Omgaan met het directe milieu door bouwvakkers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-07 13:02
Als huiseigenaar die wel eens klussen uitbesteed heb je met enige regelmaat bouwvakkers over de vloer. Zo heb ik begin dit jaar een aantal kozijnen in mijn woning laten vervangen voor kunststof exemplaren. Nu dacht ik in eerste instantie dat de kozijnen kant en klaar werden geleverd, maar er moest blijkbaar ook nog flink gezaagd worden om alles goed op maat te laten maken. Dat is natuurlijk op zich geen probleem.

In mijn geval hebben de bouwvakkers hun zaagtafel aan de rand van mijn tuin op de stoep neergezet en zijn ze lekker aan de slag gegaan. De dag nadat ze klaar waren viel me opeens op dat er allemaal witte stukjes in de tuin lagen, wat bij wat beter kijken kunststof splinters blijken te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZdF3oOkt3Tydbrz8XVH534i1x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jfw36OWP1bwOakfc6eay4uV1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik toen gemeld aan de kozijnenboer en er werd nogal laconiek mee omgegaan, door zowel de service-behandelaar als de bouwvakker die met een bladblazer en een schep aan de slag is gegaan. Het resultaat was natuurlijk wel dat op die plek minder kunststofzaagsel aanwezig was, maar dat er ook allemaal kunststofsnippers verspreid zijn door de tuin. En afgelopen weekend toen ik in de tuin aan het werk was, kwam ik nog steeds een flink aantal snippers tegen.

Nu woon ik in een wijk waar 25 jaar geleden vurenhouten kozijnen zijn geplaatst, waardoor er zeer regelmatig kunststof kozijnen worden geplaatst. Ik ben in 3 maanden tijd inmiddels twee andere plekken tegen gekomen waar op straat gezaagd werd en de snippers overal verspreid op de grond lagen. Deze verwaaien natuurlijk de gehele omgeving in. Gezien de geringe afbraak van kunststof zal dit nog jaren in het milieu blijven liggen.

Blijkbaar is dit toch een structureel iets en is mijn casus niet een geval apart. Ik verbaas mij hier toch wel over, maar tot nu toe lijk ik hierin vooral de enige te zijn. Wat zijn jullie ervaringen hierin? Heb ik toevallig 'slordige' bouwvakkers getroffen, of is het in de bouw heel gangbaar om rommel zo maar de natuur in te laten verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22

Yucon

*broem*

Het valt me ook op Idem met piepschuimafval, terwijl dat echt enorme rotzooi is die overal op blijft drijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zakelijk verplichten "wij" het gebruik van stofafzuiging ook buiten daar pak je verre weg het meeste mee.
maarja daar denkt niet iedere opdrachtgever aan. en eigenlijk zou dat ook niet hoeven aangezien het de norm is voor stofvrij werken. maargoed daar heeft de gemiddelde bouwvakker malling aan, niet betaald worden omdat ze contractbreuk plegen denken ze dan weer wel aan.

maargoed je werkt buiten en waar gehakt wordt vallen spaanders dus er zal altijd iets het milleu in gaan. als je dat wilt uitsluiten wordt het een heel erg dure bedoeling om te verbouwen. om vervuling te minimaliseren gebeurd hier thuis al het zagen etc van kunststof binnen, zo is er een extra kans om het op te ruimen voordat het naar buiten gaat, mar daar zit ook niet iedereen op te wachten.

overegens kan je als opdrachtgever natuurlijk zelf ook invloed uitoefenen op de gebruikte materialen.. geen piepschuim of pvc in het ontwerp is geen piepschuim of pvc in het milleu.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 13-07-2023 13:19 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-07 20:25
Hier ligt de straat er ook vol mee als ze weer bezig zijn geweest. Verbaast mij ook, goed voor het milieu die kunststof kozijnen. Weer een berg microplatics de natuur in. Gelukkig hebben we geen rietjes meer.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 13-07-2023 13:19 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:25
Dit zijn de zaken waar we als samenleving veel winst mee zullen behalen. Echter gezien dit om €€ gaat en NL politiek geen stappen durft te nemen zal hier in de afzienbare toekomst letterlijk niets mee gebeuren.

