een mix van chemische geuren in bank

Pagina: 1
Acties:
  • 3.818 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-08 16:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yxw5UqW0Gr534rwSIUcE87Tz3YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uf10LfmD1PgCKI3RE8rphMLV.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst ff een achtergrondschets:

De hoekbank *knip* typenummer van webwinkel is nu twee and half weken geleden geleverd (tot in de woonkamer, 150euro bezorgingskosten bovenop de 1200,- voor de bank. verkoper gaf me indruk dat bezorging inbegrepen was, anders had ik zeker meer afgedongen. Maar goed, dat is echt bijzaak nu.).
Het is een hoekbank met slaapfunctie want ik slaap vaker in de woonkamer dan in de slaapkamer. (minder lawaai dan aan die kant).

Elk dag met open ramen aan het luchten geweest, de chemische geuren nog even sterk aanwezig, hetzij minder vlijmscherp dan op eerste dag. Ik ben in twee weken tijd nauwelijks in de woonkamer geweest. Als ik de woonkamer binnen kom doet het me het meest denken aan de geur van een timmerbedrijf. Mix van houtsnippers-achtige geur, verf/benzine geur, en nog wat andere chemische bindingen.

Als ik erop zit krijg ik een zoete nasmaak in de mond, zacht duizeligheid, beetje hoofdpijn en een iets wat geïrriteerde neus en ogen. Dat is dus na twee weken 24/7 luchten. Als dit winter was geweest ben ik nu waarschijnlijk al dood 8)7 ;w .

En ik heb de bank al twee keer intensief gestofzuigd met een nieuwe krachtige stofzuiger van Bosch. een keer op de eerste dag, een keer op de tiende dag. Met speciale stofzuigerkop, centimeter voor centimeter.

Ik heb in het verleden genoeg matrassen of bedden geleverd gekregen. Van Ikea tot Emma tot andere winkels, en die liet ik ook altijd paar dagen luchten eerst, maar hun ''het geur van nieuw'' is niets vergeleken met de mix van geuren dat deze bank bank van winkel loslaat in mijn woonkamer, hun geur komt niet in de buurt qua veelzijdigheid, intensiteit en vasthoudendheid.
-----------------------------------------

Ik probeer te achterhalen wat voor chemische bindingen deze bank nu allemaal verdampt.

1. Verf: de binnenkant van de opslagruimte onder de eiland is wit geverfd. Dit verf is nog steeds zeer duidelijk te ruiken. In de 2+1/2 weken dat ik aan het ventileren ben, heb ik dus de zit opgetild en de opslagruimte ook geventileerd zoals in de foto. Als ik op dit eiland zit en de opslagruimte dus gesloten heb, dringt de verflucht alsnog door de zitting of te wel de twee lagen schuimen en de stoffering door. Terpentineverf??

2. Spaanplaat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntrfJSRH18NT1iD9Dp6mvKN9PFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhsZkljJN858Xoztu2HKV7xQ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is vanonder de uitgetrokken slaapfunctie. Want alleen bij dit deel kan ik de onderkant zien. Alle planken horizontaal en verticaal in deze bank bestaat uit spaanplaten. Deze platen zijn niet overgeschilderd en dus ongedekt. Ze worden aan de randen bedekt door de stoffering. Maar de stoffering van de bank houdt, denk ik, geen lucht tegen dus dat lijkt mij geen effectief schild tegen formaldehyde/lijm/houtsnippers verdamping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2_azlW6pm9ryzJimM26RzB8plw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjYZ7nBlyrPBrHoNLGzt27Vm.jpg?f=fotoalbum_large Hier een close-up foto van de hoek onder de slaapfunctie. Dankzij de twee ingemaakte hoekjes in de plaat zag ik dat het spaanplaten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFDla2zCKCwGexOycc_cp9YoSkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ni48tUcbuGaXc6H2pn0l7SWs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-74KBhO7Xf_yt9tHWjOYBrZfKIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8cNuUO1OF7NshicBJuSS65t.jpg?f=fotoalbum_large

