RAID Openmediavault vraag raspberry pi3b+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Hallo

Ik heb een raspberry pi3b+ met openmediavault draaien, nu heb ik nog 2 HDD's (3.5).
De een is 2tb en de ander 3. Kan ik op de een of andere manier de 2TB in raid zetten met de 3TB waarbij hij alleen 2TB gebruikt van de 3TB schijf en dus een partitie overblijft van 1TB welke ik weer als aparte partitie kan gebruiken zonder raid? Vroeg me dit even af, weet niet of dit technisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:26
Ja, dat kan.
Software RAID op Linux wordt doorgaans gedaan met mdraid.
https://www.thomas-krenn....%20on%20the%20motherboard.

Op 2 disks kan je RAID-0 (striping, niet redundant) of RAID-1 (mirror) draaien.

Je kan de 3TB schijf opdelen, bijvoorbeeld met behulp van partitites om die te splitsen in 2TB en 1TB,

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat Garbage zegt klopt, denk er echter wel aan dat software raid behoorlijk wat cpu-power kost en dat het gebruiken van die laatste partitie betekent dat die 3tb schijf aanzienlijk harder moet werken dan die 2tb schijf.

hij moet immers niet alleen 50% meer data verwerken, maar hij moet ook steeds schakelen tussen de partities.

bedenk je eens in dat je de 1tb (rest partitie) zou gebruiken om een torrent (download) servertje op te draaien, voor het lees (reken) gemak houden we even geen rekening met andere processen dan degene uit dit voorbeeld.

ok ik heb dus net een torrent gedownload van een leuke film bijvoorbeeld : big bug buny, deze film is 5gb, ik wil deze film verplaatsen van mijn torrent partitie naar mijn normale partietie (de media bronnen map in de raid pool)

idealiter ga ik er vanuit dat je bij striping dus 2,5gb moet wegschrijven,

schijf a en b doen allebei 100mb lezen en schrijven,

schijf a: 2500 / 100 = 25 sec
schijf b: leest: 5000 = 5000/100 is 50 + 2500/100 = 25 = 50+25 = 75

omdat in een stripe schijf a nooit sneller klaar kan zijn dan schijf b verlies je hier dus 50sec...

(bij mirroring zijn de getallen iets anders maar de vertraging komt op hetzelfde neer).

en dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met het feit dat schijf B ook nog seeq-times heeft, omdat ie letterlijk voor elke serie bitjes van part 1 naar part 2 moet switchen.. en dat het schakelen tussen lezen en schrijven óók iets van een delay veroorzaakt . kortom in werkelijkheid gaat de vertraging nog vele en vele malen groter zijn dan in dit voorbeeld.

PS de feitelijke nummers en snelheden zijn fictief en alleen als eenvoudig rekenvoorbeeld bedoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door i-chat op 13-07-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Gezien het bovenstaande (het inleveren op prestaties), en de complexiteit (gaat mijn kennis met de linux shell te boven) lijkt het me verstandiger om ze in normale raid setting te draaien? of elk 2tb en 3tb erbij te halen zodat ze ik in gelijkmatige grootte in raid kan zetten? Bedankt voor de info.