Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kan ik met deze componenten problemen verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Niets bijzonders eigenlijk. Surfen, mailen, muziek luisteren, een enkele keer foto's bewerken en af en toe gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet zo belangrijk omdat ik onderstaande spullen al in huis heb. Misschien moet ik nog iets omruilen voordat ik ga bouwen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1440K monitor, EPOS | Sennheiser GSX 1200 Pro en muis en toetsenbord natuurlijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande spulletjes.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hoop gekozen te hebben voor degelijke onderdelen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zit bijna altijd met een koptelefoon achter mijn pc (nu laptop) dus een absoluut stil systeem is geen must..

Ga je overklokken?
Ik ga zeker niet voor de maximale prestaties. Stabiliteit vind ik belangrijker. Een koel systeem is wel belangrijk.
Het kan behoorlijk warm worden in de ruimte waar de pc komt te staan. Toch heb ik bewust gekozen voor luchtkoeling (installatiegemak).

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk of ik een verkeerde component heb gekozen.
(ik heb voor de zekerheid een extra setje geheugen besteld omdat de geheugen die ik nu heb liggen geoptimaliseerd blijkt voor Intel.
G.Skill 32 GB DDR5-6000 Kit werkgeheugen
(F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR, Trident Z NEO RGB, EXPO) uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR

Alle spullen heb ik al in huis maar voordat ik zaterdag aan de slag ga wil ik zeker zijn dat mijn keuze OK is of dat ik nog snel iets bij moet bestellen of omruilen.

Alvast dank voor je input.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 467,80€ 467,80
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 254,90€ 254,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC 12G€ 929,-€ 929,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black TG Dark Tint€ 207,12€ 207,12
1CasemoddingCooler Master Vertical GPU Holder Kit V3 Zwart€ 56,75€ 56,75
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A chromax.black€ 119,90€ 119,90
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 31,80€ 31,80
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J4048F24GX2-TZ5RK€ 143,90€ 143,90
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT ATX3.0€ 184,90€ 184,90
1Solid state drivesKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.617,87

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI9bQ4N3TSr7ZKW3KaaoTcGn-fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FthBbBE7S9zCz6V3QQdp2SLj.jpg?f=fotoalbum_large

Die 5 plus SSD komt niet in deze build maar in mijn laptop. Een tweede Kingston SSD heb ik nog liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zatara op 13-07-2023 19:10 ]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Geheugen is voor Intel only. Die zou ik ruilen voor een AMD variant.

Verder is alles compatible. Echter
  • X670 chipset is een beetje zinloos. B650 bord volstaat.
  • Voeding is over de top qua vermogen.
  • De koeler is ook vrij duur en niet nodig. Peerless Assassin Black was een betere keuze geweest.
  • Een stille fan van 30 euro is ook niet nodig bij de luidere fans van de Torrent.

• Zatara
Ja, misschien niet allemaal logische keuzes als het maar goed werkt bij elkaar. Met een mogelijk een GPU update in mijn achterhoofd. Die stille Noctua fan had ik nog liggen en wil ik als exhaust inzetten.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:35
Waarom heb je SSD's met heatspreader gekozen?
Voor je eerste SSD slot kun je de meegeleverde heatspreader achterwege laten.
Voor de tweede SSD kun je waarschijnlijk de M2.heatspreaderplaat van je moederbord niet gebruiken (de afdekplaat tussen de twee x16 sloten. Dat lijkt mij niet mooi.

De stekkers van je voeding zitten aan de zijkant. Ik kan niet inschatten of je voldoende ruimte hebt (ik verwacht van wel). 750W was ook al ruim genoeg geweest.

Je had achter beter een 14cm pwm kunnen plaatsen ipv de dure 12cm Noctua. Op de Noctua koeler zitten al twee fans.

• Zatara
Woezik schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:23:
Voor de tweede SSD kun je waarschijnlijk de M2.heatspreaderplaat van je moederbord niet gebruiken (de afdekplaat tussen de twee x16 sloten. Dat lijkt mij niet mooi.

De stekkers van je voeding zitten aan de zijkant. Ik kan niet inschatten of je voldoende ruimte hebt (ik verwacht van wel). 750W was ook al ruim genoeg geweest.