Net zoals dat een groot deel van de bevolking de 'arme' boeren steunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
xminator schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:20:
Dit zijn de zaken waar we als samenleving veel winst mee zullen behalen. Echter gezien dit om €€ gaat en NL politiek geen stappen durft te nemen zal hier in de afzienbare toekomst letterlijk niets mee gebeuren.

Yep, ‘we’ vinden het vooral vervelend, flauw, lastig. Vinden dat het werk onmogelijk wordt gemaakt.

Veelal gelegenheidsargumenten om het gedrag niet aan te hoeven passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:46
Tja, een bouwzeiltje van 3 bij 3 eronder leggen is waarschijnlijk teveel werk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 20:32
Dat zal ook komen omdat er geen regels voor zijn. Als daar eisen voor liggen, dan zal dat wel (meer) gebeuren.
Maar dan gaat de prijs ook omhoog.
Misschien een milieuheffing voor de bouw introduceren met reductie als je je afval netjes opruimt?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 16:40
Yaksa schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:33:
Tja, een bouwzeiltje van 3 bij 3 eronder leggen is waarschijnlijk teveel werk.
Twee keer blazen of een klein beetje wind en dat bouwzeil had er net zo goed niet kunnen liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:57

Metalfreak

Hoije woh!

Vloris schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Twee keer blazen of een klein beetje wind en dat bouwzeil had er net zo goed niet kunnen liggen...
Maar het is een begin en het meeste vang je daar echt wel mee op. Om het dan meteen af te serveren is ook niet de oplossing natuurlijk.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:01
Helemaal eens. Net 4 weken verhuist naar ons nieuwbouwhuis. Al meermaals meegemaakt dat er allemaal kleine stukjes piepschuim in onze tuin liggen. Vermoedelijk van leveranciers van buren of iets derglijks. Dusdanig veel dat ook het gras ermee vol ligt etc. Achteraf opruimen gaat wat lastig.

Helaas weinig aan te doen, maar ik vind het wel jammer. Ik snap dat niet alles te voorkomen is, maar soms even een bouwzeiltje gebruiken, en netjes alles scheiden lijkt wat teveel gevraagd. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Inverted_World schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:41:
Helemaal eens. Net 4 weken verhuist naar ons nieuwbouwhuis. Al meermaals meegemaakt dat er allemaal kleine stukjes piepschuim in onze tuin liggen. Vermoedelijk van leveranciers van buren of iets derglijks. Dusdanig veel dat ook het gras ermee vol ligt etc. Achteraf opruimen gaat wat lastig.

Helaas weinig aan te doen, maar ik vind het wel jammer. Ik snap dat niet alles te voorkomen is, maar soms even een bouwzeiltje gebruiken, en netjes alles scheiden lijkt wat teveel gevraagd. :P
En als ze het doen, en ze zijn te laat met leveren of kunnen niet snel genoeg leveren of ze zijn te duur... dan maar klagen. Both sides of the story.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
Erg mooi om te zien dat ik blijkbaar toch niet de enige ben :)!

Het lijkt me met minimale inspanning inderdaad prima mogelijk om de verspreiding van bouwafval te voorkomen, bijvoorbeeld door het aansluiten van een afzuiging/stofzuiger gecombineerd met het bouwzeil. Ik kan me niet meer goed herinneren of ze beide nou gebruikt hadden, maar naar alle waarschijnlijk was dat niet het geval.

Ik denk dat het invoeren van regelgeving hieromtrent inderdaad een goede eerste stap is. Maar eigenlijk moet dit gewoon een mindset zijn van de klusser. Want hoe strak je die regeltjes dichttimmert, er zal altijd een manier zijn om het te omzeilen (:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:29

Agent47

I always close my contracts.

