Na vervangen cpu geen beeld meer bios wordt niet geladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 17:46
Mijn vraag
Ik krijg geen beeld meer sinds ik cpu heb vervangen voor nieuwere cpu..wie kan mij verder helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asrock z390 pro4 moederbord bios versie 4.70b
intel i9 9900k
Noctua nh - d15s koeler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Ik heb een asrock z390 pro 4 moederbord er zat een intel i7 9700k in. Deze heb ik vervangen voor een intel i9 9900k cpu. Helaas daarna starte mijn pc niet meer op ik krijg helemaal niks meer te zien op mijn beeldscherm.

ik heb vervolgens mijn oude cpu er weer in gezet. Helaas mijn computer wil niet opstarten totaal zwart beeld.
Daarna maar cmos batterij uit mijn moederbord gehaald en na 15 minuten er weer in gezet. Met de gedachte dat mijn bios gereset moet worden. Ook dit heeft niet gewerkt.

ik had voordat ik hieraan begon gecontroleerd op de asrock website of mijn moederbord de i9 900k aankon. Mijn bios versie was recent genoeg om de processor te moeten herkennen.

Beste antwoord (via victor1701 op 25-07-2023 20:33)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:53
Meest voor de hand liggende is dat je het CPU socket hebt beschadigd tijdens het verwisselen.

Dus even goed naar de pinnen kijken. Wellicht een of meerdere verbogen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:53
Meest voor de hand liggende is dat je het CPU socket hebt beschadigd tijdens het verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:58

D4NG3R

kiwi

:)

Je krijgt ook geen post beeps?

Gezien ook het terug wisselen naar de oude CPU geen resultaat bied zou ik het CPU socket eens grondig gaan controleren op verbogen of wellicht zelfs afgebroken pinnen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
XelaRetak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:41:

Hier ben ik wel bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
heb je ram al eens eruit gedaan en met 1 stick erin opgestart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
D4NG3R schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:42:
Je krijgt ook geen post beeps?

Gezien ook het terug wisselen naar de oude CPU geen resultaat bied zou ik het CPU socket eens grondig gaan controleren op verbogen of wellicht zelfs afgebroken pinnen.
ik kreeg geen beeps. ik vind het lastig om te bepalen of er een pinnetje in de socket is beschadigd. Het is allemaal zo klein en lastig te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Wolfp4ck schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:43:
heb je ram al eens eruit gedaan en met 1 stick erin opgestart ?
Ik heb niks veranderd aan het ram heb alleen de cpu vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:58

D4NG3R

kiwi

:)

victor1701 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:44:
[...]

ik kreeg geen beeps. ik vind het lastig om te bepalen of er een pinnetje in de socket is beschadigd. Het is allemaal zo klein en lastig te zien.
Het valt meestal vrij snel op omdat een of meerdere pinnen anders reflecteren dan de rest, kan je (zo scherp mogelijke) foto's maken onder meerdere hoeken?
victor1701 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Ik heb niks veranderd aan het ram heb alleen de cpu vervangen.
Maakt niks uit, je kan bij het (her)installeren van de CPU het ram aangetikt hebben waardoor deze niet helemaal lekker meer aansluit.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2023 15:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
So ? doe toch maar eens, reseaten van de Ram wil wel nog eens werken, gaan de fans draaien, en springt rgb op ?

Btw cmos batterij eruit halen, moet je nooit 15 minuten wachten hoor :)

met de stroom van het toestel, cmos batterij eruit en een 5 tal seconden de power knop induwen.

[ Voor 43% gewijzigd door Wolfp4ck op 13-07-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
victor1701 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:39:
Mijn vraag
Daarna maar cmos batterij uit mijn moederbord gehaald en na 15 minuten er weer in gezet. Met de gedachte dat mijn bios gereset moet worden. Ook dit heeft niet gewerkt.
Sowieso de BIOS eens goed resetten. Als je de stekker in de voeding naar het stopcontact laat zitten dan is de kans prima aanwezig dat de BIOS helemaal niet gereset is.

