Idee voor 'nieuw' modsysteem...

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5093

Topicstarter
Al denkend heb ik een idee gevormd hoe we nu kunnen komen tot een beter moderatie/reactie/beoordelings systeem.

We weten allemaal (?) dat er wat rammelt aan het huidige systeem, nl. het is soms gruwelijk lastig om de reacties te krijgen op het nivo waar ze horen.

Is het niet een idee om te komen tot een soortgelijke structuur als op GoT?

Concreet:

User
\/
Moderator
\/
PM (de HGA op GoT)
\/
MT

Eventueel zou je er nog ergens een chefMod tussen kunnen zetten, tussen de PM en het MT in.

De moderator is dan een moderator zoals we die 'vroeger' kenden, handmatig verkozen (op TMF heb je er al een aantal goeie rondlopen, die modereren goed *kuch* en vaak en regelmatig), geen gezeur met modpunten verdienen.

Indien een moderator een fout maakt (dat komt dat op TMF ter sprake) dan kan daar collectief naar gekeken worden en de PM kan dan ingrijpen (je hebt twee of drie PM's nodig).

Indien het dan nog de mist in gaat, is een artikel op LA zo geplaatst, waarna MT er zich mee kan bemoeien.

Uiteraard moet je dan het huidige modsysteem weer terugzetten naar de oude methode en moet je een manier bedenken dat er inzage komt in wie een bepaalde moderatie op zijn of haar naam heeft (in het geval er niet juist gemodereerd is).

Het voordeel is, dat je af bent van de grapjassen die ervoor zorgen dat een hele draad op -1 Troll staat (ga er maar vanuit dat de TMF club dat soort dingen niet doet), je weet altijd wie je moderators zijn (ook duidelijk voor de gebruikers).

Partijdigheid is niet meer aan de orde (hetgeen vroeger nog wel eens een probleem zou zijn geweest), want als je bij kunt houden wie een moderatie uitgevoerd heeft, kun je daar maatregelen op nemen.

Waarom dan niet alleen de PM invoeren?

Die krijgt het ook wel heel druk, nu (door mijn idee) krijg je een betere verdeling van het werk.

Het is maar een idee, wat vinden we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:16

Jaymz

Keep on moving !

Hier gaan wij eens over nadenken, hoewel ik positief gestemd ben.
Denk gerust mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633

Op zich een aardig idee, maar er zitten toch een aantal haken en ogen aan.

Bijvoorbeeld : Wie bepaald welke users wel en geen modrechten krijgen? Nu kan iedereen modden die regelmatig op t net komt en veel nieuwspostings bekijkt. Als je er een bepaalde status aan gaat hangen, bijvoorbeeld het aantal karma punten, hoeveel moeten dat er dan zijn en wie zegt dat iemand met veel karmapunten ook onpartijdig en objectief kan modden?

Powermod : zelfde verhaal, wie bepaald wie de powermod wordt en moet je zo iemand dan ook een bepaalde vergoeding gaan geven voor het aantal mods datie doet?? Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen altijd tijd heeft om alles door te lopen (ik in ieder geval niet :) )

Als het een "verplichting" wordt te modden, kan ik ook begrijpen dat sommigen de lol er niet van inzien.

Het lijkt me een goed plan dat er een soort van hierarchie komt en een powermodder die drastisch kan ingrijpen waar nodig, en het lijkt me ook een goed idee dat moderaties inzichtelijk zijn, en dat iemand die vaak onterecht of vreemd mod gewoon zijn rechten kwijtraakt. Zoiets als de metamodbot, maar dan iets geavanceerder qua bijhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 17:32 schreef Martin het volgende:
Op zich een aardig idee, maar er zitten toch een aantal haken en ogen aan.
Ach ja, het is maar een grof idee, je moet beginnen bij het begin :)
Bijvoorbeeld : Wie bepaald welke users wel en geen modrechten krijgen? Nu kan iedereen modden die regelmatig op t net komt en veel nieuwspostings bekijkt. Als je er een bepaalde status aan gaat hangen, bijvoorbeeld het aantal karma punten, hoeveel moeten dat er dan zijn en wie zegt dat iemand met veel karmapunten ook onpartijdig en objectief kan modden?
Handmatige verkiezing, de meeste mensen die hier al een tijdje rondlopen kunnen zo wel een lijstje maken van een stuk of 10 gebruikers die je zo kunt laten modden en daarnaast, hier worden de mods ook verkozen.

Ik zou het niet af laten hangen van status, meer van betrokkenheid (kijk eens op TMF).

