Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd voor nieuwe werkpc voor boer!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10 07:15
Een kennis van mij is boer en heeft een nieuwe PC nodig.

Er zijn een paar eisen waar de PC aan moet voldoen:
- De PC moet snel opstarten, dus een M.2 SSD als opstartschijf.
- De PC moet ook extra opslagruimte hebben voor werkbestanden, foto`s, video, etc. Dus misschien een extra M.2 SSD en een blauwe WD 4TB HDD als extra opslag?
- De PC staat 24/7 aan, omdat er onder andere software gebruikt wordt die bepaalt welk dier welke hoeveelheid eten krijgt op ieder moment van de dag. Ook Office, printen, etc. wordt veelvuldig gebruikt!
- De PC moet goed aankunnen dat er meerdere programma`s tegelijkertijd open staan.
- De PC moet niet te warm worden, omdat hij 24/7 aan staat. Dus een goede koeling!
- Samenhangend met bovenstaande, moet de behuizing ook erg stil zijn. Degene die achter de PC zit en de administratie doet, is erg gevoelig voor geluid.
- Voor de rest wat van belang is voor het dagelijks gebruik: er worden geen games op gespeeld, maar wel veel gesurft op het Internet en Youtube wordt ook veel bekeken.

Qua budget is het zo dat ik niet hoef te beknibbelen, maar het moet natuurlijk ook niet de spuigaten uitlopen. Ik denk zeker dat het budget tussen de € 1000,- en € 1500,- zal uitkomen.

Mijn overwegingen:
- Ik zit zelf te twijfelen over de CPU: een Intel i5/i7 of toch misschien een Ryzen 7?
- Qua RAM zat ik te denken aan 32GB DDR4 CL16
- Qua behuizing een stille Fractal Design (heb zelf de R5)
- Qua SSD een Samsung 980 Pro 1TB of een Crucial P5 Plus 1TB
- Qua HDD een WD Blue WD40EZAZ
- Qua voeding een Corsair TX650M
- Qua OS: Windows 11

Feedback en suggesties zijn zeer welkom!

Alle reacties

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:28

Dhrax

Prog Lord

Lijstje is een prima begin! Qua budget kun je alle kanten op. Let er wel op dat je een CPU pakt met ingebouwde GPU mocht je niet voor een losse module gaan. SSD prijzen zijn ook dermate laag dat je eigenlijk geen HDD meer wilt aanschaffen.

Op de 'Best Buy' pagina van Tweakers staan ook altijd prima systemen die goed op elkaar zijn afgestemd. Die van deze maand is zeker een goede koop al is deze iets boven budget. Kan makkelijk nog enkele 100den EUR af als je enkele componenten wisselt.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-11 08:45
omdat er onder andere software gebruikt wordt die bepaalt welk dier welke hoeveelheid eten krijgt op ieder moment van de dag
Heb je dit niet liever op een dedicated PC?

T.Net Creality 3D Printer Discord

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe belangrijk gaat deze pc zijn voor de dagelijkse operatie van de boerderij?

Ga jij om 4 uur snachts een probleem oplossen, of kunnen ze dat zelf?

Als het antwoord nee nee is. En dit ding is mission critical is dan iets met een service contract nemen. 24 uur helpdesk en reparatie of vervanging op locatie

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 14-07-2023 14:01 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:23
Als het een PC is die van belang is voor het bedrijf, is het dan niet beter om bij een bedrijf (HP, Dell, ... vul in) een PC aan te schaffen met service dat deze bij defect dezelfde dag wordt vervangen?

Daarbij zou ik net wat @Christoxz zegt die software op een aparte PC draaien.

//EDIT: Ik zou die software zelfs op een server draaien, die zijn gemaakt om 24/7 te draaien.

//EDIT2: Draait die PC ook in "de stal" zo ja, koop helemaal geen dure PC's want dat duurt niet langer dan een paar jaar voordat alles door ammoniak is aangetast. Beter dan een reserve (niet in de stal) op de plank te hebben liggen.

[ Voor 37% gewijzigd door BernardV op 14-07-2023 14:09 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:39
Ik zou helemaal niks zelf bouwen en een nieuwe Dell desktop bestellen. Die dingen zijn superstil, uiterst betrouwbaar en komen zelfs met (on site) garantie. Hou je nog flink over van je budget ook.
Bestel er eentje met een 4TB Nvme ssd en een i5 en klaar ben je.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 14-07-2023 14:07 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
CoolDude99 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:20:
Een kennis van mij is boer en heeft een nieuwe PC nodig.

