Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zelf panelen leggen op garage - feedback gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Dag medetweakers,

Hopelijk mag ik jullie om advies vragen.

Ik heb sinds 2020 een 8 aantal zonnepanelen op het dak van het huis liggen. Daarmee ligt het dak helaas vol.

Ik wil graag meer zonnepanelen, en ik denk aan de garage. Die is door vorige bewoners gebruikt als salon, en heeft de volgende gunstige kenmerken:
- Het dak is met 7.20 x 3.20 redelijk groot.
- Goed bereikbaar, ca. 2,5 meter hoog.
- Bitumen is in 2016 nog vernieuwd, dus voorlopig hoeft er niks aan te gebeuren.
- Er is destijds een dakdoorvoer geplaatst voor ventilatie.
- Er gaat een toegewijde groep naartoe direct vanuit de meterkast, gelegd met 6mm² aders, inclusief aarde.

Gezien de gunstige omstandigheden wil ik het zelf doen. Mijn plan is:
- 2 Rijen van panelen (Trina TSM-415DE09R.05 MC4-EVO2) in landscape.
- Enphase-omvormers (IQ7A). Is niet echt nodig, maar wel leuk in verband met toevoegen aan de al geïnstalleerde Envoy.
- (lage) betonschansen gebruiken om de panelen te bevestigen/ballasten.
- Ventilator weghalen, dakdoovoer hergebruiken als kabeldoorvoer.
- PV-verdeler inclusief Q-relay plaatsen in de garage.

Ik heb al redelijk wat huiswerk gedaan, de installatiemanuals van panelen en omvormers doogelezen en zo ook de datasheets.

Waar ik nog wel vragen over heb:
- Kunnen jullie een dubbelcheck doen op mijn keuze paneel en micro-omvormer? Ik begrijp dat de IQ7A niet zomaar op elk paneel kan i.v.m. MPP, maar volgens mij zit ik er met de Trina's wel mooi op. Ik heb de gegevens ingevoerd in de Enphase compatibility check, maar die vindt het al heel snel prima. Vandaar mijn vraag hier.
- Mijn plan is om de omvormers tegen de betonschansen aan te monteren. Is dit acceptabel i.v.m koeling, denken jullie?
- De Trina's worden geleverd met kabels van 110cm mét MC4-connectoren. Nu lijkt 110cm me wat lang. Wat zouden jullie doen met de extra lengte - afknippen en opnieuw een MC4 eraan krimpen, of kun je die extra lengte - lettende op inductielussen - op een andere manier oplossen?
- Gerelateerd aan hierboven: sowieso vind ik het wat lomp om kabels bungelend tussen het paneel en de omvormer te hebben hangen. Vooral i.v.m. wrijving en slijtage langs beton op. Zijn er manieren om kabels netjes te fixeren bij betonschansen? Klembeugel en slagvast PVC zit ik aan te denken? Of is het niet nodig?
- De ventilatiepijp is een vrij typische 125 / 150 mm (moet ik nog nameten) pijp. Ik wil hier niet zomaar de kabel doorheen jassen, maar een mooie kabeldoorvoer van maken ivm regen. Hoe zouden jullie dit aanpakken. Stukje afslijpen/zagen en een U bocht erop misschien te simpel gedacht, of prima? Als prima, zouden jullie dan nog (niet-brandbaar) isolatiemateriaal in de buis stoppen langs de kabel tegen vocht/wind?

Bijgaand een vlugge foto van het betreffende dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts0qkgVf-L-b9ZEkG_v9TrYlems=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITnW4KyOOdsLVSNrdr37zYN8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor het graag :)

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Aardedraadje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:05:

Waar ik nog wel vragen over heb:
- Kunnen jullie een dubbelcheck doen op mijn keuze paneel en micro-omvormer? Ik begrijp dat de IQ7A niet zomaar op elk paneel kan i.v.m. MPP, maar volgens mij zit ik er met de Trina's wel mooi op. Ik heb de gegevens ingevoerd in de Enphase compatibility check, maar die vindt het al heel snel prima. Vandaar mijn vraag hier.
iq7a heeft vrij lage max ingaande stroom. Dat kan hij volle zon wat suboptimaal zijn bij panelen die meer kunnen.
- Mijn plan is om de omvormers tegen de betonschansen aan te monteren. Is dit acceptabel i.v.m koeling, denken jullie?
Ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn. Maak je de betonvoeten wel aan elkaar vast, bij voorbeeld door er een traditionele rail over te leggen? Zonder zijn er voorbeelden van schuiven en vervolgens vliegende panelen.
- De Trina's worden geleverd met kabels van 110cm mét MC4-connectoren. Nu lijkt 110cm me wat lang. Wat zouden jullie doen met de extra lengte - afknippen en opnieuw een MC4 eraan krimpen, of kun je die extra lengte - lettende op inductielussen - op een andere manier oplossen?
knippen word sterk afgeraden. Dus gewoon op binden.
- Gerelateerd aan hierboven: sowieso vind ik het wat lomp om kabels bungelend tussen het paneel en de omvormer te hebben hangen. Vooral i.v.m. wrijving en slijtage langs beton op. Zijn er manieren om kabels netjes te fixeren bij betonschansen? Klembeugel en slagvast PVC zit ik aan te denken? Of is het niet nodig?
alles netjes vast
- De ventilatiepijp is een vrij typische 125 / 150 mm (moet ik nog nameten) pijp. Ik wil hier niet zomaar de kabel doorheen jassen, maar een mooie kabeldoorvoer van maken ivm regen. Hoe zouden jullie dit aanpakken. Stukje afslijpen/zagen en een U bocht erop misschien te simpel gedacht, of prima? Als prima, zouden jullie dan nog (niet-brandbaar) isolatiemateriaal in de buis stoppen langs de kabel tegen vocht/wind?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Ha @Ronald, dank voor je reactie.