Desnoods doe jij bij behoefte een oproep, je kunt kwaliteit op mijn manier altijd toetsen, dus: voldoet een mod niet (meer) dan is het daaaaag!
Powermod : zelfde verhaal, wie bepaald wie de powermod wordt en moet je zo iemand dan ook een bepaalde vergoeding gaan geven voor het aantal mods datie doet?? Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen altijd tijd heeft om alles door te lopen (ik in ieder geval niet :) )
Powermod wordt op dezelfde wijze als hierboven verkozen en nee, niet iedereen heeft altijd tijd, daarom heb je meer moderators nodig en twee of drie PM's, daar kun je mee beginnen en na en bepaalde periode (half jaar of zo) doe je een evaluatie.
Als het een "verplichting" wordt te modden, kan ik ook begrijpen dat sommigen de lol er niet van inzien.
Tja, alles gaat met vrijwilligers, ik stam uit de periode dat men gekozen modders had, in principe deden die goed werk, hoewel dat systeem destijds ook nadelen leek te hebben, dit idee is een soort best of both...
Het lijkt me een goed plan dat er een soort van hierarchie komt en een powermodder die drastisch kan ingrijpen waar nodig, en het lijkt me ook een goed idee dat moderaties inzichtelijk zijn, en dat iemand die vaak onterecht of vreemd mod gewoon zijn rechten kwijtraakt. Zoiets als de metamodbot, maar dan iets geavanceerder qua bijhouden
Psies, dat bedoelde ik ook...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nou, ik heb er zelf op het eerste gezicht juist mijn twijfels over. Laten we dan eerst bijvoorbeeld eens goed uitzoeken waarom het oude systeem precies is afgeschaft (voordat we nu dingen over het hoofd zien) en dán kun je je afvragen wat het precies toevoegt aan het huidige systeem. Krijg je dan niet juist een opstand van half T.net; dat kan makkelijk de verkeerde kant op slaan.

Persoonlijk ben ik er vanaf het begin van de PM-discussie nogal op gebrand geweest, dat er voor 'de gewone mod' niets veranderde. Veel mensen vinden het leuk om te modden en een niet te verwaarlozen aantal doet het maar af en toe. Als je het voorgestelde systeem invoert sluit je die hele groep af. Ook beginners maken een geringe kans om mod te worden, waar moet je die op beoordelen bijvoorbeeld?

Nee, dan zie ik liever dat we op de huidige koers doorgaan: die PM moet in beide systemen geïmplementeerd worden en het lijkt me technisch heel makkelijk om in te stellen of iedereen nu wel of niet mag modden. Waarom dan niet eerst proberen?

Waar ik nog altijd wél voor ben, is het geregistreerd modschap. Niemand mag modden, alleen de mensen die aangeven dat zij zich daarvoor interesseren. Je moet je zeg maar inschrijven, je krijgt dan een FAQ of een cursus voorgeschoteld en daarna kun je aan de slag.

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eens, wat te denken van:

Mijn verhaal in combi met de opmerking van Thor (waar ik me ook wel in kan vinden), dan kom je uit op:

moderators:

eisen:

- interesse (kun je aangeven)
- x-tijd geregistreerd
- x hoeveelheid karma (soort garantie)
- vaardigheidstest (niet te gek maken)

PM's:

eisen:

- regelmatig aanwezig
- TMF'ers (?)
- vaardigheidstest
- xxx moderaties gedaan (?)
- x-tijd geregistreerd

Ik wil zeker niet beweren dat de huidige bewoners van TMF de groep aangewezen moderators moeten zijn, tuurlijk moeten dat er meer zijn, ik ben wel van mening (zou arrogant kunnen klinken, is niet zo de bedoeling) dat de vaste bezoekers van TMF wel heel erg serieus omgaan met modereren en toch ook wel betrokken zijn, die heb je nodig.

edit:

opmerking van Jaymz (vaardigheidstest) meegenomen en de eisen van een Pm aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Combineer dit met een 'vaardigheidstestje' en je bent al een heel eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op maandag 03 september 2001 17:57 schreef TgF het volgende:
*knip*
Op maandag 26 maart 2001 03:00 schreef Thor-korenwolf het volgende:
Een oplossing voor dergelijke problemen is misschien om mensen zich apart te laten registreren om te mogen modderaten:

Nu krijgen mensen die zich geregistreerd hebben om af en toe eens een reactie te posten, ook nog modpunten cadeau. En als je die hebt, waarom zou je ze dan ook niet gebruiken? Ineens verschijnen er allemaal leuke dropdown menu's naast reacties op de frontpage en de verleiding is erg groot om maar in het wilde weg ondoordacht te gaan zitten modden.
Stel nu dat mensen zich apart moeten registreren om te mogen moddereren. In dat geval kunnen alleen de mensen die er bewust voor kiezen (dat zou nog steeds iedereen moeten kunnen, naar mijn mening) gaan moddereren. Natuurlijk krijgen ze bij inschrijving alle benodigde informatie in de vorm van een FAQ >:) onder ogen. Ik denk dat je daarmee vooral de mensen trekt die zich er serieus mee bezig willen houden en over het algemeen krijg je dan actievere en betrouwbaardere modderators.
Je scheidt in ieder geval hen die willen modderen en hen die willen moddereren...;)

(Eventueel zou je nog, zoals al veel eerder op het TMF geopperd, bepaalde eisen kunnen stellen, voordat je je als modderator kunt registreren. Bijvoorbeeld dat je 3 maanden als plain user geregd moet zijn, of dat je een karma van boven de 50 hebt)
Daar ben ik het dus weer wel helemaal mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Je kunt toch ook een soort enquete maken zoals laatst over t.net waarme je een aantal dingen test. Als je een bepaalde score haalt (minstens een 10 >:) ) dan mag je modden. Dat noem je dan eh.. eh... ja... ehh. (school is al zoooo lang geleden)

Om te kijken of men de faq eigenlijk wel gelezen heeft en waar het om gaat.
Nu vliegen de foute labeltjes je om de oren.

