Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
Ik heb de volgende vraag waar iemand hopelijk bij kan helpen.

Ik heb sinds april zonnepanelen. In eerste instantie had ik een Goodwe GW4K-DT omvormer, maar wegens geluidsoverlast is deze eind mei vervangen voor een GoodWe GW5K-DT. Het uitlezen van de omvormer via Home Assistant heeft vanaf het begin tot pakweg een week of 3 geleden naar behoren gewerkt.

Echter heb ik sindsdien het probleem dat de omvormer steeds verbinding verliest met mijn netwerk. Op sommige dagen kan ik via de SEMS app de verbinding herstellen, maar op andere dagen lukt dit helemaal niet. Indien ik de verbinding werkend heb gekregen werkt het voor die dag, maar volgende dag begint alles weer opnieuw. Ik kan wel gewoon inloggen in de SSID van de omvormer en het verbindingsriedeltje met succes doorlopen, maar eindstand is geen verbinding (verbindingslampje op de omvormer knippert 2x oranje en op de wifi module brand het verbindingslampje helemaal niet). De zonnepanelen werken wel gewoon naar behoren (dat kan ik nog zien via mijn P1 meter).

Het enige wat thuis veranderd is, is dat ik ben overgestapt van Budget glasvezel naar T-mobile glasvezel begin juni. Voor zover ik me kan herinneren werkte alles in de eerste T-Mobile weken wel 'gewoon'. Het lijkt me dus niet dat dit het probleem is, maar ik kan niets uitsluiten.

Ik heb al contact opgenomen met de zonneboer, maar dat gaat erg stroef. Vervangen wifi module is misschien mogelijk, maar wellicht zie ik iets over het hoofd/doe ik iets verkeers/mis ik iets.

Heeft iemand hiermee ervaringen of tips? Alle hulp is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kun je tijdens een uitleesstoring van Home Assistant wel met je telefoon of op je computer inloggen op de SEMS portal én via de SEMS portal je omvormer uitlezen? (https://www.semsportal.com/) zo ja, dan gaat er iets mis tussen HA en je omvormer/SEMS.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:35:
Kun je tijdens een uitleesstoring van Home Assistant wel met je telefoon of op je computer inloggen op de SEMS portal én via de SEMS portal je omvormer uitlezen? (https://www.semsportal.com/) zo ja, dan gaat er iets mis tussen HA en je omvormer/SEMS.
Nee, dat lukt niet. De omvormer slaagt kennelijk steeds niet in een verbinding leggen met het netwerk, dus zowel HA als SEMS krijgen geen data. Ik heb zelfs geprobeerd de GoodWe dienst uit te schakelen in HA om te kijken of dat helpt, maar ook niet.

Ik dacht dat het probleem lag aan de nieuwe Zyxel T54 modem van Tmobile (misschien moet ik poorten openzeten?), maar het werkt ook niet met mijn mobiele hotspot (zojuist getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jcneji schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:49:
[...]

Nee, dat lukt niet. De omvormer slaagt kennelijk steeds niet in een verbinding leggen met het netwerk, dus zowel HA als SEMS krijgen geen data. Ik heb zelfs geprobeerd de GoodWe dienst uit te schakelen in HA om te kijken of dat helpt, maar ook niet.

Ik dacht dat het probleem lag aan de nieuwe Zyxel T54 modem van Tmobile (misschien moet ik poorten openzeten?), maar het werkt ook niet met mijn mobiele hotspot (zojuist getest).
Oké als je in SEMS geen data krijgt moet je het zoeken in de verbinding tussen de GoodWe omvormer en internet. HA kun je voor nu nog compleet negeren.
  1. Werkt het soms wel en soms niet, of werkt het sinds een aantal weken helemaal niet meer?
  2. En als het sinds een aantal weken helemaal niet meer werkt, is dat precies sinds je die nieuwe Zyxel modem hebt gekregen?
  3. Gebruik je de Zyxel ook voor WiFi thuis, of heb zelf nog een access point die je voor de WiFi gebruikt?
  4. Heb je deze dongel: https://en.goodwe.com/wifi-module ?
  5. Branden (of knipperen) beide lampjes hierop?
  6. Zie je de WiFi van de 'Solar-WiFi XXXXXXXXX' tussen beschikbare WiFi netwerken staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Oké als je in SEMS geen data krijgt moet je het zoeken in de verbinding tussen de GoodWe omvormer en internet. HA kun je voor nu nog compleet negeren.
  1. Werkt het soms wel en soms niet, of werkt het sinds een aantal weken helemaal niet meer?
  2. En als het sinds een aantal weken helemaal niet meer werkt, is dat precies sinds je die nieuwe Zyxel modem hebt gekregen?
  3. Gebruik je de Zyxel ook voor WiFi thuis, of heb zelf nog een access point die je voor de WiFi gebruikt?
  4. Heb je deze dongel: https://en.goodwe.com/wifi-module ?
  5. Branden (of knipperen) beide lampjes hierop?
  6. Zie je de WiFi van de 'Solar-WiFi XXXXXXXXX' tussen beschikbare WiFi netwerken staan?
A. Het werkt soms wel en soms niet. Hij verliest wel elke dag verbinding (lees: iedere ochtend is de omvormer niet verbonden met internet), maar op sommige dagen kan ik via SEMS app de verbinding aan de praat krijgen (bijvoorbeeld eergisteren) en op sommige dagen helemaal niet (bijvoorbeeld vandaag).

