Wat te doen bij dynamisch contract met defecte meter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leopold of Lent
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Beste mensen,

Wellicht is dit niet het goede forum. Excuses, wellicht dat de moderator mij even op weg kan helpen.

Sinds februari ben ik klant bij Tibber. Wij verwarmen elektrisch en rijden EV met +40k aan kilometers per jaar. Ik heb het hele topic door gelezen, maar ben even door de bomen het bos kwijt: wellicht weet iemand hier wat te doen.

Sinds 25 juni ontvangt Tibber geen meterdata meer uit onze slimme meter. Hier kwam ik achter doordat in de app waarden waren opgenomen die niet overeenkwamen met onze eigen P1 dongle (die naast de tibber dongle hangt). Na contact met Tibber en de klantenservice van netbeheerder Liander blijkt dat de meter niet meer op afstand kon worden uitgelezen en deze vervangen moest worden. (na een reset van de Kaifa uit 2007 door de hoofdautomaat even uit te zetten wel melding dat er weer contact was, maar het mocht niet baten bij de netbeheerder) Uiteraard ontving ik de standaard riedel dat ik een formulier moest invullen en het daarna nog gemiddeld 5 maanden zou duren (dus kan ook nog langer zijn). Mijn opmerkingen over het dynamische contract en mogelijke op te lopen financiële schade werd beleefd aangehoord, maar leidden niet tot enig ander resultaat in de termijn van het plaatsen van een nieuwe meter. Ik werd doorverwezen naar de claimpagina van Liander waarin feitelijk al staat dat claimen kansloos is.

Tibber geeft aan dat ze zijn begonnen met schatten. Deze schattingen zitten er uiteraard faliekant naast. Omdat schijnbaar historische data worden genomen zit het verbruik van de EV er niet in opgenomen. (we hebben de EV sinds eind mei) De zeer gunstige negatieve uurprijzen van laatst grijp ik helaas ook mis, aangezien een geschat verbruik is geplakt op deze momenten.

Kortom, het hele voordeel van het dynamische contract lijkt nu verloren te gaan. Ons verbruik in juni was 1150kWh, waarvan ongeveer 800kWh aan EV laden op gunstige momenten, de opbrengst ongeveer 1000kWh. De pv zal natuurlijk vanaf nu steeds minder renderen - we hebben de zonnewende gehad - en het verbruik van de EV zal uitgezonderd de vakantieperiode gelijk blijven. We koken en stoken elektrisch. Dynamisch was voor echt ons een uitkomst, dus ik baal flink.

Ik las enige pagina’s terug dat zonneplan mogelijk de p1 dongle-data gebruikt voor de facturatie. Na telefonisch contact blijkt dit niet zo te zijn. Zonder werkende p4 data uit de slimme meter kunnen ze me überhaupt niet als klant aannemen. Daarin blijkt dus geen verschil met Tibber te zitten.

Wat te doen ?

Ik overweeg weer over te stappen op een 6 maanden vast of maandelijks variabel tarief tot de meter wordt vervangen, zodat op zijn minst de pv-opbrengst nog iets doet in de kosten. Variabel zit nu rond EUR 0,37 per kWh en 6 maanden vast ongeveer hetzelfde. De gemiddelde prijs bij Tibber was afgelopen 30 dagen 27 cent, toch nog altijd 10 cent goedkoper dan vast.

Een hoge terugleververgoeding lijkt niet zo relevant omdat ons verbruik hoger is dan de opwek. Zouden jullie aanraden om te blijven zitten bij Tibber en gebruik te maken van de schattingen (en dan de gigantische naheffing over een half jaar wanneer er een nieuwe meter in zit) of zal ik een 6 maanden / variabel contract nemen? Wat het doet qua salderen is voor mij ook een brug te ver. Dat valt niet goed te overzien wat daar de consequenties van zouden zijn.

Graag hoor ik jullie ideeën. Nogmaals excuus als dit hier verkeerd staat. Het starttopic en de hele discussie van dynamisch vs vast gaat veelal uit van een (werkende) slimme meter, waarvan nu geen sprake is.

[ Voor 2% gewijzigd door Leopold of Lent op 12-07-2023 14:20 . Reden: kleine toevoeging over reset. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:34
Leopold of Lent schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:17:
Beste mensen,

Wellicht is dit niet het goede forum. Excuses, wellicht dat de moderator mij even op weg kan helpen.

