
Inderdaad een zelf nivellerende kruislijnlaser gebruiken. Je hebt al prima lasers bij bijvoorbeeld de LIDL voor een paar tientjes met een zeer acceptabele opgegeven fout (max 0,5 mm/m, dus een centimeter bij 20 meter).

Wel is de laser vaak zeer slecht zichtbaar bij daglicht en al helemaal bij zulke afstanden, dus doe het tijdens schemering in de avond. Ook wordt een laser wat breed over zo'n afstand. Je kan hem in het midden plaatsen (op 10 meter dus) en het statief voorzichtig naar beide kanten draaien om beide punten te peilen.
Als je een betere laser hebt word je lijn dus niet 5-7mm breed en gestippeld.
En 5mm (naar beide kanten toe 1cm totaal) is verwaarloosbaar op een tiental meter afschot.

Sowieso een laser met GROEN licht nemen, en bij voorkeur 3x360 graden.
(je gaat dat uiteindelijk toch willen, dus scheelt je 60 euro van diegene die je nooit meer gebruikt)
Alles met rood licht heb je helemaal niks aan met daglicht, zelfs binnen in de buurt van het raam niet.
Groen is veel beter bruikbaar.

Huepar heeft op amazon leuke lasers staan.
https://www.amazon.nl/Hue...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 18-07-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
FRANQ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:20:
[...]

En 5mm (naar beide kanten toe 1cm totaal) is verwaarloosbaar op een tiental meter afschot.

(je gaat dat uiteindelijk toch willen, dus scheelt je 60 euro van diegene die je nooit meer gebruikt)
Alles met rood licht heb je helemaal niks aan met daglicht, zelfs binnen in de buurt van het raam niet.

Natuurlijk is een groene laser veel mooier en handiger in gebruik, maar @swijkman heeft nu ook nog geen laser in bezit, dus heeft daar tot dusver mogelijk ook geen noodzaak toe gehad. Het is een beetje overdreven om in een apparaat van 230 euro te investeren als je 1x een meting wil uitvoeren of er afschot mogelijk is over 20 meter. Dan volstaat een laser van de LIDL van 35 euro prima en die kan je ook nog prima inzetten in diverse binnenklusjes.

Ik heb zelf ook een rode laser en ik gebruik deze nog steeds met veel plezier. Heb een paar keer gehad dat ik dacht "Goh, een groene laser had hier wel fijner geweest", maar dat was mij de meerprijs uiteindelijk toch niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
frennek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:53:
[...]

Natuurlijk is een groene laser veel mooier en handiger in gebruik, maar @swijkman heeft nu ook nog geen laser in bezit, dus heeft daar tot dusver mogelijk ook geen noodzaak toe gehad. Het is een beetje overdreven om in een apparaat van 230 euro te investeren als je 1x een meting wil uitvoeren of er afschot mogelijk is over 20 meter. Dan volstaat een laser van de LIDL van 35 euro prima en die kan je ook nog prima inzetten in diverse binnenklusjes.

Ik heb zelf ook een rode laser en ik gebruik deze nog steeds met veel plezier. Heb een paar keer gehad dat ik dacht "Goh, een groene laser had hier wel fijner geweest", maar dat was mij de meerprijs uiteindelijk toch niet waard.
Je hebt gelijk ;)

Modelletje zoeken met een groene 360 laser op horizontaal en een verticale streep, dat scheelt een hoop geld.
En de horizontale 360 is echt onwijs handig.
Bij de kruislijn, is de horizontale streep altijd net te smal en loop je de hele tijd je laser te verstellen.
360 is handig in de tuin bij rondom hoogtes aangeven voor bijvoorbeeld schuttingpalen of een tuinhuisje.
Maar binnen ook als je dingen op dezelfde hoogte wilt hangen die niet op dezelfde muur zitten.

Ik wist niet dat lidl ze had.
Maar ik heb die lidl laser die je noemde even opgezocht, en deze heeft horizontaal een 360 graden lijn.
En is groen.
Dus zeker voor dat bedrag echt een aanrader! _/-\o_
Goeie tip @frennek Al is hij geen 35 euro, maar het is de enige op de site. ;)
https://www.lidl.nl/p/par...islijnlaser-4v/p100339777

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
FRANQ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Je hebt gelijk ;)

Modelletje zoeken met een groene 360 laser op horizontaal en een verticale streep, dat scheelt een hoop geld.
En de horizontale 360 is echt onwijs handig.
Bij de kruislijn, is de horizontale streep altijd net te smal en loop je de hele tijd je laser te verstellen.
360 is handig in de tuin bij rondom hoogtes aangeven voor bijvoorbeeld schuttingpalen of een tuinhuisje.
Maar binnen ook als je dingen op dezelfde hoogte wilt hangen die niet op dezelfde muur zitten.

Ik wist niet dat lidl ze had.
Maar ik heb die lidl laser die je noemde even opgezocht, en deze heeft horizontaal een 360 graden lijn.
En is groen.
Dus zeker voor dat bedrag echt een aanrader! _/-\o_
Goeie tip @frennek Al is hij geen 35 euro, maar het is de enige op de site. ;)
https://www.lidl.nl/p/par...islijnlaser-4v/p100339777
toon volledige bericht
Ik had de groene LIDL laser ook nog niet gezien, alleen de rode voor 35. Voor dit verschil was ik ook voor een groene gegaan inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 19:17
swijkman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:30:
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe rioolbuis aan te leggen voor het hemelwater.
Deze wordt ongeveer 20 meter lang.
Achterin de tuin is een gedeelte wat lager. Net voor de deur van de schuur. Dit is het laagste gedeelte van de achtertuin.

Hoe kan ik meten dat deze buis straks afloopt?
Dit doe je met behulp van een waterpastoestel en een baak. Je leest de waarde af op het laagste punt (A) en het hoogste punt (B ), haal die van elkaar af en zo bereken je het verschil in hoogte tussen punt A en B. Let op, je moet hiervoor wel een zichtlijn hebben of een vast punt waar je vanuit beide punten zicht op hebt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

FRANQ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:20:
[...]

Inderdaad...ik heb een rode kruislijnlaser...met daglicht ishet ding nauwelijks te zien -O-

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Puch-Maxi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Dit doe je met behulp van een waterpastoestel en een baak. Je leest de waarde af op het laagste punt (A) en het hoogste punt (B ), haal die van elkaar af en zo bereken je het verschil in hoogte tussen punt A en B. Let op, je moet hiervoor wel een zichtlijn hebben of een vast punt waar je vanuit beide punten zicht op hebt.
Dit is niet echt gereedschap voor de hobbyist. Met een kruislijnlaser kan je hetzelfde resultaat (met iets meer werk) ook verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:55
Ik stel mij de vraag of je voor regenwater wel zoveel verval nodig hebt. (Ik snap dat je voldoende verval wilt voor een mengsel van water met wc-papier of zo). Als het kan, zeker doen, en anders gewoon wat mogelijk is.
Hoe ik het zelf doe is met een lange waterpas (2 meter) met aan 1 kant een blokje hout van 1cm getaped. Waterpas wil dus zeggen dat ik 1 cm verval heb per 2 meter. Ik moet wel veel meer dan 20 meter overbruggen dus ik voorzie ook een “observatiepunt” op minder dan 20 meter want dat is de lengte van mijn rioolrat.
Pagina: 1