Oh ja: modder examen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is toch eng hoe snel je tot concrete ideeen kunt komen als je het er zo met een paar mensen over hebt :)

Het idee van een "examen" staat mij persoonlijk wel aan, zo voorkom je dat iemand partijdig of onzinnig gaat modden, tenminste, daar moet je dan maar van uitgaan. Als er gewoon wat bijgehouden wat iemand gedaan heeft met modderen en consequent "verkeerd" modden wordt afgestraft door bv een ontzegging van modderschap.

Dit in combinatie met de al eerder genoemde suggesties en de "powermodderaters" en ik denk dat je een heel eind bent. Ik vraag me af wanneer dat registreren om te mogen modden op de frontpage staat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 03 september 2001 21:37 schreef Martin het volgende:
Het is toch eng hoe snel je tot concrete ideeen kunt komen als je het er zo met een paar mensen over hebt :)
Mja, d'r zitten er een aantal tussen die al enige tijd aan het nadenken zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Op maandag 03 september 2001 17:57 schreef TgF het volgende:
Eens, wat te denken van:

Mijn verhaal in combi met de opmerking van Thor (waar ik me ook wel in kan vinden), dan kom je uit op:

moderators:

eisen:

- interesse (kun je aangeven)
- x-tijd geregistreerd
- x hoeveelheid karma (soort garantie)
- vaardigheidstest (niet te gek maken)

PM's:

eisen:

- regelmatig aanwezig
- TMF'ers (?)
- vaardigheidstest
- xxx moderaties gedaan (?)
- x-tijd geregistreerd

Ik wil zeker niet beweren dat de huidige bewoners van TMF de groep aangewezen moderators moeten zijn, tuurlijk moeten dat er meer zijn, ik ben wel van mening (zou arrogant kunnen klinken, is niet zo de bedoeling) dat de vaste bezoekers van TMF wel heel erg serieus omgaan met modereren en toch ook wel betrokken zijn, die heb je nodig.

edit:

opmerking van Jaymz (vaardigheidstest) meegenomen en de eisen van een Pm aangevuld.
Ik ben het wel weer (gedeeltelijk) met dit idee eens, net als zoveel vorige ideeen.

Maar de vaardigheidstest voor de PM vindt ik toch net even over the top. Ik neem aan dat als iemand daarvoor wordt genomineerd deze wel al bekend is om zijn goede moderaties/onpartijdigheid?

In elk geval: ik vindt dit wel een goed idee, maar ik hoop dat er nu ook echt snel iets concreet/merkbaars gebeurt. En dan bedoel ik iets krachtigers als je reactie niet meer kunnen editten na 3 weken...

* Anoniem: 14842 hoopt dat jullie er rekening mee houden dat niet iedereen evenveel kan internetten, en dit niet zien als gebrek aan intresse. ( << just a hint :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Met alle plannen van de PM staat er vast ergens wel hoe deze gekozen worden. Om niet vanaf scratch opnieuw te beginnen verwijs ik dus naar zo'n FAQ topic op TMF.

oorspronkelijke idee is gewoon kijken tussen de TMFers wie zich kwalificeren. Communicatie en Feedback is een essentieel punt, dus zou ik persoonlijk graag uitsluitend PMers willen hebben die ook op TMF vaak te zien zijn.
Op deze manier krijg je ook redelijke indrukken over welke kwaliteiten de TMFer heeft als deze regelmatig reageert in zo'n draadje.

Feedback/bereikbaarheid punt is voor mij het zwaarste criterium, iemand die op TMF laat zien dat hij het kan, die zal het wel kunnen. Mensen die nooit op TMF komen zullen ongetwijfeld goed kunnen modden, maar die wens ik toch geen zwaar PM-wapen te geven waar het hele PM-collectief op kan worden afgerekend.

vertaald naar GoT: op LA zie je af en toe mensen die wannabemod gedrag hebben en na verloop van tijd idd opvallen door volwassen gedrag: deze worden gekozen tot mod. Mensen die graag SU leegruimen als Mod worden beloond met GM status etc.....
Zo ook met PMers op Tnet: frequente TMF-bezoekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op dinsdag 04 september 2001 14:04 schreef ecteinascidin het volgende:
Met alle plannen van de PM staat er vast ergens wel hoe deze gekozen worden. Om niet vanaf scratch opnieuw te beginnen verwijs ik dus naar zo'n FAQ topic op TMF.

oorspronkelijke idee is gewoon kijken tussen de TMFers wie zich kwalificeren. Communicatie en Feedback is een essentieel punt, dus zou ik persoonlijk graag uitsluitend PMers willen hebben die ook op TMF vaak te zien zijn.
Op deze manier krijg je ook redelijke indrukken over welke kwaliteiten de TMFer heeft als deze regelmatig reageert in zo'n draadje.