Er zijn een paar eisen waar de PC aan moet voldoen:
- De PC moet snel opstarten, dus een M.2 SSD als opstartschijf.
- De PC moet ook extra opslagruimte hebben voor werkbestanden, foto`s, video, etc. Dus misschien een extra M.2 SSD en een blauwe WD 4TB HDD als extra opslag?
- De PC staat 24/7 aan, omdat er onder andere software gebruikt wordt die bepaalt welk dier welke hoeveelheid eten krijgt op ieder moment van de dag. Ook Office, printen, etc. wordt veelvuldig gebruikt!
- De PC moet goed aankunnen dat er meerdere programma`s tegelijkertijd open staan.
- De PC moet niet te warm worden, omdat hij 24/7 aan staat. Dus een goede koeling!
- Samenhangend met bovenstaande, moet de behuizing ook erg stil zijn. Degene die achter de PC zit en de administratie doet, is erg gevoelig voor geluid.
- Voor de rest wat van belang is voor het dagelijks gebruik: er worden geen games op gespeeld, maar wel veel gesurft op het Internet en Youtube wordt ook veel bekeken.

Qua budget is het zo dat ik niet hoef te beknibbelen, maar het moet natuurlijk ook niet de spuigaten uitlopen. Ik denk zeker dat het budget tussen de € 1000,- en € 1500,- zal uitkomen.

Mijn overwegingen:
- Ik zit zelf te twijfelen over de CPU: een Intel i5/i7 of toch misschien een Ryzen 7?
- Qua RAM zat ik te denken aan 32GB DDR4 CL16
- Qua behuizing een stille Fractal Design (heb zelf de R5)
- Qua SSD een Samsung 980 Pro 1TB of een Crucial P5 Plus 1TB
- Qua HDD een WD Blue WD40EZAZ
- Qua voeding een Corsair TX650M
- Qua OS: Windows 11

Feedback en suggesties zijn zeer welkom!
kijkend naar je eisen hoef je niets bijzonders. Misschien opsplitsen zoals gezegd?
Een Intel Nuc of server voor het dierenvoerprogramma en andere 24/7 info. Desnoods via Dell als uptime zo belangrijk is en je dezelfde dag iets gefixt wil hebben.

Voor office/printen/youtube heb je niets bijzonders nodig. Ik denk dat Mac geen optie is, maar die zijn zeer stil omdat ze weinig stroom vereisen. Maar er zijn ook vast windows-pc's die passief gekoeld zijn. Tenzij je heel ingewikkelde excel-sheets hebt met duizenden berekeningen of VBA scripts.

kwa stilte zou ik dan weer niet voor een Dell gaan. Heb zelf een dell workstation en als ik die gebruik (let wel, 3D rendering is wel iets zwaarder dan office) klinkt het of die opstijgt om direct weer te dalen in geluid als ik stop met zware taken. En dat is veel vervelend dan een continu geluid. Als ik zie wat voor kleine fan er in die Dell zit.... Nee zou ik niet per se aanraden :+ :+ maar datis een workstation, en dat heb je helemaal niet nodig verwacht ik.

• CoolDude99
De boer heeft op dit moment een normale PC die echt verouderd is. Mijn gedachte was dan ook om deze gewoon te vervangen voor een nieuwe.

@Christoxz Is een Dedicated PC gewoon een PC die alleen voor bedrijfsvoering wordt gebruikt? Of is dit een PC wat door een bedrijf geleverd wordt?

@jack zomer Ik weet niet hoe eventuele problemen opgelost worden; daar heb ik hem nog nooit over gehoord, dus ik ga er van uit dat dit niet (zo vaak) voorkomt.

@BernardV Wat ik heb begrepen, is dat er met de huidige PC nooit klachten zijn geweest dat er iemand bij gehaald moest worden voor eventuele reparatie. Ik ga er dan ook eigenlijk van uit dat dit ook niet in de toekomst zal gebeuren. Het enige is dat er misschien iets met de software kan gebeuren, maar dan schakelt hij degene in die de software levert en heeft geïnstalleerd.

@Waah Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet de bedoeling is dat er 2 aparte PC`s komen, maar dat er een alles in één oplossing komt.

