Bluetooth audio via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 10:00
Ik was hard aan het zoeken om een manier te vinden om HA muziek van Spotify via bluetooth af te spelen op mijn "domme" Edifier D12 speaker.

Ik ben er nu vrij zeker van dat HA deze mogelijkheid niet biedt en heb daarom een feature request geplaatst.
https://community.home-as...usic-on-bt-speaker/591505

Mocht iemand ditzelfde ook graag willen, steun dan dit request op HA.

Ik plaatst het ook hier op t.net aangezien ik (en waarschijnlijk ook anderen) altijd eerst hier zoek of er al mensen bezig zijn geweest met hetzelfde idee en wat ze aan oplossingen hebben, dus hopelijk zorgt dit in de toekomst dat iemand een oplossing vindt via deze link.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Probleem is sowieso al het uitschakelen van de speaker, hij zou 24/7 aan de HA host verbonden moeten zijn om als output device beschikbaar te zijn. Als je hem via een smartplug uit- en inschakelt dan ben je de koppeling kwijt en moet je via de console opnieuw koppelen; https://marklewis.blog/20...istant-bluetooth-speaker/

Ik gebruik een Homepod en automatisering via Homekit om automatisch muziek te starten bij de eerste beweging 's ochtends, het zou ook kunnen met een 'Sonos connect' speaker via HA, maar op jouw manier zal het een drama worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Hmmm dat zou kunnen inderdaad.
Al gaat het wel goed via de laptop en/of telefoon. Eigenlijk is de extra requirement dus dat HA zijn contact weer opbouwt op het moment dat de speaker aan gaat. Dat zou natuurlijk wel in dezelfde automation als het inschakelen van de smartplug gedaan kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 09:34
Niet de mooiste oplossing maar is het niet makkelijker om er een oude telefoon met een koptelefoon aansluiting er achter te plakken waar je Spotify op draait?
En dan de line in te gebruiken.
Home Assistant kan alles door geven aan de telefoon die het vervolgens gewoon afspeeld. Gaat allemaal via WIFI wat ook een stuk beter is als Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Soortgelijk idee had ik eerst ook maar dan met een rpi. Echter wil ik, zodra het werkt ook BT speakers in de tuin kunnen aanspreken of een draadloze koptelefoon. Maar dan moet het eerst in de basis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Ik weet dan niet hoe groot je tuin is maar ga je dan niet snel tegen de beperkingen van het bereik van je bluetooth aanzitten?
Wifi is kwa bereik een stuk beter over het algemeen. Is het dan geen idee om te gaan kijken naar speakers die met wifi werken.
Heb je de speakers voor in de tuin al of is het de bedoeling dat je de bestaande speaker gaat verplaatsen?

Hoe stuur je op het moment HA aan? vast punt in huis met een tablet? telefoon?

Als je HA vanaf 1 vast punt aanstuurt en je wilt een koptelefoon gaan gebruiken draadloos is het dan niet veel makkelijker om dit gewoon met je telefoon te doen?

Begrijp me niet verkeerd. Wij hebben thuis 1 tablet aan de muur hangen waar we HA mee bedienen dus ook een vaste radio zender aan en uitzetten op bepaalde tijden. Maar op het moment dat we een spotify lijstje willen afspelen of een andere zender doen we dit gewoon met de telefoon rechtstreeks naar de versterker in ons geval. Kan ook met de tablet aan de muur maar met de telefoon is dan veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Dat is een beetje het punt, de HA hangt in de meterkast en zit alleen door de buitenmuur gescheiden van de tuin. Wij gebruiken eigenlijk geen echte interface voor HA, het zijn vooral automations op basis van triggers, sensoren en (ikea) knoppen. De keren dat ik het echt benader zijn vooral via de pc om eea. aan te passen.

Punt is ook dat ik eigenlijk minder schermtijd wil voor mijzelf maar ook mijn kinderen. We pakken nu namelijk al zo vaak de telefoon uit automatisme en daar wil ik een beetje vanaf door hem gewoon binnen in een lade te kunnen laten liggen.

Wifi zou inderdaad een optie kunnen zijn maar ik heb de speaker in de keuken al en koptelefoons zijn dan al snel geen optie meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Sneezzer op 14-07-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Oké ik snap dat je minder schermtijd wilt.
Maar hoe had je in gedachten om spotify muziek te luisteren via home assistant zonder een scherm?
Het aan laten gaan en een bepaalde lijst/zender afspelen is nog goed te doen maar hoe wil je dan een andere zender en of lijstje selecteren zonder scherm?

