:strip_exif()/f/image/uf10LfmD1PgCKI3RE8rphMLV.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst ff een achtergrondschets:
De hoekbank *knip* typenummer van webwinkel is nu twee and half weken geleden geleverd (tot in de woonkamer, 150euro bezorgingskosten bovenop de 1200,- voor de bank. verkoper gaf me indruk dat bezorging inbegrepen was, anders had ik zeker meer afgedongen. Maar goed, dat is echt bijzaak nu.).
Het is een hoekbank met slaapfunctie want ik slaap vaker in de woonkamer dan in de slaapkamer. (minder lawaai dan aan die kant).
Elk dag met open ramen aan het luchten geweest, de chemische geuren nog even sterk aanwezig, hetzij minder vlijmscherp dan op eerste dag. Ik ben in twee weken tijd nauwelijks in de woonkamer geweest. Als ik de woonkamer binnen kom doet het me het meest denken aan de geur van een timmerbedrijf. Mix van houtsnippers-achtige geur, verf/benzine geur, en nog wat andere chemische bindingen.
Als ik erop zit krijg ik een zoete nasmaak in de mond, zacht duizeligheid, beetje hoofdpijn en een iets wat geïrriteerde neus en ogen. Dat is dus na twee weken 24/7 luchten. Als dit winter was geweest ben ik nu waarschijnlijk al dood

En ik heb de bank al twee keer intensief gestofzuigd met een nieuwe krachtige stofzuiger van Bosch. een keer op de eerste dag, een keer op de tiende dag. Met speciale stofzuigerkop, centimeter voor centimeter.
Ik heb in het verleden genoeg matrassen of bedden geleverd gekregen. Van Ikea tot Emma tot andere winkels, en die liet ik ook altijd paar dagen luchten eerst, maar hun ''het geur van nieuw'' is niets vergeleken met de mix van geuren dat deze bank bank van winkel loslaat in mijn woonkamer, hun geur komt niet in de buurt qua veelzijdigheid, intensiteit en vasthoudendheid.
-----------------------------------------
Ik probeer te achterhalen wat voor chemische bindingen deze bank nu allemaal verdampt.
1. Verf: de binnenkant van de opslagruimte onder de eiland is wit geverfd. Dit verf is nog steeds zeer duidelijk te ruiken. In de 2+1/2 weken dat ik aan het ventileren ben, heb ik dus de zit opgetild en de opslagruimte ook geventileerd zoals in de foto. Als ik op dit eiland zit en de opslagruimte dus gesloten heb, dringt de verflucht alsnog door de zitting of te wel de twee lagen schuimen en de stoffering door. Terpentineverf??
2. Spaanplaat
:strip_exif()/f/image/FhsZkljJN858Xoztu2HKV7xQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is vanonder de uitgetrokken slaapfunctie. Want alleen bij dit deel kan ik de onderkant zien. Alle planken horizontaal en verticaal in deze bank bestaat uit spaanplaten. Deze platen zijn niet overgeschilderd en dus ongedekt. Ze worden aan de randen bedekt door de stoffering. Maar de stoffering van de bank houdt, denk ik, geen lucht tegen dus dat lijkt mij geen effectief schild tegen formaldehyde/lijm/houtsnippers verdamping.
:strip_exif()/f/image/NjYZ7nBlyrPBrHoNLGzt27Vm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ni48tUcbuGaXc6H2pn0l7SWs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o8cNuUO1OF7NshicBJuSS65t.jpg?f=fotoalbum_large)
boven de spaanplaat liggen twee schuimlagen. Ik herinner me vaagjes dat de verkoper in de winkel ooit zei dat alle vullingen van hun banken uit koudschuim bestaat. Ik zou denken schuim is schuim. Er zou bij de schuimen van winkel toch niet meer gifgassen komen dan bij andere matrassen ect?
:strip_exif()/f/image/fp7eZvALzl3tTitY5NbI0PVb.jpg?f=fotoalbum_large)
3. vulling en stoffering. Over de vulling ben ik nog het meest gerust. Want ik dacht schuim is schuim. Over de stoffering met de blauw kleur ben ik niet zeker. Dan hebben we over een verf (aniline?) een impregneermiddel, en wie weet was ze nog over heen spuiten. Ik denk geen flame detergent want ik ga ervanuit dat dit is niet in California gemaakt, waar alle banken verplicht zijn overspoten te worden met een brandwerend middel?

Dus een samenvatting: (terpentine)verf van de opslagruimte onder de eiland-gedeelte, blote spaanplaten, verf en eventuele impregneermiddel en chemische behandeling binnen de stoffering. Geen informatie over de stoffen en materiaal waaruit de type bank bestaat. Bellen naar winkel is automatisch 1 uur en 45 minuten op de wacht. JA ik heb de tijd gemeten. En ze weten niets over waaruit de banken gemaakt zijn én ook niet WAAR ze gemaakt zijn. Zei tegen mij dat ik een mail kan sturen met de vragen en dat ze die zullen voorleggen aan de leverancier. Mail heb ik gestuurd vorige weekend, nog geen antwoord tot nu toe.
Ik heb helemaal geen hoge eisen. Ik weet dat de productiekosten van zo'n bank nog geen een kwart is van de prijs dat ik ervoor betaal. Zal me een worst wezen. Maar dat wil niet zeggen dat ik me dan door winkel zal laten vergassen.
Gewoon op een slaapbank te kunnen liggen zonder te dromen over orgaanfalen en zonder dagen en weken te moeten verspillen aan het uitdoktoren van grondstoffen waarmee de bank is gemaakt en aan zoeken naar luchtmetingsbureaus en formaldehyde-meters en laboratoria die hoeveelheid mg formaldehyde per 100g spaanplaat kunnen testen op wettelijke norm. Ben ik nou zo'n moeilijk klant winkel?
Weet iemand een goede luchtmeter die onder andere formaldehyde maar liefst ook wat andere stoffen kunnen meten?
[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 13-07-2023 13:01 . Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid ]