Elon Musk toont AI-bedrijf X AI, nog zonder concrete toepass

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
nieuws: Elon Musk toont AI-bedrijf X AI, nog zonder concrete toepassingen

@TijsZonderH

Nu begrijp ik op zich wel dat dit gewoon nieuws is en door vrijwel alle media opgepakt wordt en dus ook door Tweakers. Maar ik vraag me toch echt serieus af wat hiervan de nieuwswaarde is en waarom Tweakers ervoor kiest mee te gaan in de verhalen van Musk.

Keer op keer blijkt weer dat vrijwel alles wat Musk zegt volstrekte onzin is en hij de media graag gebruikt om een bepaalde richting in te sturen. De reden waarom hij de rijkste persoon ter wereld is en wegkomt met alles wat hij doet, is omdat hij meester is in het manipuleren van de media.

Het is in dit geval voor mij overduidelijk dat hij deze stap enkel en alleen heeft gezet voor de aandacht van de media. En warempel, hij krijgt het nog ook. De man heeft niets gedaan dan een bedrijf opgericht en een website live gezet, iets wat duizenden mensen iedere dag doen. Maar omdat het Musk is moeten we ineens alles uit onze handen laten vallen en er aandacht aan besteden?

Het zou Tweakers sieren om hierin niet mee te gaan. Het zou vanuit DPG wellicht een goede strategie zijn om op nu.nl dit soort fluff wel te plaatsen, maar op Tweakers wat terughoudend en kritisch te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:25

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We hebben hier op de redactie heel erg veel discussies gevoerd over wanneer we Musk-dingen wel en niet oppakken. Dat is ook vandaag de dag nog steeds een discussie. Daaruit hebben we ook geconcludeerd dat we heel veel níét moeten brengen en dat doen we ook niet. Als Musk weer eens een vaag plan tweet met 'in de toekomst gaan we X doen', dan pakken we dat (meestal) niet mee. Onze vuistregel is vooral: is iets al concreet gebeurd, zijn er al echte stappen over gezet?

Dat is in dat geval wel zo. Het bedrijf bestaat en is ook iets meer dan gewoon een simpele KvK-inschrijving. Bovendien komt het niet helemaal uit de lucht vallen. Elon Musk heeft al vaker gezegd dit bedrijf te willen oprichten en een LLM te willen maken - nu is dat bedrijf er. Bovendien was hij een belangrijke investeerder in OpenAI. Dus is het hype? Een klein beetje misschien, maar het is wat mij betreft concreet genoeg om het serieus te nemen. Serieuzer iig dan een random hersenscheet van hem.

Zeker als je dat dan met de juiste waarborgen schrijft (ik ga niet te veel in op dat 'secrets of the universe'-bullshit en ik heb in de kop staan dat er nog geen toepassingen zijn) kan dit artikel wat mij betreft prima.

Ik wil ook nog heel even toevoegen dat DPG echt geen donder te maken heeft met welke redactionele keuze dan ook. Nog nooit, in de 25 jaar dat Tweakers bestaat, heeft een uitgever ons opgedragen om wat dan ook wel (of niet) te schrijven, en dat gaat het ook nooit doen. Niemand van DPG bepaalt waar wij of NU.nl over schrijven en hoe die balans is. Wij en de collega's daar maken er onze eigen keuzes in.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Goed verhaal, dank je!