Fan mini koelkast kapot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U-nique
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-08 18:50
Hee Medetweakers!

Het moment is daar dat ik jullie expertise weer eens nodig heb.. Eerder deze week was mijn mini-koelkast ineens wonderlijk stil, iets wat ik niet helemaal begreep. Toen mijn blikjes frisdrank ineens ook een stuk warmer waren werd duidelijk dat er toch iets kapot was. In de minikoelkast zit een kleine fan (60x60x16) die (denk ik) zorgt voor circulatie van de koude lucht, welke niet meer draaide. Los van een hoop herrie blijkt deze fan toch echt nodig voor een goede werking van het ding.

Bij het demonteren van de koelkast bleek dat het rode draadje naar de fan helemaal gecorrodeerd is en los is gekomen van de fan (zie foto). Ik heb nog geprobeerd om met de boel weer aan elkaar te solderen, met een gesmolten plastic behuizing een waarschijnlijk geruineerde printplaat tot gevolg. Conclusie: er moet een nieuwe fan in en ik kan niet solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJbEip6CcR0vHHLWltYGZR0L2GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RZ3Ts0PsyhqlKLnXz2IS7fV.jpg?f=fotoalbum_large

Nou heb ik al een beetje gezocht op internet en met het typenummer dat op de fan staat kom je relatief snel tot de volgende specs:
  • Efficiency: 32,6m3/h
  • Speed: 4500RPM
  • Power consumption: 2,04W
  • Noise level: 32dBa
  • Current: 170mA
  • Dimensions: 60x60x15mm
  • Manufacturer: X-FAN (ik twijfel of dit klopt)
  • Bearing type: Ball bearing
  • Leads: Wires
  • Voltage [DC]: 12V
Het koelkastje gebruik ik enkel voor wat blikjes frisdrank in mijn "kantoor" (gamekamer), waar ik iedere dag 1 of 2 blikjes uit haal en dan later weer bij vul. Ik heb al wat rond gezocht, maar ik zou toch graag van iemand met wat meer verstand van dit soort dingen (wat snel is, aangezien ik er eigenlijk niets van af weet) horen wat een goede vervanger zou kunnen zijn.

De huidige fan maakte toen hij nog werkte redelijk wat lawaai, waar de koelkast verder redelijk stil is. Wat gebeurt er wanneer ik er een fan in stop die minder debiet heeft, maar ook minder lawaai maakt bijvoorbeeld? Heeft dit heel erg veel impact op de capaciteit, of valt dit wel mee? Zonder fan merk ik dat de achterkant van de koelkast nog wel koud wordt, maar omdat de lucht niet rondgeblazen wordt worden de blijkes niet echt meer koel.

Mijn vraag is dus: Wat voor vervangende fan zou ik het beste kunnen bestellen en kan dit een wat stillere fan zijn of is het advies om te blijven bij bovenstaande specs en te leven met de "herrie"?

Daarnaast ben ik zoals gezegd niet kundig met de soldeerbout en de huidige fan zit met een soort 2-punts fan connector aangesloten in de koelkast. Kan ik een dergelijke connector eenvoudig aansluiten op een nieuwe fan, aangezien de meeste fans die ik online tegenkom met losse kabeltjes geleverd worden (zonder connector)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsarhDUsdJ3s5xylzwbqyN9yq-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHYmUPN9pHfXmwMhbLSqurYB.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken _/-\o_
Mocht er meer info nodig zijn, laat het weten en dan kom ik er meteen op terug.

Groeten,

Niek

Beste antwoord (via U-nique op 14-07-2023 12:11)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
De ventilator die je nu hebt heeft een airflow van 19.3CFM (ongeveer 33m3/h), als je een nieuwe haalt zorg dan dat dit een beetje in de buurt ligt. Er zijn er genoeg die maar de helft doen, dat verklaart ook deels het lawaai.

//EDIT:
Je zou deze kunnen overwegen:
https://www.conrad.nl/nl/...x-60-x-10-mm-1969359.html

Is een stuk stiller, namelijk 28.5dB(A) en heeft een airflow van 16.3CFM (ongeveer 28m3/h)

Airflow is wel iets minder (18%), maar ik denk dat je daar weinig van merkt in die kleine ruimte.

