als je een pci-e naar 4x m.2 adaptor wilt zal je moederbord wel bifurcation moeten ondersteunen,
edit:
volgens spone is dat bij dit mobo niet zo
offtopic:
omdat zoeken niet mijn sterkste punt is later op de avond laat ik dat lekker aan TS zelf over... maar als ik een geinformeerde gok mag wagen dan zou het mogelijk kunnen zijn dat dit mobo dat maar op 1 poort (de x16 poort aankan ...
je hebt dan dus keuze: of je zet een pci-e 4x M.2 adapter in slot 1 en hebt dus ruimte voor 4x extra pci-e 3.0 x4 drives. maar dat kost je dan wel flink wat bandbreedte voor je gpu die dan nog maar een x4 slot tot zijn beschikking heeft.
heb je het hier over een pc die voornamelijk dienst doet als server met een relatief eenvoudige GPU (denk gtx 9xx of 1550 of een rx 450 oid die je voornamelijk voor simpele taken en transcoding wilt gebruiken dan is die bottleneck helemaal niet zo'n issue, wil je alleen maar heel veel meer ruimte op je ultra-snelle game-pc dan zou deze optie absoluut een afrader zijn. op dat x4 slot, zal pci-e bifurcation sws niet beschikbaar zijn... en kun je dus hooguit één m2 pci-e 3.0 ssd stoppen op een eenvoudig adapterkaartje
ps: ik ga hierbij volledig af op de opmerking van @
rodie83 aangaande het tweede slot, en op enige algemeen giswerk (en logica) aangaande bifuraction -
kans is evenzeer aanwezig dat het ook op het x16 slot niet ondersteund wordt - dat is aan TS om even te google-en.
kennelijk is bifurcation volgens user spone ook op het eerste slot afwezig en dan is een enkel slits adaptor dus het beste dat je kunt kreigen, wil je alsnog meer opslag dan zijn er ook varianten die een pci-e naar 4x m.2 (SATA) drives al dan niet voorzien van een raid of een jbod satacontroler. MAAAR je bent dan weer wél beperkt tot de 600m limiet van sata3 bovendien zijn m.2 sata drives vaak even duur (of soms duurder) dan hun nvme-broertjes dan ben je dus EN DUURDER EN TRAGER af.
als een enkel 2TB schijfje niet genoeg gaat zijn voor TS wordt het misschien tijd om te overwegen een oudere (en kleinere) ssd ook te vervangen kun je daarna die oudere schijf in een usb-3 behuizing zetten als externe ssd (en backup schijf).
[
Voor 25% gewijzigd door
i-chat op 13-07-2023 23:15
]