PC verliest alle input

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 19:26
Beste mensen,

Al geruime tijd loop ik tegen pc problemen aan en heb allerlei tests uitgevoerd om software/hardware problemen uit te sluiten. Het meest recente probleem is als volgt. Ik ben een spel aan het spelen, en spontaan verlies ik alle input (muis/keyboard/microfoon). Verder lijkt alles nog door te lopen, ook het spel en ik hoor mijn medespelers op discord doorpraten. Het her inpluggen van muis/keyboard werkt soms, meestal niet.

...

Windows 10
CPU: i7 13600k
GPU: Gigabyte GTX 2070 SUPER
MOBO: MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI
DDR: Corsair Vengeance - DDR5 - 32 GB: 2 x 16 GB - 288-PIN - 6200 MHz / PC5-44800
PSU: Corsair HX1000i 2022 PSU
SSD / m.2

...

Al geprobeerd
- Nieuw moederbord
- Nieuw DDR5
- Andere GPU
- Nieuwe PSU
- Meerdere malen Windows geinstalleerd
- Zo barebones mogelijk gedraaid
- CPU/Mobo/overgeplaatst naar PC vriendin en haar spullen in de mijne. Toen crashte het bij haar ook.
- m2/ssd's gecheckt.
- DDR memtests (volledige runs)
- CPU stresstest

(Mogelijk vast nog wel stappen gedaan die ik vergeten ben)
...

Hierbij ga ik een conclusie trekken en ik wil aan jullie vragen of dit een logische conclusie is en of dit een mogelijkheid is. Ik heb dus uiteindelijk mijn (vorige) moederbord en huidige CPU bij mijn vriendin's pc ingebouwd, met verder haar hardware. Ook zij crashte daarna een paar keer (verloor eerst input, daarna een crash). Ik heb daarna een NIEUW moederbord besteld, die nu in de hardware lijst staat en heb dat weer in mijn pc ingebouwd met de CPU. Nu gaat het weer bij mij fout. Het enige waar ik nu nog aan kan denken is dat het toch de CPU is ondanks stresstests (intel software) zonder problemen.

Is het mogelijk dat het verliezen van alle input terwijl de rest wel werkt (grafisch werkt nog, geluid werkt nog) een probleem is dat de CPU kan veroorzaken?

Excuses als er dingen niet duidelijk zijn, mocht dit zo zijn hoor ik het graag en zal ik antwoord geven / topic aanpassen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je de laatste BIOS geïnstalleerd? https://www.msi.com/Mothe...790-TOMAHAWK-WIFI/support

En bevriest het beeld ook of loopt dat wel door?

Het kan misschien ook nog iets met energiebeheer zijn wat de usb poorten uitschakeld, een stuk software van MSI zelf wat dwars ligt of een driver.

Als je dit allemaal geprobeerd hebt dan kun je inderdaad toch denken aan de CPU aangezien het moederbord al een keer vervangen is en gewisseld.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
tweakduke schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:55:
Heb je de laatste BIOS geïnstalleerd? https://www.msi.com/Mothe...790-TOMAHAWK-WIFI/support

En bevriest het beeld ook of loopt dat wel door?

Het kan misschien ook nog iets met energiebeheer zijn wat de usb poorten uitschakeld, een stuk software van MSI zelf wat dwars ligt of een driver.

Als je dit allemaal geprobeerd hebt dan kun je inderdaad toch denken aan de CPU aangezien het moederbord al een keer vervangen is en gewisseld.
- Eergisteren dit nieuwe moederbord geinstalleerd, ook direct de nieuwste BIOS geflasht :)
- Beeld loopt prima door.

Energiebeheer twijfel ik ook nog over, maar gezien het eerder ook met een andere PSU leek te gebeuren... En verder weet ik niet wat ik hieraan zou kunnen doen. Stopcontact veranderen lijkt mij ook zo zinloos, but I could be wrong?

Ik vind het ook zo vreemd, heb ook al even zitten googlen naar het verliezen van input, maar, kan er eigenlijk weinig over vinden.

Edit: toevoeging: vorige moederbord was een Asus, nu een MSI. Beiden hebben de problemen dus lijken me driver issues mij stug.

[ Voor 5% gewijzigd door Serellyn op 12-07-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
CPU klinkt als meest waarschijnlijke gezien wat je al getest hebt.

Heb je al de Intel diagnostic tool gedraaid om te kijken of die iets raars ziet?
https://www.intel.com/con...ssor-diagnostic-tool.html

Om vast te stellen of het probleem in de USB controller van de cpu zit zou je een losse PCIe USB controller kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
DVX73 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:13:
CPU klinkt als meest waarschijnlijke gezien wat je al getest hebt.

Heb je al de Intel diagnostic tool gedraaid om te kijken of die iets raars ziet?
https://www.intel.com/con...ssor-diagnostic-tool.html

Om vast te stellen of het probleem in de USB controller van de cpu zit zou je een losse PCIe USB controller kunnen gebruiken.
Deze intel software heb ik inderdaad gedraaid en geeft geen fouten weer... Helaas :c maarja, wat kan het anders nog zijn.