Feedback/bereikbaarheid punt is voor mij het zwaarste criterium, iemand die op TMF laat zien dat hij het kan, die zal het wel kunnen. Mensen die nooit op TMF komen zullen ongetwijfeld goed kunnen modden, maar die wens ik toch geen zwaar PM-wapen te geven waar het hele PM-collectief op kan worden afgerekend.

vertaald naar GoT: op LA zie je af en toe mensen die wannabemod gedrag hebben en na verloop van tijd idd opvallen door volwassen gedrag: deze worden gekozen tot mod. Mensen die graag SU leegruimen als Mod worden beloond met GM status etc.....
Zo ook met PMers op Tnet: frequente TMF-bezoekers
Eens: controlleerbaarheid en duidelijkheid.

Ik ben wel van mening dat iemand een moderatie moet kunnen beargumenteren. Als iemand die de juiste score/tag geeft, heeft dat voor mijn geen enkele waarde (voor 'verkiezing' Mod of PM)

Je moet weten _waarom_ je een bepaalde waardering geeft, dropdownmenutjes bedienen kan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat zeg ik: TMF...

Die examendraden en doordenkreacties zijn altijd mooie voorbeelden... mensen reageren daar goed in en beargumenteren best goed: iemand die een tag kan beargumenteren op TMF vind ik eigenlijk een ideaale PM... :)

PS, Jaymz, nu schijn ik voor iedere losse semitroll gebant te worden: voorgaande reacties etc moeten dus niet uit hun context gelicht worden omdat ik er zonder pardon uitgekicked wordt (of het terecht is, daar heb ik dan niets over te zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op dinsdag 04 september 2001 14:18 schreef ecteinascidin het volgende:

PS, Jaymz, nu schijn ik voor iedere losse semitroll gebant te worden: voorgaande reacties etc moeten dus niet uit hun context gelicht worden omdat ik er zonder pardon uitgekicked wordt (of het terecht is, daar heb ik dan niets over te zeggen)
[offtopic] Om mij hoef je je niet druk te maken, ik weet wat je wilt bedoelen. Ik lees zogezegd door de verpakking heen, of anderen dat ook doen weet ik niet (maar hou daar wel rekening mee, we hebben meer aan een ecteinascidin die niet gebanned is :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

totally off-topic :P
WB ectadinges :P
het was erg rustig hier zonder jouw :{
Op dinsdag 04 september 2001 14:04 schreef ectdines dit:
...
Dan blijven er zoviezo al niet echt veel meer over, maar dan nog moet je kijken naar de "kwaliteiten van die personen.
Ze kunnen hier wel vaak komen maar als ze niks toevoegen/onderbouwen of op andere wijze juiste info/inzichten geven heb je er nog weinig aan maar dat zegt je zelf ook al:

Dat hoeft ook niet altijd de juiste persoon te zijn, deze persoon kan ook een tegengestelde mening hebben of verkeerd opgevat te worden met de gevolgen vandien
(mening anders dan de rest, buitenbeentje en dan dus op tegenstand stuiten)

het lijkt me verstanding om hoe de PM er ook uitkomt te zien net zo als in een gemiddeld bedrijf een soort van proefperiode aan te houden en afhanklijk daar van een PMer, PMer laten of uit de functie onheffen.
Maar wat TgF ook al zei je moet wel meerderen hebben niet iedereen is op hetzelfde moment online (24/7 :P )
er moet per dagdeel ofzo eentje aanwezoig zijn en instaat zijn om zijn PM-taken te kunnen doen.

ps: indien onduidelijk, ik neem geen verantwoording voor het geen wat mijn vingers doen op het toetsenbord :)

ps2 en edit: unqoute en quote fout gequote en verbeterde quotes gezet :? :'( *D

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou zeggen begin es met een onderzoekje wie zich geroepen zou voelen PM-er te zijn hier op TMF. Het neemt toch aardige verantwoording met zich mee, en ik gok zelf dat 80% van de mensen die regelmatig op TMF rondhangen voornamelijk s'avonds voldoende tijd hebben. Om nou op je werk uren te gaan zitten modden zal niet in dank worden afgenomen (bij mij in ieder geval niet :) )

/quote :
Dat hoeft ook niet altijd de juiste persoon te zijn, deze persoon kan ook een tegengestelde mening hebben of verkeerd opgevat te worden met de gevolgen vandien
/quote

Dit zal je altijd houden, het blijven namelijk mensen die modden en iedereen heeft een mening, in de P4 vs AMD draad van vandaag ook al gezegd, ook objectiviteit is ondergevig aan subjectiviteit. Daarom azal er ook iemand nodig zijn boven de PM-ers die het desnoods kan terugdraaien

Als je dan 3 of 4 overhoud die serieus genoeg zijn denk ik dat je in je handen mag knijpen, zoveel verschillende mensen hangen hier nu ook niet constant rond? Of zie ik dat verkeerd?

