Welke software / app voor visualiseren huis / verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 22:57
Hallo,

Wat zou de meest handige software zijn om 3d visualisaties te maken van een gebouw.
Ik zou aan de hand van de bouwtekeningen een visualisatie willen maken van de huidige situatie en op basis daarvan een nieuwe visualisatie maken om verbouwing van bepaalde ruimten in dit gebouw te visualiseren. Het zou mooi zijn als de software ook een (bouw)tekening met de maten van de ruimten zou kunnen exporteren. Heb zelf weinig ervaring hiermee, maar wil me gaan inlezen.
In het verleden heb ik wel eens wat visualisaties gemaakt met Fusion 360. Nu weet ik niet of dit hier geschikte software voor is, maar vond het opzich wel fijn werken. Ik zie op Youtube een tuturial van iemand die de bouwtekening van het huis importeert in Fusion en op basis daarvan de muren “omhoog trekt” in Fusion om zo de bouwtekening visueel te maken 3d.
Op Youtube zag ik ook al apps waarmee je foto’s kunt maken en dat de app het dan naar 3d object omzet. Zit mij af te vragen wat de geschikte software is om als basis te gebruiken. Ik wil alles naar 3d gaan maken inclusief het dak (dakplaten enz.) behoorlijk wat werk dus als ik dmv een foto bijv dakplaten enz. naar 3d zou kunnen exporteren en importeren in bijv. Fusion zou al een hoop schelen.

Als de huidige situatie gevisualiseerd is wil ik dan ideeën voor verbouwing(en) visualiseren.
Bij voorbaat dank voor jullie tips !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Na jaren elke week weer op zoek te zijn naar nieuwe 3d leukigheidjes is sketchup wat mij betreft nog altijd de koning, zeker voor beginners. snel te leren, veel plugins,veel tutorials, daarnaast levens echt kunnen renderen met bv Vray

3d modeleren is vooral denken in basis vormen (vollumes) en repetitie.

als ik eerlijk ben ben je waarschijnlijk sneller klaar met tekenen dan het kijken naar filmpjes over apps die foto's omzetten in 3d :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-06 21:17
Ik geef als tip: Sketchup, daar kun je redelijk nauwkeurig werken (alles op mm zetten). Vervolgens zou je dit kunnen importeren naar Lumion. Eventuele informatie pagina's waarin je de maten wil uitzetten, kun je je bestand weer importerne naar Sketchup Layout. Zo heb ik al mijn visualisaties gedaan en ook voor op maat gemaakte kasten.

Tenzij je echt Autocad tekeningen wil maken, dan leent het programma zich daar niet goed voor. Succes!

[ Voor 15% gewijzigd door Shwan op 12-07-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
https://www.xometry.com/r...g/fusion-360-vs-sketchup/

Ik zie ook dat Sketchup vaker gebruikt wordt voor bijv. timmerprojecten. Wat ik ook wel vaker doe.
Echter, stel ik maak iets in Sketchup, is zoeits makkelijk en vloeiend te converteren naar een ander programma zoals Fusion? Iemand hier ervaring mee?
Autocad tekeningen heb ik geen ervaring mee, maar zal wel handig zijn om de 3d modellen van het gebouw te kunnen converteren naar iets van een bouwtekening met maten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:22
Wij hebben floorplanner.com gebruikt, vooral voor het visuele deel gezien de grote gratis library aan meubels etc die eenvoudig te schalen zijn. Je kan je plattegrondje invoeren om zo de schaal over te nemen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

saken schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:26:
https://www.xometry.com/r...g/fusion-360-vs-sketchup/

Ik zie ook dat Sketchup vaker gebruikt wordt voor bijv. timmerprojecten. Wat ik ook wel vaker doe.
Echter, stel ik maak iets in Sketchup, is zoeits makkelijk en vloeiend te converteren naar een ander programma zoals Fusion? Iemand hier ervaring mee?
Autocad tekeningen heb ik geen ervaring mee, maar zal wel handig zijn om de 3d modellen van het gebouw te kunnen converteren naar iets van een bouwtekening met maten?
je kan ( 2023 pro) exporteren naar onderstaande bestanden en elders importeren en of openen mijn ervaring is dat dxf en dwg doorgaans wel werken de rest gebruik ik niet veel.
uiteraard heb je soms dingen die niet juist of heel bijzonder converteren, maarja dat is een beetje inherent aan conventeren. waarom wil je fusion zo graag gebruiken?

