plaatsen stopcontact met wisselschakelaar balkon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOJDd8bWWb0n3d7XgRAw5AuOyvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w61hS2I1TEr92mo7RENfUFRQ.jpg?f=fotoalbum_largeMijn vraag
...Buitenstopcontact met wisselschakelaar

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Stopcontact met wisselschakelaar van Lidl
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Buitenlamp op mijn balkon is aangesloten op stopcontact binnen.
Ik wil op mijn balkon een stopcontact met wisselschakelaar (van Lidl) plaatsen.
De opbouwdoos buiten is stuk gegaan.
Ik wil hem vervangen door een stopcontact met wisselschakelaar.
Is dat mogelijk ?
Zo ja, hoe moet ik dat doen.
Zie bijgaande foto.

Beste antwoord (via HUS002 op 12-09-2023 18:35)

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZhno3aKac_RYwGYUz-l5-0dZhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zn0JXl4rIaSLrNnlILyYi00U.jpg?f=user_large

Volgens mij ben je op deze manier klaar

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Wat wil je met die wisselschakelaar doen?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Tja, op zich kun je daar de WCD + schakelaar plaatsen. De kabels uit de muur zijn echter te kort om op een klem van de WCD afgemonteerd te worden. Intern kan blauw en geel/groen doorgelust worden naar de lamp en bruin naar de schakelaar die vervolgens ook verdergaat naar de lamp.

Netter is om er een nieuwe lasdoos voor buiten te plaatsen zodat de doorvoeren netjes met wartels waterdicht zijn.

Het ontgaat me volkomen waarom je dit bij de Lidl zou halen. Heeft het wel de juiste IP classificatie voor gebruik buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 08:59
Doe jezelf een plezier en doe het in netjes

Begin met een nette buitendoos.
Daar sluit je een goed los buitenstopcontact op aan.

Dan je lamp. Die sluit je gewoon aan op de doos. Je hebt ruimte zat om er een klik aan klik uit schakelaar intebouwen. Losse buitenunit schakelaar op het deksel van de doos plakken en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
D-dark schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:29:
Doe jezelf een plezier en doe het in netjes

Begin met een nette buitendoos.
Daar sluit je een goed los buitenstopcontact op aan.

Dan je lamp. Die sluit je gewoon aan op de doos. Je hebt ruimte zat om er een klik aan klik uit schakelaar intebouwen. Losse buitenunit schakelaar op het deksel van de doos plakken en klaar
Je gaat toch geen klik aan klik uit module in de doos bouwen en dan de schakelaar erop plakken??

Dat is wel een heel dure oplossing.
En het zend nutteloos 433mhz signaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 08:59
FRANQ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:48:
[...]

Je gaat toch geen klik aan klik uit module in de doos bouwen en dan de schakelaar erop plakken??

Dat is wel een heel dure oplossing.
En het zend nutteloos 433mhz signaal uit.
Andere optie is een losse buitenschakelaar plaatsen en daar de lamp op aansluiten.
Dat kan ook.

Dan krijg je:
doos.
buitenschakelaar - lamp
buitenstopcontact

Dat is de traditionele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Kabeldoos:
https://www.gamma.nl/asso...ip65-3x-m25-m20/p/B306878

Stopcontact met schakelaar:
https://www.gamma.nl/asso...-ip55-antraciet/p/B131876

Ik ben fan van bovenstaande schakelmateriaal, design is mooi en het sluit makkelijk aan.

Anders zou ik deze nemen, deze is kwalitatief gewoon erg goed. Gaan al tientallen jaren mee.
https://www.gamma.nl/asso...-1-polig-geaard/p/B919163

Mogelijk kan je bruin blauw geel wel net aan de stopcontact friemelen. Let op dat je geen bloot koper buiten de klem laat uitsteken.

Dan vanaf het wcd met blauw en geel naar de lamp.
En van de wcd met bruin naar de schakelaar, en vanaf daar weer naar de lamp (officieel met zwart).

Als je mazzel hebt kun je het zonder kabeldoos af, als je de kabel uit de muur via een gat aan de achterzijde laat binnenkomen bij het stopcontact.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 13-07-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
Beste mensen,

Dank voor uw snelle reactie.