Oh is bij ons met verschillende bouwvakkers en aannemers ook geweest hoor. Zaagsel in de voortuin, kleine elektra stukjes, boutjes, moertjes. Vaak zien ze ook dingen over het hoofd. Ik heb het langzaam geaccepteerd en ruim het zelf op.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
Agent47 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:44:
Oh is bij ons met verschillende bouwvakkers en aannemers ook geweest hoor. Zaagsel in de voortuin, kleine elektra stukjes, boutjes, moertjes. Vaak zien ze ook dingen over het hoofd. Ik heb het langzaam geaccepteerd en ruim het zelf op.
succes met het opruimen van de kunststofsplinters. Je kan je hele voortuin gaan saneren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:02

D4NG3R

kiwi

:)

Metalfreak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Maar het is een begin en het meeste vang je daar echt wel mee op. Om het dan meteen af te serveren is ook niet de oplossing natuurlijk.
Ik snap de goede bedoeling er achter, maar fijn (kunst)stof vang je daar niet- of nauwelijks mee op als het ook maar een klein beetje blaast. Als je dat als bouwvakker keer op keer ziet gebeuren kan ik goed snappen dat het al snel als (te veel) moeite gaat voelen, het heeft immers geen zin maar kost wel extra tijd/gedoe. ;)

Als er in de open lucht word gezaagd in iets anders dan hout zou dat naar mijn mening afgezogen moeten worden. Gereedschap heeft niet voor niets aansluitingen/accessoires voor een stofzuiger.

Edit: iets specifieker dan alleen zagen; als er iets word gedaan waar veel (fijn)stof bij vrij komt moet dat afgezogen worden. Houtzaagsel zal het einde van de wereld niet zijn, maar we hebben inmiddels toch wel genoeg plastic en andere slecht afbreekbare meuk in het milieu rond dwarrelen.. :/

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 13-07-2023 14:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:55

HugoBoss1985

Xenotech

Hetzelfde met spouwmuur isolatie :P

Ik sluit mij aan bij de noodzaak van het afzuigen van e.e.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:01
Falcon schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:42:
[...]

En als ze het doen, en ze zijn te laat met leveren of kunnen niet snel genoeg leveren of ze zijn te duur... dan maar klagen. Both sides of the story.
Wat hebben die dingen met elkaar te maken dan? Wij hebben hier tig leveranciers over de vloer gehad, absoluut verschillen in kwaliteit, netheid en communicatie, maar allemaal duur. Van familiebedrijfjes die super awesome werk afleverden tot grote namen op internet die eigenlijk niet meer zijn dan communicatief en vervolgens zzp'ers van werkspot erbij halen omdat ze veel te veel hooi op hun vork hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:27
Gemak dient de mens, bij de buren een uitbouw geplaatst. koffie machine stond OP de f*cking kliko, hebben ze de cupjes in de grond begraven.....

Om nog maar te zwijgen over al het bouw afval dat hij, ik en andere buren in de afgelopen 25 jaar al uit de tuin hebben "opgegraven" baksteen, aardewerk, beton, plastic folie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Metalfreak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Afzuiging met opvang moet gewoon de norm worden bij werken met niet natuurlijke materialen in de open lucht of in ruimten met open verbinding met buiten, en de wetgever kan dat prima regelen als deze zou willen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:24
Maand geleden zijn bij ons alle kozijnen vervangen door kunststof en zijn de glaslatten ook buiten gezaagd op een zaagtafel. Bij ons had men echter afzuiging op de zaagtafel en is er nauwelijks iets terug te vinden in de voortuin en op straat. Alle afval is dagelijks keurig meegenomen en afgevoerd, men werkte liever niet met een container als het niet perse nodig was.
Soortgelijke ervaringen met anderen die in en aan het huis gewerkt hebben. Moet er wel bij zeggen dat we een voorkeur hebben om met mensen te werken die in elkaars netwerk zitten. Begon ooit met het aanpakken van hang en sluitwerk door een éénpitter die keurig werk leverde, niet de snelste maar wel pietje precies. Die vraag je vervolgens naar een goede schilder, goede loodgieter. De schilder of de loodgieter vraag je naar een enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-07 11:57
Sund, had een stofzuiger grotendeels kunnen afvangen, kleine moeite, veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:40
Of een dagje tegels slijpen...
Hele stofwolken met fijn (kwarts) stof en weet ik niet door de hele wijk... De hele tuin lag ermee bedekt...
Wat zoekwerk leverde op dat dit ronduit gevaarlijk is, en ook niet toegestaan. Zou altijd nat moeten gebeuren... Maar nee.. waarom zou je...
De (Poolse of Roemeense?) Bouwvakkers zelf natuurlijk zonder adem masker of iets van bescherming... peukje erbij... En gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik doe zo veel mogelijk binnen en wat echt buiten moet doe ik nat.