Vraag blijft ook : Wie wordt uiteindelijk de ultieme eindcontroleur en overruler van de powermod, ik kan me zo voorstellen dat je die ook nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op dinsdag 04 september 2001 15:34 schreef Martin het volgende:
Ik zou zeggen begin es met een onderzoekje wie zich geroepen zou voelen PM-er te zijn hier op TMF. Het neemt toch aardige verantwoording met zich mee, en ik gok zelf dat 80% van de mensen die regelmatig op TMF rondhangen voornamelijk s'avonds voldoende tijd hebben. Om nou op je werk uren te gaan zitten modden zal niet in dank worden afgenomen (bij mij in ieder geval niet :) )
Bij deze. (een powermod zou _in_principe_ niet uren aan het modden zijn. Hij doet het op afroep, en NOOIT op eigen initiatief :))

Dit zal je altijd houden, het blijven namelijk mensen die modden en iedereen heeft een mening, in de P4 vs AMD draad van vandaag ook al gezegd, ook objectiviteit is ondergevig aan subjectiviteit. Daarom azal er ook iemand nodig zijn boven de PM-ers die het desnoods kan terugdraaien.
Mee eens, en bij deze 8-)
Als je dan 3 of 4 overhoud die serieus genoeg zijn denk ik dat je in je handen mag knijpen, zoveel verschillende mensen hangen hier nu ook niet constant rond? Of zie ik dat verkeerd?
Een man of 10 à 15 zul je wel op komen denk ik
Vraag blijft ook : Wie wordt uiteindelijk de ultieme eindcontroleur en overruler van de powermod, ik kan me zo voorstellen dat je die ook nodig hebt.
Of dat één persoon moet zijn weet ik niet. De PM moet zowieso aan controle onderhevig zijn (hier bijvoorbeeld), desnoods maak je de gegeven PowerMods _apart_ zichtbaar, en herleidbaar op WELKE PowerMod een PowerModeratie heeft doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op dinsdag 04 september 2001 15:34 schreef Martin het volgende:
Vraag blijft ook : Wie wordt uiteindelijk de ultieme eindcontroleur en overruler van de powermod, ik kan me zo voorstellen dat je die ook nodig hebt
Van dergelijke vragen krab ik eigenlijk achter mijn oren, want hebben we wel in de gaten hoe moeilijk dat is: dan zouden we voor de PM's zoveel mogelijk objectieve personen moeten inschakelen en wat is die controleur dan? Een heel objectief persoon?
Ik ben eigenlijk van mening dat dat misschien helemaal niet nodig is; in principe leggen de PM's verantwoording af, aan de T.net admins of aan het MT, maar in de meeste gevallen is dat helemaal niet nodig. We 'weten' nu al waar de PM's vandaan komen: we mogen toch hopen en aannemen dat dat vaste bezoekers van dit forum (TMF) zijn. We weten dus ook hoe die mensen omgaan met kritiek: als er überhaupt ergens discussie over ontstaat, wordt er hier vanzelf een draadje gestart waarin die discussie wordt gevoerd tussen users, plain-mods en powermods. Als daaruit blijkt dat de PM ongelijk heeft, is ie echt niet te beroerd om zijn beoordeling terug te draaien.
Tja, dan kun je natuurlijk stellen dat er altijd uitzonderingsgevallen zijn, waarin een soort overruler wenselijk is. De vraag is of we dan al niet zover zijn gekomen dat we toch al subjectief (van beide kanten) bezig zijn.

Als er echt een soort controle/overrule-systeem moet komen, dan zie ik het het liefst gebeuren dat dit onder de PM's onderling gebeurt. Als PM's elkaar daarbij het hand boven het hoofd gaan houden, dan zijn die mensen sowieso ongeschikt om PM te zijn.

Zo, en dat was post 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 04 september 2001 15:50 schreef Jaymz het volgende:

[..]

Bij deze. (een powermod zou _in_principe_ niet uren aan het modden zijn. Hij doet het op afroep, en NOOIT op eigen initiatief :))
[..]

Een man of 10 à 15 zul je wel op komen denk ik
[..]
Oke, bij deze meld ik me dan aan om een examentje powermod af te nemen, en in navolging van Jaymz hoop ik dat er een stuk of 10-15 volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 20:48

GaMeOvEr

Is een hork.

Op dinsdag 04 september 2001 14:18 schreef ecteinascidin het volgende:

Ectein, ik denk dat dat vanaf nu wel mee zal vallen hoor.

Wat mij betreft iig niet, laten we proberen het enigzins constructief aan te pakken. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 17:01 liet GaMeOvEr zijn neus ook weer eens zien in zijn geboorte forum:

[..]
Heey, jij hier? :)

Maar goed, blij te horen en te zien dat ectein weer terug is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op dinsdag 04 september 2001 16:44 schreef Martin het volgende:
...een examentje powermod...
Als het aan mij ligt, bestaat het 'examentje powermod' niet. Ik vind het helemaal geen slecht idee, een heel goed idee zelfs, om mensen die plainmod op T.net zijn (zoals iedereen nu) een examen af te laten leggen, maar voordat iemand PM wordt, komt daar heel wat meer bij kijken. Wat mij betreft wordt er dan 'beoordeeld' naar je gedrag op de lange termijn; niet alleen je gedrag hier, op TMF, maar je gedrag op de gehele site.