Ik voeg enkele foto's erbij.
Een stopcontact met wisselschakelaar, merk Parkside, heb ik deze week gekocht bij Lidl. Was in aanbieding.

https://www.bol.com/nl/nl...ErEK9KHBsXeBoCUpsQAvD_BwE

Wisselschakelaar is voor buitenlamp.
Is deze stopcontact met wisselschakelaar van Lidl wel geschikt ?
Indien u een betere idee hebt, dan lees ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/656KMSPuHP6W_4-DeaqVj5Ji85M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2gXuALjtEK2M6r0Tq1MOp6I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5HjrkEcjD1zPDdQEQVhxzLFc8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVhK7NmPJZ7pjXDGKAw2Db3I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p33beoRMrcvNip8s3N8mUgS4cq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDur3dZJeXzlbHWhXFyU2Zil.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Ga je met je voet schakelen of wat is je plan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
ID-College, met voet of hand. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Behalve dat de kabel uit de muur niet geschikt is, moet dat gaan werken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:01
Zie ik het verkeerd of is de kabel die uit de muur komt dunner dan de kabel die naar boven loopt? Niet dat het ( in dit geval) kwaad kan maar hier in Belgie mag je niet zomaar wisselen van dikte. Indien dit zo is dan zou ik het stopcontact aan de binnenkant eens openen om te zien of daar al alles even dik in diameter is. Indien het kabeltje naar buiten dunner is dan zou ik dat gelijk vervangen …
(Hier in Belgie zijn stopcontacten typisch op 2.5 carree aangesloten en lichtnetten op 1.5 carree).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
andorig schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:13:
Zie ik het verkeerd of is de kabel die uit de muur komt dunner dan de kabel die naar boven loopt? Niet dat het ( in dit geval) kwaad kan maar hier in Belgie mag je niet zomaar wisselen van dikte. Indien dit zo is dan zou ik het stopcontact aan de binnenkant eens openen om te zien of daar al alles even dik in diameter is. Indien het kabeltje naar buiten dunner is dan zou ik dat gelijk vervangen …
(Hier in Belgie zijn stopcontacten typisch op 2.5 carree aangesloten en lichtnetten op 1.5 carree).
Sterker nog het is huishoudsnoer. Dat mag alleen met een stekker aan een apparaat of lamp zitten.

Eigenlijk moet die vervangen worden door een kabel met harde kern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

BrZ

FRANQ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:22:
[...]

Sterker nog het is huishoudsnoer. Dat mag alleen met een stekker aan een apparaat of lamp zitten.

Eigenlijk moet die vervangen worden door een kabel met harde kern.
Wat ik me afvraag is wat er aan de andere kant van dat snoer zit. Toch niet een stekker die binnen in een stopcontact zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BrZ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 01:14:
[...]

Wat ik me afvraag is wat er aan de andere kant van dat snoer zit. Toch niet een stekker die binnen in een stopcontact zit?
Ik weet niet hoe het bij TS zit, maar hier (huurhuis) is een buitenlamp ook met gewoon met een dun snoer (twee aardes) geschakeld naar binnen, waar de schakelaar is doorgelust op dezelfde stekker als waar de luifel op zit, die gewoon in het stopcontact zit met zo'n ouderwetse ronde maar niet-geaarde stekker 8)7. Ik ga geen groter gat boren om het op te lossen en er zit maar een lampje op, maar het is wel overduidelijk niet zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
Goedendag,

Afgelopen week heb ik de stopcontact met wisselschakelaar geplaatst.
Zie bijgaande foto's.
Hoe moet ik verder doen?
Welke draad en waar moet ik aansluiten ?
Doorlussen ?
Links stopcontact, rechts wisselschakelaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT5z3I_5ZYkt_ELh7ktcLIab-Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4wmcECinEX3KEY4A1Xq9JUR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwtyA4HuBoyIgAqc17HiVjZwnWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcB68kH6lJxAm6ZmpxuM5Fcq.jpg?f=fotoalbum_large
Kan iemand me verder helpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:44
*snip* zeg dan niks

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 02-09-2023 18:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HUS002 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:01:
Goedendag,

Afgelopen week heb ik de stopcontact met wisselschakelaar geplaatst.
Zie bijgaande foto's.
Hoe moet ik verder doen?
Welke draad en waar moet ik aansluiten ?
Doorlussen ?
Links stopcontact, rechts wisselschakelaar.

Kan iemand me verder helpen ?
Ik denk dat dit toch echt het punt is waar je niet meer zelf moet blijven rommelen. Een stopcontact aansluiten is heel simpel, je hoeft alleen maar de instructies in de beschrijving te volgen of de juiste kleur met de juiste letter/het juiste icoontje te matchen, maar als je daar al niet aan uit komt kun je het beter helemaal niet zelf doen.