boven de spaanplaat liggen twee schuimlagen. Ik herinner me vaagjes dat de verkoper in de winkel ooit zei dat alle vullingen van hun banken uit koudschuim bestaat. Ik zou denken schuim is schuim. Er zou bij de schuimen van winkel toch niet meer gifgassen komen dan bij andere matrassen ect? :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNynxp0b8y2g-FXOnZABj1hWcmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fp7eZvALzl3tTitY5NbI0PVb.jpg?f=fotoalbum_large de spaanplaten zien er van onder zo uit. Ik heb altijd gedacht dat de lijm/houtdeeltjes/formaldehyde alleen vanuit de korrelige doorsnee oppervlak vluchten. dus deze niet korrelige grote oppervlak is wel veilig?? :? En btw, ik zie nu met een spiegel dat de open spaanplaat-randen aan de onderkant van de bank ook niet gedekt is door de stoffering. Want waarom paar centimeter extra stoffering gebruiken als niemand de onderkant ziet? ;)

3. vulling en stoffering. Over de vulling ben ik nog het meest gerust. Want ik dacht schuim is schuim. Over de stoffering met de blauw kleur ben ik niet zeker. Dan hebben we over een verf (aniline?) een impregneermiddel, en wie weet was ze nog over heen spuiten. Ik denk geen flame detergent want ik ga ervanuit dat dit is niet in California gemaakt, waar alle banken verplicht zijn overspoten te worden met een brandwerend middel? 8)7

Dus een samenvatting: (terpentine)verf van de opslagruimte onder de eiland-gedeelte, blote spaanplaten, verf en eventuele impregneermiddel en chemische behandeling binnen de stoffering. Geen informatie over de stoffen en materiaal waaruit de type bank bestaat. Bellen naar winkel is automatisch 1 uur en 45 minuten op de wacht. JA ik heb de tijd gemeten. En ze weten niets over waaruit de banken gemaakt zijn én ook niet WAAR ze gemaakt zijn. Zei tegen mij dat ik een mail kan sturen met de vragen en dat ze die zullen voorleggen aan de leverancier. Mail heb ik gestuurd vorige weekend, nog geen antwoord tot nu toe.

Ik heb helemaal geen hoge eisen. Ik weet dat de productiekosten van zo'n bank nog geen een kwart is van de prijs dat ik ervoor betaal. Zal me een worst wezen. Maar dat wil niet zeggen dat ik me dan door winkel zal laten vergassen.

Gewoon op een slaapbank te kunnen liggen zonder te dromen over orgaanfalen en zonder dagen en weken te moeten verspillen aan het uitdoktoren van grondstoffen waarmee de bank is gemaakt en aan zoeken naar luchtmetingsbureaus en formaldehyde-meters en laboratoria die hoeveelheid mg formaldehyde per 100g spaanplaat kunnen testen op wettelijke norm. Ben ik nou zo'n moeilijk klant winkel?

Weet iemand een goede luchtmeter die onder andere formaldehyde maar liefst ook wat andere stoffen kunnen meten? _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 13-07-2023 13:01 . Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
ProximalF schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:31:
Als ik erop zit krijg ik een zoete nasmaak in de mond, zacht duizeligheid, beetje hoofdpijn en een iets wat geïrriteerde neus en ogen.
Klinkt als een oplosmiddellen die ze gebruiken bij het maken van schuim, zoals tolueen, isocyanaten en aceton aanverwanten enzo. Die hebben vaak een zoete geur.
Is het schuim niet overal volledig uitgehard?

Ik zou de bank zsm uit huis verwijderen of permenant goed ventileren.
Als het schuim daadwerkelijk fout is gemaakt gaat dit heel lang duren.
Langdurige blootstelling is slecht voor mens en dier. Heb je vogels?

Success ermee, want dit bedrijf staat bekend om zijn uitmuntende klantenservice :/ /s .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Voor het meten van dergelijke luchtverontreiniging heb je dure apparatuur nodig. Je kan een bedrijf laten meten en de lucht analyseren, maar ook dat is vrij prijzig.