Verder denk ik eigenlijk (correct me if I'm wrong) dat dit niet het sollicitatie-draadje moet worden. Iedereen kan hier wel zeggen dat ie interesse heeft (inclusief ik), maar het draadje is begonnen als discussiedraadje. Laten we met de keuze van wie PM wordt, wie über-PM wordt, hoeveel PM's het worden en welke procedures we daarvoor gaan volgen, liever gewoon wachten tot die PM er eindelijk überhaupt is. Pas dan kunnen we verder daarover praten, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thor:

Helemaal eens:

- dit is geen sollicitatie draad
- modexamen, lijkt leuk, maar wat zegt dat?
- mensen worden "gekozen" op basis van wat je van hen ziet in de praktijk

Deze draad is door mij gestart, primair om aan de ene kant de PM functie weer een schop te geven en aan de andere kant ben ik van mening dat we er niet zijn met een PM alleen, er moet imo net iets meer aan de organisatorische kant gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op dinsdag 04 september 2001 17:10 schreef TgF het volgende:
Thor:

Helemaal eens:

- dit is geen sollicitatie draad
- modexamen, lijkt leuk, maar wat zegt dat?
- mensen worden "gekozen" op basis van wat je van hen ziet in de praktijk

Deze draad is door mij gestart, primair om aan de ene kant de PM functie weer een schop te geven en aan de andere kant ben ik van mening dat we er niet zijn met een PM alleen, er moet imo net iets meer aan de organisatorische kant gedaan worden.

Mee eens, bij deze valt deze draad dan ook onder het ideeëndraad-mod-beleid.
Uit "Richtlijnen TMF moderatie"
....behalve wanneer er sprake is van een ideeën-thread.

Deze threads worden vrij kort gemodereerd; alles wat niet on-topic is wordt simpelweg verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mijn inbreng in deze discussie: verkoop de huid van de beer niet voor hij geschoten is.

Zolang er geen zicht is op de opleverdatum van de PMscrippies zou ik geen namen willen noemen voor potentiele PM-kandidaten. Tot die tijd houden we alle namen in het achterhoofd en kijken we of er nieuwe bijkomen/oude afvallen.
[edit] Iedereen op TMF kan zo 10 namen verzinnen die eventuele kwalificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
/\

Overigens, ben ik een zeikerd als ik vraag om Feedback, als die er is?

edit:

Had ff gemist dat Jaymz deze draad had opgenomen in de ideeen top 10, andere vraag dan:

- komt daar feedback op?
- leest de crew die zooi?
- wordt er over gepraat?
- is er iemand mee bezig (die minder dan 1x per week op TMF komt)

(sorry, dat waren meer vragen).

Samenvattend is mijn boodschap:

We zijn op TMF (het ondergesneeuwde Forum) weer eens ouderwets bezig met het nadenken over "de toekomst", wederom heb ik niet echt een gevoel dat deze draden echt veel verder komen dan dit Forum, nu kan het zijn dat mijn gevoel mij in de steek laat en dat er wel degelijk aandacht is voor een aantal zaken.

We zien niet alles hier, maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd inhoeverre onze punten buiten TMF zijn doorgedrongen, mischien kan iemand daar iets over zeggen?

Voor een lanhslopend Adje die vraagt welke top-10 ik bedoel:

Tsjek out deze draad:

[topic=198211/1/100]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 05 september 2001 15:11 schreef TgF het volgende:
/\

Overigens, ben ik een zeikerd als ik vraag om Feedback, als die er is?
Imo niet. Feedback is best wel practisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 15:14 schreef Jaymz het volgende:

[..]

Imo niet. Feedback is best wel practisch :)
Ik begin eigenlijk weer zo'n gevoel te krijgen "waar ken ik dit ook weer van", een hoop tiepen is niet erg, maar nogal zonde van je tijd en energie als er "schijnbaar" niets tot weinig mee gedaan wordt.

In dit soort gevallen zeg ik er altijd achteraan:

"Het houd een keer op..."

Ik hoef jullie niet uit te leggen waar ik dan op doel.

Jaymz, hoe kunnen we dit oppakken, ik ken niet zoveel mensen met CF access en in dit soort situaties zou ik die access graag hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Fundamentele feit blijft dat je voor alle Tnet toekomstmuziek bij Femme moet zijn. Feit nummer 2 is dat Femme op TMF niet vaak gesignaleerd is.

Je kan opgooien en vragen etc, indien er geen interesse is dan is 'ie er gewoon niet.

Ik vraag me alleen af waarom er dan een enquete wordt gehouden met de vraag naar informatie/input terwijl die iedere keer op een dienblaadje wordt aangeleverd.

Mijn oom wilde an sich wel in Tnet investeren aangezien al mijn verhalen over de price-watch en mogelijkheden qua adverteren cq bereik over publiek hem erg goed klonken. Maar tegenwoordig denkt mijn oom er iets anders over gezien de mate waarin innovaties etc doorkomen.

Best jammer, Adverteerders aantrekken is tegenwoordig alleen mogelijk als deze een positieve indruk krijgen over de site en voldoende mogelijkheden hebben. Implementatie-delays en to-do lijsten van meerdere kwartalen schrikt ze iig meer af dan een enquete kan aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 05 september 2001 15:24 schreef TgF het volgende:

Jaymz, hoe kunnen we dit oppakken, ik ken niet zoveel mensen met CF access en in dit soort situaties zou ik die access graag hebben :)
Mja, ik kan een GCF topic openen, maar daar zullen ze me raar gaan zitten aankijken (GOT-crew hè)

Op TCF zullen 'we' doorverwezen worden naar Femme.

Dè vraag is dus: Bij WIE kunnen we aankloppen, behelve Femme.

