Upgrade PC naar video-editing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 12:41
Hallo allemaal,

Ik had laatst ook een topic gemaakt voor een upgrade van pc, maar dat was om diablo 4 te kunnen spelen. Ik heb sindsdien nog niks gekocht omdat ik inmiddels het besluit heb genomen dat mn pc ook geschikt moet worden gemaakt voor video-bewerking, specifiek in Davinci Resolve. Ik gebruik dat nu al met lage kwaliteitsbeelden (GoPro) maar moet hem nu ook gaan gebruiken voor 4K raw beelden van een Sony A7 IV.

Ik maak me geen zorgen over de bewerking in Davinci Resolve zelf, want daarvoor kan je proxy's maken die heel 'zacht' zijn voor je PC, maar bij het exporteren in 4K gaat het mis, vermoedelijk omdat mn pc het niet trekt. Ik hoef absoluut niet het beste van het beste, want ik gebruik het misschien twee keer per maand. Om een 'budget' optie voor video-bewerking te vinden blijkt een uitdaging te zijn, want het wordt al snel erg duur, maar iedereen op het internet lijkt het er iig over eens te zijn dat de Intel i5 12600k super is. Eerlijk gezegd denk ik dat dat misschien al overkill is voor hoeveel ik het ga gebruiken, aan de andere kant; als die een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft en mn pc kan daar weer een paar jaar mee mee op hoog niveau, prima!

Ik zoek een?
upgrade van mn pc voor video-editing, maar ook bijpassend moederboard, en mogelijk ram of andere upgrade als jullie denken dat dat de moeite waard is

Wat is je budget?
200 - 400 euro (ex btw :P)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren, maar ik begrijp dat de intels over het algemeen beter presteren op video-editing

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel core i5-6400 CPU @2.70 Ghz
Nvidia GeForce GTX980
Gigabyte GA-B150-HD3P socket 1151 met 16GB DDR4
D-schijf: CT240BX200SSD1 >
C-schijf: Transcend TS256GSSD320
F-schijf: Seagate Barracuda 7200.7 ST3160815AS

Andere vragen:
- Krijg ik een bottleneck met deze GPU, of elders?
- heeft zo'n zware CPU met 10 cores bijvoorbeeld een negatief effect op het functioneren van mn PC op andere gebieden? (ik hoorde zoiets voorbij komen in een YouTube-filmpje maar begreep niet waarom)
- kan ik CPU en moederboard zelf installeren zonder mn OS te verliezen, want dan is het upgraden in de toekomst dus ook een fluitje van een cent en hoef ik nu niet meteen voor het allerbeste te gaan ;)
- zijn er andere onderdelen waar ik veel winst kan behalen, of qua compatibiliteit of veiligheid op moet letten?

Alvast super bedankt!

Floris

Beste antwoord (via FJA op 17-07-2023 15:24)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44
Als je moederbord uit 2015 komt is je hele systeem de bottleneck ;) Ik heb zelf een systeem uit 2009 met een gpu uit 2017 (RX570). Dus dan krijg je last van ontbrekende instructies in de instructieset van je cpu (Google's VP9 formaat op 4K kan ik niks mee bijvoorbeeld)
Da Vinci Resolve doet het, maar GPU ondersteuning en gegeheugen gebruik maken dat dus erg lastig. Je moet gewoon een nieuw systeem als 4K niet goed loopt en als je het maar twee keer per jaar gebruikt hoef je echt geen top of the line Intel. Kun je beter kijken naar stroomverbruik en aanschafprijs.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
DaVinci Resolve stelt behoorlijke eisen aan een systeem voor raw 4k videobewerking en export . Daar sla je makkelijk 2000 euro op stuk. Voor 200 euro heb je enkel een nieuw moederbord…

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 14-07-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
FJA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:21:
- kan ik CPU en moederboard zelf installeren zonder mn OS te verliezen, want dan is het upgraden in de toekomst dus ook een fluitje van een cent en hoef ik nu niet meteen voor het allerbeste te gaan ;)
Het verschil tussen een OEM en Retail licentie wordt prijstechnisch wat vaag als je huidige Windows 10 (?) licentie koppelt aan een Microsoft account. Maar een Retail licentie mag je dus altijd meenemen naar nieuwe hardware. Bij wisselen van moederborden ontkom haast nooit aan een volledige herinstallatie. Maar goed, een OEM Windows licentie is al een flinke hap uit je zeer optimistische budget. Je kunt beter doorsparen of je budget flink oprekken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Als je moederbord uit 2015 komt is je hele systeem de bottleneck ;) Ik heb zelf een systeem uit 2009 met een gpu uit 2017 (RX570). Dus dan krijg je last van ontbrekende instructies in de instructieset van je cpu (Google's VP9 formaat op 4K kan ik niks mee bijvoorbeeld)
Da Vinci Resolve doet het, maar GPU ondersteuning en gegeheugen gebruik maken dat dus erg lastig. Je moet gewoon een nieuw systeem als 4K niet goed loopt en als je het maar twee keer per jaar gebruikt hoef je echt geen top of the line Intel. Kun je beter kijken naar stroomverbruik en aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 11:23

Dhrax

Prog Lord

Check eerst eens een willekeurige hardware site en kijk wat zaken kosten. Voor wat jij hier wilt is een budget van 200-400 EUR volstrekt onrealistisch.

Upgraden is sowieso niet meer aan de orde voor jou systeem. Doorsparen zodat je een volledig nieuw systeem kunt aanschaffen. Dit kan al prima vanaf een 800-1000 EUR. Dat maakt het nog geen volwaardig DaVinci systeem maar iig een stuk sneller als wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-09 14:37
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600KF Boxed€ 236,-€ 236,-
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 108,69€ 108,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,69

Eventueel nog budget voor degelijke opstart SSD of zelf nog wat RAM

[ Voor 196% gewijzigd door Wolfp4ck op 14-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 12:41
Excuses voor de late respons, was een weekendje weg. Erg bedankt voor de antwoorden!
Bedankt voor het voorbeeld van wat er dan fout kan gaan, daar kan ik me zeker wat bij voorstellen. Jammer om te horen wel. Ik heb zojuist mijn hele PC te koop gezet voor 275E hier op tweakers en hoop dat dat gaat lukken ... Ik heb mijn oog laten vallen op een compleet systeem voor (ex BTW) een kleine 1100 euro:

Moederbord: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4(ATX)
Processor: Intel i5 12600K - 10 cores - 16 threads - 3,7 Ghz (4,9 Ghz turbo boost)
Processor koeler: be quiet! Dark Rock 4
SSD1: 1TB Gen3 SSD (M2.0, NVMe, Read: 2500MB/s, Write: 2200MB/s)
SSD2: 1TB Gen3 SSD (M2.0, NVMe, Read: 2500MB/s, Write: 2200MB/s)
RAM: 32GB DDR4-3200 MHz (2x 16GB)
Videokaart: GeForce RTX 3060 Ti (8GB GDDR6)
Voeding: 600 Watt (80Plus - Bronze)
Case Fans: 4x be quiet! Pure Wings 2 - 120mm case fan (PWM, geluidsarm, luchtverplaatsing 54,4 mÂł/h)

Hoewel prijzig, toch een relatief erg goede deal als ik zo rondkijk. En dit is voor een eerstehands. Ik heb denk liever meteen een super systeem dat ook rustig 3-5 jaar meekan, dan net een paar honderd euro goedkoper en dat ie dan minder lang meegaat of bepaalde dingen toch net niet goed aankan.

[ Voor 6% gewijzigd door FJA op 17-07-2023 15:29 ]

Pagina: 1