Wat is het beste Gaming OS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-05 20:45
Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die ervaring hebben met game OS anders dan Windows. Ikzelf vind Batocera wel gaaf alleen wat beperkt qua andere opties.

Welke bevalt je goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit neigt een opsomtopic te worden en die zien we liever niet.

Wat maakt bijvoorbeeld Batocera beter dan een plain Ubuntu, Fedora, Debian of Arch met Steam? Wat definieert 'beste' voor gaming? Dat je 3 fps meer kan halen dan een willekeurige andere distro? Dat het te bedienen is met een controller? Anders?

Voor een degelijke discussie is je topicstart en vraag wel erg beperkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
haha, @ hero of time, je maakt het veel moeilijker dan het is, er is natuurlijk maar één vallide antwoord mogelijk aangezien dit het linux subforum is kan er geen ander antwoord genoemd worden dan steamOS wat letterlijk bedoeld is om op te gamen :D :D :D

maar even serieus nu, ik vraag me ook wel af wat @Gazorpezorp nu precies wil horen/lezen. er is niets zo persoonlijk als een persoonlijke keuze en welke distro je het liefst wil is zo'n beetje defacto 'persoonlijke keuzes en voorkeuren' bovendien zul je net zien dat precies die ene GAME in tegenstelling tot alle andere games heel lekker werken met deze set aan drivers patches en settings, werken er 100 games super brak op distro X maar juist JOUW favorite game werkt perfect en is dus jou favorite game OS.

ik begon deze reactie met een evidente grap, maar ik geloof echt, dat zonder enige context of een specifiek doel voor ogen, dat antwoord misschien wel meer waarheid bevat dan je in eerste instantie zult verwachten.

* i-chat signing out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-05 20:45
Point taken.
De vraag kan inderdaad veel specifieker. Ikzelf heb een voorkeur voor "console achtige" OS en verken deze wereld pas kort. Batocera ben ik inmiddels vrij bekend mee maar om het een en ander voor elkaar te krijgen (zoals browsen en downloaden op de achtergrond) moet er in Xterm het een en ander worden aangepast. Ik was benieuwd wat de perfecte verhouding was tussen console beleving en desktop functionaliteit en wat mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik zelf gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Makkelijk en voor AMD/Intel/Nvidia gebruikers: mageia, Mint, Nobara Project, Rosa, Neptune, openKylin, siduction

Gemiddeld en voor AMD/Intel gebruikers: Devuan, Void Linux, Clear Linux, openSUSE, Alpine Linux
Gemiddeld en voor Nvidia gebruikers: Void Linux, openSUSE, Artix Linux

De vetgedrukte systemen hebben nieuwere drivers.
Je hebt verder ook ChimeraOS als je van je PC een console zou willen maken:
https://linuxgamingcentral.com/posts/chimeraos-review/

Als je goed bent met software en wilt bijleren kun je ook FreeBSD gebruiken.
Het is in mijn mening het beste desktop systeem.
Als je vaardigheden hebt kun je er ook veel leuke games mee spelen: https://www.youtube.com/@Alexander88207/videos

Dota 2 haalde hogere fps en meer stabiliteit (geen enkele disconnect) op FreeBSD dan op Linux en windows10 het geval was.

Een ander voordeel van FreeBSD is dat het een betere geluidsarchitectuur heeft dan Linux.
Hier heb je een geluidsopname van mijn FreeBSD systeem gebruikmakend van een iPhone 13: https://drive.google.com/...Rao6HMmUOQlVt4SZNxLO/view

Zeker in combinatie met deze Infinity Alpha 5 HSV II luidsprekers merk ik telkens dat er geen Linux systeem meer bestaat dat even correct geluid weergeeft als FreeBSD. Deze geluidskwaliteit die ook beter is dan windows WASAPI/ASIO is een meerwaarde in games.

[ Voor 29% gewijzigd door FateTrap op 16-07-2023 15:18 ]