Maar zelfs als je weet wat die stank veroorzaakt na antwoord van winkel. Daarmee verdwijnt het niet en het kan lang duren voordat het is verdwenen.
En waarom zou je? Die bank deugt niet: dus omwisselen of beter nog geld terugvragen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 13-07-2023 13:02 . Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
Wat ik begreep worden dit soort meubels/matrassen vaak hier naar toe verscheept via containers op een schip. Om die vrij te houden van ongedierte worden die containers volgespoten met gif, dat trekt tijdens de reis in de meubels.

https://www.bnnvara.nl/ze...ven-voor-problemen-zorgen

Misschien ook bij jou het geval?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
jeroen3 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:52:
[...]

Klinkt als een oplosmiddellen die ze gebruiken bij het maken van schuim, zoals tolueen, isocyanaten en aceton aanverwanten enzo. Die hebben vaak een zoete geur.
Is het schuim niet overal volledig uitgehard?

Ik zou de bank zsm uit huis verwijderen of permenant goed ventileren.
Als het schuim daadwerkelijk fout is gemaakt gaat dit heel lang duren.
Langdurige blootstelling is slecht voor mens en dier. Heb je vogels?

Success ermee, want dit bedrijf staat bekend om zijn uitmuntende klantenservice :/ /s .
dank je wel :o heb helaas geen kanaries thuis :F Ik ging eerlijk gezegd ervanuit dat de leveranciers voor die schuimen bij winkel dezelfde is als bij andere beddenzaken. Als winkel het apart maken zal ik me meer zorgen maken. ps: ik heb een propje schuim losgetrokken om in een andere kamer dichterbij neus te houden, ik ruik niet echt een geur daaraan.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 13-07-2023 14:03 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
bregweb schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:04:
Wat ik begreep worden dit soort meubels/matrassen vaak hier naar toe verscheept via containers op een schip. Om die vrij te houden van ongedierte worden die containers volgespoten met gif, dat trekt tijdens de reis in de meubels.

zeecontainers moeten behandeld worden met bestrijdingsmiddelen volgens de wet. Dat was met matrassen van Beterbed inderdaad het geval geweest. Ik dacht dat zware meubels als bankstellen tegenwoordig in Polen wordt gemaakt maar dat moet maar blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProximalF
*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende moderator toe.

[ Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 13-07-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

bregweb schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:04:

Dat wordt /werd meestal met Methylbromide gedaan, overige fumiganten zijn meestal geurloos of dusdanig giftig dat TS niet had gepost als het in reukbare hoeveelheden in zIjn bank zat.

Denk dat het uit het schuim komt, wij hadden laatst nieuw matras die om die reden retour is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Geen vogels is goed. Want dit zijn erg gevoelig voor gifstoffen in de lucht. Ze zijn heel klein namelijk.
Daarom gebruikten ze vroeger ook kanaries.

Misschien kun je een lab vinden die een sample van je schuim kunnen analyseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
jeroen3 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:37:
Geen vogels is goed. Want dit zijn erg gevoelig voor gifstoffen in de lucht. Ze zijn heel klein namelijk.

het vinden van een lab blijkt nog best een lastig taak na een dag googlen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
Barrycade schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:27:
[...]

Dat wordt /werd meestal met Methylbromide gedaan, overige fumiganten zijn meestal geurloos of dusdanig giftig dat TS niet had gepost als het in reukbare hoeveelheden in zIjn bank zat.

Denk dat het uit het schuim komt, wij hadden laatst nieuw matras die om die reden retour is gegaan.
ik leef nog O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
JukeboxBill schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:00:
Voor het meten van dergelijke luchtverontreiniging heb je dure apparatuur nodig. Je kan een bedrijf laten meten en de lucht analyseren, maar ook dat is vrij prijzig.

Maar zelfs als je weet wat die stank veroorzaakt na antwoord van winkel. Daarmee verdwijnt het niet en het kan lang duren voordat het is verdwenen.
En waarom zou je? Die bank deugt niet: dus omwisselen of beter nog geld terugvragen.
*knip* Afkorting van naam Winkel gaat echt niet zomaar toegeven. keb net een reeks foto's gestuurd op hun verzoek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqhdPYHnFZ5aS8zzPl2Gv0AP6oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXWsYYMamQOTdfPtIJuMReaE.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is ook weer zoiets, open spaanplaten in de leuning. hoofdleuning via de openingen van de scharnieren ruiken heel scherp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkJYQOkQwZXMo0m9aoO0ZrsXpEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIS6Kxvuz4dMg6nHrTnQa3Zf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_QozjNvaOqL69nXjfSA17n5roU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyrdWIiUvPwq6MKrz3gGW3Nm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDy_L124pOaO4loOncwlejvIi6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv3LLu8zVEHoQNiCFTA5dy1V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 14-07-2023 16:26 . Reden: Naam winkel wederom weggehaald, conform het beleid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

jeroen3 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:37:

