wat Garbage zegt klopt, denk er echter wel aan dat software raid behoorlijk wat cpu-power kost en dat het gebruiken van die laatste partitie betekent dat die 3tb schijf aanzienlijk harder moet werken dan die 2tb schijf.
hij moet immers niet alleen 50% meer data verwerken, maar hij moet ook steeds schakelen tussen de partities.
bedenk je eens in dat je de 1tb (rest partitie) zou gebruiken om een torrent (download) servertje op te draaien, voor het lees (reken) gemak houden we even geen rekening met andere processen dan degene uit dit voorbeeld.
ok ik heb dus net een torrent gedownload van een leuke film bijvoorbeeld : big bug buny, deze film is 5gb, ik wil deze film verplaatsen van mijn torrent partitie naar mijn normale partietie (de media bronnen map in de raid pool)
idealiter ga ik er vanuit dat je bij striping dus 2,5gb moet wegschrijven,
schijf a en b doen allebei 100mb lezen en schrijven,
schijf a: 2500 / 100 = 25 sec
schijf b: leest: 5000 = 5000/100 is 50 + 2500/100 = 25 = 50+25 = 75
omdat in een stripe schijf a nooit sneller klaar kan zijn dan schijf b verlies je hier dus 50sec...
(bij mirroring zijn de getallen iets anders maar de vertraging komt op hetzelfde neer).
en dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met het feit dat schijf B ook nog seeq-times heeft, omdat ie letterlijk voor elke serie bitjes van part 1 naar part 2 moet switchen.. en dat het schakelen tussen lezen en schrijven óók iets van een delay veroorzaakt . kortom in werkelijkheid gaat de vertraging nog vele en vele malen groter zijn dan in dit voorbeeld.
PS de feitelijke nummers en snelheden zijn fictief en alleen als eenvoudig rekenvoorbeeld bedoeld.
[
Voor 6% gewijzigd door
i-chat op 13-07-2023 23:33
]