Rolluik smart maken, automatische afslag noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dummy
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 08:47
Hi,

Ik sta op het punt om rolluiken aan te schaffen en wil deze ook in m'n HA opnemen.
Zat eerst zelf aan zigbee modules te denken maar hoor ook goede verhalen over de shelly. Beide opties staan voor mij nog open.

Mijn vraag betreft echter een waarschuwing die ik bij een zigbee module van een bekende smart home winkel zag staan:
Let op
Werkt alleen met 230V motoren met automatische afslag! Indien dit niet het geval is dan kan dit schade veroorzaken aan de motor.

Bij een ander merk zag ik dat weer niet staan. En ook bij bijv. de shelly niet/hoor ik niemand erover?!
Want geen van de rolluiken die ik op t oog heb (uitvoering met "standaard motor met draaischakelaar"), hebben dit. Bij 1 leverancier staat er bij de motor met afstandbediening wel "Obstakel detectie / vorst bescherming", maar dan heb ik weer niets aan een roller shutter module.

Hoe werkt dit dan bij bijvoorbeeld een shelly (of andere zigbee modules)? Want van alle fora en threads die ik gelezen heb hoor ik niemand hierover. Detecteert een shelly zelf dat het vermogen omhoog gaat en dat ie dus moet stoppen?

Ik hoop dat iemand hier iets meer info over heeft, want ik zit natuurlijk niet te wachten op een kapotte motor of dat ik achteraf beter een andere motor had kunnen kiezen..

Tnx!

Beste antwoord (via dummy op 31-07-2023 11:32)

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:32
Shelly 2.5 heeft een functie waarbij deze stopt als een bepaald vermogen wordt overschreden (kun je zelf instellen). Mocht je dan geen eindstops in je rolluik (of andere motor) hebben zal deze toch stoppen.

Echter is het wel een software oplossing welke wellicht net iets minder betrouwbaar is dan een hardware oplossing (als in endstops in je rolluik).

Zo heb ik de Shelly 2.5 toegepast om met een raamopener een Velux dakraam te bedienen. Ik gebruik hierbij niet de eindstop als eindpunt maar een stijve veer die het dak dicht trekt. Als de veer wordt gespannen loopt het vermogen op en schakelt de Shelly af.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Dus als jij je draaischakelaar vast houdt naar bijvoorbeeld beneden, slaat je motor niet zelf af?

Ik heb gekozen voor Fibaro Walli rolluikschakaar omdat dat bij mij de makkelijkste optie was ivm inbouwdieptes enzo. En die schakelaars zien er goed uit. Dat zijn tot nu toe de enige Zwave apparaten in HA.

Bij de eerste keer moest hij een kalibratie uitvoeren. Hij doet dan het rolluik helemaal omhoog en meet de stroom. Als het rolluik boven is slaat hij af en ziet de schakelaar dus ook geen stroom meer lopen.
Daarna schakelt de schakelaar de rolluik naar beneden en meet hoe lang het duurt tot de rolluikmotor weer afslaat. Daarna gaat hij nog een keer omhoog om te meten hoe lang dat duurt tot de motor afslaat.

Ik ken dat eigenlijk niet dat een rolluikmotor zelf niet afslaat als hij bij zijn begin en eindpositie is. Mijn voormalige draaischakelaar klikte ook vast zodat je hem niet vast hoefde te houden om hem helemaal omhoog of omlaag te doen. Die kon dus een hele dag in de omhoog- of omlaagstand staan.

Hou je knop is vast. Als het goed is hoor je de motor gewoon afslaan/stoppen/klikken als hij aan het einde is. En dan kun je gewoon eender welke schakelaar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dummy
Hi @xFeverr ,

Nou, dat was de reden om het even extra te vragen: ik heb momenteel geen rolluiken en ben er in die zin ook niet bekend mee. Ik dacht (en kan mij herinneren van een keer vroeger) dat de motor dan inderdaad automatisch afslaat. Dat lijkt mij ook logisch. Echter die ene mededeling die zo specifiek vermeld werd en dat bij 1 van die motoren specifiek "Obstakel detectie / vorst bescherming" stond vermeld maakte mij toch aan het twijfelen.

Dank voor je bevestiging en het delen van welke unit jij gebruikt. Ik heb ook een aantal Fibaro modules en ben met dit merk ook tevreden. Het "nadeel" van zwave (dus niet per se Fibaro an sich) is dat het prijziger is dan bijv. zigbee of wifi. Qua module zal ik van alle varianten de voor- en nadelen eens naast elkaar leggen.

Groeten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:32
Shelly 2.5 heeft een functie waarbij deze stopt als een bepaald vermogen wordt overschreden (kun je zelf instellen). Mocht je dan geen eindstops in je rolluik (of andere motor) hebben zal deze toch stoppen.

Echter is het wel een software oplossing welke wellicht net iets minder betrouwbaar is dan een hardware oplossing (als in endstops in je rolluik).

Zo heb ik de Shelly 2.5 toegepast om met een raamopener een Velux dakraam te bedienen. Ik gebruik hierbij niet de eindstop als eindpunt maar een stijve veer die het dak dicht trekt. Als de veer wordt gespannen loopt het vermogen op en schakelt de Shelly af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dummy
Hi all,

Laatste update betreffende dit topic. Inmiddels heb ik de rolluiken opgehangen en alles geinstalleerd.
De rolluiken komen inderdaad met een automatische afslag (iig die van mij). Die moest ik wel zelf nog afstellen.
Ik heb aan elk rolluik een Shelly 2pm aangesloten. Deze moet wel eerst in cover mode gecalibreerd worden voor hij daadwerkelijk automatisch uitschakeld wanneer het rolluik ook uitschakeld.

Werkt nu als een zonnetje. Standaard verbruikt het rolluik ongeveer 150W, heb dus voor de zekerheid het max vermogen op de Shelly ingesteld op 160W. Better safe than sorry.

Dank iedereen die geantwoord heeft en hopelijk heeft iemand hier in de toekomst ook nog wat aan.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 21:45
@dummy Welke rolluiken (motor) heb je genomen? Was dat een bepaald merk? Kon je van tevoren achterhalen dat deze een automatische afslag had?

Ik sta voor dezelfde vraag als jij toen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:58
Emphyrio schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:59:
@dummy Welke rolluiken (motor) heb je genomen? Was dat een bepaald merk? Kon je van tevoren achterhalen dat deze een automatische afslag had?

Ik sta voor dezelfde vraag als jij toen :)
Ik zou voor een Somfy motor gaan met ingebouwde transmitter, dat is niet veel duurder dan zonder, en een Somfy Tahoma switch nemen, dan kun je alle luiken (en zonwering met Somfy motor) met je smartphone regelen. Je kunt het ook met een gewone afstandsbediening van Somfy doen.
Met de Tahoma switch kun je nog veel meer dingen van Somfy draadloos aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 21:45
Ik wil juist het gesloten ecosysteem van Somfy vermijden. Vandaar mijn vraag welke rolluikmotor @dummy had gekozen.
Pagina: 1