Die kanaries waren voor CO niet persé voor andere gassen.
Als je een lab gaat vragen om oplosmiddelen te analyseren moet je even duidelijk afspreken wat te analyseren. Anders lopen de kosten snel uit de hand. Kan je een nieuwe bank voor kopen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:13
Om de TS een beetje gerust te stellen: van veel stoffen ligt de geurgrens vele malen lager dan zelfs de voorlichtingsgrenswaarde (VGW) en zeker de AGW (alarmeringsgrenswaarde). Dus als je iets ruikt, zegt dat totaal niks. Daarnaast: het schuim in je bankstel is zeer waarschijnlijk een vorm van PUR (polyurethaan). Hoewel de grondstoffen en bij de productie gebruikte stoffen zeer giftig zijn (Google maar eens fosgeen), hoef je je over je bankstel geen zorgen te maken. En gezien je omschrijving van de geur zou het ook zomaar de houtlijm kunnen zijn. Kwestie van uitdampen en ventileren.

Wild idee wat je niks hoeft te kosten: neem eens contact op met je veiligheidsregio of direct de brandweer en vraag of de AGS of meetploegen jouw huis als oefenlocatie willen gebruiken. Kunnen ze eens los gaan met een meetbuisje of twee…

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
Cass Casey schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:21:
Om de TS een beetje gerust te stellen: van veel stoffen ligt de geurgrens vele malen lager dan zelfs de voorlichtingsgrenswaarde (VGW) en zeker de AGW (alarmeringsgrenswaarde). Dus als je iets ruikt, zegt dat totaal niks. Daarnaast: het schuim in je bankstel is zeer waarschijnlijk een vorm van PUR (polyurethaan). Hoewel de grondstoffen en bij de productie gebruikte stoffen zeer giftig zijn (Google maar eens fosgeen), hoef je je over je bankstel geen zorgen te maken. En gezien je omschrijving van de geur zou het ook zomaar de houtlijm kunnen zijn. Kwestie van uitdampen en ventileren.

Wild idee wat je niks hoeft te kosten: neem eens contact op met je veiligheidsregio of direct de brandweer en vraag of de AGS of meetploegen jouw huis als oefenlocatie willen gebruiken. Kunnen ze eens los gaan met een meetbuisje of twee…
interessant idee! En ja lijm heeft een prominent aandeel in de mix van chemische damp uit deze bank. Met name scherp ruikend uit de hoofdleuningen waarin volledige blootliggende spaanplaten verwerkt zijn en de
stoffering bij de verchroomde scharnieren openingen heeft. Ik denk dat de lijmlagen binnen deze platen nog wel jaren bezig zijn met uitdrogen.. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dat is wel een extreem bedrag voor zo'n goedkoop afgewerkte bank. Wij hebben er een van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
met eigenlijk hetzelfde ontwerp maar andere bekleding, en die is een stuk degelijker en netter. Geen houten latje in de opslag onder het korte einde van de L, en je kunt nergens de onafgewerkte binnenkant in kijken.

Ik zou voor die prijs dan ook echt geen nare geuren willen, die zou meteen terug richting de verkoper gaan voor volledige teruggave inclusief bezorgkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZGBIVqpVd4amjzcGPFlLOzzFdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1niANGcF8heiWnJ4GFTaI1KH.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: werken zulke formaldehyde meters and vluchtige stoffen van 100-200 euros die online te koop zijn beetje nauwkeurig? het heeft HCHO en TVOC. Maar formaldehyde valt toch ook onder TVOC (= vluchtige organische stoffen)? En hoe meten deze meters de vele verschillende soorten TVOC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Mijn Dyson meet formaldehyde en die slaat altijd meteen uit als er dozen binnenkomen die in een groot magazijn hebben gestaan. Maar dat is snel over.

