Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• VanquishNL
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-11 11:40
Beste Tweakers,

Ik lees al een hele tijd mee met verschillende topics over zonnepanelen en wil nu zelf ook zonnepanelen laten aanleggen.

Wij willen graag op het dak van onze vrijstaande garage de panelen hebben, dit ivm plannen om onze huidge dakkapel in de toekomst (over ongeveer 5 jaar) te laten vervangen voor een grotere variant. De dakkapel is gesitueerd op de meest ideale zonligging van het dak van ons huis, maar valt dus af vanwege het bovenstaande.

De garage bevat reeds een meterkast ivm de sauna en jacuzzi die in de tuin staan. Volgens de partijen die langs zijn gekomen is het aansluiten geen enkel probleem.

Wij hebben momenteel 4 offertes van 3 partijen, waarin men (op een na) altijd Enphase aanraad. De oriëntatie van de panelen verschilt wel per offerte.
Foto's
Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVYgaKCI1jL7uX2-8dfT0rfGmII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h3Y7PJ89lvVcwmcudRcgWSEp.png?f=fotoalbum_large

Dak garage bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDBOJ7hwbWoB-wptRU1erwmnG_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PeNy9IrYXd2SdoknMMkbuAOw.jpg?f=user_large

Binnenkant dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QIu86A-VVe3rOUjJyRzfNxvD8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k2S8w3tHo4qPulpVq2Tz8vWb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yk2d-O7A5jaH-BI7EVHFzEn9qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QJXviNTQ9sRPzAWL2GfC0iuh.jpg?f=user_large

Meterkast garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvcYptks3EQ9_7qG4-G4JS6Q7PA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GDdRIHQD9nCVRRamRq8MG31C.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De dakruimte is een plat dak van 7 meter breed en 4 meter diep (28m2).
Schaduw
Wij wonen nog niet heel lang in het huis, dus weten niet hoe de schaduw situatie is in andere seizoenen. Momenteel gaat de zon/schaduw als volgt.

In de ochtend staat er aan de kant van de auto een beetje schaduw van een boom in de straat (op ongeveer 20% van het dak staat dan schaduw). Dit duurt tot 9 uur daarna draait de zon om het huis en staat de garage volledig in de schaduw. Rond een uur of 11 is de zon al voorbij het huis en staat de garage volledig in de zon tot een uur of 8 's avonds.
Jaarverbruik
Gezien wij er pas net wonen is dit lastig in te schatten. We hebben een jacuzzi en sauna (welke we tot nu toe amper gebruiken), onze inschatting is rond de 4.500 kwh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase aansluiting, met extra meterkast in de garage.
Budget en doel
Het doel is om ons verbruik zo veel mogelijk te compenseren, daarnaast willen we op termijn airco's installeren waarmee ook te verwarmen is. Dit zal hooguit als bijverwarming dienen, maar zal het elektriciteit uiteraard ook verhogen. Wij willen dus zoveel mogelijk op de toekomst zijn voorbereid, dit behelst ook de mogelijkheid tot installeren van een thuis accu als deze ooit financieel interessant worden.

Het budget is maximaal 7.500.
Wie gaat het project uitvoeren
Een professional, zo handig zijn we niet :)
Bijhouden van data
Niet per se nodig, wel leuk.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1Offerte 2Offerte 3Offerte 4
Prijs6.9305.1107.2648.090
#Panelen | WP10 | 4.3009 | 3.60010 | 4.25012 | 5.160
EUR / WP1,611,421,711,57
TechniekEnphase IQ8MGW3000D-NSEnphase IQ8MEnphase IQ8+
PanelenJinko 430 Wp SolarWatt AM 2.0 400 Wp Full BlackJinko 425 WpJinko Tiger Neo 430Wp
Legplannen
Offerte 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRz5C5-vfA5q8ra4yGc6bh5q2cA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D4AIBmaiGGbzi6ayQpfKo1gl.png?f=user_large

Offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRAtvgubpl0aQmc8kC-FMZ7wusI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K36ffFGdLDZD976w8HLdx1yJ.png?f=user_large

Offerte 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcHFLPxuBHYWGTq2ikQ8ynxRuH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5f47dnInS8P4owXM3MfBee4.jpg?f=user_large

Offerte 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT3e2Os5ZJaRCDRFza1y5AGvjDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GPieKWnZLiUtU9WNuMVZnUyu.png?f=user_large
Regio
Regio Rotterdam en omstreken
Vragen
Wij zouden heel graag jullie feedback ontvangen op de reeds verkregen offertes. Ze leken ons wat aan de dure kant, maar we hebben niet voldoende kennis om dit goed in te schatten.