[ Voor 49% gewijzigd door BernardV op 14-07-2023 10:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou een 60x60x15 fan kunnen zoeken die op 12V loopt (geen zorgen, is vrij standaard) en de kabel afknippen en strippen. Daarna met Wago klemmen (die voor flexibele kabel!) De boel doorverbinden. Hoef je niet te solderen of lastig te doen met die connector :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Kies er maar 1'tje uit deze lijst. Kroonsteen of WAGO klem (bij bouwmarkt in electra-schap) ertussen en zorgen dat je rood op rood en zwart op zwart zet.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die 15mm is de dikte, als ik de foto zo zie kun je ook prima een dikkere fan installeren, tenzij die plaat ergens in een zeer beperkte ruimte gemonteerd is natuurlijk. Dikke fans kunnen stiller zijn voor dezelfde luchtstroom/luchtdruk.

De lijst van @M2M is niet gefilterd op voltage, dat filter lijkt er in de pricewatch helaas niet te zijn. Veel fans in die lijst zullen op 5V lopen.

edit: oh, wacht, 12V is natuurlijk de standaard in de desktop-wereld, niet 5V. Dan voldoen de meeste fans in die lijst wel - alsnog wel even controleren. Als >15 mm een optie is zitten daar zelfs overkill A-merken bij, als je het hebt over stilte. :) Al zal zelfs een budget-ventilatortje het al snel beter doen dan je huidige stoffige versleten variant.

[ Voor 40% gewijzigd door bwerg op 14-07-2023 10:49 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
De ventilator die je nu hebt heeft een airflow van 19.3CFM (ongeveer 33m3/h), als je een nieuwe haalt zorg dan dat dit een beetje in de buurt ligt. Er zijn er genoeg die maar de helft doen, dat verklaart ook deels het lawaai.

//EDIT:
Je zou deze kunnen overwegen:
https://www.conrad.nl/nl/...x-60-x-10-mm-1969359.html

Is een stuk stiller, namelijk 28.5dB(A) en heeft een airflow van 16.3CFM (ongeveer 28m3/h)

Airflow is wel iets minder (18%), maar ik denk dat je daar weinig van merkt in die kleine ruimte.

[ Voor 49% gewijzigd door BernardV op 14-07-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:57

D4NG3R

kiwi

:)

bwerg schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:41:
De lijst van @M2M is niet gefilterd op voltage, dat filter lijkt er in de pricewatch helaas niet te zijn. Veel fans in die lijst zullen op 5V lopen.
5V is uitzonderlijk, sowieso zijn alle 3 pin fans 12V + PWM. 5V wordt pas relevant bij blazers direct aangesloten op molex en 4 pin fanheaders.

Edit: Nvm wat betreft link welke hier stond, hoge static pressure maar weinig liters lucht.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 14-07-2023 10:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

BernardV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:49:
De ventilator die je nu hebt heeft een airflow van 19.3CFM (ongeveer 33m3/h), als je een nieuwe haalt zorg dan dat dit een beetje in de buurt ligt.
Aan de andere kant: Als je filtert op 19.3CFM kom je wel op 4500RPM of hoger uit. Bij >14CFM kan je ineens terug naar 3000RPM (de cooltek silent fan claimt die luchtstroom te bieden bij 2000RPM, ik vermoed een overijverige marketing-afdeling).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
@bwerg Eens, ik denk ook dat het niet heel veel uitmaakt als je maar > 14 CFM kiest zoals je aangeeft, maar er zijn er ook genoeg die < 10CFM doen.

Ik heb mijn post ook aangepast met een ventilator welke ik zelf zou halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:39
Is het niet mogelijk om de opening voor de fan iets te vergroten zodat er een 9/12 of zelfs 14cm fan past? Die geven eenzelfde luchtstroom maar dan een heel stuk stiller.
Als je toch gaat tweaken kan je het ook gelijk goed doen :)

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U-nique
Tweakers stellen nooit teleur, zo blijkt.. Ik kan de reacties niet eens bijhouden, terwijl ik probeer te reageren stromen de volgende reacties al binnen. Heel erg bedankt allemaal voor de goede adviezen!

Er zou een dikkere fan in kunnen, al twijfel ik of er dan voldoende "lucht" achter de fan blijft kunnen stromen als je snapt wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1jgRCwp2d6EXpF6D6nPqyKKHk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFv7kjeg563mjvYP9b9lZAU3.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik eigenlijk al zei heb ik er dusdanig weinig verstand van dat ik eigenlijk meteen geneigd ben de fan die @BernardV voorstelt te bestellen... Ik zie wel dat de fan wat dunner is (10mm ipv 15mm), wat uiteraard niet uit hoeft te maken. Nou ben ik wel benieuwd wat het verschil is tussen een dunnere fan en een dikkere fan, wat zou een voordeel zijn om dikker te gaan of juist niet?