Degene die je verder kan helpen is een elektricien, of iedere handige Harrie die wél weet hoe je een stopcontact aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Links wcd de drie kleuren.
Rechts gaat blauw bij blauw, aarde bij aarde en de bruine bovenin de schakelaar. Vanaf een wago oid komt een extra bruine onderin de schakelaar, eigenlijk gesplitst van het huishoudsnoer, maar er zijn ook legio wcd's die 2 ingangen voor een draad hebben. Alleen die zijn wel vaak voor kabels met harde kern (of adereindhuls).

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 02-09-2023 18:23 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om het even met een plaatje te zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6FRGWBgD79qI-XYWCTDE13vegk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uu46bNjDZOg86BjCoWJWUkUX.jpg?f=fotoalbum_large

Enige wat je extra nodig hebt is een stukje bruine draad tussen de WCD en de schakelaar.

Wat ik alleen niet weet, maar waar ik een aanname heb gedaan, zijn de aansluitingen van de schakelaar. Normaal gesproken staat dit op de achterkant gedrukt of in het kunststof gegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
Beste allen (met name Sypie),

Allemaal hartelijk dank voor uw reactie!
Sypie, het is me niet helemaal duidelijk geworden.
ik had de WCD en de schakelaar ook omgekeerd geplaatst.
Een nieuw foto gemaakt. Tevens heb ik ook symbolen bijj de schakelaar op de foto gezet..
(boven van links naar rechts: B1, C en A1 en onder van links naar rechts: B2, L en A2)
Er zikn geen symbolen op de achterkant van de WCD.
Kan iemand me vertellen, welke draad en waar ik moet aansluiten?
Ik heb stukje stroomdraden erbij gekocht (in alle 3 kleuren).
Hierbij de nieuwe foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YopXdddCvJ_jVNgHco2WTY3Lc_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqw6kUGI2MzWnCmNnEdHJmMn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZhno3aKac_RYwGYUz-l5-0dZhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zn0JXl4rIaSLrNnlILyYi00U.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:02

Freakie1NL

Grote Baas

ouweklimgeit schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:59:
[Afbeelding]

Behalve dat ik buiten toch echt voor 2 polig schakelen zou gaan, als dat kan. En dat lijkt nu juist wel te kunnen met dit materiaal. Of te wel nog blauw naar de schakelaar aan de linkerkant.

En voor de duidelijkheid, als je het wandcontactdoosje wilt schakelen moet alles (oke aarde hoeft niet) uiteraard via de schakelaar lopen. Wil je gewoon doorlussen dan heeft die schakelaar natuurlijk geen nut.

Of te wel inkomende draden aansluiten op schakelaar, dan stukje naar het WCD. Daar de uitgaande draden op aansluiten. Dan schakelt zowel de WCD als wat daarna komt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
Beste ouweklimgeit en Freakie1NL,

Bedankt voor jullie reacties ! TOP.

Freakie1NL,
Zou je ook willen aangeven welke draad/draden en waar ik volgens u moet aansluiten ?
Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Alles zou inderdaad via de schakelaar moeten lopen. Ik zal de schakelaar VAKER gebruiken dan het WCD.
Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24

skoozie

SCSI

De vraag is wat er met het stopcontact moet gebeuren als je het contact om zet. Moet die altijd stroom hebben, dan ga je voor de voorgestelde oplossingen. Als je wilt dat je stopcontact ook uit gaat als je de lamp uit zet dan moet je het anders aansluiten.

edit: dat heeft niets te maken met welke je vaker gebruikt, maar met hoe je het wilt gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door skoozie op 12-09-2023 16:38 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
Beste allen,

Ik zie dat er een dikke bruine kabel linksonder aangesloten moet worden.
En rechtsboven moet er ook een dikke bruine kabel aangesloten worden.
Mijn vraag:
Waar moet een dikke bruine kabel uit de grijze kabel aangesloten worden?
En moet ik een dikke bruine kabel ook doorlussen?
Hoe moet ik dat doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUS002
Beste allen,

Ik zie dat er een dikke bruine kabel linksonder aangesloten moet worden.
En rechtsboven moet er ook een dikke bruine kabel aangesloten worden.
Mijn vraag:
Waar moet een dikke bruine kabel uit de grijze kabel aangesloten worden?
En moet ik een dikke bruine kabel ook doorlussen?
Hoe moet ik dat doen ?
Pagina: 1