Windows toont ander lettertype dan zou moeten: tekst onleesb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendhelpplz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Ooohhhmylawd ik word gek van dit probleem en ik kom er niet uit.

Windows toont het lettertype Helvetica Neue Ultra Light op sommige plaatsen waardoor ik de tekst niet kan lezen. Ik vermoed dat er ergens een mixup is qua lettertypes omdat de teksten van origine geen Helvetica font is. Ik weet niet welk font er eigenlijk gebruikt wordt voor die tekst.

Ik krijg Helvetica Neue Ultra Light ook niet uit de map verwijderd omdat het font in gebruik is. Het zit niet in mijn browser want mijn browser heeft als standaard lettertype Times New Roman.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySee4v1FBY8nceXYaxinRBEYsrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9BevoUhnUWLSpXuF7ekxfL1.jpg?f=user_large

Iemand de gouden tip?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 05:38
Is het in je hele Windows omgeving of alleen in bepaalde programma's? Die screenshot; van welk programma is dat? Ik maak er uit op dat je wijzigingen ergens hebt aangebracht. Wat heb je dan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:28
Ga naar Configuratiescherm en type font in in het zoekveld. Dan krijg je een paar links naar Instellingen m.b.t. fonts. Wellicht kom je vanaf daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendhelpplz
@Ferret het is in heel mijn Windows omgeving. Op websites, in mailtjes, binnen Windows zelf.

Ik heb geen wijzigingen aangebracht, enkel helvetica destijds geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendhelpplz
@EricJH Had ik al gekeken maar vanuit daar word ik ook niks wijzer. Als ik helvetica probeer te verwijderen, krijg ik een melding dat het lettertype in gebruik is. Ik ben bang dat als ik 'm verwijder, dat de tekst die nu in helvetica word getoond, ik helemaal niet meer kan lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mogelijke oplossing:
Reset de Windows default fonts naar standaard.

Lukt dat niet, zou je het volgende kunnen proberen:
1. Zorg dat je een Windows PE omgeving hebt waarmee je de schijf kan benaderen en iets kan aanpassen voor het geval er iets mis gaat. Een image backup is verstandig.
2. Hernoem het bestand van het font dat je wil verwijderen in de \Windows\Fonts map vanuit een programma als Total Commander of vanaf de command line.
3. Wijzig het systeemfont. Door de vervanginstructie in de registry zal Windows een alternatief font gebruiken.
4. Herstart Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendhelpplz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NxrpFe2ERhA5JT3jXc_qtSIJqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y23o2eMWCG4JgeUwsGV8QACo.jpg?f=fotoalbum_large

Ok ik heb het probleem gevonden. Zoals je in de afbeelding kan zien, doet helvetica zich voor als Arial in de Windows registry. Nou is mijn vraag, kan ik dit zomaar verwijderen? Ik heb nog nooit in deze registry gezeten. Of moet ik misschien bepaalde waardes aanpassen?

Ik krijg deze melding als ik probeer te verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3VvPyD8XEqU7C__m-XHo0i94lI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/89BYy0A5jIZoa6zHQZBR5EOK.jpg?f=user_large

Ik ben zo bang dat ik iets breek xD

[ Voor 19% gewijzigd door Sendhelpplz op 23-07-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:02
Je moet niet zo maar gaan klooien.
Wat jij denkt dat niet klopt met die arial en helvetica is gewoon zoals het hoort.

- Kijk eens hier:
https://ladedu.com/how-to...indows-10-interface-font/

- Oh, en als je gewoon windows opnieuw had geinstalleerd had je 10 dagen geleden klaar geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sendhelpplz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:53:

Ok ik heb het probleem gevonden. Zoals je in de afbeelding kan zien, doet helvetica zich voor als Arial in de Windows registry. Nou is mijn vraag, kan ik dit zomaar verwijderen? Ik heb nog nooit in deze registry gezeten. Of moet ik misschien bepaalde waardes aanpassen?
Die key verwijderen is geen oplossing. Die zorgt juist voor de vervanging van Helvetica door standaard aanwezig font Arial.

Heb je de systeem fonts naar standaard gezet? Hoe ging dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10
zetje01 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:22:
- Oh, en als je gewoon windows opnieuw had geinstalleerd had je 10 dagen geleden klaar geweest
ik denk dat daar ook wel veel waarheid in zit: sommige 'vage' problemen zijn sneller opgelost door een herinstallatie (ev. met behoud van instellingen), dan door een gezoek naar de mogelijke oorzaken en oplossingen hiervoor.

BTW: een tussenoplossing zou zijn: eerst een DISM en dan een scannow - dat lost soms ook wel van die dingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
passer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:15:
ik denk dat daar ook wel veel waarheid in zit: sommige 'vage' problemen zijn sneller opgelost door een herinstallatie (ev. met behoud van instellingen), dan door een gezoek naar de mogelijke oorzaken en oplossingen hiervoor.
Inderdaad kan een repair installatie in zulke situaties de oplossing zijn.
Altijd het proberen waard voordat je overgaat tot een volledige schone installatie.

TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade
You will lose any custom fonts.
You will lose any customized system icons.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 24-07-2023 10:31 ]

Pagina: 1