Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Mijn vraag
We hebben originele Winnie de Poeh DVD’s die we voor de kinderen afspelen op de TV met de PS3. Het beeld ziet er goed uit door de upscaling vd PS3. Helaas heeft de PS3 het nu begeven en spelen we de DVD’s af via een oude laptop en HDMI kabel. De laatste MBP heeft zoals je weet (al een tijdje) geen DVD. Het beeld is minder goed, dus wil ik deze DVD’s voor eigen gebruik op een USB stick zetten en direct in de TV pluggen. Handbrake kan het rippen, maar het beeld is minder goed tov de PS3. Weet iemand goede software die kan rippen en iets van upscaling doet a la PS3?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oude Dell D-serie laptop, USB stick, Sony Bravia TV

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Handbrake
Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, Youtube Premium abo’s hebben we al. Nog geen Disney+ (wat ik nu onnodig vind voor Winnie de Poeh, aangezien we die ooit al zelf hebben gekocht) Youtube heeft overigens ook Winnie de Poeh films. Helaas vooral in het Engels en m’n kinderen zijn juist net begonnen met praten, ze pikken Nederlandse filmpjes beter op heb ik het idee.

Extra context:
DVD kopies voor eigen gebruik mag volgens mij. Dit is de tekst op Brein (wat je ook van ze mag vinden)
De regels op een rijtje:

1. Een kopie maken van muziek of film (cd of dvd) mag als die zonder
commercieel oogmerk en uitsluitend voor jezelf bestemd is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
Upscalen is meestal iets wat de speler doet in runtime tijdens het afspelen.
Ik kan met niet voorstellen dat je een DVD wilt upscalen en dan wilt opslaan in HD formaat oid.
Zelf gebruik ik een Nvidia Shield om digitale content op mijn TV te spelen.
Deze schijnt best goed te zijn in upscalen in algemene zin.

https://www.nvidia.com/nl-nl/shield/shield-tv/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 15:22
Lastig geval met afspelen via pc/laptop... dergelijke upscaling gebeurd in bijvoorbeeld de PS3 nl. door hardware en er bestaat zover ik er bekend mee ben geen goed software gebaseerde oplossing voor om onder Windows te draaien. Je kan aan de slag met ffdshow maar dat is niet iets wat zo 'out of the box' goed werkt.

https://sourceforge.net/projects/ffdshow-tryout/

De makkelijkste oplossing is het aanschaffen van een DVD speler (of bluray) met upscaling doet... hoeft niet veel te kosten, ongeveer 5 tientjes.

https://www.bol.com/nl/nl...luiting/9000000012111684/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:30
Ik gebruikte vroeger dit https://www.bluraycopys.com/free-dvd-ripper/ of die aan upscaling doet weet ik niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:20

Vrijdag

De Zwarte

Ik gebruik wel eens dvd-decrypter. Lekker makkelijk tooltje maar geen idee of die het beeld beter maakt. Volgens mij niet. Maar als het gaat om kinderfilms en oudere cartoons voor hele kleine kinderen maakt beeldkwaliteit echt niet zo veel uit.

Je kan ook voor een paar euro bij de kringloop een dvd spelertje kopen om te proberen. Soms vind je daar nog wel eens leuk spul tussen zitten. Af en toe zelfs oude blu-ray spelers.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 15:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Koop een tweehands PS3 (of PS4). Een PS3 vind je wel voor een paar tientjes. Goedkoper en simpeler dan nu heel veel tijd te verdoen aan oplossingen die wellicht duurder en niet toereikend zijn :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gezien je de dvd's al hebt, zou het legaal zijn om een al ge-upscalede versie ergens bij niet nader te noemen plekken weg te halen? Zo ben ik aan een ge-upscalede versie van ST:VOY gekomen, misschien dat Winnie de Poeh ook op zo'n manier is te vinden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Upscalen in Jriver met JRVR (doorontwikkeling van MadVR) werkt best mooi. https://wiki.jriver.com/i...R_-_JRiver_Video_Renderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou 'm kunnen rippen met Handbrake en dan door bijv Topaz Video AI kunnen gooien, dat werkt tegenwoordig best goed. Die van Topaz is duur om te kopen en heeft een watermerk in de gratis versie, maar daar is omheen te werken als het echt moet.

Maar verwacht niet dat je van DVD (ongeveer 480p) naar een mooie 1080p gaat, laat staan 4K. Je zou dan beter een andere bron voor de film waar je een fysieke kopie van hebt kunnen zoeken, bijv. iemand die 'm van Disney+ heeft gehaald. Dat is niet minder legaal dan 'm van je fysieke kopie rippen, zolang je 'm zelf niet verspreidt.

[ Voor 13% gewijzigd door Oon op 14-07-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Dank voor de suggesties. DVD speler met upscaling of PS3/PS4 voor een paar tientjes lijkt idd een snelle simpele oplossing. Vooral omdat ik nu minder vrije tijd heb dan voordat de kinderen er waren.

Topaz video AI kende ik nog niet. Kost wel 300 oid? JRVR ziet er ook interessant uit. De kinderen kijken overigens op een FHD Bravia. Doet het nog prima, en idd ze klagen niet over kwaliteit.