Ik heb persoonlijk geen verstand van de aanschaf van workstations en dat soort dingen. Ik dacht dat een gewone nieuwe PC een goede oplossing voor hem zou kunnen zijn.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
CoolDude99 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:55:

@jack zomer Ik weet niet hoe eventuele problemen opgelost worden; daar heb ik hem nog nooit over gehoord, dus ik ga er van uit dat dit niet (zo vaak) voorkomt.
tja. wat kost het als er een dag geen productie gedraaid kan worden?

persoonlijk:

of 2 identieke thin clients opzetten, 1 in de kast als nood.
of een productie pc met een bijbehorend service contract.

maar goed, dat zijn mijn 2 centen. ik kan en wil geen gok spelletjes spelen zonder de correct info.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:44
De boer heeft op dit moment een normale PC die echt verouderd is. Mijn gedachte was dan ook om deze gewoon te vervangen voor een nieuwe.
Welke software / hardware combi heeft de boer nu (specifiek voor de voeding van de dieren) en draait dat wel onder Windows 11?
Hoe is dat gekoppeld aan de huidige PC, m.a.w. modern via USB of ethernet of ouderwets via een seriële bus of zo?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:35

Barrycade

Through the...

Maar wat staat er nu dan? Ik lees dikke processor en 32 GB waar komen die vandaan? Zit dat nu ook al in wat er nu draait?

Zeker als het ding 24/7 aan staat wil je niet dikke hardware hebben als dat niet nodig is.

En hoezo snel opstarten als wederom dat ding 24/7 aan staat? Neemt niet weg dat een SSD natuurlijk prima is voor besturingssysteem.
En qua opslag dezelfde vraag, wat hebben ze nu en hoeveel data komt er bij en is er back up of staat alles op die PC?

En nog iets staat hij gewoon in een kantoor waar het schoon is, of moet je m uitgraven uit enkele jaren stof? Ook goed om rekening mee te houden.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
jack zomer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:49:
tja. wat kost het als er een dag geen productie gedraaid kan worden?
De vraag is: kunnen de koeien ook zonder computer gevoerd worden? Als dat niet zo is zou ik voor dit geld twee relatief eenvoudige PC's zoals in het lijstje hieronder kopen die elkaars backup kunnen zijn, en een NAS voor opslag en back-up's.
Als de koeien ook met de hand gevoerd kunnen worden is één van deze al voldoende, dan heb je nog wat budget voor een Samsung 870 QVO 4TB, bereid de boer dan wel voor op een paar dagen voeren met het handje tot er een nieuwe PC geleverd is als ie stuk gaat. Neem zowiezo iets als de NAS hieronder waar je op kan backuppen, het is erg risicovol bedrijfsgegevens zoals de hoeveelheid voer die Bertha 38 nodig heeft te verliezen...

Omdat ik niets zie waar een snelle SSD of een acht core CPU voor nodig is zou ik gaan voor
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 126,03€ 126,03
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 154,90€ 154,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4 chromax.black€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 59,45€ 59,45
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 72,90€ 72,90
Totaal€ 468,18

En een Synology DiskStation DS223 met twee WD Red (256MB cache), 4TB

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 14-07-2023 21:23 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb persoonlijk geen verstand van de aanschaf van workstations en dat soort dingen. Ik dacht dat een gewone nieuwe PC een goede oplossing voor hem zou kunnen zijn.
Dan zou ik er bij weg blijven. Dit is heel wat anders dan een computer thuis die even een weekje plat mag liggen tot iemand tijd heeft te komen kijken. Dit is een computer die kritiek is voor zijn bedrijfsvoering en die gewoon op zeer korte termijn vervangen moet worden. Dan wil je dus bij een zakelijke leverancier kopen waarmee je een SLA kan afspreken.

Enkel op software vlak moet je dan nog kijken hoe die computer hersteld gaat worden, maar ook daar zijn opties voor die je kan onderzoeken.

Het domste wat je kan doen is aannemen dat hij niet stuk zal gaan en je daarom nergens druk over maken ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ga sowieso voor een "werkstation" en dan zou ik liefst van Dell Precision of een Lenovo Thinkstation kiezen. Heb je zuinige en stille PC's voor met voldoende uitbreiding (mijn Dell Precision heeft nog 3xM.2 SSD en 4xDDR4 in een SFF behuizing).
Laatst had ik ook Dell Precision 3260, dat zijn naar mijn mening de beste machine ooit. Toch bijna een NUC formaat maar wel de koeling van een serieuze PC. Genoeg uitbreiding (DDR5, 240w stroomadapter), goed uit te breiden (ook met USB-C met DP, Wlan ingebouwd, ) en stil.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:08
Bij het boerenbedrijf dat ik ken doen ze dit trouwens gewoon met een Raspberry pi :)
En dan opslaan in een NAS.
(De boer vindt de data niet extreem belangrijk omdat het biologische boerderij is, gaat dus voornamelijk om melkafgifte, temperatuur en wat andere gasmeters).

