Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aardlek probleem veroorzaakt door kabelbreuk netbeheerder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bvivie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik heb de volgende vraag:
Een week gelden begonnen bij mij aardlek schakelaar problemen, de eeste dag klapte hij er 1 maal uit de volgende dag 2 maal en uiteindelijk meerdere malen per dag tot om de 15 minuten.
Maar ook een dag zonder dat dit gebeurde.
Ik verdacht uiteraard eerst een van de apparaten uit mijn eigen huis.
CV installatie en vijverpomp waren mijn grootste verdachten en ook een vliegenlamp.
Deze een voor een allemaal uitgeschakeld maar de aardlek bleef eruit klappen tot gisterochtend na het weer aanzetten er ook een stop (16A) kapot leek te gaan.
Voor alle zekerheid 3 stoppen vervangen (moest nieuwe gaan kopen want waren de laatste), daarna kreeg ik de stroom niet meer aan ??? was al bang voor de hoofdzekering maar de groep waar de zonnepanelen aan hingen werkte nog dus dat kon het niet zijn.
Dan toch maar eens bij de buren geinformeerd, de direct buren hadden nergens last van maar 1 huis verder werkte 1 van de groepen niet meer de rest wel (had een verzwaarde installatie i.v.m. eigen oplaadpunt voor de auto. Maar deze buurman wist me te vertellen dat er in de buurt wel een storing was.
Stedin gebeld en die wisten mij naar een meting te hebben gestart dat er in de omgeving een electra probleem was daar werd aan gewerkt, zou 2 uur duren voordat opgelost was. En ik zat blijkbaar op dezelfde kabel (vreemd dat directe buren geen probleem hadden, mogelijk iets met een andere fase ?)
Uiteindelijk toen de storing was opgelost bij mijzelf ook weer alles aangezet, we zijn nu ruim een dag verder en de aardlek is er bij mij niet meer uitgegaan.

Nu mijn vraag: kan een storing buiten mijn eigen woning (kabelbreuk oid?) er de oorzaak van zijn dat bij mij de aardlek er uitgaat ??

Beste antwoord (via bvivie op 15-07-2023 19:08)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:05
Als er in de straat ergens een slechte verbinding heeft staan pruttelen en vonken, heeft dat mogelijk al een paar dagen gevolgen gehad voor de netspanning in jouw woning. Daar kan een aardlek gevoelig voor zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:19
Normaal zou je verwachten dat je aardlek inderdaad alleen uitschakelt als er meer stroom je installatie ingaat dan dat eruit gaat (of andersom).

Enige wat ik me kan bedenken dat je een aarde hebt die ook geleverd is door Stedin en niet een eigen geslagen pin.
Stel dat die zwevend was en er via aarde ook stroom je installatie ingekomen is, dan heb je wel verschil op je aardelek.
Netfilters e.d. die in vele apparaten zitten zijn via condensatoren aangesloten op fase-aarde en nul-aarde.

Ik heb niet genoeg kennis van dat soort installaties om dit met zekerheid te zeggen, dit is alleen het enige wat ik kan bedenken hoe je stroomverschil in meerdere installaties tegelijk kan krijgen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
bvivie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:29:
(vreemd dat directe buren geen probleem hadden, mogelijk iets met een andere fase ?)
Als de huizen een 1 fase aansluiting hebben dan zijn in het algemeen de buren op een andere fase aangesloten dan jij. Gaat een beetje om en om

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Weet je zeker dat het de aardlek was , en niet een automatische (hoofd) zekering ?
Want eigenlijk zou niks buiten je eigen huisinstallatie dat moeten kunnen triggeren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
Wietkwekerij = stroom aftap? of slecht functioneerde zonnepaneel installatie elders?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• bvivie
@heuveltje Ja was inderdaad mijn eigen aardlek die er steeds uitknalde
@natural colour stroom aftap lijkt me stug, zonnepaneel installatie zou kunnen zijn er de laatste maanden een paar geïnstalleerd in de omgeving.
Maar vreemd is dat nadat de stedin storing is opgelost mijn aardlek probleem (tot nu toe) ook is opgelost.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Kan zijn dat de wijk tijdens de werkzaamheden op een aggregaat heeft gedraaid? Die zijn vaak minder stabiel en dan willen er wel eens (overgevoelige) aardlekschakelaars uitvallen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• bvivie
@hesselbeertje Werkzaamheden om storing te verhelpen hebben kleine 3 uur geduurd. Mijn aardlek problemen had ik toen al 4 dagen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Kan het niet dat de aarde ergens gekoppeld is aan de nul?

Als de nuldraad in de straat vervolgens kapot gaat of overgansweerstand neem toe, dan kan de stroom dus via de aarde alsnog weg.

Dat triggert vervolgens weer de aardlek want de stroom loopt niet meer netjes retour door de nul in de ALS.

Ik roep maar wat, geen idee of het plausibel is. Iets anders kan ik me niet bedenken.

• bvivie
@CykoByte
Dat zou dan ergens bij mij in huis zijn? Lijkt me niet want dan zou ik veel vaker deze storing hebben gehad toch? Maar inmiddels is nadat de externe storing verholpen is de aardlek er niet meer uitgegaan.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:05
Als er in de straat ergens een slechte verbinding heeft staan pruttelen en vonken, heeft dat mogelijk al een paar dagen gevolgen gehad voor de netspanning in jouw woning. Daar kan een aardlek gevoelig voor zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1