Sinds februari ben ik klant bij Tibber. Wij verwarmen elektrisch en rijden EV met +40k aan kilometers per jaar. Ik heb het hele topic door gelezen, maar ben even door de bomen het bos kwijt: wellicht weet iemand hier wat te doen.

Sinds 25 juni ontvangt Tibber geen meterdata meer uit onze slimme meter.
Ik zou per direct naar een vast / variabel contract gaan en lekker salderen tot je zomer overschot op is. Dynamisch kan je altijd weer nemen als je meter het weer doet.

Tibber schat nu maar je weet niet voor hoe lang ze dat blijven doen, ze kunnen je over zetten naar hun modelcontract a 1.35/kWh: https://tibber.com/nl/modelcontract

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 16:43
Leopold of Lent schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:17:
Een hoge terugleververgoeding lijkt niet zo relevant omdat ons verbruik hoger is dan de opwek. Zouden jullie aanraden om te blijven zitten bij Tibber en gebruik te maken van de schattingen (en dan de gigantische naheffing over een half jaar wanneer er een nieuwe meter in zit) of zal ik een 6 maanden / variabel contract nemen? Wat het doet qua salderen is voor mij ook een brug te ver. Dat valt niet goed te overzien wat daar de consequenties van zouden zijn.

Graag hoor ik jullie ideeën. Nogmaals excuus als dit hier verkeerd staat. Het starttopic en de hele discussie van dynamisch vs vast gaat veelal uit van een (werkende) slimme meter, waarvan nu geen sprake is.
Tibber kan de data van de dongle gebruiken om een betere factuur te maken. Ik zou tibber er ook op wijzen dat zij geen enkele moeite gedaan hebben om jou op de hoogte te stellen dat ze van de netbeheerder geen data meer ontvangen. Als Tibber moeilijk doet en het gaat om een fors bedrag dan kan je naar de geschillencommissie gaan.

Maar nu je dat weet heb je eigenlijk geen keuze. Het is beter om over te gaan op variabel zolang de meter niet werkt. Dan geef je ook naar Tibber aan dat jij er alles aan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:53
Waarom zeggen jullie dat overstappen naar variabel nu voordeliger is als de gemiddelde prijs voor dynamisch 10 cent lager is?
Zou dat niet de prijs zijn waartegen Leopold wordt afgerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-04 20:34
TheJason schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:21:
Waarom zeggen jullie dat overstappen naar variabel nu voordeliger is als de gemiddelde prijs voor dynamisch 10 cent lager is?
Das de vraag kreeg op eindfactuur van nextenergie van oktober t/m december dat ik er zat. dat met 1 dag niet kon uitgelezen worden volgens mij, gewoon voor die dag gewoon modelcontract prijzen berekent. Heb het voor die ene dag maar gelaten na maanden wachten op eindfactuur.

Maar ze kunnen je er flink mee naaien als ze willen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:55
TheJason schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:21:
Maar die €0,27 heeft @Leopold of Lent gerealiseerd door heel veel gebruik te maken van lage/negatieve tarieven met het laden van de auto's. Hij geeft ook al aan dat de eerste schatting er faliekant naast zit. Het is gewoon een hele hoop gedoe wat ervan komt en om alles vergoed te krijgen wordt een hele hoop gedoe.

Ik zou hem ook adviseren per zsm over te stappen naar een 6 maands contract. Dan kun je de opwek van nu nog enigszins uitsmeren t/m december/januari.

Ook heb je dan een goede formule voor de schade die je lijdt: €0,10 per kWh.

Ik zou ook wel degelijk een klacht indienen bij Liander. Las hier ergens dat ze wettelijk binnen twee maanden een niet-werkende meter moeten vervangen. Nu al aangeven dat het 5 maanden gaat duren is een ernstige verzaking van hun plicht. Zal wel dat er tekort aan meters en/of installateurs is, maar daar hoef jij niet de dupe van te worden.