het is dooraans wel zo dat je of heel veel kan in een programma (een echt 3d teken programma) of het heel erg simpel te gebruiken is zoals floorplanner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aATAFX-2gdPctY4Co7GfIxv7uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFokpHE2J4aaNl6dEdxHlZmO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 13-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 09:02
Zelf wel erg tevreden met HomeByMe https://home.by.me/. Je kan beginnen met een plattegrond uploaden en daaruit de muren optrekken. En uiteindelijk kan je ook weer een uitdraai maken in PDF. Daarnaast kan het ook nog erg mooie renders maken. De tool is alleen echt wel wat anders dan Fusion360 met als basis concept 'home design', dus mogelijk voldoet het niet aan al je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
HitDyl schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:41:
Zelf wel erg tevreden met HomeByMe https://home.by.me/. Je kan beginnen met een plattegrond uploaden en daaruit de muren optrekken. En uiteindelijk kan je ook weer een uitdraai maken in PDF. Daarnaast kan het ook nog erg mooie renders maken. De tool is alleen echt wel wat anders dan Fusion360 met als basis concept 'home design', dus mogelijk voldoet het niet aan al je wensen.
Ik denk dat ik voor Sketchup ga na het lezen van de reacties. De reden dat ik Fusion aankaartte, was omdat een kennis van mij, grafisch designer me er eens op wees. En ik heb in dat programma in het verleden al eens concepten gemaakt voor te bouwen schuur.
Het gaat me echt om een gebouw dat gevisualiseerd moet worden en een gevisualiseerde verbouwing voor / na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

saken schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:02:
[...]

Het gaat me echt om een gebouw dat gevisualiseerd moet worden
ik doe niet veel anders in sketchup, Dat is onderdeel van mijn werk :P je kan zo nauwkeurig als je wil (mm) werken en daardoor is het geschikt om als bron te gebruiken voor bouwtekeningen. of een beetje uit de losse pols, wat weer handig kan zijn in een ontwerp fase. je kan zon studie doen, Je kan gebruik maken van de warehouse waarin duizenden dingen staan die je zo in je model kan inladen. kasten, auto's bomen etc.

zelf heb ik wel pro, ik durf niet te zeggen wat je wel en niet kan doen met de gratis versie, dat is misschien nog iets om na te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 13-07-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
twain4me schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:36:
[...]

ik doe niet veel anders in sketchup, Dat is onderdeel van mijn werk :P je kan zo nauwkeurig als je wil (mm) werken en daardoor is het geschikt om als bron te gebruiken voor bouwtekeningen. of een beetje uit de losse pols, wat weer handig kan zijn in een ontwerp fase. je kan zon studie doen, Je kan gebruik maken van de warehouse waarin duizenden dingen staan die je zo in je model kan inladen. kasten, auto's bomen etc.

zelf heb ik wel pro, ik durf niet te zeggen wat je wel en niet kan doen met de gratis versie, dat is misschien nog iets om na te gaan.
Ik ga de trial eens uitproberen. Het is een vrij groot pand. Heb nog niet veel ervaring met 3d tekenen.
Zou graag aan iemand met ervaring met dit programma vragen: wat zou jullie advies zijn? Beginnen met tuturials van andere sample projecten om de basisbeginselen onder de knie te krijgen, of gewoon beginnen met tekenen van het pand en dat gebruiken om het programma te leren begrijpen en dan aan de hand van losse tutorials zaken realiseren zoals dak, deuren etc.

Ohja, en welke eenheden selecteer je bij een nieuw project als ik vragen mag? Architectural milimeters of centimeters? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wat je makkelijk vind dus als je denkt in cm's, kan het in cm's ik werk altijd in mm's
In window -> model info -> units kan je het normaal aanpassen ook in een bestaand model.

persoonlijk zou ik eerst iets leuks maken wat helemaal mis mag gaan bv van een voorbeeld oefening. en daarna een klein projectje doen om te proberen bv de garage die naast je huis staat.

dan zal je waarschijnlijk zien dat werken met layers, components en groups toch wel handig is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
Sketchup! Jaren geleden gebruikt om mijn eerste woning te tekenen. Nu is het mijn werk geworden 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
twain4me schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:29:
wat je makkelijk vind dus als je denkt in cm's, kan het in cm's ik werk altijd in mm's
In window -> model info -> units kan je het normaal aanpassen ook in een bestaand model.

persoonlijk zou ik eerst iets leuks maken wat helemaal mis mag gaan bv van een voorbeeld oefening. en daarna een klein projectje doen om te proberen bv de garage die naast je huis staat.

dan zal je waarschijnlijk zien dat werken met layers, components en groups toch wel handig is :D
haha thanks voor de info, ja mm is misschien ook handiger. Heb de afgelopen jaren wat geklust thuis zonder bouwtekeningen dus heb al wat "praktijkervaring". Schuif je de muren gewoon op of ga je ook alle interne CLS'en en gipsplaten er los overheen tekenen? Ik zit te denken om alle cls'en er in te tekenen en dan de giplsplaten er op enz. Dan weet ik ook precies wat er aan materialen zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
ikswarom schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:56:
Sketchup! Jaren geleden gebruikt om mijn eerste woning te tekenen. Nu is het mijn werk geworden 🙂
Gebruik je het nog steeds of inmiddels andere software ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
saken schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Gebruik je het nog steeds of inmiddels andere software ?
Ja nog steeds. Wel met heel veel plugins en ik render er ook mee.
Pagina: 1