@Headshot_NL Ik ben bang dat een grotere fan niet past, deze zou dan tegen de radiator aankomen op bovenstaande foto. Los daarvan, ik kan best een klein beetje doe-het-zelven maar na mijn geweldige soldeerpoging gisteren hou ik het liever bij de originele maat voor nu.

Ik wacht nog heel even met bestellen, ik post het hier als ik de knoop doorgehakt heb en laat uiteraard komende dagen even weten of de boel weer draait. Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U-nique
Wat ik vergeet te vragen..

Geweldige tip @Boudewijn, die lasklemmen! Helemaal niet aan gedacht.
Iemand ervaring hiermee? Het zijn enorm dunne kabeltjes met (volgens mij) een kern van lood. Gaat dit goed met die lasklemmetjes voor flexibele kabels, met zo'n enorm dunne kern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:57

D4NG3R

kiwi

:)

U-nique schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:08:
Nou ben ik wel benieuwd wat het verschil is tussen een dunnere fan en een dikkere fan, wat zou een voordeel zijn om dikker te gaan of juist niet?
Vooral een gevalletje beschikbaarheid, 25mm is de norm.

Zou je kunnen laten zien waar die fan normaliter zit? Beetje lastig oordelen hoe groot alles is in die glimmende binnenkant. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Een dikkere fan heeft meestal een hogere luchtstroom of dezelfde met minder lawaai.
Het ligt alleen ook aan de manier waarop de schoepen zijn gemaakt, die ventilator die jij daar hebt heeft 7 schoepen, de Sunon die ik voorstel heeft er 11, dit heeft ook invloed op de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U-nique
@D4NG3R Sorry, vergeet ik er compleet bij te vertellen! De fan zit op dat plaatje geschroeft in mijn eerste post, wat vervolgens voor die radiator komt te zitten. Hierbij zit de fan aan de achterzijde van het plaatje en komt precies boven die radiator, welke wordt afgedekt door die aluminium plaat. Als ik de plaat er dus in maak is de hele binnenkant weer glimmend en zie je bovenin de fan zitten. Leg ik het dan duidelijk genoeg uit, of zal ik de boel even in elkaar zetten en een nieuwe foto maken?

Edit:
Toch maar even geprobeerd een foto te maken, hier zie je de bovenkant van die radiator waarboven dus de fan komt. Hopelijk is het zo wat duidelijker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk782zMwKcLgz8RH-30DUxbsQAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrOtwi54WLoXT1iKiH3yXRuM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door U-nique op 14-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U-nique
BernardV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:14:
Een dikkere fan heeft meestal een hogere luchtstroom of dezelfde met minder lawaai.
Het ligt alleen ook aan de manier waarop de schoepen zijn gemaakt, die ventilator die jij daar hebt heeft 7 schoepen, de Sunon die ik voorstel heeft er 11, dit heeft ook invloed op de luchtstroom.
Duidelijk verhaal, mijn gevoel zegt dat dit een goed alternatief is. Dat kleine beetje verlies in debiet gaat echt geen problemen opleveren en ik denk dat met name mijn vrouwelijke wederhelft heel erg blij gaat zijn met het verlies in DB's.

Als ik geen rariteiten hoor over die lode kabeltjes en de WAGO's ga ik later vandaag die fan bestellen en heb ik hopelijk morgen weer koel drinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Headshot_NL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:01:
Is het niet mogelijk om de opening voor de fan iets te vergroten zodat er een 9/12 of zelfs 14cm fan past? Die geven eenzelfde luchtstroom maar dan een heel stuk stiller.
Als je toch gaat tweaken kan je het ook gelijk goed doen :)
Wel zorgen dat de fan niet groter is dan de koelribben, meer airflow klinkt mooi maar het deel van de fan dat langs de koelribben blaast of het deel dat juist geblokkeerd wordt doet natuurlijk niks.
BernardV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:14:
Inderdaad, met name de extra dunne fans (10mm of minder) zijn typisch echt voor niche-toepassingen waarin je echt die 5mm wil besparen ten koste van de airflow/stilte. Dus als het past, ga dan gerust voor een dikkere fan (moet die niet slechter zijn in het aantal schoepen of in simpelweg de kwaliteit, natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

U-nique schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:13:
Wat ik vergeet te vragen..