Stekker uit de voeding. Batterij uit het moederbord. Op de aan/uitknop drukken. Batterij er weer in en stekker er weer in. Dan weet je 100% zeker dat ie is gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Wolfp4ck schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:46:
So ? doe toch maar eens, reseaten van de Ram wil wel nog eens werken, gaan de fans draaien, en springt rgb op ?

Btw cmos batterij eruit halen, moet je nooit 15 minuten wachten hoor :)

met de stroom van het toestel, cmos batterij eruit en een 5 tal seconden de power knop induwen.
Alle pc kast fans gaan draaien ook de cpu koeler fan. harddisks hoor ik ook opstarten. het lijkt dat ik om de paar seconden de fans en harddisks opnieuw starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
PilatuS schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Sowieso de BIOS eens goed resetten. Als je de stekker in de voeding naar het stopcontact laat zitten dan is de kans prima aanwezig dat de BIOS helemaal niet gereset is.

Stekker uit de voeding. Batterij uit het moederbord. Op de aan/uitknop drukken. Batterij er weer in en stekker er weer in. Dan weet je 100% zeker dat ie is gereset.
Nog een keertje je zegt stekker eruit dan bios batterij er uit dat heb ik gedaan en na 15 minuten batterij er weer in. is dat zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
1. uw aan/uit knop ingeduwd voor een aantal seconden ?
==> CMOS clearing : Stekker uit de PC --> Batterij uit MOBO --> Duw power knop van pc voor een aantal seconden in om reststroom van je bord te halen. Nu is je CMOS gereset.

2. Heb je de RAM nu al reseated ?

[ Voor 49% gewijzigd door Wolfp4ck op 13-07-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Wolfp4ck schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:53:
1. uw aan/uit knop ingeduwd voor een aantal seconden ?
==> CMOS clearing : Stekker uit de PC --> Batterij uit MOBO --> Duw power knop van pc voor een aantal seconden in om reststroom van je bord te halen. Nu is je CMOS gereset.

2. Heb je de RAM nu al reseated ?
cmos batterij er weer uit gehaald en ruim 10 seconden power knop ingedrukt gehouden met stroomkabel eruit. helaas geen effect.
Daarna geheugen eruit gehaald en met een enkel reepje in ander slot geprobeerd. maar ook helaas geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 17:07
Maak is een zo scherp mogelijke foto van al die CPU pinnen

Edit: De CPU koeler zit wel echt goed vast ook toch? Die moet druk uitoefenen op die CPU.

[ Voor 44% gewijzigd door AcidBanger op 13-07-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Welke gpu zit er trouwens in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
geen ik gebruik de igpu in de processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
AcidBanger schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:27:
Maak is een zo scherp mogelijke foto van al die CPU pinnen

Edit: De CPU koeler zit wel echt goed vast ook toch? Die moet druk uitoefenen op die CPU.
ik weet zeker dat de cpu er goed in zit en de koeler strak er op zit. Ik ben bang dat ik tijdens het vervangen van de cpu wat teveel geklungeld heb om de cpu netjes in de socket te plaatsen en dat er nu een of meerdere pinnetjes op de socket van het moederbord beschadigd zijn.

Ik ga het straks nog eens de kastvopenen en een zo goed mogelijke ingezoomde foto van de cpu socket van het moederbord maken om dit te bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• victor1701
@XelaRetak @D4NG3R @Wolfp4ck @PilatuS @AcidBanger

Het was uiteindelijk een enkel beschadigde pinnetje op de socket. Heb nu ondertussen eenzelfde tweede hands moederbord aangeschaft en al geinstalleerd. Nu geeft windows problemen met de licentie activatie. Waarschijnlijk te vaak van moederbord gewisseld. Maar al goed ik heb nog een backup en anders een volledige nieuwe versie installeren.

Mijn dank voor het meedenken en het geven van adviezen.
Pagina: 1