Je had achter beter een 14cm pwm kunnen plaatsen ipv de dure 12cm Noctua. Op de Noctua koeler zitten al twee fans.
Ik dacht geen problemen te krijgen met de heatspreader. Het is geen heatsink die er op zit maar een dun plaatje (eventueel deze in mijn laptop en de P5 in de PC).
Wat betreft de Shift positie van de voeding -> lijkt me superhandig qua toegankelijkheid en 1000W voor mogelijke GPU upgrade naar 4090.
Die fan had ik nog liggen. Nieuw in doos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qwvxee_PMU93udb_hDka8OgKcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T74mIbf7bT4Llknznhn7PSk8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Zatara op 13-07-2023 19:41 ]

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Dit vind ik niet een build voor "af en toe gamen", kom er gewoon voor uit dat je hem voor gamen gaat gebruiken ;)

Als je so mee leest ... dit is een goed pctje om een beetje op te internetten :+

• Woezik
Onder de heatspreader van je moederbord zit ongetwijfeld wel thermalpaste. Die kun je waarschijnlijk wel iets platter drukken om extra ruimte te krijgen.

Stekkers aan de zijkant van de voeding kunnen handig zijn. Het top paneel van de Torrent is echter gebogen, dus er loopt wellicht toch een metalen L-profiel van het frame voor de bovenste rij stekkers langs.

• Zatara
Stonehawk schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:45:
Dit vind ik niet een build voor "af en toe gamen", kom er gewoon voor uit dat je hem voor gamen gaat gebruiken ;)

Als je so mee leest ... dit is een goed pctje om een beetje op te internetten :+
Ik game bijna dagelijks een half uurtje tot een uur maar het spel dat ik speel kan ook toe met mindere specs.
Na jaren lijkt het me leuk om weer een echte PC te hebben i.p.v. het gefrot met laptops. Ik heb dan ook mijn laptops verkocht om dit te kunnen bouwen.

Mijn grootste zorg is het geheugen maar daar heb ik al een nieuw setje van besteld.

• Zatara
Stekkers aan de zijkant van de voeding kunnen handig zijn. Het top paneel van de Torrent is echter gebogen, dus er loopt wellicht toch een metalen L-profiel van het frame voor de bovenste rij stekkers langs.
Dat moet ik dan even checken en de dozen vast openmaken.

• Woezik
Ik zat naar onderstaande afbeelding te kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n87Jg63N-frDIL9yy1SChimQpa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1AjDqeoNZBwXwaK0EFFkPLP.png?f=fotoalbum_large

Voeding zul je monteren met de fan naar onderen.

• Zatara
Er zit naast de PSU (aan de kant van de aansluitingen ca 4 cm ruimte om kabels naar beneden te voeren.
Zit aan beide kanten een window trouwens. Aan de "normale" kant is het compartiment dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDKsRwF-J27UW8BMe5zhCTOk0TY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2loH7oTzJ5x0NMM0ougSSkoz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTL4sx1kEwSdqVDBon9AyBX6NHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke845d3dH3RjUuymrEJiblpC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Zatara op 13-07-2023 20:19 ]

• Woezik
De 4cm ruimte zal waarschijnlijk de onderste helft van de voeding zijn, dat lijkt mij prima.
Bij de bovenste helft van de voeding loopt het frame en daar boven op het top panel. Ik verwacht dat je daar minder ruimte hebt. In de bovenste rij aansluitingen zit volgen mij ook de 12VHPWR aansluiting, waarvan je de kabel niet te sterk wilt buigen.

• Zatara
Woezik schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:23:

Opgelost

>:)
natuurlijk de werking nog even gecheckt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdDmQyDCLtFmWSIibTaP6IuwWrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4KW82s12skx3FYMorLhTrVd.jpg?f=fotoalbum_large

• Zatara
Djarune schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:13:
Geheugen is voor Intel only. Die zou ik ruilen voor een AMD variant.

Verder is alles compatible. Echter
  • X670 chipset is een beetje zinloos. B650 bord volstaat.
  • Voeding is over de top qua vermogen.
  • De koeler is ook vrij duur en niet nodig. Peerless Assassin Black was een betere keuze geweest.
  • Een stille fan van 30 euro is ook niet nodig bij de luidere fans van de Torrent.
Vreemd genoeg loopt dit setje uiteindelijk beter dan een AMD geoptimaliseerd setje dat ik geprobeerd heb.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Zatara schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Vreemd genoeg loopt dit setje uiteindelijk beter dan een AMD geoptimaliseerd setje dat ik geprobeerd heb.
Dat kan, maar zeker weten doe je het van te voren niet. Het staat niet op de QVL van G.Skill of van het moederbord.

Het is overigens een vrij trage kit met hoge latency. Dat maakt de kans dat het gaat werken wel hoger.

• Zatara
Die andere kit (F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR, Trident Z NEO RGB, EXPO) heeft inderdaad een veel lagere latency maar liep op 4800 MHz (zonder instellingen te veranderen in BIOS).
Pagina: 1