Fiets voor voornamelijk woon-werk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-08 09:33
Op dit moment heb ik nog een Vanmoof S3, en gezien de berichten ben ik me alvast aan het oriënteren voor een nieuwe fiets.
Deze fiets zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor woon-werk (13km enkele reis) en voor boodschappen e.d.
Mijn voornaamste eisen zijn dat het een niet al te sportieve houding moet hebben, en de fiets moet soepel vooruit gaan (ik wil niet bezweet op mijn werk arriveren :)). Ondanks dat ik nu een elektrische fiets heb, is het geen pre dat de volgende fiets dit ook moet zijn. Een Batavus Dinsdag of Trek District 3 Equipped Stagger zijn ook opties waar ik naar kijk bijvoorbeeld. Sowieso geen Cowboy of Vanmoof "merken" meer, een ezel stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen. Maar de nieuwe fiets mag nog steeds een stijlvolle look hebben.
Op dit moment is het de bedoeling dat ik mijn fiets blijf gebruiken totdat de elektrische componenten er mee stoppen. Maar bij een S3 weet je het maar nooit.
Ik neig zelf naar een conventionele fiets +, een beetje hybride versie. Een e-bike is leuk, maar ik wil ook niet meer dan € 2000,00-€ 2500,00 uitgeven. En dan zit je toch weer aan de onderkant van het middensegment te kijken denk ik.
Voor een normale fiets zit ik rond de € 1500,00 te denken qua budget.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Met deze eisen:
- 13km enkele reis woon-werk verkeer
- niet bezweet aankomen

zou ik dus WEL kiezen voor een ebike. Op een reguliere fiets gaat mij dat (persoonlijk) nooit lukken :)

Probeer niet teveel vendor lock-in.
Dus, universele onderdelen en materialen.
Gaat je fiets verkoper failliet, dan kan iedere fietsenmaker je fiets blijven onderhouden omdat de onderdelen vrij verkrijgbaar zijn.

Vorig jaar heb ik een Pegasus gekocht. Duits merk, Bosch motor / accu.
Prima ding, acceptabele prijs, universele onderdelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-08 09:33
GarBaGe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:41:
Met deze eisen:
- 13km enkele reis woon-werk verkeer
- niet bezweet aankomen

zou ik dus WEL kiezen voor een ebike. Op een reguliere fiets gaat mij dat (persoonlijk) nooit lukken :)
Klopt haha.
Ik moet het iets nuanceren denk ik. Niet gutsend van het zweet arriveren bedoel ik eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Barryz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Klopt haha.
Ik moet het iets nuanceren denk ik. Niet gutsend van het zweet arriveren bedoel ik eigenlijk.
Fiets achter op de auto zetten, met fiets naar werk en niet bezweet aankomen :Y)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Fietsen in deze prijsklasse (dus niet meer de goedkoopste) ontlopen elkaar niet zoveel m.b.t. weerstand, als je de luchtweerstand buiten beschouwing laat. Het scheelt misschien 10% en dat bepaalt niet of je bezweet aankomt. De grootste weerstand is de luchtweerstand en die is afhankelijk van je zithouding.

Een fiets zonder rollerbrakes, met een derailleur of evt. een Alfine-8-naaf, loopt het lichtst.

[ Voor 38% gewijzigd door TBTL op 15-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:53

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb 3 jaar geleden een Gazelle Paris C7 gekocht (in dames uitvoering, voor mijn vriendin ;)). Basic elektrische fiets van Gazelle, maar wel degelijk uitgevoerd. Bosch middenmotor, hydraulische velgremmen (die echt veel beter remmen dan ik in eerste instantie had gedacht) en gewoon goede componenten. Die kostte ons toen iets van 2000/2100 euro (nieuw). Weet niet wat ze tegenwoordig kosten, maar zal niet heel veel duurder zijn (en er zit genoeg marge op bij de fietsenmay, dus vragen om korting of korting op accessoires loont altijd).

Zelf heb ik een Cube Touring EXC, hybride fiets met een sportieve zit. Die is degelijk afgemonteerd (Shimano Deore en Shimano schijfremmen), en kostte mij iets van 850 euro. Die fiets loopt lekker licht en ik fiets daar eigenlijk net zo makkelijk hard mee als met de elektrische Gazelle.
2 tips die je wellicht kunnen helpen :)

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1