De IMPP van het paneel ligt inderdaad nét onder de grens van de IQ7A, sowieso verwacht ik dat de omvormer met het paneel wat zal clippen omdat hij minder vermogen heeft (366 VA) dan het paneel (415 W).

Ik twijfel nog tussen de IQ7+ en IQ7A, volgens mij heeft de A niet echt meerwaarde behalve op piekmomenten, en is de + eigenlijk op alle andere momenten wat gunstiger. Ik laat het nog even bezinken.

De betonschansen zal ik inderdaad aan elkaar bevestigen, ik was bang dat ze zouden verdraaien/loswrikken over de tijd. Ik was van plan dit te doen met 2 of 3-puntsbevestiging via stangen tussen de schansen, 2 onder, 1 bovenin. Maar rails klinkt als een makkelijker idee.

Verder heldere reactie, bevestigt min of meer m'n vermoedens.

Dank :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
@Aardedraadje financieel is de afweging meestal iq7+

Ruwe simulatie Thomas Berger pvcalc

Als de iq8 serie compatibel is met je bestaande gateway kun je daar kijken. Zit ook een 330W tussen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Pvcalc ga ik naar kijken, goede tip.

IQ8 werkt voor zover ik kan vinden niet met de IQ7 samen op dezerfde installatie (PLC schijnt af te wijken) anders was dat een optie geweest inderdaad.

Financiele afweging heb ik niet zo bij stil gestaan, doordat voorbereidend werk al klaar is en ik zelf ga leggen, bespaar ik zo 1500 of meer euro's. Die paar tientjes voor de omvormer vind ik dan niet zo zwaar wegen :) Maar inderdaad, de IQ7+ is goedkoper.

Nogmaals dank, ik ga in Pvcalc spelen en laat nog weten wat de keuze wordt.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Thomas Berger laat zien dat het per paneel met mijn geplande oriëntatie 3 KWh scheelt op jaarbasis tussen een 295 of 366 VA omvormer. Aangezien de IQ7+ ook kwa specs iets minder kritisch is, ga ik er even vanuit dat het daadwerkelijke verschil kleiner is. Een IQ7+ it is :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waar haal je de betonschansen?

Dezelfde maat paneel maar dan meer Wp kan je dan gelijk meebestellen
https://www.sun-solar.nl/...prijs-met-0-btw-sunsolar/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXKimi50csyUgdodObwpgEyutvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjlEPh9aDJ2T6ObaAELQRaXz.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant dichtmaken met deze is meteen ook schoren en wel verstandiger inderdaad.

Bij cedel hebben ze clipjes om de kabel aan het paneel te maken
https://webshop.cedel.nl/Kabelbinders
PV stikker boven de automaat
https://webshop.cedel.nl/PV-Sticker-klein-formaat

Op het dak zou je slagvaste pvc buis kunnen doen, en op een paar tegels vastzetten
Of uv bestendige flexbuis
https://www.vekto.nl/uv-b...xivolt-uvs-19mm-100-meter
Plus en min los van elkaar in een buis

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2023 17:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Ik zat te kijken bij De Groot Beton bv, maar heb nog niet echt een boodschappenlijstje compleet, dus dat staat nog niet vast.

Zo ook het paneel, wat ik inderdaad een upgrade kan geven adhv nieuwe inzichten. Ik had de Trina uitgezocht omdat ik dan goed zat met de MPP van de IQ7A. De 54 cels / 108 halfcels zitten kwa spanning te laag. Met de IQ7+ wordt het allemaal een stuk minder kritisch en kan ik een ander paneel kiezen.

Ik ga als ik weer tijd heb om er ff goed voor te zitten, een boodschappenlijstje maken en shops vergelijken, dan worden de keuzes definitief.

Dank voor de links. Schoren ga ik denk ik meenemen. Ik woon in het oosten dus het meest gunstige windgebied, en ze staan op een laag dak. Maar ik vind het mooier dan zelf iets in elkaar flansen met stangen oid, en breekt idd meteen de wind.
Pagina: 1