Wij hebben dit zelf eens met gordijnen gehad. Na een week toch teruggebracht en nieuwe besteld. De geur werd gewoon niet minder.

Iets in de productie was niet goedgedaan waardoor het bleef stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
Oon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:34:
Dat is wel een extreem bedrag voor zo'n goedkoop afgewerkte bank. Wij hebben er een van
***members only***
met eigenlijk hetzelfde ontwerp maar andere bekleding, en die is een stuk degelijker en netter. Geen houten latje in de opslag onder het korte einde van de L, en je kunt nergens de onafgewerkte binnenkant in kijken.

Ik zou voor die prijs dan ook echt geen nare geuren willen, die zou meteen terug richting de verkoper gaan voor volledige teruggave inclusief bezorgkosten.
heb van de week mail gehad van hun servicemelding :

"We hebben uw service melding in goede orde ontvangen.

Om dit te kunnen bewerkstelligen hebben wij getracht tel. met u in contact te komen maar helaas hebben we u niet kunnen bereiken.
Wij wilden graag de service melding met u bespreken.

Helaas hebben wij moeten constateren dat uw klacht ongegrond is en inherent aan het model."

Zoals ik al verwacht.

ik ga sowieso eerst een luchtmeter kopen om de binnenlucht te meten op formaldehyde. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
alwind schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:43:
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004021/2020-01-21

"Spaanplaat, met uitzondering van spaanplaat voorkomende in meubelen en spaanplaat die kennelijk is bestemd om bedrijfsmatig in meubelen te worden verwerkt, mag niet meer dan 10 mg formaldehyde per 100 g plaatmateriaal bevatten, gemeten volgens de door het Comité Européen de Normalisation uitgegeven norm EN 120 van januari 1984."

opmerkelijk dat hierin staat dat spaanplaten in meubelen uitgezonderd is van de norm. Is dat omdat spaanplaten in meubelen altijd dicht geverfd/gelamineerd dienen te zijn? bestaat daarover een wettelijk verplichting? |:(

[ Voor 12% gewijzigd door ProximalF op 20-07-2023 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@ProximalF laat die zooi weer ophalen en maak het je niet zo moeilijk om die rotzooi van S&S. De service is belachelijk en dat ondervindt je nu zelf.

Er is maar een wet die echt van belang is en dat zijn arrt 7.17 en 7:18 bw:
Artikel 17
1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel17
Artikel 18
1 Voor de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, moet de zaak met name, voor zover van toepassing:

a. wat betreft de beschrijving, het type, de hoeveelheid en kwaliteit, functionaliteit, compatibiliteit, interoperabiliteit en andere kenmerken, voldoen aan de overeenkomst;

b. geschikt zijn voor elk bijzonder door de koper gewenst gebruik dat de koper aan de verkoper uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst heeft meegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;

c. worden geleverd met alle toebehoren en instructies, met inbegrip van installatie-instructies, als bepaald in de overeenkomst;

d. van updates worden voorzien, als bepaald in de overeenkomst.

2 Voorts moet de zaak:

a. geschikt zijn voor de doeleinden waarvoor zaken van hetzelfde type gewoonlijk worden gebruikt, indien van toepassing rekening houdend met technische normen of bij ontstentenis van deze normen de sectorspecifieke gedragscodes;

b. indien van toepassing, beschikken over de kwaliteit van en beantwoorden aan de beschrijving van een monster of model, dat de verkoper aan de koper voor het sluiten van de overeenkomst ter beschikking heeft gesteld;

c. indien van toepassing worden geleverd met de toebehoren, waaronder verpakking, installatie-instructies of andere instructies, die de koper redelijkerwijs mag verwachten;

d. de hoeveelheid hebben en de kenmerken bezitten, onder meer met betrekking tot duurzaamheid, functionaliteit, compatibiliteit en beveiliging, die voor hetzelfde type zaken normaal zijn en die de koper redelijkerwijs mag verwachten gelet op de aard van de zaak, rekening houdend met publieke mededelingen die zijn gedaan door of namens de verkoper of andere personen in eerdere schakels van de transactieketen, waaronder de producent, in het bijzonder in reclameboodschappen of op de etikettering.

