EPS in combinatie met rookgasafvoer CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-11 23:30
Ha Tweakers,

Zoals sommigen wellicht al hebben gezien, ben ik druk bezig met het buitenlangs isoleren van de woning met EPS. Ten aanzien van deze klus zou ik graag een vraag voorleggen:

Mijn Cv-ketel bevindt zich in de kelder. Er is een klein raampje aanwezig, waar een houten plaat voor is gemonteerd en de afvoer doorheen loopt. Het liefst zou ik dit raampje wegwerken door ook hier EPS voor te plakken. Ik vroeg mij alleen af of de combinatie EPS met hier doorheen een rookgasafvoer een gelukkige combinatie is. Het mag uiteraard niet gaan smelten.

Zie deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5X_-_gFuByp0VxFid6wRCxDwQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qMZJh39kSUlHpeNTUoVD1mzm.jpg?f=user_large
Een rondje Google leert mij het volgende:
''Polystyreen (PS) is een harde polymeer die wordt gebruikt voor de vervaardiging van het bekende piepschuim. Deze kunststof heeft geen hoog smeltpunt nodig en smelt daarom bij ongeveer 90°C.''
(bron: https://www.kivo.nl/kenni...j%20ongeveer%2090%C2%B0C.)

De gassen uit een Cv-ketel zouden rond de 70 graden zijn, De aanvoertemperatuur op mijn ketel staat ingesteld op 50 graden overigens:
''De gassen van een HR ketel hebben een temperatuur van ongeveer 70 graden (de nieuwe generatie zelfs 50 graden).''
(bron: https://www.cv-service.nl/advies/rookgasafvoer/)

Mijn voorzichtige conclusie is dus dat dit mogelijk zou moeten zijn. Iemand die dit kan en wil bevestigen?

[ Voor 10% gewijzigd door Kromatic op 13-07-2023 12:27 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:05
je rookgasafvoer mag tegenwoordig niet meer onder een raam dat open kan. (ik zie 2 ramen die open kunnen)
je zal dit dus aan moeten laten passen zodat je voldoet aan de huidige en/of nieuwe regelgeving.
ook al heb je een verdunings factor en brandt een cv ketel vrij schoon het zal dus niet 123 verkeerdt gaan.
maar het mag als nog niet. omdat er toch een risco bestaat op het naar binnen waaien van de rookgassen.
en dat kan dodelijke gevolgen hebben.

je kan de rookgas laten ophogen tot boven de ramen. en dan met een pijp naar voren.
maar dan zit je met 3 problemen.
1 vindt ik het er niet netjes uit vindt zien. maar das opties zeg maar. (maar dat kan wel negeren ;) )
2 ik weet niet of je dan wel voldoende verdunning hebt van je rookgassen. want je zit best in de buurt.
3 koolmonoxide is een zwaarder dan lucht. en zakt mogenlijk als nog door een open raam naar binnen.

de betere optie is om deze rookgas afvoer door je overstek heen gaan/door je dakgoot heen gaan.
en dan een juiste schoorsteentop erop. ( nu hep je immers een horizontale muur doorvoer)
met een loodpan in je overstek/een loodpan in je dakgoot ik weet niet of je voldoende ruimte hebt.
anders heb je bij de eerste de beste regenbui een lekkage. solderen van je loodpan doen we liever niet.

het liefste zie ik de afvoer binnendoor gaan al dan niet met een hogedruk afvoer.
(helaas is een hoge druk weer minder fijn voor je cv ketel hogere minimale last/hogere kw afstelling)
(anders krijgt je ketel het niet voor elkaar om goed te stoken brandt onzuining teveel co2 etc)

een paar jaar terug zou ik een concentrische afvoer hebben geadviseerdt. waarbij de afvoerpijp wat meer in het midden zit. zodat er minder wartme overdracht onstaat. en je een ander materiaal adveseren. zoals een pir plaat. die mag wat hogere temperatuur hebben. maar anno nu moet je hele afvoer op schop. dat moet je ook nog bijvoorkeur laten doen door een erkendt persoon.
(je bent niet verzekerdt als je het zelf doet /het is strafbaar om zelf op te knappen.)

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 13-07-2023 19:01 ]

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-11 23:30
Jeetje! Dat wist ik echt niet. Dan blijft het gewoon lekker zoals het is. Het stoort me namelijk verder niet heel erg. Zou je wel last krijgen van aanslag op de witte gestucte gevel in de toekomst, omdat je aangeeft dat het vrij schoon verbrandt?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:05
Kromatic schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:40:
Jeetje! Dat wist ik echt niet. Dan blijft het gewoon lekker zoals het is. Het stoort me namelijk verder niet heel erg. Zou je wel last krijgen van aanslag op de witte gestucte gevel in de toekomst, omdat je aangeeft dat het vrij schoon verbrandt?
ik denk van niet, de meeste ketels gooien alleen waterdamp en rookgassen naar buiten.

het is vooral dat die rookgassen slecht voor jouw als mens zijn. en je merkt niet snel dat je ze inadment.
waardoor je snel een te hoge spiegel koolmonoxide in je bloedt hebt. koolmonoxide wordt makelijker opgenomen dan zuurstof/koolmonoxide verdrijft zuurstof. het is dus een half/niet veilige situaitie.
ik vermoedt dat de onderhoudsmontuer er in de toekomst wel een punt van gaat maken.
als je geluk hebt ziet ie het door de vingers. er zitten wel meer ketels op onmogelijke locaties.