Melding maken bij ACM heb ik hier langs zien komen en schakel eventueel je rechtsbijstand in. Dit gaat toch al snel over honderden euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:34
TheJason schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Nee dat zegt hij niet. De gemiddelde prijs bij Tibber geeft hij aan. Als hij daartegen wordt afgerekend is dat toch nog steeds voordeliger dan een variabel contract?
Als. Als je paar weken tot maanden geen standen doorgeef gaan ze echt wel over naar modelcontract tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:55
TheJason schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Nee dat zegt hij niet. De gemiddelde prijs bij Tibber geeft hij aan. Als hij daartegen wordt afgerekend is dat toch nog steeds voordeliger dan een variabel contract?
OK zo las ik zijn bericht. Ik zit zelf gemiddeld over juni op €0,247 per kWh (inkoop + EB + vergoeding +BTW), maar dit dankzij veel laden van EV op negatieve uren.

Als hij nu gemiddeld tegen €0,27 wordt afgerekend heb je gelijk. Eigenlijk heeft hij dan een Variabel (maandelijks) contract tegen gemiddeld €0,10 minder per kWh.

Vraag is alleen wat het gemiddelde wordt en dat hij er geen invloed op kan uitoefenen. En kennelijk is er een risico dat ze het tegen modelcontract gaan afrekenen. Dan wordt het wel andere koek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:53
Waar staat bij Tibber dat ze je gaan afrekenen tegen een modelcontract?
@Leopold of Lent heb jij al nagevraagd aan Tibber hoe je afgerekend gaat worden over dat deel van je verbruik? Hoe wordt je verbruik verdeeld en welke prijs wordt gehanteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
Ook eerste 5 maanden dit jaar een meter gehad die niet communiceerde. ANWB gaf aan dat er dan wordt afgerekend tegen gemiddelde prijs en niet volgens modelcontract. Benieuwd hoe het straks op eindafrekening komt want in de app is het niet gecorrigeerd. Wel iedere maand meterstanden doorgegeven waarvan ik bericht kreeg dat ze handmatig zijn verwerkt maar dat zie ik ook nog niet goed terug in de app….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leopold of Lent
Beste mensen,

Hartelijk dank voor de reacties en het eigen topic. Jullie inbreng heeft me op weg geholpen!

Even een update. In het kort: Ik heb Liander een aangetekende brief gestuurd met sommatie om zich bij het vervangen van de meter aan de meetcode te houden en ik heb Tibber via mail gevraagd om onze lokale p1 data te gebruiken voor correctie en hen de kwartierwaarden toegezonden.

Liander geeft aan dat het minimaal 7 dagen nodig heeft voor elke vorm van communicatie, ook het vervolgcontact op de storingsmelding van 11 juli laat nog even op zich wachten.

Tibber is doorgaans snel met reageren, maar we moeten allemaal nog maar even zien wat er gebeurd.

Bijgaand de brieven. Volgens mij heb ik voldoende geanonimiseerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSk3yrlWCteoN75W6EZgrmjr3JE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Je44JBEHNDa3WPXhWoWs0TwY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5efsEhJE-V1_Q83P95IHu7_zk4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/snLG2oDFM5fKYx1dXjfGC1SP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cr3X3qi9ua-CJJgi80DuZa7Uak=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UZBOnkTUY9nv5Btop1wb9xWh.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leopold of Lent
Tibber heeft snel gereageerd op mijn berichten. In eerste instantie kreeg ik een vrij standaard non-bericht terug waar weinig informatie in stond. In het kort: we schatten tot de meter is vervangen, bij vervanging stuurt netbeheerder de waarden door en dan volgt een herberekening.

Na een beleefde maar geïrriteerde reply mijnerzijds met verzoek tot escalatie kreeg ik een aanvullend bericht dat ze het intern hadden besproken. N.a.v mijn aangeleverde data gingen ze de geschatte opwek verdubbelen. Ze gaven daarbij verder aan mijn doorgegeven standen te noteren, maar ook dat ze die niet elke maand kunnen verwerken (met een verzoek om begrip daarvoor).

Verder heb ik nog aanvullend gevraagd over welke periode de schatting plaatsvind en tegen welk tarief. Hierop kreeg ik als antwoord dat men opnieuw ging schatten op "het volgende schattingsmoment". Voorts gaf men aan dat er pas gefactureerd ging worden na herberekening en dat het tarief waartegen wordt afgerekend "simpelweg een gemiddelde van de betreffende periode" is.

