Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spangen3027
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-10-2023
Hi allen,

Ik heb drie Rode NT1-A microfoons en deze wil ik aansluiten op mijn MacBook (M1/2020) om zo de drie verschillende sporen tegelijk op te nemen.
Echter is mij inmiddels duidelijk dat dit via USB niet echt een optie is.

Dus vraag ik mij af welke audio-interface ik zou moeten kopen om dit wel te laten werken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb BAX gebeld waar ik de microfoons gekocht hebt, maar die weten er bijzonder weinig vanaf.

Hoor het graag, mijn dank is groot.

Groeten,

Tim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Waarom is via USB niet een optie?

Zo te zien hebben de Rode NT1-A een XLR stekker, dus je hebt iets van een audio interface (naar USB of Thunderbolt) nodig. Rode, Focusrite, Presonus, Universal Audio, Behringer (en vele, vele andere fabrikanten) verkopen die in allerlei soorten smaken. Bax heeft er 435 in het assortiment zo te zien, waarvan 80 met 3 of meer XLR microfooningang. Als alternatief kun je ook kijken naar een mixer met USB uitgang, maar dan zal je (afhankelijk van de mixer) alleen de gemixde audio kunnen opnemen, en niet de afzonderlijke sporen.

[ Voor 15% gewijzigd door Daedalus op 13-07-2023 16:29 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spangen3027
Thanks voor je bericht.

Mac heeft moeite meerdere usb mics te herkennen als ze hetzelfde model zijn.
Alles geprobeerd maar 1 mic neemt dan maar op en de overige mics neemt hij niet op helaas.

Ik ga het checken, nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:56
spangen3027 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:10:
Hi allen,

Ik heb drie Rode NT1-A microfoons en deze wil ik aansluiten op mijn MacBook (M1/2020) om zo de drie verschillende sporen tegelijk op te nemen.
Echter is mij inmiddels duidelijk dat dit via USB niet echt een optie is.

Dus vraag ik mij af welke audio-interface ik zou moeten kopen om dit wel te laten werken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb BAX gebeld waar ik de microfoons gekocht hebt, maar die weten er bijzonder weinig vanaf.

Hoor het graag, mijn dank is groot.

Groeten,

Tim
Ik ken je budget niet, maar zelf ben ik aan het kijken voor de Rode Rodecaster Pro (2). Steek je tot 4 XLR microfoons in en sluit je via USB aan op je Mac. Of je neemt alles direct op via een SD kaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

spangen3027 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:01:
Thanks voor je bericht.

Alles geprobeerd maar 1 mic neemt dan maar op en de overige mics neemt hij niet op helaas.
Welke USB mics heb je, want de NT1-A is een XLR mic? Had je ook een aggregate audio device gemaakt?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-05 22:34
spangen3027 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:01:
Thanks voor je bericht.

Ik ga het checken, nogmaals dank!
Ik denk dat wat er gebeurt is dat je de microfoons instelt als audio interface voor opnemen. Standaard is dit er altijd maar 1.

Een normale microfoon gaat eerst naar een audio interface, een audio interface kan meerdere inputs hebben waarvandaan je kan opnemen, maar zoals gezegd. Doorgaans kan je maar 1 audio interface toewijzen voor input (en 1 voor output). Een usb microfoon is zelf al een audio interface en daarom werkt er maar 1 tenzij…

MacOS heeft een tool om een virtuele geluidskaart te maken die meerdere hardware interfaces kan combineren, als je deze aanmaakt, daarin de usb microfoons selecteert, en de virtuele audio interface gebruikt als audio interface zou het moeten werken. Zie hier de documentatie hiervoor:

https://support.apple.com/en-ca/HT202000

Edit: ah dit was al voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Wat voor software gebruik je om drie sporen tegelijk op te nemen? Ik heb hier geen ervaring mee hoor, maar ik zou verwachten dat als een stuk software meerdere sporen mogelijk maakt, dat hier dan ook wel een stuk support documentatie bij zit waar in staat hoe je dit hoort aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spangen3027
Daedalus schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:09:
[...]
Welke USB mics heb je, want de NT1-A is een XLR mic? Had je ook een aggregate audio device gemaakt?
Excuses, het zijn de Rode NT-USB mics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spangen3027
Archer_VC10 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:14:
Wat voor software gebruik je om drie sporen tegelijk op te nemen? Ik heb hier geen ervaring mee hoor, maar ik zou verwachten dat als een stuk software meerdere sporen mogelijk maakt, dat hier dan ook wel een stuk support documentatie bij zit waar in staat hoe je dit hoort aan te sluiten.
Garageband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spangen3027
Ed Vertijsment schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat wat er gebeurt is dat je de microfoons instelt als audio interface voor opnemen. Standaard is dit er altijd maar 1.

Een normale microfoon gaat eerst naar een audio interface, een audio interface kan meerdere inputs hebben waarvandaan je kan opnemen, maar zoals gezegd. Doorgaans kan je maar 1 audio interface toewijzen voor input (en 1 voor output). Een usb microfoon is zelf al een audio interface en daarom werkt er maar 1 tenzij…

MacOS heeft een tool om een virtuele geluidskaart te maken die meerdere hardware interfaces kan combineren, als je deze aanmaakt, daarin de usb microfoons selecteert, en de virtuele audio interface gebruikt als audio interface zou het moeten werken. Zie hier de documentatie hiervoor:

https://support.apple.com/en-ca/HT202000

Edit: ah dit was al voorgesteld.
Top, ik ga het uitvogelen. thanks a lot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Archer_VC10 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:14:
In het Apple support artikel wat @Ed Vertijsment en ik linkte wordt uitgelegd hoe je dit (o.a.) in GarageBand kunt doen:
Record multiple tracks at once with an Aggregate Device in GarageBand on Mac

You can record multiple tracks at once with an Aggregate device in GarageBand, such as a podcast with multiple USB mics:
...

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 14-07-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spangen3027
Daedalus schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:23:
[...]
In het Apple support artikel wat @Ed Vertijsment en ik linkte wordt uitgelegd hoe je dit (o.a.) in GarageBand kunt doen:

[...]
Heb ik dus geprobeerd maar lukt dus niet.
Alsnog neemt die nog maar in 1 microfoon op, ligt niet aan de mics, los van elkaar getest en werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-05 22:34
spangen3027 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:45:
[...]

Heb ik dus geprobeerd maar lukt dus niet.
Alsnog neemt die nog maar in 1 microfoon op, ligt niet aan de mics, los van elkaar getest en werken prima.
Staat je aggregate device ingesteld in GarageBand?
Heb je de verschillende inputs toegewezen aan de verschillende tracks?
Staan alle tracks op record enabled?

Zie ook: https://support.apple.com...rageband/gbnd5f260581/mac
Pagina: 1