Maar er bestaan speciale pcs hiervoor, een i7 is echt niet nodig, het is een eenvoudige datastream die zelfs een i3 met 2 vingers in de neus aankan.

• CoolDude99
@Yaksa De boer heeft nu een PC met Windows 7 die hartstikke traag is (niet vreemd als er maar 4GB RAM in zit)! Ik weet niet hoe de software heet.

@Barrycade Ik dacht dat er in ieder geval 16GB RAM in zou moeten, zodat de PC gewoon voldoende geheugen heeft als er meerdere programma`s tegelijk open staan. Die keuze voor 32GB was gewoon voor de zekerheid.
Wat de opslag betreft: er hangt volgens mij nu een externe HD aan de PC (grootte weet ik even niet) voor de opslag. Waarschijnlijk wel genoeg ruimte voor opslag, maar de boer wil niet die PC uit elkaar halen. Dus daarom allemaal nieuwe onderdelen.

@martyw De koeien kunnen niet handmatig gevoerd worden, omdat ze allemaal verschillende porties krijgen.

• martyw
CoolDude99 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:54:
@martyw De koeien kunnen niet handmatig gevoerd worden, omdat ze allemaal verschillende porties krijgen.
Zorg dan voor een cold standby, zoals die ik ^^ voorstel! En vergeet de NAS backup niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 14-07-2023 22:04 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:44
Ik zou die PC die er voor zorgt dat de koeien de juiste hoeveelheid voer krijgen gewoon laten draaien met alleen de software die daar voor zorgt er op.
Je kunt namelijk niet het risico lopen dat die programmatuur straks op de nieuwe pc niet meer werkt.
Koeien zijn namelijk nogal gevoelig voor de hoeveelheid voer die ze aangeboden krijgen.
En dan een andere pc aanschaffen voor de andere werkzaamheden, administratie, foto's , video's en zo.
Tenzij dat de boer nog weet waar of bij wie destijds de boel is aangeschaft en dat de leverancier daarvan nu kan garanderen dat het probleemloos overgezet kan worden op een nieuwe PC.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CoolDude99
Yaksa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:20:
Tenzij dat de boer nog weet waar of bij wie destijds de boel is aangeschaft en dat de leverancier daarvan nu kan garanderen dat het probleemloos overgezet kan worden op een nieuwe PC.
Als ik het goed heb begrepen zou de leverancier die software gewoon op de nieuwe PC kunnen overzetten/installeren.

• martyw
Yaksa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:20:
Ik zou die PC die er voor zorgt dat de koeien de juiste hoeveelheid voer krijgen gewoon laten draaien met alleen de software die daar voor zorgt er op.
Je kunt namelijk niet het risico lopen dat die programmatuur straks op de nieuwe pc niet meer werkt.
Koeien zijn namelijk nogal gevoelig voor de hoeveelheid voer die ze aangeboden krijgen.
En dan een andere pc aanschaffen voor de andere werkzaamheden, administratie, foto's , video's en zo.
Wederom: PC's gaan niet eindeloos mee, zorg voor een back-up systeem voor kritische processen!
offtopic:
maar ik ben een mug (Haarlemmer), en kan dus niet goed meepraten over de behoeften van koeien 8)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
4gb ram heeft weinig met snelheid te maken. Zeker met office hoeft dat helemaal geen issue te zijn. Dat de huidige pc traag is zal eerder liggen aan de processor en als er een harde schijf in zit ipv een SSD is dat vooral het probleem.

Grote kans dat een SSD er in dat ze ook al tevreden zijn dan ;-)

Wat je beschrijft is gewoon niet zwaar.... 32gb is belachelijk overkill. 16gb is dat ook al voor dit doel; maar ram is niet zo duur.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik lees boer en voeren, mijn gok is dat deze pc de software van agrovision draait en ook de voercomputer aanstuurt?

