Netwerk issues icm met switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabaYagaNL
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-11-2023
Hey mensen, hopelijk kunnen jullie mij advies geven want ik kom er niet uit.

Situatie:
Oude situatie
Nieuw huis, giga internet ziggo.
Bekabeling overal 5e en 6.
Signaal gaat naar ziggo modem.
1 poort naar switch netgear sg108 woonkamer
1 poort naar switch netgear sg108 zolder
1 poort naar switch tp link sg105e meterkast
4e poort voor eufy

Toen ziggo issues na 1-2 maanden. Monteur is geweest en internet deed het weer (ingangssignaal was te laag, waardoor de modem te hard moest werken ofzo) alleen de tplink deed raar. Zorgde soms voor instabiel internet. Deze nu vervangen voor tplink sg105 unmanaged aangezien ik er niet zoveel verstand van heb qua programmeren. Ik dacht nu werkt alles.

Nu geeft opeens het signaal van de netgear op de zolder issues…instabiel internet door het netwerk en valt bijna uit. Heb toen 1 voor 1 apparaten toegevoegd. Eerste 5 min werkt het wel, daarna valt het netwerk weer uit. Wanneer ik de kabel uit het modem trek is het signaal binnen een paar seconden op het netwerk weet goed…wat zie ik over het hoofd? ( ben noob)
Switch woonkamer: ps5 - tv - ziggo next - Sonos
Switch zolder: tv - Sonos - WiFi smart pod - ziggo next
Switch meterkast: 2 x zonnepanelen - 1 Philips hue besturingssysteem - 1 Ikea besturingssysteem

Netwerk zonder die zolder kabel 450mb WiFi, ruim 900 mb bekabeld…

Ps kabels verwisselen in de poorten modem heb ik al geprobeerd. Zelfde gezeur alleen bij signaal zolder. De nieuwe switch in de meterkast doet het nu wel. Blijft het probleem van de zolder. Ziggo en coolblue gebeld waar ik de switch vandaan heb, die weten het niet…

[ Voor 9% gewijzigd door BabaYagaNL op 13-07-2023 18:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabaYagaNL
Ps met mijn vriendin heb ik nu de apparaten aangesloten en eraf. Probleem blijkt de Sonos beam te zijn op de zolder.
Verschillende poorten en kabels gebruikt voor de Sonos naar de switch, maar het is echt de Sonos die voor issues zorgt.
Hoe kan nou de Sonos via de switch het netwerk plat leggen? Im confused…

[ Voor 177% gewijzigd door BabaYagaNL op 13-07-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02
Zit die ook met wireless verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabaYagaNL
Nee de beam was bedraad. Nu heb ik de beam wireless verbonden en blijft het hele netwerk stabiel.

Wat wel dan weer stom is, dat ik bij het woonkamer systeem een extra smartpod bij plaatste en toen klapte het systeem daar weer uit 😅🤣 Smartpod toch niet echt nodig, dus maar zo gelaten (voor extra bereik in de tuin)

Morgen Sonos bellen wat zij daarvan zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Trek het je niet persoonlijk aan, Sonos is netwerktechnisch gewoon ellende. Het zijn een soort printers van de 21e eeuw, doen alleen waar ze zelf zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:30
Als je meerdere Sonos apparaten hebt, dan mag er slechts één bekabeld aan je netwerk hangen. Meerdere bekabelde Sonos apparaten (in combinatie met onjuist ingestelde managed switches) veroorzaken STP loops.
Dan gaat je netwerk plat door wat ze STP storms noemen.

Als er slechts één Sonos apparaat bekabeld is dan wordt het zogenaamde SonosNet actief, en gaan de speakers rechtstreeks draadloos met elkaar communiceren i.p.v. via je bekabelde netwerk. De bekabelde speaker wordt dan de "brug" (root bridge) naar de buitenwereld. Alternatief is een Sonos Boost. Maar de nieuwste generatie speakers (Roam, Era) werken niet met een Boost. Sonos heeft eindelijk meer netwerk-intelligentie in de nieuwe generaties gebouwd om die STP storms te voorkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door Masimo op 14-07-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:28
Masimo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:00:
Als je meerdere Sonos apparaten hebt, dan mag er slechts één bekabeld aan je netwerk hangen. Meerdere bekabelde Sonos apparaten (in combinatie met onjuist ingestelde managed switches) veroorzaken STP loops.
Dan gaat je netwerk plat door wat ze STP storms noemen.

Als er slechts één Sonos apparaat bekabeld is dan wordt het zogenaamde SonosNet actief, en gaan de speakers rechtstreeks draadloos met elkaar communiceren i.p.v. via je bekabelde netwerk. De bekabelde speaker wordt dan de "brug" (root bridge) naar de buitenwereld. Alternatief is een Sonos Boost. Maar de nieuwste generatie speakers (Roam, Era) werken niet met een Boost. Sonos heeft eindelijk meer netwerk-intelligentie in de nieuwe generaties gebouwd om die STP storms te voorkomen.
Volgens mij haal je een aantal termen door elkaar maar bedoel je het juist.

Als je een loop in een netwerk creëert dan ontstaat er een broadcaststorm. Als je een apparaat op twee manieren bijv. bedraad en met wifi aansluit heb je een loop gecreëerd.

Het spanning tree protocol kan er aan bijdragen om minder problemen te krijgen door een loop in je netwerk.
Het Spanning tree protocol (STP - IEEE 802.1D) wordt gebruikt om redundantie van paden in een LAN netwerktopologie te beheersen.

Om netwerken sneller en robuuster te maken worden verbindingen vaak redundant uitgevoerd. Omdat dit kan leiden tot dubbele pakketten wordt STP gebruikt. STP is geïmplementeerd in veel netwerkapparatuur, met name switches. Deze switches communiceren met elkaar via speciale datapakketten (bridge protocol data units (BPDUs)), en ze bepalen onderling de courante topologie van het netwerk op het datalink niveau (OSI laag 2). Wanneer het protocol vaststelt dat pakketten meerdere keren naar eenzelfde ethernet segment worden gestuurd, wordt een van de paden naar dat segment afgesloten door de desbetreffende switchpoort uit te schakelen.
Pagina: 1