Philips hue hotelschakeling icm hue wandschakelaar+tap dial

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrianLveld
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-06 20:01
Goedenavond!

Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met mijn Philips hue in een hotelschakeling.

Huidige situatie: op onze overloop hebben we 6 Philips hue gu10 spots hangen die bestuurd worden door 3 'domme' schakelaars.

Gewenst resultaat: 2 'slimme' schakelaars en 1 schakelaar vervangen door een Philips hue dial switch.

Ik ben bezig geweest met 2x een hue wandschakelaar om de 2 domme schakelaars slim te maken. De derde schakelaar (die ik wil vervangen voor een slimme dimmer) dacht ik op te lossen met een wago lasklem alleen zodat die altijd aan staat en daar overheen de tap dial switch te zetten.

Ik was benieuwd of mijn gedachtegang de goede kant op gaat en of jullie dit aan kunnen vullen. Ik krijg zelf namelijk het gewenste effect nog niet voor elkaar...

Alvast bedankt!

Brian

Beste antwoord (via BrianLveld op 30-09-2023 16:20)

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-12 22:40
Naast dat ik zelf de hue oplossing in zo’n schakeling op een beetje klunzig vind :p. Zal je het volgende moeten doen als je continue spanning op de spots wil hebben (stap 1 zoals Archer aangeeft): De bruine draad met een lasklem verbinden aan de zwarte. In dit voorbeeld:
Bruin in W1 op 1 van de zwarte draden (bijv degene die uitkomt op 1 in K1) dan die weer met een lasklem verbinden met een zwarte draad die naar W2 gaat (bijv 3). En dan in W2 die weer verbinden via een lasklem met de zwarte draad die maar de lamp gaat.

De overige zwarte draden netjes in een lasklem losse stoppen en die worden dus niet meer gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door KiefDelicious op 30-07-2023 16:23 ]

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-12 20:45
Welke Hue wandschakelaar heb je het over? Een Hue Wall Switch Module? Kan je een schema laten zien hoe je het nu hebt aangesloten (totaal van lampen plus schakelaars)?
Stap 1 lijkt me zorgen dat al je schakelaars er uit gaan en je overal lasklemmen plaatst zodat er constant stroom staat op alle spots.
Stap 2 is dan kijken hoe je de schakelaars wilt inzetten. Als je al drie schakelaars hebt zitten in je muur dan zijn drie Wall Switch Modules de simpelste oplossing, maar als je met één of meer schakelaars ook rechtstreeks wilt kunnen dimmen dan heb je op dat punt een pulsdrukker nodig.
Alternatief voor de pulsdrukker is een blindplaat op plaats van de schakelaar en hier een tap dial switch of Hue dimmer switch op te zetten.
Is dit iets waar je mee verder kan?

• BrianLveld
Bedankt voor het meedenken!
Het gaat inderdaad om de hue wall switch modules.

Een net schema heb ik helaas niet (niet heel technisch onderlegd). Het gaat momenteel in ieder geval om 3 domme schakelaars die alle 3 de 6 Philips hue gu10 lampen tegelijk kunnen bedienen (aan/uit). Heb je hier extra informatie voor nodig?

Als ik dan 2x een hue wandschakelaar plaats, hoe sluit ik de derde dan aan? Hier zou ik dus graag de tap dial switch willen plaatsen. Hier alleen een lasklem op, blindplaatje er overheen en daar op de tap dial switch plaatsen? Tenminste zo lees ik jouw reactie.

Alvast bedankt!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-12 20:45
BrianLveld schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:35:
Het gaat momenteel in ieder geval om 3 domme schakelaars die alle 3 de 6 Philips hue gu10 lampen tegelijk kunnen bedienen (aan/uit).
Dit snap ik niet, heb je nu de schakelaars zo aangesloten dat ze de stroom van de Hue spots er af halen? Dat hoort niet en zal je eerst moeten aanpassen, zie stap 1 hierboven.
Als ik dan 2x een hue wandschakelaar plaats, hoe sluit ik de derde dan aan?
Op dezelfde manier als die eerste twee. Heb je de documentatie voor dit apparaat al doorgelezen?
Hier zou ik dus graag de tap dial switch willen plaatsen. Hier alleen een lasklem op, blindplaatje er overheen en daar op de tap dial switch plaatsen?
Ja dat kan, maar dan moet je dus geen drie wall switch modules gebruiken aangezien je met deze modificatie geen derde schakelaar meer hebt.

• BrianLveld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaXDwlffWOdsNt0zO4CywVKBIYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvN7KjjoVcNqO2q8SYBXQ6za.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand het schema zoals die nu is. Nu is de vraag hoe wij het schema aan moeten passen zodat die altijd aan staat. Hoe moet deze schakeling geschakeld worden zodat die continu aan is?

Als dat gelukt is, zal ik daarna de hue wandschakelaars er voor gaan zetten. Op de plek van de kruisschakeling wil ik de Tap Dial Switch gaan plaatsen.

Moeten de wisselschakelaars nog anders aangesloten worden nu het om wisselschakelaars gaat of gaat dit op dezelfde manier? Dus witte draad boven en gele draad onder.

Bedankt weer voor het meedenken!

Acties:
  • Beste antwoord

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-12 22:40
Naast dat ik zelf de hue oplossing in zo’n schakeling op een beetje klunzig vind :p. Zal je het volgende moeten doen als je continue spanning op de spots wil hebben (stap 1 zoals Archer aangeeft): De bruine draad met een lasklem verbinden aan de zwarte. In dit voorbeeld:
Bruin in W1 op 1 van de zwarte draden (bijv degene die uitkomt op 1 in K1) dan die weer met een lasklem verbinden met een zwarte draad die naar W2 gaat (bijv 3). En dan in W2 die weer verbinden via een lasklem met de zwarte draad die maar de lamp gaat.

De overige zwarte draden netjes in een lasklem losse stoppen en die worden dus niet meer gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door KiefDelicious op 30-07-2023 16:23 ]

Pagina: 1