Veel wijzer ben ik in ieder geval niet geworden, anders dan dat men wel iets gaat hercalculeren op basis van mijn aangegeven waarden. N.a.v. de berichtwisseling krijg ik het idee dat men mijn aangeleverde eindstanden gaat gebruiken (dus wellicht niet de kwartierwaarden) en over de periode van 25 juni tot nu, en dan inderdaad het gemiddelde tarief over die periode neemt. De Tibber app geeft een gemiddelde prijs de afgelopen 30 dagen van 28 cent, en de afgelopen week 27 cent en het afgelopen jaar gemiddeld 26 cent per kWh.

De originele vraag blijft nu echter wel, zal ik afwachten bij Tibber of toch naar een variabel of 6 maanden vast contract? Salderen is handiger met vast, maar het tarief per kWh is 10 cent hoger dan het gemiddelde. Ik kan overigens de EV uit de vergelijking halen door aan de snellader (met Freshmile) voor gemiddeld 0,24 cent per kWh te laden, hetgeen - voor zolang het duurt - erg voordelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:21
Als slimme meter op gang wordt gebracht dan zijn er dagstanden en laatste 10 dagen kwartierstanden
Wordt meter vervangen, dan zijn er enkel de 4 telwerkstanden.

Als je zekerheid krijgt dat tot herstel van slimme meter, geen terugval is naar model contract, dan zou ik blijven zitten. salderen gaat dan ook tegen zelfde gemiddelde.

Na bezwaar en ACM melding, kan Liander zomaar over een slimme meter struikelen, die ze nog kunnen gebruiken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Het melden bij de ACM zet geen zoden aan de dijk. Die hebben nog altijd niet op mijn issue gereageerd die ik met Enexis had. Wél heeft in mijn correspondentie met Enexis het geholpen dat ik het bij de ACM zou melden. Dat dan weer wel. Inmiddels heb ik weer een werkende meter.
Ik zat bij ZP, ging naar Tibber, vervolgens meter problemen. Omdat Tibber heel wazig bleef (net zoals jij nu ervaart), ben ik heel snel weer terug gegaan naar ZP. Die vertelden me overigens dat ze hun P1 dongel data voor facturatie gingen gebruiken. Vreemd dat ze jou anders hebben geïnformeerd.
Tibber schrijft zelf dat ze zo correct mogelijk gaan schatten. Maar vertellen niet hoe. En er is inderdaad ook nog een optie dat je op modelcontract word gezet. Al is die kans niet zo groot volgens mij. Ik vond het te dubieus en wazig, Kan daar niet tegen en ben direct weer weggegaan. Kun je er wel tegen, dan blijven. Het blijft uiteindelijk de goedkoopste optie waarschijnlijk/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:07
NoAcars schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:37:
Het melden bij de ACM zet geen zoden aan de dijk. Die hebben nog altijd niet op mijn issue gereageerd die ik met Enexis had. Wél heeft in mijn correspondentie met Enexis het geholpen dat ik het bij de ACM zou melden. Dat dan weer wel. Inmiddels heb ik weer een werkende meter.
[... ]
Wel goed dat je gemeld hebt. Zij zijn van de grote lijnen, dus meer meldingen, meer kans op aanpassingen in de codes.
Je kunt aandringen op een reactie / gesprek. Ik bleef ook rappeleren terwijl zij de melding voor kennisgeving hadden aangenomen. Dat communiceren ze niet lekker.
Wat je verder nog zou kunnen doen is geschilbeslechting aanvragen bij de ACM. Ander traject, maar gaat daadwerkelijk over jouw casus.

Beetje off topic misschien, maar voor het kader: onderschat de verhouding taken / budget niet bij de ACM. Het liberale beleid van de afgelopen jaren heeft niet geleid tot minder regels, alleen tot minder toezicht. En dat doe je door daar minder budget aan te besteden. Denk ook aan de AP, Nvwa enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert Brink
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-05 17:58
Dat Zonneplan de P1 (Connect) data kan gebruiken lijkt me prima, want die wordt via '4G' (zal wel GPRS/UMTS zijn) verzonden en is dus betrouwbaar/veilig.

Dat Liander verzaakt om de P4 communicatie van je meter te fixen is een flinke klacht waard, want dat kost je met een dynamisch contract natuurlijk een bom duiten omdat je je (forse, EV) verbruik niet kunt sturen naar de goedkope uren.

Wellicht is je meter niet eens defect, maar is er een (2G) telefoonmast uit de lucht gehaald? Signaalwaarde zou uit te lezen moeten zijn op het display van de meter zelf.
Pagina: 1