Dat van het kwarts wist ik niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:30

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

xminator schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:20:
Want bouwvakkers die geen afzuiging/zijl gebruiken is ook de schuld van de boeren?

Compleet irrelevante betrekking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:18:
. Gelukkig hebben we geen rietjes meer.
Nee klopt het probleem is wel dat ze nu massaal bij ome alie besteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-07 22:46
Xghost schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:44:
[...]

succes met het opruimen van de kunststofsplinters. Je kan je hele voortuin gaan saneren :/
Hier had de aannemer ook o.a. de hele keralit gevelbekleding staan zagen in de tuin, de plastic splinters zaten overal. Wij hebben zo'n 10cm uit alle borders gehaald en opnieuw aangevuld, gelukkig stonden de borders aardig leeg en was de inhoud verder niet aangeroerd.

Los daarvan vind ik inderdaad ook nog maanden na dato piepschuim, purschuim, kabelmantel stukjes, etc. rondom het huis. Daar zou zeker wat meer wet & regelgeving voor mogen komen; echter snap ik ook dat je als bouwvakker niet altijd een mobiele werkplaats kan gaan opzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Even het vulpistool van de EPS spouwmuurisolatie testen... poef, overal korrels. En dan gewoon laten waaien. Vind die troep nu 10 jaar later nog (waarvan een deel ook gewoon weer uit de spouw gewaaid is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-07 13:28
Hier een bedrijf gehad dat spouwmuurisolatie (knauff supafil vlokken) kwam aanbrengen. Toen ze klaar waren leek het net alsof het gesneeuwd had in de tuin. Toen we aangaven daar niet blij mee te zijn deden ze een beetje lacherig. Toen we vervolgens boos werden kwamen ze met het idee aanzetten om met "op te ruimen" met een bladblazer. Toen mochten ze direct vertrekken, hebben we het zelf voor zover mogelijk opgeruimd. Uiteindelijk wel flinke korting gekregen omdat een leidinggevende op basis van genomen foto's wel inzag dat daar iets fout serieus fout was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:16

PB-powell

Mr. Laziness

Spherix schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:21:
[...]

Hier had de aannemer ook o.a. de hele keralit gevelbekleding staan zagen in de tuin, de plastic splinters zaten overal. Wij hebben zo'n 10cm uit alle borders gehaald en opnieuw aangevuld, gelukkig stonden de borders aardig leeg en was de inhoud verder niet aangeroerd.

Los daarvan vind ik inderdaad ook nog maanden na dato piepschuim, purschuim, kabelmantel stukjes, etc. rondom het huis. Daar zou zeker wat meer wet & regelgeving voor mogen komen; echter snap ik ook dat je als bouwvakker niet altijd een mobiele werkplaats kan gaan opzetten..
Hier is recent ook onze gevel opnieuw bekleed met keralit, onze aannemer had wel zijn stofzuiger op de zaag aangesloten. Desondanks vind ik nog her en der wat klein afval grut, inclusief een verdwaalde in de voeg getrapte schroef oid.
Het gros is vrij eenvoudig op te vangen, maar 100% gaat nooit lukken. Soms moeten ze nou eenmaal aan de slag met gereedschap waar geen stofzuiger op de monteren is of waarbij het afval niet (goed) opgevangen kan worden. Of het waait direct weg 3 tuinen verderop, als bouwvakker is het ook niet te doen om het halve huizenblok langs te gaan en te vragen of ze even in de tuin mogen kijken of er potentieel afval ligt wat van hun komt.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 11:32
Volgende keer hardhouten kozijn bestellen ?? Krijg je houtafval.. dat breekt wel af in de natuur.. Voorkomen is beter dan genezen..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
De volgende keer zal ik inderdaad wel twee keer nadenken. Ik was niet op de hoogte van deze praktijken op voorhand. Anders had ik dit natuurlijk nooit in gang gezet. Bij kunststof kozijnen wordt namelijk altijd een heel 'groen' en duurzaam beeld geschetst. Echter blijkt het in praktijk niet zo te zijn.