Hiervoor is geen supersnelle pc benodigd maar een standaard i5 met com poort voldoet dan al snel

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gaat die boer nog verder automatiseren, denk aan melk robots, voer robots etc?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:35

Barrycade

Through the...

Windows 7 wordt al een tijdje niet meer ondersteund, maar zal dus wel oud gebakje zijn.

Dus i5 / R5 met 8 of vooruit 16 GB en dan moet het werken. Zou me niet verbazen als een recente i3 /R3 ook prima zal zijn.

Dus weet nu niet of je zelf wil gaan knutselen of op zoek bent naar een oplossing. Maar Dell optiplex of andere grotere zakelijke tegenhangers van rond de 800 euro zonder eventuele extra ssd/HDD zou ik adviseren met paar jaar ondersteuning on site.

• CoolDude99
Sport_Life schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:00:
Gaat die boer nog verder automatiseren, denk aan melk robots, voer robots etc?
De koeien worden automatisch gevoerd. Het melken gebeurt niet automatisch met een melkrobot.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-11 22:18
PC staat altijd aan, maar moet ook snel opstarten? Dat lijkt overbodig, als het ding 24/7 aan staat hoeft er zelden opgestart te worden. Hooguit bij een update.
En voor kritische bedrijfsprocessen een aparte pc nemen. Je wil niet klooien met Office etc op het it hart van de zaak!

• CoolDude99
Update
Dit is wat de boer mij nog meer vertelde:

"Management en aansturing van voercomputer zijn inderdaad Comru van Agrovision. Uitvoering naar voerstations en uitlezen activiteitsmeting zijn van GEA (grijs kastje). Dus 2 managementsystemen aan elkaar gekoppeld. Comru van Agrovision gebruiken we tot nu toe nog wel op deze computer. Agrovision heeft nu Cow- vision. Dit is een on-line management programma. Het is de bedoeling dat alle gebruikers overstappen naar dit On line programma".

Er is een grijs kastje (Transformer Box) wat aan de PC is aangesloten via een VGA-aansluiting.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
CoolDude99 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:50:
Update

"Management en aansturing van voercomputer zijn inderdaad Comru van Agrovision. Uitvoering naar voerstations en uitlezen activiteitsmeting zijn van GEA (grijs kastje). Dus 2 managementsystemen aan elkaar gekoppeld. Comru van Agrovision gebruiken we tot nu toe nog wel op deze computer. Agrovision heeft nu Cow- vision. Dit is een on-line management programma. Het is de bedoeling dat alle gebruikers overstappen naar dit On line programma".

Er is een grijs kastje (Transformer Box) wat aan de PC is aangesloten via een VGA-aansluiting.
Dat zal wel geen vga zijn maar serieel (ook wel COM of RS-232 genoemd).

Ben wel benieuwd of die 2 systemen nu gekoppeld zijn en hoe dat moet gaan werken als iedereen overstapt op de cloud versie. Dat grijze kastje zou nog wel flink ouder zijn dan de PC die er nu staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 04-08-2023 20:05 ]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:54
CoolDude99 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:50:
Update
...
VGA lijkt mij niet waarschijnlijk.
Zal eerder een com poort zijn.
Zoals eerder genoemd neem een desktop van Dell/HP/Lenovo en overweeg een servicecontract.

Zakelijke varianten hebben optioneel een com poort.
Bijvoorbeeld de Lenovo M90q kan op de website van Lenovo geconfigureerd worden met een com poort.

• CoolDude99
DIt is het grijze kastje wat aan de PC is gekoppeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QCWHkpNPdH2LomTRQW91XouiQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOSAjJIOs5bYUTNwJnSRjTQN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAT-gWGhdOgBmn7MwmMn8744CPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lF18Bo3Oe1m2JpVuKMeGoyx.jpg?f=fotoalbum_large

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bestel gewoon zakelijk Dell systeem met support. koop evt los VGA kaartje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DVX73
  • Laatst online: 20:54
CoolDude99 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:15:
DIt is het grijze kastje wat aan de PC is gekoppeld

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Idd een seriële/com/rs-232 poort.

Eventueel kan je hier losse controllers vinden in de pricewatch categorie: Controllers.

Mijn advies blijft een zakelijke hp/Dell/Lenovo welke voorzien is van deze poort eventueel met een aanvullend contract.