3 De verkoper is niet gebonden door de in lid 2, onderdeel d, bedoelde publieke mededelingen als de verkoper aantoont dat:

a. hij niet bekend was of redelijkerwijs niet bekend kon zijn met de publieke mededeling;

b. de publieke mededeling bij het sluiten van de overeenkomst op dezelfde of vergelijkbare wijze was gerectificeerd als waarop deze was gedaan;

c. de beslissing tot aankoop van de zaak niet door de publieke mededeling beïnvloed kon zijn.

4 Bij een zaak met digitale elementen zorgt de verkoper ervoor dat de updates, waaronder beveiligingsupdates, die nodig zijn om te bewerkstelligen dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, aan de koper worden gemeld en geleverd gedurende de periode die de koper redelijkerwijs kan verwachten, gezien de aard en het doel van de zaak en de digitale elementen, en rekening houdend met de omstandigheden en de aard van de overeenkomst als de koop voorziet in levering van de digitale inhoud of digitale dienst.

5 Wanneer de koper verzuimt de overeenkomstig het vorige lid verstrekte updates binnen een redelijke termijn te installeren, is de verkoper niet aansprakelijk voor het niet beantwoorden van de afgeleverde zaak aan de overeenkomst als dat uitsluitend het gevolg is van de afwezigheid van de betrokken update, mits:

a. de verkoper de koper in kennis heeft gesteld van de beschikbaarheid van de update en de gevolgen als de koper die niet installeert;

b. het niet of verkeerd installeren door de koper van de update niet te wijten was aan tekortkomingen in de aan de koper verstrekte installatie-instructies.

6 Van het niet beantwoorden van de afgeleverde zaak aan de overeenkomst in de zin van de leden 2 of 4 is geen sprake indien de koper er bij het sluiten van de overeenkomst uitdrukkelijk van in kennis werd gesteld dat een specifiek kenmerk van de zaak afweek en de koper die afwijking bij het sluiten van de overeenkomst uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard.
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel18
Dit is natuurlijk niet van toepassing als,
1: verkoper zei dat deze bank stinkt
2: jij diezelfde bank in de winkel had gezien en als je er op zat ook stonk

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Inschakelen en ontbinden vanwege non conformiteit en jezelf plechtig beloven nooit meer wat te kopen bij die boeventoko.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 22:02

Rmg

Eens ik zou ook niet met luchtmeters aan de slag.

Als je wat vind is het kan het onder wettelijke limieten zijn, en dan krijg je een nog moeilijkere discussie

Feit is, bank stinkt, na een behoorlijk tijd nog steeds, niet conform wat je van een bank mag verwachten, oplossen of geld terug.

Het is, naar mijn mening, helemaal niet in je eigen belang (op het gebied van geld terug krijgen) om uit te vinden wat het goedje nou is wat zo stinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
PcDealer schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:39:
@ProximalF laat die zooi weer ophalen en maak het je niet zo moeilijk om die rotzooi van S&S. De service is belachelijk en dat ondervindt je nu zelf.

Er is maar een wet die echt van belang is en dat zijn arrt 7.17 en 7:18 bw:

[...]

[...]

Dit is natuurlijk niet van toepassing als,
1: verkoper zei dat deze bank stinkt
2: jij diezelfde bank in de winkel had gezien en als je er op zat ook stonk
bedankt _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:13
ProximalF schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:41:
[...]
ik ga sowieso eerst een luchtmeter kopen om de binnenlucht te meten op formaldehyde. :-(
Voor dat geld heb je ook een nieuwe bank. Formaldehyde heb je een 11.7eV PID-meter nodig. Onze regio is één van de weinige veiligheidsregio's die die meters überhaupt hebben. Voor andere regio's zijn die te duur en zij hebben meestal genoeg aan een 10 of 9 eV meter.

Gasmeting is een vak apart. Ga daar als leek niet mee aan de slag. Naast chemische kennis voor de interpretatie van de metingen, heb je ook verstand van de meters nodig: welke ga je gebruiken? Welke sensor? Kruisdetectie, correctiefactoren, enz.