Geweldige tip @Boudewijn, die lasklemmen! Helemaal niet aan gedacht.
Iemand ervaring hiermee? Het zijn enorm dunne kabeltjes met (volgens mij) een kern van lood. Gaat dit goed met die lasklemmetjes voor flexibele kabels, met zo'n enorm dunne kern?
Koper, dat is kennelijk nogal geoxideerd waardoor het niet meer koperkleurig is.
Zit geen lood in.

Een kroonsteen kan ook, maar daar heb ik persoonlijk een hekel aan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U-nique
Heb de fan die @BernardV voorstelde zojuist besteld, ga straks nog wel even langs de bouwmarkt voor lasklemmetjes. De lasklemmetjes die ik nog heb zijn niet geschikt voor deze extra dunne kabeltjes.

Iedereen heel erg bedankt voor nu, ik post morgen (hopelijk) een post van het resultaat. Mocht er iets tegen zitten weet ik jullie te vinden ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
Ah net te laat.. Kwam nog een leuke optie tegen (mocht het passen): uitvoering: Titan TTC-HD22TZ, 60mm
Beetje aanpassing nodig, maar wel Dual Fan Fridge™ :9

Addicted to silent computing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• U-nique
Iets later dan gepland (PostNL blijft PostNL), maar vandaag kwam de fan binnen.. Middels lasklemmetjes het oude connectortje eraan gehangen en hup, de boel draait! Super bedankt voor het meedenken allemaal, met deze stillere fan ben ik eigenlijk wel blij dat de oude het begeven heeft :).

Groeten,
Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@U-nique Fijn te horen en bedankt voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07:50

Hun

Een oude topic, maar ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft op mijn vraag.

Ik heb een relatief low budget koelkast die het prima doet, maar er zit een best groot temperatuurverschil tussen onder en boven en voor en achteraan. Er zit dan ook geen ventilator in de koelkast voor het verdelen van de lucht.

Mijn vraag is het mogelijk om een ventilatortje van bijv een oude pc aan te sluiten op de koelkast lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Hun schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:06:
Een oude topic, maar ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft op mijn vraag.

Ik heb een relatief low budget koelkast die het prima doet, maar er zit een best groot temperatuurverschil tussen onder en boven en voor en achteraan. Er zit dan ook geen ventilator in de koelkast voor het verdelen van de lucht.

Mijn vraag is het mogelijk om een ventilatortje van bijv een oude pc aan te sluiten op de koelkast lamp?
Los van het feit of het kan, wil je dat de fan alleen draait als je de deur van de koelkast open doet?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07:50

Hun

Nee, juist wanneer die dicht is. Zodat de kou van onder in de koelkast en op de achterwand ook verplaatst wordt naar boven. Ik merk nu dat er beneden in de koelkast het 4 graden is en bovenin 7 a 8. Duurdere koelkasten hebben vaak een interne ventilator om een gelijkmatige koeling te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

Hun schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:29:
Nee, juist wanneer die dicht is. Zodat de kou van onder in de koelkast en op de achterwand ook verplaatst wordt naar boven. Ik merk nu dat er beneden in de koelkast het 4 graden is en bovenin 7 a 8. Duurdere koelkasten hebben vaak een interne ventilator om een gelijkmatige koeling te krijgen.
Het temperatuurverschil in koelkasten is vrij normaal. Je kunt er zelfs optimaal gebruik van maken door de koelkast 3-4 graden kouder te zetten:
- onderin is het dan 1 graad. Melk , vlees en zuivel kun je dan veel langer bewaren.
- Groente, kaas en fruit inde koelkast worden niet blij van 1 graad, en leg je juist bovenin waar het dan zo'n 5 graden is.

Ga je met en ventilator aan de gang om een homogene temperatuur te krijgen dan kom je uit op een temperatuur die net niet optimaal is voor zuivel en vlees (1 graad), en niet optimaal is voor groente (5+ graden).

Ik heb hier ook een koelkast staan waar 5 graden verschil zit tussen onderin en bovenin, en ik maak er optimaal gebruik van. :)

7400 Wp op het dak

Pagina: 1