Ik ga overigens met TgF mee, in zijn "Het is ooit een keer afgelopen"-opmerking. Misschien wordt dit met gejuich ontvangen. Ik weet het niet, feedback is in deze wel prettig. Als deze keer op keer OF uitblijft, of erg lang op zich laat wachten, ben ik geneigt conclusies te gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar heb je een aardig punt, t.net zoekt adverteerders, die zorgen voor geld.

GoT is er ter ondersteuning van t.net (de achterkamer zoals een tmf'er het noemde).

Dadelijk heb je een bult adverteerders, maar je moet je gebruikers ook blij houden, een site met veel adverteerders, veel inkomsten, maar geen gebruikers, hmm, dat moet je ook niet leuk willen vinden.

Maar ja, gebruikers brengen weinig tot geen geld in het LA'tje ( :) ) en zijn die dan minder belangrijk?

Wat ik niet snap (off topic ondertussen) is dat men wel laat zien door het recente aanstellen van GaMeOvEr als bemiddelaar, men dus wel waarde hecht aan een tevreden groep gebruikers op GoT.

Andere vraag:

"Wat is er mis met de [topic=198211/1/100] ?"

In die zin dat er weinig mee gedaan wordt, is daar een reden voor?

Ik snap het iig niet helemaal...

edit:

Tekst ietsjes aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik probeer dit dan maar:

[topic=221264/1/100]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En dit:

changelog

Kwam ik ineens de changelog tegen, daar heb ik * Anoniem: 5093 zien reageren, dus dan ook daar maar een subtiele hint :)

Tja, meer kun je niet doen imo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

hm toevallig :?
ik zeg niks :P het is een mysterie hoe jij bij die Changlog kwam toch >:)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat moet wel toeval zijn geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 05 september 2001 15:54 schreef TgF het volgende:

"Wat gaat er mis met de [topic=198211/1/100] "

Ik snap het iig niet helemaal...
Eh, wat bedoel je. :? :? :?

Ik heb overigens net een draadje toegevoegd, misschien dat het ermee te maken heeft (:?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eigenlijk was mijn vraag niet wat er misging, maar mis was met die draden, omdat er weinig aandacht voor was.

Jij zult inmiddels de reactie van Rene gelezen hebben, dus laten we daar maar even op wachten en hopen dat het iets gaat opleveren, al was het om te beginnen maar een reactie (A4) van Femme...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
WB,

ik had er weer eens mijn gedachten over laten gaan.

Ik snap niet helemaal het voordeel van een examen.
Iedereen kan zo'n examen halen of zakken, kijk maar eens naar het theorie examen bij autorijden. Ik heb daar mensen zien zakken die gewoon lekker aan het HBO-en zijn, en dus geacht worden enig intellect te hebben.
Een beetje zorgvuldige selectie is imo al ruim voldoende.

Daarnaast begint het wel te lopen als er eenmaal een stel PM's zijn aangesteld, dan wordt het vanzelf duidelijk of het werkt of niet, en of er teveel of te weinig PM's zijn.
Dat zijn zaken die later komen.
Ik denk dat je het beste (imho :) ) een paar centrale vragen moet stellen, en aan de hand daarvan een plan moet maken. Ik noem even een paar voorbeelden:

Willen we hier PM's hebben? JA/NEE
Willen we de huidige MOD rechten beperken/uitbreiden? JA/NEE

Zodra we daar met z'n allen over op een lijn zitten kunnen we iets aan Femme vragen. Je moet voor de gein deze thread een keer doorlezen, ik had er veel moeite mee, tis VEEL tekst, en weinig concrete dingen. Als we binnen de TMF nou eens op 1 lijn gingen zitten, dan kunnen we als 1 persoon handelen, nu zijn het er een stuk of 4 die allemaal eigen ideeën hebben, en het allemaal bij Femme en consorten aankaarten.

* TheGhostInc denkt: 1 Lijn, 1 Oplossing in 1 keer goed. Zet voor mij part even gauw een website op, waarbinnen iedereen even kan stemmen, dan hebben we alvast een klein beetje een beeld waar we het over hebben.

• korenwolf
  • Niet online
Op woensdag 05 september 2001 21:21 schreef TheGhostInc het volgende:
*snoeierdesnoei*
Ik kan me goed voorstellen dat je er zo over denkt, al krijg ik het idee dat je nu reageert alsof dit het enige ideeëndraadje is. De ideeeëndraadjes zijn al meer dan een jaar een op willekeurige tijdbasis terugkerend fenomeen, waarin gebrainstormd en gediscussieerd wordt. De TMF'ers hebben meerdere malen kant-en-klare oplossingen aangedragen en de keren dat wij vrijwel op één lijn zaten zijn talloos.

Ik denk niet dat het aan ons is om de totaaloplossing op Femme's bordje te gooien. Natuurlijk heeft iedereen hier een eigen mening en natuuurlijk wordt hier gediscussieerd, maar het is zeker niet de oplossing om bijvoorbeeld door stemmen tot een resultaat te komen.
Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is een actieve discussie met de mensen die het aangaat: pas dan kun je zinnig discussiëren, omdat je dan per optie weet wat wel en wat niet haalbaar is op het technische vlak en op het managementvlak.