Overigens wel leuk om wat kennis van te hebben. De onzin die je soms leest over CO, CO2 en stikstof... _O-

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
Rmg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:10:
Eens ik zou ook niet met luchtmeters aan de slag.

Als je wat vind is het kan het onder wettelijke limieten zijn, en dan krijg je een nog moeilijkere discussie

Feit is, bank stinkt, na een behoorlijk tijd nog steeds, niet conform wat je van een bank mag verwachten, oplossen of geld terug.

Het is, naar mijn mening, helemaal niet in je eigen belang (op het gebied van geld terug krijgen) om uit te vinden wat het goedje nou is wat zo stinkt.
ja die scenario heeft zich ook in mijn achterhoofd afgespeeld. (y) Ben ook nog steeds met hun service afdeling bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:17

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je behalve stofzuigen de bank al eens gereinigd met wat lauw warn water met een druppel Dreft? En
Wellicht helpt dat nog voor je meters van duizenden euros koopt waar je niks aan hebt.

Kan je beter voor naar de Ikea rijden en voor de helft van t geld een nieuwe bank halen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Dennis1812 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:45:
Heb je behalve stofzuigen de bank al eens gereinigd met wat lauw warn water met een druppel Dreft?
Zou dat in de gebruiksaanwijzing van de bank staan?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:17

Dennis1812

Amateur prutser

PcDealer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Zou dat in de gebruiksaanwijzing van de bank staan?
Geen idee, heb zijn gebruiksaanwijzing niet gelezen.

Denk dat schuim eraf trekken en chemische bureaus inschakelen er ook niet instaat net als dure meters kopen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProximalF
Dennis1812 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:45:
Heb je behalve stofzuigen de bank al eens gereinigd met wat lauw warn water met een druppel Dreft? En
Wellicht helpt dat nog voor je meters van duizenden euros koopt waar je niks aan hebt.

Kan je beter voor naar de Ikea rijden en voor de helft van t geld een nieuwe bank halen
hi, geur komt voornamelijk uit de spaanplaten die onder de vullen/kussens in de zittingen en rugsteun/hoofdsteun zitten, heb ik inmiddels vastgesteld. uitwassen zit er niet echt in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
ProximalF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:28:
hi, geur komt voornamelijk uit de spaanplaten die onder de vullen/kussens in de zittingen en rugsteun/hoofdsteun zitten, heb ik inmiddels vastgesteld. uitwassen zit er niet echt in.
Uit je post maak ik op dat het bankstel nog steeds in je huiskamer staat? Geen service van de verkoper, maar nog wel steeds rare geurtjes?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:16
Pfff ik had dat bankstel al lang uit huis verwijderd, desnoods op een drukke zaterdag dat ding pontificaal in de showroom afleveren. Als de geur zo sterk en lang aanwezig blijft kan dat niet gezond zijn. Dit soort chemicaliën kunnen voor behoorlijke gezondheidsproblemen zorgen.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt de bank niet gebruiken zoals hij bedoeld is en met de verkoper kom je er niet uit.

Beste oplossing is om de rechtsbijstand een ingebrekestelling te laten sturen op basis van non-confirmiteit.

Persoonlijk zou ik wel een controle willen laten doen door een derde/onafhankelijke partij.

De rechtsbijstand zal daar niet zo happig op zijn, omdat het geld kost, maar het is voor jezelf fijn om te weten of je gezondheid risicos loopt en zo'n rapport maakt je klacht een flink stuk sterker.

• Liesbethds
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb ongeveer hetzelfde voor:
Ik heb bij een erkende verfwinkel verf gekocht voor een bestaande inbouwkast van hout in de kamer van mijn zoontje. Bleek dat deze verf PU bevat. Na 2 weken stinkt de kamer nog steeds heel hard naar een zoete chemische geur. Alleen, een inbouwkast krijg je er zomaar niet uit! Erover schilderen mag niet, want de PU zou vrijkomen. Ondertussen slaapt mijn zoontje al weken in een andere kamer. We weten echt niet wat doen…

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic kicken met als doel om het te kapen voor een eigen probleem is niet de bedoeling. Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, doe ik dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.