B. Lastig zeggen, maar als ik kijk naar mijn overzicht in HA lijkt het erop dat de problemen pas medio juni zijn beginnen (daar zie ik voor het eerst een onderbreking in data). Daarvoor zie ik geen onderbrekingen, maar ik kan het natuurlijk niet uitsluiten.

C. Nee, ik gebruik de Zyxel niet voor Wifi, daarvoor heb ik 3 Deco X50 mesh punten (waarvan 1 op slechts enkele meters van de omvormer). Die x50 punten heb ik al sinds vorig jaar en ik heb daarin niets gewijzigd.

D. Ja.

E. Momenteel brand alleen het rechterlampje. Het linkerlampje staat geheel uit (maar eergisteren toen het wel werkte brandde dat lampje dus wel blauw).

F. Ja, die kan ik gewoon zien en ik kan daar ook gewoon op inloggen. Ik heb geprobeerd via de SEMS app opnieuw te verbinden, maar ook via 10.10.100.253.

EDIT: op de omvormer zelf knippert het oranje lampje 2x, wat (volgens de handleiding) een netwerk probleem is (obviously).

[ Voor 3% gewijzigd door jcneji op 14-07-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@jcneji heb je de mogelijkheid een wat langere tijd de verbinding met de dongel te testen over je netwerk om uit te sluiten dat die niet verbreekt?
Relatief laagdrempelig met cmd op Windows en dan 'ping IP -t' na iets van drie uur CTRL+C en kijken naar de resultaten voorbeeld:
code:
1
2
3
4
Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 7, Received = 7, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 3ms, Maximum = 3ms, Average = 3ms

Het IP zoek je op in je DHCP server (waarschijnlijk in je Zyxel modem die de DHCP uitgeeft) in een van de menu's.

Ik verwacht geen poort problemen gezien je soms wel verbinding hebt. Dit lijkt mij hardwarematig iets met de omvormer >> dongel of de dongel of dongel >> Deco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Uit de handleiding van de WiFi-kit (en LAN kit mocht je die variant hebben):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLMTLmFsvaSGRbJ3CGTPw3B-ZvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pQR92Dok6IkZqGz0MLlya01u.png?f=user_large

Beide dongel lampjes dienen te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:10:
@jcneji heb je de mogelijkheid een wat langere tijd de verbinding met de dongel te testen over je netwerk om uit te sluiten dat die niet verbreekt?
Relatief laagdrempelig met cmd op Windows en dan 'ping IP -t' na iets van drie uur CTRL+C en kijken naar de resultaten voorbeeld:
code:
1
2
3
4
Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 7, Received = 7, Lost = 0 (0% loss),
    Minimum = 3ms, Maximum = 3ms, Average = 3ms

Het IP zoek je op in je DHCP server (waarschijnlijk in je Zyxel modem die de DHCP uitgeeft) in een van de menu's.

Ik verwacht geen poort problemen gezien je soms wel verbinding hebt. Dit lijkt mij hardwarematig iets met de omvormer >> dongel of de dongel of dongel >> Deco.
Geen verbinding met wifi = "Destination Host Unreachable". Ik heb nu wel even de hele omvormer uitgezet, wifi stick eruit en vervolgens aan en stick er weer in. Nu werkt het weer en is de ping cmd aan het werk. Wat wil je precies zien straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jcneji schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Geen verbinding met wifi = "Destination Host Unreachable". Ik heb nu wel even de hele omvormer uitgezet, wifi stick eruit en vervolgens aan en stick er weer in. Nu werkt het weer en is de ping cmd aan het werk. Wat wil je precies zien straks?
code:
1
ping IP -t

Laten lopen voor een uurtje of drie, dan beëindigen (CTRL+C) en de samenvatting van het commando die onderaan verschijnt hier in het topic gooien.
Bij voorkeur vanaf een apparaat wat bedraad verbonden is in je netwerk en dus enkel draadloos van de Deco naar de WiFi dongel verbind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jcneji
True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:06:
[...]

code:
1
ping IP -t

Laten lopen voor een uurtje of drie, dan beëindigen (CTRL+C) en de samenvatting van het commando die onderaan verschijnt hier in het topic gooien.
Bij voorkeur vanaf een apparaat wat bedraad verbonden is in je netwerk en dus enkel draadloos van de Deco naar de WiFi dongel verbind.
Ok, dan meld ik me over een paar uur weer! Alle Decos zijn overigens bedraad verbonden, dus dat zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 09:29
ip conflict?

