Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-08-2023
Mijn vraag
Graag zou ik mijn systeem willen updaten. Nu luister ik vaak muziek via Tidal naar een bluetooth apparaat dat aan m’n oude versterker hangt. Ondertussen liggen alle flac-bestanden te verstoffen in m’n computer. Om verdere verstoffing tegen te gaan wil ik graag mijn flac-bestanden vanaf een harde schijf (NAS) kunnen afspelen dmv een ipad/iphone. Hopelijk kan iemand mij hierin adviseren

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb met behulp van google een schematische tekenening gemaakt hoe dit te realiseren, maar ik heb er weinig verstand van dus wil ik hier checken of deze opstelling überhaupt mogelijk is.

Mijn plan is een Synology te kopen. Is Chromecast Audio een goede optie om de flac bestanden door de receiver te streamen? Dan maak ik gebruik van het lokale netwerk en stap ik dus af van bluetooth. Of is een ander audio-streaming-apparaat beter compatible met Synology?

Heeft het nog zin om een DAC (SMSL SU-1?) tussen de Chromecast en de receiver te plaatsen voor het verbeteren van het geluid? Of kan een DAC ook wat een Chromecast kan en is enkel een DAC voldoende?

Synology met 2 schijven wordt rond de €500,- euro, de Chromecast audio is rond de €80,- euro. Voor de DAC zat ik te denken aan rond de €100,- euro. Of €200,- als ik de Chromecast niet nodig heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vH__7W8aNpQwCupetFHGu2HKvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RoyJRH64mLsFPoL1NTjR7IXh.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dit is precies de setup die ik gebruik (alleen heb ik een Android telefoon). Werkt prima. De Chromecast Audio wordt niet meer verkocht toch? Dan is een network streamer een betere keuze misschien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Chromecast audio moet je idd tweedehands kopen, wordt niet meer verkocht. Als ie al aangebonden wordt is ie vaak zo weg.

NAS is een prima optie om je FLAC's op op te slaan.

Wat ik zou doen: Raspberry Pi met een DAC HAT. Pi is ook notoir slecht verkrijgbaar, maar niet onmogelijk (zie https://rpilocator.com/ ), en met iets als een Allo Boss DAC 1.2 of 2 heb je een hele goede DAC in handen. Koop je een kitje met behuizing voor Pi plus DAC bij SOSsolutions ofzo. En dan Volumio of RopieeXL er op en klaar.
Ik gebruik zelf Volumio. Spotify endpoint (Volumio doet ook Tidal btw), en een netwerkmapping naar mijn NAS. Dat zou ook via DLNA kunnen overigens, maar ik heb gemerkt dat de NFS mapping een stuk beter en sneller werkt :) En Volumio doet zelf indexen, dus lekker snel zoeken ;)

Edit: bijkomende voordeel is dat je met een Pi met Volumio gewoon Volumio aanstuurt met en app, en je telefoon dus slechts aansturend, en niet doorgeefluik is :)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 13-07-2023 15:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-06 01:53
Ik gebruik deze, icm volumio, echter is ook daarvan de verkrijgbaarheid onduidelijk.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:41
Suuus schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:42:

Heeft het nog zin om een DAC (SMSL SU-1?) tussen de Chromecast en de receiver te plaatsen voor het verbeteren van het geluid? Of kan een DAC ook wat een Chromecast kan en is enkel een DAC voldoende?

[Afbeelding]
Dit hangt vooral van je eigen smaak af. Chromecast audio heeft digitale en analoge uitgangen, dus je kan beide eventueel uitproberen voor je een losse DAC aanschaft.

Naast de Chromecast en de Pi opties hierboven zou je ook de WiiM Mini of Pro kunnen overwegen. Deze zijn volgens mij iets beter verkrijgbaar, maar misschien iets duurder.
Ik heb ze zelf niet gebruikt, maar lees en zie overwegend positieve reviews. Daarom staat deze bij mij op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even een sidestep: kun je met een iDevice wel naar een chromecast casten? VOlgens mij doen die dingen bij voorkeur Airplay namelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-08-2023
Dank voor alle reacties! Fijn dat ik in ieder geval op het goede spoor zit. Ik ga de opties die genoemd zijn eens even goed bestuderen.

En idd de Chromecast Audio zou ik tweedehands moeten kopen (kwam ik achter net nadat ik het bericht hier had gepost). Maar op marktplaats zie ik er een paar dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 23:33
Ik gebruik een raspberry pi met een HiFiberry board.
Dan heb ik daar volumio op draaien, werkt perfect.
Volumio is ook top als je de app (web view) gebruikt om bv direct van je NAS te spelen, zo hoef je niet constant te streamen als je een feestje hebt en alvast een playlist aanmaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Waarom niet gewoon een tweedehands receiver kopen waar een cast functie in zit?
Verder kan je met Bubbleupnp app vanaf je nas gewoon streamen naar de receiver.

https://play.google.com/s...lesoft.android.bubbleupnp

De pi+dac + volumio is ook een mooie optie.

Hier trouwens een review van de Chromecast Audio: https://www.audiosciencer...udio-digital-output.4544/

[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 16-07-2023 14:51 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben voor de optie raspberry pi 3B gegaan met een externe USB SSD drive voor de FLAC bestanden.
geluid gaat via een optische uitgang opsteek kaartje naar de versterker met DAC.
Software is standaard raspian met mpd / mpc en cyp als webinterface afspeelding.
Weinig poespas en vlot in de bediening.
Niet helemaal geautomatiseerd als ik er nieuwe bestanden bij zet moet ik de database verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

TMDC schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:51:
Dit is precies de setup die ik gebruik (alleen heb ik een Android telefoon). Werkt prima. De Chromecast Audio wordt niet meer verkocht toch? Dan is een network streamer een betere keuze misschien.
Netwerkstreamers zijn vaak overdreven duur in verhouding met wat je krijgt. Sommige receivers kunnen flac direct van de nas afspelen en ander kan je een Chromecast met Google tv gebruiken met daarop audio-apps bijv.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jorgen schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:47:
[...]

Netwerkstreamers zijn vaak overdreven duur in verhouding met wat je krijgt. Sommige receivers kunnen flac direct van de nas afspelen en ander kan je een Chromecast met Google tv gebruiken met daarop audio-apps bijv.
Kan wezen, maar dan ga je even voorbij aan het feit dat TS een oude receiver heeft staan waarop ie naar het laat doorschemeren alleen analoog aan kan sluiten, of iig geen HDMI heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Kan wezen, maar dan ga je even voorbij aan het feit dat TS een oude receiver heeft staan waarop ie naar het laat doorschemeren alleen analoog aan kan sluiten, of iig geen HDMI heeft :)
Dan had ik gemist dat er geen HDMI is.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dit is een goede oplossing dan toch?

Yamaha R-N301 receiver + Yamaha YWA-10 wifi adapter
€ 150,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Pagina: 1