Aarding FTP kabels (sokkel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vsdagama
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 11:01
Beste,

In onze verbouwing hebben we aardig wat cat 6A F/UTP gelegd.
Voor F gekozen omdat deze op sommige plaatsen naast/gekruist met stroomkabels ligt. (dit is zoveel mogelijk vermeden)

Voor de correcte aansluiting van de shielding zou ik graag even bevestiging hebben van de groep.

Wat ik heb gevonden is dat:

- Je moet aarden naar 1 punt, geen lussen creëren.
- De kabels worden in het patchpaneel geaard, van daaruit gaat dit naar de aarding van de netwerkkast, die dan weer is aangesloten op onze hoofdaarding.
- Tussen het patchpaneel en de switch, ongeaarde patch kabels gebruiken. Deze maak je best niet zelf, maar koop je gewoon op lengte om extra (fabrieksgetest).

Kloppen bovenstaande stellingen?

Nu komt mijn punt van twijfel:
Waar je de kabel aansluit in de muur (sokkel), moet je volgens mij niets doen met de shielding.
Maar toch vind ik in het gamma van Niko versies van de muursokkel specifiek voor FTP/STP.

https://www.niko.eu/nl-be/artikel/101-65278

Kan ik deze negeren en toch de unshielded versie pakken in mijn scenario?
Welk type RJ45 connector of kabel moet ik gebruiken voor het stuk van de muur naar de computer?

Als ik het goed heb kan ik zowel voor de muursokkel als voor de "last mile" volledig unshielded CAT6A gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door vsdagama op 14-07-2023 00:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:14
Allereerst is shielding van je UTP kabels in een normale huis-omgeving totaal onnodig. Dat is alleen een ding in industriële omgevingen.

Het reguliere stroomnet in je huis creëert geen storing in je datakabels. En ze zijn overigens niet voor niks "twisted pair".
Wikipedia zegt daarover: De bedoeling van een twited pair is elektromagnetische interferentie ("overspraak") te vermijden.

De belangrijkste eigenschap van een getwist paar is dat een dergelijke kabel in een (homogeen) elektromagnetisch stoorveld gemiddeld geen lusoppervlakte heeft en het stoorveld dus geen stoorspanning in de kabel kan induceren. De inductiespanning die in één lus wordt opgewekt, wordt tegengewerkt door die van de volgende halve winding, waar de aders andersom liggen. Ook wordt het signaal vaak differentieel verstuurd, zodat ook capacitieve storing geëlimineerd wordt.

De frequenties van je stroomnet en je dataverkeer liggen zodanig ver uit elkaar dat ze elkaar niet verstoren.
Aarding van shielded kabels doe je maar aan één kant.

En ja, je "muursokkel" en de "last mile" hoef je dus niet te aarden, want de shielding hangt al aan aarde in het patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Zoals @Masimo al zei is aarding volkomen overbodig en enkel en alleen zinvol in kabelgoten waar bossen kabels bij elkaar liggen waardoor ze elkaar kunnen beïnvloeden.
Andere storingen komen echt helemaal nooit binnen door de twist.

Ben je wel zo onverstandig geweest afgeschermde kabel te gebruiken dan is zorgvuldig aarden van groot belang anders loop je de kans op aardlussen en/of common mode spanningen.

Altijd op een punt aarden, dus het beste bij het patchpaneel.
Andere kant niet aarden en er ook voor zorgen dat de aarding nergens contact maakt met muren.
En dus ook geen geaarde muursokkel nemen want dan loop je makkelijk de kans dat die contact met de muur maakt.

Verder altijd niet geaarde patchkabels gebruiken anders loop je de kans dat bij aansluiten van geaarde apparatuur je alsnog een lus maakt.

Als als je het lastig vind kun je er ook voor kiezen het aardscherm helemaal nergens aan aarde te leggen, het heeft immers geen enkele functie voor je netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.