Daarnaast zijn wij heel benieuwd naar jullie gedachten over de volgende aspecten:
  • Ligging/opstelling: wij hebben met name gehoord van de betreffende partijen gehoord dat men aanraad om de panelen richting het zuid-westen te leggen om zoveel mogelijk van de zon in de middag te vangen. Dit klonk ons logisch in de oren, maar is dit ook naar jullie idee een goed idee?
  • Constructie: van een buurman hoorde wij dat ons garage dak mogelijk niet sterk genoeg is om de panelen + balast te dragen. Op internet staat vaak dat panelen op elk dak kunnen, zelfs een carport, dus wij weten niet of het nodig is om hier extra onderzoek naar te doen. Is ons garagedak naar zover jullie kunnen inschatten sterk genoeg voor de panelen? Wij hebben van geen van de partijen een zorg gehoord over de constructie van het dak
  • Andere partijen: de offertes die we nu hebben gekregen komen vanuit een site die je aanvraag weer doorstuurt naar aanbieders. Niet ideaal natuurlijk, maar dit was vooral nog bedoeld om een eerste idee te hebben. Mochten jullie aanbieders kunnen aanraden in de regio Rotterdam en omstreken, dan horen wij dat heel graag.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken, alle feedback is welkom!

P.S. gezien dit mijn eerste post is op het forum, zou het zomaar kunnen dat ik wat info ben vergeten te melden. Mocht dat zou zijn let me know, ik vul het zsm aan. Ik hoop ook dat ik het in het juiste forum heb gezet :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ik het zo in schat voldoet geen van de voorstellen aan vergunning vrij leggen… dus we kunnen snel klaar zijn hierover.

Voor 3 en 4 komt daar rij op rij schaduw bij … bij portrait wil je dat met zo korte rij afstand echt wel met Hyundai parallel shingled doen.

Legplan 1 snap ik al helemaal niet.

Ik vind ik alles pittig in prijs voor gebodene…

Dus ik geef op geen van de opties de duim omhoog helaas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VanquishNL
Beste Ronald,

Allereerst excuses voor het laat reageren, ivm vakantie kwam ik er even niet aan toe.

Dank voor de feedback, het mag duidelijk zijn dat de partijen waarmee we tot toe in contact waren niet voldoen aan de verwachtingen.

Zijn er partijen in de omgeving Rotterdam aan te bevelen die (waarschijnlijk) een beter advies en prijs zouden kunnen aanbieden?

Alvast dank voor enige suggesties!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:33
Zie je het niet zitten om zelf te leggen? Redelijk eenvoudig met een plat dak en relatief laag (niet nodig om liften te huren etc).

• Ronald
  • Nu online
@VanquishNL je kunt kijken bij de webshops die bemiddelen voor installatie, solar bouwmarkt en Solar outlet.

Zelf doen is op plat dak vrij simpel ja. Eventueel dak doorvoer laten maken door dakdekker… dat is zo’n beetje het lastigste.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VanquishNL
Thanks voor de tips!

Ik kan me goed voorstellen dat het voor wat meer ervaren (lees handige) mensen goed te doen is om dit zelf te leggen, maar ik zie het zelf toch niet echt zitten.

Ik zal zeker even kijken bij solar bouwmarkt en solar outlet en daar informeren naar de mogelijkheden.

Was nog wel even benieuwd of jullie enig issue zien in de dak constructie zo op het eerste oog?

Nogmaals dank voor response!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:33
komt zo'n 100kg ballast bij per rij in O/W opstelling.

Lijkt dus op zijn minst 200kg aan ballast + panelen 200kg aan panelen + frames. De balken gaan dat wel houden. De platen is lastig in te schatten omdat de hoh lastig in te schatten is dus dat moet je zelf gewoon even voelen als je erop loopt. Maar dat zal wel goed komen.

Ik zou zelf het alleen nooit op grind installeren. Ik zou op zijn minst bij de steunputen het grind weghalen zodat je gewoon op de dakbedekking zit. Als ik naar de opp kijk zou ik daarom al het grind eraf halen. Maar ik ben geen dakdekker/expert.

• Ronald
  • Nu online
Oost west waarbij het hele legsysteem verbonden is heeft vaak minder ballast nodig… en nog wel eens meer nuttig dak gebruik voor meer opbrengst.

De webshops laten zich makkelijker sturen dan veel installateurs direct

• VanquishNL
Bedankt voor de reacties, fijn om te lezen dat het waarschijnlijk wel goed zit qua constructie.
We zullen spoedig de genoemde partijen contacteren om te zien wat zij adviseren.

• MP Freak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-10 21:15
heb je al panelen uitgekozen en bij wie? Ben zelf ook zoekende regio Rotterdam.

• VanquishNL
Toevallig zijn gister de panelen geplaatst. Ik zal je een DM sturen met de gekozen partij.
Pagina: 1