• CoolDude99
Ik heb even op Lenovo gekeken voor het samenstellen van een PC. Zo te zien is dit de enige optie voor het toevoegen van een COM -poort.
Dit is het resultaat, maar ik kan nog meer uitbreidingen toevoegen zoals extra SSD, HDD, DVD-station, Displayport, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFT6bI9-5VF4OKwPZ7oM9skupz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9mhJS9atAauSf0pZ2CTnNas.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/telafcdAxQU7eUzPi8R1f0yMx7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv0OItkihmJfhCPq5UpDU69R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door CoolDude99 op 04-08-2023 21:42 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik kijk er mogelijk overheen naar waar voeg je die com/rs232 poort dan toe?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• martyw
https://www.agrovision.com/nl/support/software/systeemeisen
Uw computer moet minstens 1 compoort (seriële poort) hebben i.v.m. de aansluiting van uw procescomputer.
RS232 poorten (oftwel COM of seriële poort) (dat is de poort op het grijze kastje) zijn op moderne computers vrijwel uitgestorven, er zijn drie opties
  1. ACT AC6002 USB-C to Serial Adapter Transparant, Zwart met een standaard PC
  2. Een kaart als de Startech.com 2-poort Native PCI Express RS232 Seri inbouwen in een standaard PC
  3. Een barebone als de Shuttle XPC slim DH610
Ik zou voor de laatste kiezen, bijvoorbeeld als
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 120,79€ 120,79
1BarebonesShuttle XPC slim DH610€ 332,33€ 332,33
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 57,33€ 57,33
1Solid state drivesSamsung 870 Evo (MZ-77E250B/EU) 250GB€ 24,74€ 24,74
Totaal€ 535,19

En als het geld echt op moet (maar overkill)
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 182,96€ 182,96
1BarebonesShuttle XPC slim DH670€ 345,75€ 345,75
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 57,33€ 57,33
1Solid state drivesLexar NM790 1TB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 640,94

En dan keer twee, zoals ik eerder ^^ noemde - een backup is essentieel in deze omgeving

[ Voor 32% gewijzigd door martyw op 05-08-2023 01:18 ]

• CoolDude99
Ik zou toch zweren dat ik een extra COM-poort had geselecteerd! Die optie was er tenminste wel aanwezig.

[ Voor 24% gewijzigd door CoolDude99 op 05-08-2023 01:20 ]

• martyw
CoolDude99 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:20:
Ik zou toch zweren dat ik een extra COM-poort had geselecteerd! Die optie was er tenminste wel aanwezig.
Heb even bij Dell & Lenovo gekeken, maar zie geen RS232/COM/Serial port als optie....

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 05-08-2023 01:27 ]

• CoolDude99
Je kunt kiezen voor een Rear Com Poort. Dat is niet hetzelfde???

• martyw
CoolDude99 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:29:
Je kunt kiezen voor een Rear Com Poort. Dat is niet hetzelfde???
Heb je een link?

• CoolDude99
Dit is de link voor het samenstellen:

https://www.lenovo.com/nl...&Configureren=1&Service=1

Hier is een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO6qzukPriBbJuGhhqqeG9AeETs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOXiVwfCTjKT6q5IsQ95kSxl.jpg?f=fotoalbum_large

• martyw
Die link geeft me een foutmelding, maar dat lijkt inderdaad de juiste poort. Ten overvloede: koop twee computers, één om te gebruiken, en een voor op de plank in geval van nood. Ook is €869 veel geld voor een computer met deze eisen.

• CoolDude99
Het lijkt mij gewoon handig om 16GB RAM te hebben ipv 8GB, omdat er vele programma`s tegelijkertijd open zullen staan. Ook wat extra opslag!

• ElMacaroni
  • Laatst online: 14-11 11:00

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

martyw schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:44:
Die link geeft me een foutmelding, maar dat lijkt inderdaad de juiste poort. Ten overvloede: koop twee computers, één om te gebruiken, en een voor op de plank in geval van nood. Ook is €869 veel geld voor een computer met deze eisen.
Precies! Voor dat geld haalde ik 2 stuks refurbished HP800G4.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• martyw
ElMacaroni schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Precies! Voor dat geld haalde ik 2 stuks refurbished HP800G4.
Zo te zien heeft die geen COM poort, en ook is 8GB RAM wel wat karig.

• CoolDude99
De boer wil geen refurbished, maar gewoon nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE7IUI7vbEDKaoBMoIy4axF8hv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noKjs5FFNZXsCvlHZx2163tD.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1