Om terug te komen op het modexamen: dat is inderdaad een term die hier vaak genoemd wordt. Over de inhoud daarvan is eigenlijk nog nauwelijks gediscussieerd: als het over een t.net pagina die gemodereerd moet worden gaat, gaat jouw vergelijking op met het rijbewijs-theorie-examen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook examineren door mensen een lastige post voor te leggen en hen die een mogelijke eindscore + beargumentering te laten geven.
Wat mij betreft boeit het eigenlijk niet: ik wil gewoon dat mensen die moderator willen worden 'iets' moeten doen, 'ergens' tegenaan lopen. En of dat nu de FAQ is, een moderatiehandleiding, een moderatiecursus, een proefperiode of een examen, dat maakt eigenlijk niet uit.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op woensdag 05 september 2001 21:21 schreef TheGhostInc het volgende:
beperken/uitbreiden? JA/NEE

Zodra we daar met z'n allen over op een lijn zitten kunnen we iets aan Femme vragen. Je moet voor de gein deze thread een keer doorlezen, ik had er veel moeite mee, tis VEEL tekst, en weinig concrete dingen. Als we binnen de TMF nou eens op 1 lijn gingen zitten, dan kunnen we als 1 persoon handelen, nu zijn het er een stuk of 4 die allemaal eigen ideeën hebben, en het allemaal bij Femme en consorten aankaarten.
De grap is dat alle concrete dingen in de search opvraagbaar zijn (hiero geFAQqed zijn). Je kan namelijk erg veel concrete data vinden en diverse uitwerkingen. Dit topic is dus meer een vraag naar de status van voorgaande topics. Logisch dat er geen concrete data wordt geherplaatst....

Topicstarter
* Anoniem: 5093 doet aan topic-bumping :)

/\ dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben zeker niet vreemd in deze discussie (zie search :9 )

Maar wat mij gewoon wat tegenstaat is dat er nog steeds geen lekker concreet idee is.
Als er gewoon af en toe een concreet idee doorgevoerd kan worden dan kunnen we zien hoe het werkt, nu is het 'gis werk'.

Kijk bv. eens of je iemand als PM aan kunt stellen, die ook echt veel hier doet (ik noem even geen namen), en kijk wat hij/zij kan doen. Als het blijkt dat het werkt kun je altijd nog de 'juiste manier' zoeken, maar dan weet je dat het idee PM werkt. En andersom ook, misschien werkt een PM wel erg negatief.

* TheGhostInc denkt dat het tijd wordt voor tests, er is nu idd. een jaar gekletst, nu toch echt tijd voor handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem dat de ideeen niet concreet zijn is eenvoudig te verklaren, wij kunnen 'slechts' een voorzetje geven en dan is het wachten (een jaar) op feedback van de hogere regionen.

We kunnen never nooit niet een panklare oplossing bieden.

Over de PM en het ermee testen, tja, dan zal toch eerst de PM functionaliteit moeten worden geimplementeerd voordat je er iets mee kunt doen, ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar er zal eerst het nodige moeten worden aangepast alvorens je kunt gaan testen, daarna evalueren en indien nodig weer aanpassen en weer testen.

In de LA draad heeft Rene al laten weten dat ie druk bezig is met het doorspitten van de reeds bestaande ideeen draden en dat ie z.s.m. met een reactie komt (alleen is ie wel even bezig zoals ie zelf al aangeeft, het zijn best een paard draadjes met aardig wat reacties :) )

Anywayz, zoals ik het nu kan zien heeft het nu wel degelijk de aandacht gekregen van de t.net crew, of het wat opleverd en zo ja wat, dat moeten we gewoon rustig af wachten de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Op donderdag 06 september 2001 01:54 schreef Thor-korenwolf het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het aan ons is om de totaaloplossing op Femme's bordje te gooien. Natuurlijk heeft iedereen hier een eigen mening en natuuurlijk wordt hier gediscussieerd, maar het is zeker niet de oplossing om bijvoorbeeld door stemmen tot een resultaat te komen.
Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is een actieve discussie met de mensen die het aangaat: pas dan kun je zinnig discussiëren, omdat je dan per optie weet wat wel en wat niet haalbaar is op het technische vlak en op het managementvlak.
Daarvoor missen we toch een communicatiemiddel dat iets directer is dan GoT imo. Sowieso zijn sommige van de door ons aangegeven plannen toch alleen maar op haalbaarheid te controleren in een praktijkomgeving, daaro kan ik me wel voorstellen dat sommige plannen worden weggewuifd omdat het teveel adaptatie van de huidige structuur zou kunnen vergen.
Wat mij betreft boeit het eigenlijk niet: ik wil gewoon dat mensen die moderator willen worden 'iets' moeten doen, 'ergens' tegenaan lopen. En of dat nu de FAQ is, een moderatiehandleiding, een moderatiecursus, een proefperiode of een examen, dat maakt eigenlijk niet uit.
* Renegade cheers for Thor-korenwolf

precies, er moet toch een manier zijn om te controleren dat iemand ook echt interesse toont in de (goede) moderaties, en niet alleen "maar iets doet". Iemand moet kunnen beredeneren waarom een bepaalde reactie op een bepaald niveau hoort, en kunnen beargumenteren waarom hij die beoordeling de juiste vind. Op het moment dat iemand dat kan, mag ie wat mij betreft mod worden. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Pagina: 1