Ik denk dat je eerst moet gaan kijken hoe je bepaalde dingen wilt gaan bedienen en gaan gebruiken voordat je aan een bepaalde verbinding denkt.
Voorbeeld:
Wanneer wil ik muziek luisteren?
Moet dit op een bepaalde tijd aangaan of alleen als ik dit wil?
Als het alleen is wanneer ik wil hoe zet ik hem aan? 1 drukknop of via een scherm aanzetten?

Wil ik altijd de zelfde lijst of zender of moet ik dit ook kunnen kiezen? Zelfde zender is met 1 drukknop te doen. verschillende lijstjes of nummers selecteren hoe wil ik dit kunnen en wat kan? (met 1 drukknop verschillende lijstjes selecteren of zenders lijkt me lastig.

Als de muziek aangaat waar hoor ik deze? Alleen woonkamer, keuken of tuin of alles tegelijk? Koptelefoon? of zoals ik hier boven lees welke koptelefoon want ik lees dat je er meerdere hebt? hoe maak ik die selectie?
In geval van de koptelefoons ga ik er vanuit dat iedere koptelefoon zijn eigen geluid moet kunnen hebben en zelf de keuze hebben wat ze willen luisteren. Misschien wil je in de woonkamer en keuken andere muziek hebben als buiten(1 helft van het gezin zit binnen en de andere zit lekker buiten met vrienden) en dan weer de vraag hoe selecteer je alles.

Als je dat allemaal voor jezelf een beetje inzichtelijk hebt kun je gaan kijken hoe ga ik dit realiseren en wat heb ik nodig.
En dan zullen er vanzelf ook wat eisen weg vallen omdat dat sommige dingen niet haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
Klopt helemaal.
Dat is ook de reden dat ik eigenlijk simpel wil beginnen (waarbij simpel al de nodige hoofdbrekers geeft). Dus enkel het beneden komen, deursensor (tussen 7u en 9u) en dan de powerplug aan waardoor de speaker aangaat. Dan dus gewoon een playlist die ik veel gebruik met rustige muziek.

Naar de toekomst toe zou ik dus inderdaad willen switchen van playlist als ik dat wil, dan zou dat gewoon even via de telefoon gedaan kunnen worden of met een knop (die kleine van de ikea heeft 4 standen, die zou ik voor volgende of vorige nummer danwel playlist kunnen instellen) En de bluetooth op meerdere apparaten dan mag deze gewoon automatisch gaat verbinden (dus daarvoor zou hij dan de hele tijd moeten scannen). Hij hoeft niet meerdere accounts te bedienen oid. dus ook maar altijd 1 stream tegelijkertijd.

En ja, meerdere koptelefoons (oftwel in ears of volledige ANC over ears afhankelijk van wat ik prettig vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 16:27
Ik probeer al een tijdje (lees: ongeveer een jaar |:() de combinatie Home Assistant (draaiend als OS op een RPi 3) en 'domme' bluetooth speaker werkend te krijgen, waardoor ik onder andere ook dit topic gevonden heb. Nu is het me vorige week eindelijk gelukt om door middel van bluetoothctl via de terminal de speaker te vinden, pairen en connecten, wat uiteindelijk geluid uit de speaker via HA opleverde :)

Fijn dat het uiteindelijk werkt maar nog wel een beetje omslachtig, ik ben daarom benieuwd naar het volgende:
1. Is het mogelijk om het connecten van de bluetooth speaker via bluetoothctl in de terminal te versimpelen/automatiseren via bv configuration.yaml?
2. Is het mogelijk om soort van te detecteren in home assistant wanneer de bluetooth speaker aangezet wordt, om daarna automatisch de actie onder punt 1 uit te voeren?

Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
Ik heb uiteindelijk een DAC gekocht en op mijn rpi3 gezet en deze voorzien van volumio en 2 tulpstekkers naar de speaker... powerplug regelt dat de pi en speaker aangaan en daarna komt de muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 16:27
Sneezzer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:45:
Ik heb uiteindelijk een DAC gekocht en op mijn rpi3 gezet en deze voorzien van volumio en 2 tulpstekkers naar de speaker... powerplug regelt dat de pi en speaker aangaan en daarna komt de muziek.
Is ook een prima oplossing maar ik gebruik de RPI+HA OS ook voor andere doeleinden en staat daarom ook op ~5 meter afstand van de bluetooth speaker, vandaar dat het mooi zou zijn als ik het op mijn manier zoals hierboven beschreven ook aan de praat krijg
Pagina: 1