Je suggestie gaat alleen natuurlijk wel voorbij aan het feit dat (kijkend naar alle reacties in dit topic) het blijkbaar gewoon heel normaal is in de bouwwereld om afval te laten slingeren en geen oog te hebben voor het milieu. Is het nog een mogelijkheid om schoon werken te eisen bij het sluiten van de overeenkomst? We hebben wel expliciet besproken dat afval wordt meegenomen, maar ik snap ook wel dat zulke kunststof snippers niet op te ruimen zijn (dat is juist precies het probleem :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agitri
Xghost schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:48:
De volgende keer zal ik inderdaad wel twee keer nadenken. Ik was niet op de hoogte van deze praktijken op voorhand. Anders had ik dit natuurlijk nooit in gang gezet. Bij kunststof kozijnen wordt namelijk altijd een heel 'groen' en duurzaam beeld geschetst. Echter blijkt het in praktijk niet zo te zijn.
Niet helemaal waar wat je zegt, ik heb ook kunststof laten zetten maar deze zijn ingemeten en geleverd zonder na te bewerken op locatie. Dus het kan wel 'groen(ig)'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:42
Met een recente nieuwbouwwoning heb ik helaas dezelfde ervaring. Die lui kijken helemaal nergens naar, tijd is geld. Er lijkt totaal geen bewustzijn te zijn over het milieu. Inderdaad piepschuim (XPS) buiten zagen, die korrels waaien overal heen. Verder genoeg tape, wiggen, restjes buizen, tie wraps, folies en ander plastic etc. in de tuin, wat ik zelf maar opgeruimd heb.

Laatst zag ik ook een monteur aan een telefoon-wijkkast klussen. Toen hij weg was lag de straat ook bezaaid met klein stukjes koper met kunststof mantel. Te treurig voor woorden. En dan te bedenken dat hij dat dag in dag uit zal doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:58
Grappig, iedereen begint hier te 'zeuren' over de rommel, maar tegelijk worden er ook massaal topics geopend waarom de prijzen toch zo hoog liggen en dat er overal op bespaard wordt.

Wij zagen altijd met een stofzuiger maar ook die vangen niet alles op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gewoon geen kunstof kozijnen kopen, t is ook rommel je kan het niet repareren zoals houten kozijnen. Helaas moet alles tegenwoordig snel en goedkoop dus komen we voor veel dingen op kunstof uit.

Hier heeft de buurman ook lekker buiten zn pvc tegels staan zagen :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agitri
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:53:
Gewoon geen kunstof kozijnen kopen, t is ook rommel je kan het niet repareren zoals houten kozijnen. Helaas moet alles tegenwoordig snel en goedkoop dus komen we voor veel dingen op kunstof uit.

Hier heeft de buurman ook lekker buiten zn pvc tegels staan zagen :7
A. Waarom zouden ze kapot gaan?
B. Er zitten gewoon glaslatten in die eruit kunnen indien nodig.
C. Houten kozijnen worden gerepareerd omdat ze rotten en dat heb je niet bij kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
FabianGTI schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:47:
Grappig, iedereen begint hier te 'zeuren' over de rommel, maar tegelijk worden er ook massaal topics geopend waarom de prijzen toch zo hoog liggen en dat er overal op bespaard wordt.

Wij zagen altijd met een stofzuiger maar ook die vangen niet alles op.
Dat er topics of posts elders in het forum aanwezig zijn dat alles zo duur is tegenwoordig, wil niet zeggen dat dat het geval is bij degenen die hier ook oog voor het milieu hebben. Graag even onderbouwen met bewijs in dat geval ;).

En dan alsnog, zoals je in dit topic ziet is omkijken naar het milieu (op een kleine uitzondering na) niet bestaand, ongeacht de prijs op de factuur. Als een bedrijf zijn prijzen verhoogt, zal dat niet zijn omdat er een kostenpost 'netjes werken' t.w.v. €500 extra op de factuur komt te staan.

[ Voor 2% gewijzigd door Xghost op 14-07-2023 15:15 . Reden: kleine nuance ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47

bert pit

asdasd

Goed punt om hier eens over na te denken.

Hoewel ik het ook met @Brilsmurfffje eens ben, vind ik de vraag van TS zeker relevant. Doorgaans zal er in bouwoffertes staan dat het object 'veegschoon' wordt opgeleverd. Wat mij betreft geldt dat ook voor buiten.

Mijn broer die houten vloeren legt, wordt vaak door de opdrachtgever verplicht om de zaakmachines e.d. mechanisch af te zuigen. Als opdrachtgever kun je dus ook eisen stellen.