ping IP -t laten lopen, en dan de omvormer uitzetten. als het goed is krijg je continu time-outs. Zo niet en pingt hij na een paar seconden gewoon door zit er nog een ander apparaat op hetzelfde ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
rdfeij schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:10:
ip conflict?

ping IP -t laten lopen, en dan de omvormer uitzetten. als het goed is krijg je continu time-outs. Zo niet en pingt hij na een paar seconden gewoon door zit er nog een ander apparaat op hetzelfde ip adres.
Dat denk ik niet. Ik zie geen conflict in mijn lijst met verbonden apparaten en ping IP gaf melding van destination unreachable toen de omvormer niet verbonden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:44
Ik heb zelf ook een Goodwe omvormer (volgens mij ook een GoodWe GW5K-DT). Wel met een bekabelde netwerk interface.

Lokaal uitlezen via het netwerk heb ik nooit goed werkend kunnen krijgen. Uitlezen via SEMS portal had zo vaak storingen dat ik er uiteindelijk voor gekozen heb de omvormer via Modbus uit te lezen via ESPHome. Dat werkt nu meer dan een jaar probleemloos en met een hogere updatefrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:06:
[...]

code:
1
ping IP -t

code:
1
2
3
4
 Ping statistics for 192.168.1.126:
    Packets: Sent = 8211, Received = 7871, Lost = 340 (4% loss),
    Minimum = 4ms, Maximum = 2024ms, Average = 12ms

Lijkt ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jcneji schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:26:
[...]

code:
1
2
3
4
 Ping statistics for 192.168.1.126:
    Packets: Sent = 8211, Received = 7871, Lost = 340 (4% loss),
    Minimum = 4ms, Maximum = 2024ms, Average = 12ms

Lijkt ok?
4% is wel meer dan ik zou verwachten voor iets wat op een paar meter afstand van een AP staat. Maar dit hoeft niet direct te betekenen dat je constant problemen ervaart. Heb je ook problemen gehad terwijl je ping commando liep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 22:32
Kennis van mij had precies hetzelfde, ook begin juni over op t-mobile glasvezel, voorheen nooit problemen, nu regelmatig wegvallen verbinding tussen omvormer en wifi.
Volgens mij heeft hij zijn wifi internet van kanaal gewisseld en het ssid en wachtwoord van het modem ontdaan van gekke tekens. Sindsdien heb ik hem er niet meer over gehoord.

[ Voor 7% gewijzigd door Lardman op 14-07-2023 21:41 . Reden: Ik kan niet typen en mobieltjes zijn @*&€*! ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:00:
[...]

4% is wel meer dan ik zou verwachten voor iets wat op een paar meter afstand van een AP staat. Maar dit hoeft niet direct te betekenen dat je constant problemen ervaart. Heb je ook problemen gehad terwijl je ping commando liep?
Nee, geen problemen (anders dan af en toe een time-out regel).

Vanochtend weer verbindingsproblemen. Ik kreeg geen verbinding meer tot stand met de wifi. Ik heb (net zoals gisteren) even de omvormer zelf aan en uit gezet en toen pakte hij in 1 keer verbinding. Ik ben echt radeloos aan het worden :(
Lardman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:40:
Kennis van mij had precies hetzelfde, ook begin juni over op t-mobile glasvezel, voorheen nooit problemen, nu regelmatig wegvallen verbinding tussen omvormer en wifi.
Volgens mij heeft hij zijn wifi internet van kanaal gewisseld en het ssid en wachtwoord van het modem ontdaan van gekke tekens. Sindsdien heb ik hem er niet meer over gehoord.
Ik heb net even een compleet nieuw netwerk opgezet (zowel op de Deco geprobeerd als via de Zyxel zelf) op een kanaal die het meest vrij zou moeten zijn en een basaal wachtwoord, maar ook dan verbind het niet.

Overigens vraag ik mij af of dit het probleem kan zijn. Na een omvormer reset kreeg ik weer verbinding vandaag met mijn reguliere IoT netwerk (met dus gekke tekens in de SSID en het wachtwoord).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:10:
@jcneji
Denk dat het hier zo'n beetje ophoudt en het dus de omvormer of dongel moet zijn. Dus terug naar de installateur lijkt mij het beste hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jcneji
True schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:55:
[...]

@jcneji
Denk dat het hier zo'n beetje ophoudt en het dus de omvormer of dongel moet zijn. Dus terug naar de installateur lijkt mij het beste hierin.
Probleem al gemeld en als het goed is komen ze begin volgende week de dongel vervangen. Hopelijk is dat het probleem en niet de omvormer. Ik geef dan wel even een update.

In elk geval super bedankt voor je hulp!
Pagina: 1