Kan ik meerdere antwoorden als ‘beste’ kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:15:
Gezien je de dvd's al hebt, zou het legaal zijn om een al ge-upscalede versie ergens bij niet nader te noemen plekken weg te halen? Zo ben ik aan een ge-upscalede versie van ST:VOY gekomen, misschien dat Winnie de Poeh ook op zo'n manier is te vinden?
Nope dat is niet legaal :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
twkr18526 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:38:

Extra context:
DVD kopies voor eigen gebruik mag volgens mij. Dit is de tekst op Brein (wat je ook van ze mag vinden)

[...]
Extra extra context O-)
2. Het omzeilen van een beveiliging op een cd of dvd mag niet, ookniet om een kopie voor jezelf te maken. Je mag een omzeilingsmiddel ookniet verspreiden, bijvoorbeeld op een cd of dvd of als bestand op hetinternet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vrijdag schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:03:
Ik gebruik wel eens dvd-decrypter. Lekker makkelijk tooltje maar geen idee of die het beeld beter maakt. Volgens mij niet. Maar als het gaat om kinderfilms en oudere cartoons voor hele kleine kinderen maakt beeldkwaliteit echt niet zo veel uit.

Je kan ook voor een paar euro bij de kringloop een dvd spelertje kopen om te proberen. Soms vind je daar nog wel eens leuk spul tussen zitten. Af en toe zelfs oude blu-ray spelers.
Beter maken is relatief. Informatie die er niet is kun je enkel middels interpolatie doen in dit geval. En daar wordt het niet per se mooier of beter van, zeker als je dvd kwaliteit (480p) gaat upscalen naar 960p of zelfs 1080p.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
CH4OS schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 01:43:
[...]
Beter maken is relatief. Informatie die er niet is kun je enkel middels interpolatie doen in dit geval. En daar wordt het niet per se mooier of beter van, zeker als je dvd kwaliteit (480p) gaat upscalen naar 960p of zelfs 1080p.
Ben het met je eens dat beter maken relatief is. Of het per se mooier wordt? Jazeker, wel met de PS3. Ik heb jaren geleden dezelfde DVD’s afgespeeld op een DVD speler en op de PS3. De PS3 gaf mooier beeld op een FHD TV. Althans dat vond ik en voor mij persoonlijk had het dus waarde.

Wat betreft je comment over Brein. Dan mag het maken van een kopie van een DVD misschien niet eens voor persoonlijk gebruik. Heb eigenlijk niet opgelet of beveiliging omzeild wordt bij een kopie. Denk niet dat iemand hier last van gaat hebben als ik dit thuis voor onszelf doe. Het is niet dat ik het verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

twkr18526 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:10:
Wat betreft je comment over Brein. Dan mag het maken van een kopie van een DVD misschien niet eens voor persoonlijk gebruik. Heb eigenlijk niet opgelet of beveiliging omzeild wordt bij een kopie. Denk niet dat iemand hier last van gaat hebben als ik dit thuis voor onszelf doe. Het is niet dat ik het verspreid.
Voor persoonlijk gebruik is een kopie van een DVD gewoon legaal. Zolang je niet ook de beveiliging er af haalt, dat mag namelijk nog altijd niet.

Maar bij een dergelijk (oude?) film, is de content in een moderner jasje vaak ook niet zo heel duur meer en vaak ook net even betere beeldkwaliteit (480p vs 1080p bijvoorbeeld). Je kunt je dus afvragen of deze moeite het je waard is, als je voor een prikkie een blu-ray kan krijgen en dan dus ook een betere beeldkwaliteit krijgt (in de meeste gevallen).

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
CH4OS schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:17:
[...]
Maar bij een dergelijk (oude?) film, is de content in een moderner jasje vaak ook niet zo heel duur meer en vaak ook net even betere beeldkwaliteit (480p vs 1080p bijvoorbeeld).
Heb dat niet kunnen vinden. Ik heb de originele DVD’s al. Heb alleen geen DVD of Blu-ray speler (meer). Streamen is een optie, maar ik neem later misschien wel Disney+ als de kinderen ouder zijn. Dan zeg ik tegen die tijd 1 vd 4 andere video streaming abo’s op. Eerlijk gezegd vind ik 4 streaming abo’s, een set DVD’s en Blu-ray discs wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CH4OS schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:17:
Zolang je niet ook de beveiliging er af haalt, dat mag namelijk nog altijd niet.
offtopic:
De vrouw des huizes heeft onlangs een stapeltje Toppers-dvd's weten te krijgen, een paar daarvan zijn zodanig goed beveiligd dat ik nog een apparaat moet vinden dat ze kan afspelen |:( , waardoor de beveiliging er wel af zal moeten om ze te kunnen gebruiken 8)7

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Raven schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:07:
offtopic:
De vrouw des huizes heeft onlangs een stapeltje Toppers-dvd's weten te krijgen, een paar daarvan zijn zodanig goed beveiligd dat ik nog een apparaat moet vinden dat ze kan afspelen |:( , waardoor de beveiliging er wel af zal moeten om ze te kunnen gebruiken 8)7
offtopic:
I feel your pain en dat dan ook nog voor de Toppers. :+ :N

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 21:13
Andere oplossing is om te kijken voor een tweede hands PS3.
Rond de €50 heb je een goede op marktplaats

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:11:
Andere oplossing is om te kijken voor een tweede hands PS3.
Rond de €50 heb je een goede op marktplaats
Ja idd. Dat werd hierboven ook geopperd en lijkt een goede optie. Zodra ik even de tijd/zin ervoor heb, zoek ik een oude ps3 - dan is de opstelling van voorheen ook hersteld. Tot nu toe klagen de kinderen niet om de DVD via een oude laptop af te spelen, maar heb iig goede suggesties gekregen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
twkr18526 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Dan zeg ik tegen die tijd 1 vd 4 andere video streaming abo’s op. Eerlijk gezegd vind ik 4 streaming abo’s, een set DVD’s en Blu-ray discs wel genoeg.
Om de maandelijkse kosten van de streaming diensten in te perken, probeer ik maximaal 2 abbo's voor streaming diensten tegelijkertijd te hebben.
Dan weer Netflix, dan weer Disney, dan weer Videoland...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1