En omdat je nu eenmaal niet weet wat voor bouwvakker je aan huis krijgt is het des te relevanter om daar afspraken over te maken.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:58
Xghost schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Dat er topics of posts elders in het forum aanwezig zijn dat alles zo duur is tegenwoordig, wil niet zeggen dat dat het geval is bij degenen die hier ook oog voor het milieu hebben. Graag even onderbouwen met bewijs in dat geval ;).
https://gathering.tweaker...5B%5D=131&keyword=offerte
Xghost schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:14:
[...]
En dan alsnog, zoals je in dit topic ziet is omkijken naar het milieu (op een kleine uitzondering na) niet bestaand, ongeacht de prijs op de factuur. Als een bedrijf zijn prijzen verhoogt, zal dat niet zijn omdat er een kostenpost 'netjes werken' t.w.v. €500 extra op de factuur komt te staan.
Het moet natuurlijk wel werkbaar blijven, dat is nou eenmaal gerelateerd aan de bouw, het is vaak stoffig en rommelig, buiten alles schoonhouden gaat ook niet lukken.
Op mijn werk doen we voornamelijk binnenwerk, en jah, ik heb wel mensen bedankt en rechtsomkeer gegaan omdat ze eisten dat onze monteurs op de sokken door het huis liepen, ze wouden namelijk geen vieze voetstappen op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:05
Ik denk dat je een heel goed en terecht punt maakt, maar dat het overgrote deel van de mensen je uitlacht want "het is bijna niks, zo'n kleine beetje maakt niks uit, het vergaat wel, waar maak je je druk om, we doen dit altijd zo"

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
pentaw1nz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:30:
Ik denk dat je een heel goed en terecht punt maakt, maar dat het overgrote deel van de mensen je uitlacht want "het is bijna niks, zo'n kleine beetje maakt niks uit, het vergaat wel, waar maak je je druk om, we doen dit altijd zo"
Dat is een perspectief waar ik er nog een tegenover kan zetten; hoe profesioneel is het als je je klant met een bende plastic snippers of andere zaag/schaaf resten laat zitten?

Hoeveel tijd/geld kost het om de stofzuiger uit de bus te halen? Het is vaak een kleine moeite met veel plezier, zeker als ik zo de reacties lees van mensen die iemand inhuren om een klus te doen.

[mening]
Vanuit mijzelf, als de stofzuigerzak die in mijn bouwstofzuiger zou moeten door berekenen, gaat het over 6 euro in de btw, zouden weinig mensen moeite mee hebben denk ik dan :)
[/mening]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Xghost schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Klinkt stom, maar als ik kunstof moet zagen, doe ik dat in de schuur. Stofzuiger over de betonnen vloer na afloop, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:27
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Klinkt stom, maar als ik kunstof moet zagen, doe ik dat in de schuur. Stofzuiger over de betonnen vloer na afloop, geen probleem.
Ja, dat kan, even een zes meter schuur bouwen waar de nieuwe schuifpui van de klant in past.
Om nog maar te zwijgen over de transport bewegingen van de genoemde pui.

Flauw, ik weet het. Een stofzuiger is gewoon een verrekt handig ding. Ik heb er zelf ook een 🤣.

Bekijk het eens andersom, jij gaat bij de "profesional" in kwestie langs en giet een zak met "strijkkralen" leeg in zijn (m/v) tuin....

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 15-07-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:05
agitri schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Dat is een perspectief waar ik er nog een tegenover kan zetten; hoe profesioneel is het als je je klant met een bende plastic snippers of andere zaag/schaaf resten laat zitten?

Hoeveel tijd/geld kost het om de stofzuiger uit de bus te halen? Het is vaak een kleine moeite met veel plezier, zeker als ik zo de reacties lees van mensen die iemand inhuren om een klus te doen.

[mening]
Vanuit mijzelf, als de stofzuigerzak die in mijn bouwstofzuiger zou moeten door berekenen, gaat het over 6 euro in de btw, zouden weinig mensen moeite mee hebben denk ik dan :)
[/mening]
Kleine moeite. Groot gebaar. Inderdaad
Maar daarvoor is er wel eerst een stukje bewustwording nodig.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1