Een losse pcie controller zou ik nog eens kunnen proberen, even rondkijken of ik dat ergens vandaan kan toveren. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Gooit Windows wel/niet een error in het logboek betreffende USB-apparaten?

Ik wist niet dat huidige moderne CPU's USB-controllers geintegreerd hadden. Weer wat geleerd.

[ Voor 39% gewijzigd door The_BoKmeester op 12-07-2023 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:45
- Gebruik je een USB hub? Zo ja; haal die er tussenuit.

- Zitten toetsenbord/muis/microfoon allemaal achter in de PC ingeplugd? Anders zou ik alles aan de voorzijde inpluggen (of dus achterin als alles nu al voorin zit).

- Hoor je ook USB disconnect geluiden op het moment dat je input wegvalt?

- Wat @tweakduke al noemt; kijk even of er drivers of software draait die in de weg zitten. Je kunt ook bij je Power Plan opties kijken of deze niet op een of andere manier ergens power saving heeft wat zit te kloten met je USB randapparatuur.

- Open de Resource Manager (via Task Manager > Performance en dan onderin Resource Monitor). Hou die geopend en hou in de gaten of je hier afwjikingen ziet op momenten dat de input wegvalt. Denk aan activiteit op je CPU of bepaalde programma's die ineens omhoog schieten in verbruik.

- Je kunt kijken of er in de Event Viewer > Windows Logs > Application op het moment dat je input wegvalt een event/error weggeschreven wordt in je logboek. Je kunt dan zien wat het veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
Recrush schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:33:
- Gebruik je een USB hub? Zo ja; haal die er tussenuit.

- Zitten toetsenbord/muis/microfoon allemaal achter in de PC ingeplugd? Anders zou ik alles aan de voorzijde inpluggen (of dus achterin als alles nu al voorin zit).

- Hoor je ook USB disconnect geluiden op het moment dat je input wegvalt?

- Wat @tweakduke al noemt; kijk even of er drivers of software draait die in de weg zitten. Je kunt ook bij je Power Plan opties kijken of deze niet op een of andere manier ergens power saving heeft wat zit te kloten met je USB randapparatuur.

- Open de Resource Manager (via Task Manager > Performance en dan onderin Resource Monitor). Hou die geopend en hou in de gaten of je hier afwjikingen ziet op momenten dat de input wegvalt. Denk aan activiteit op je CPU of bepaalde programma's die ineens omhoog schieten in verbruik.

- Je kunt kijken of er in de Event Viewer > Windows Logs > Application op het moment dat je input wegvalt een event/error weggeschreven wordt in je logboek. Je kunt dan zien wat het veroorzaakt.
Bedankt voor je input.

- Eerst had ik muis/toetsenbord via mijn monitor aangesloten en microfoon achterin. Daarna muis/toetsenbord voorin, blijft hetzelfde. Momenteel achterin, maar microfoon zit daar ook en valt ook uit dus vrees het ergste. Vooral omdat dit dus ook al gebeurde bij vorige moederbord.

- Er zijn inderdaad USB disconnect geluiden. Heb je een theorie over als dit zo is wat het kan zijn?

- Heb op dit moment een vrij schone installatie van Windows. Alleen drivers + steam. Heb gisteren de Razer software eens verwijderd, even kijken of daar iets mee kan zijn.

- ik ga proberen de resource manager in de gaten te houden :)

- Er zijn geen bijzondere logs in event viewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
The_BoKmeester schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:30:
Gooit Windows wel/niet een error in het logboek betreffende USB-apparaten?

Ik wist niet dat huidige moderne CPU's USB-controllers geintegreerd hadden. Weer wat geleerd.
Helaas geen logs kunnen vinden :c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:45
Serellyn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:37:
[...]
- Er zijn inderdaad USB disconnect geluiden. Heb je een theorie over als dit zo is wat het kan zijn?
Nee, niet direct een theorie over wat de oorzaak dan kan zijn maar het helpt wel om zo specifiek mogelijk te definiëren wat de symptomen zijn. Googlen op "pc loses input" levert niets nuttigs op, want de resultaten gaan dan richting monitoren die "no input" geven, in plaats van het probleem dat jij hebt. Een PC denkt ook niet per se in wat input is en wat niet. Met de kennis dat je ook USB geluiden hoort, en het er dus niet om gaat dat je toetsenbord/muis/microfoon invoerapparaten zijn maar USB apparaten die hun verbinding verliezen, kun je al makkelijker googlen op "usb randomly disconnecting" bijvoorbeeld. Dan krijg je een stortvloed aan artikelen en fora waar dit soort problemen besproken worden met verschillende oorzaken.

Ik vermoed niet dat het je geheugen betreft, maar je kunt nog proberen om je PC met 1x 16GB te draaien in plaats van 32GB, of bijvoorbeeld al je USB apparatuur unpluggen op één ding na (bijvoorbeeld alleen je muis ingeplugged laten) en kijken of het probleem zich dan nog voordoet.

Aangezien het vermoeden richting CPU gaat zou ik toch even rond gaan kijken/vragen of je ergens een CPU kunt lenen die compatibel is met je moederboard en vaststellen of de problemen zich dan nog voordoen.

Je spreekt in je topicstart ook over pc problemen waarvan je meest recente probleem je USB disconnects zijn, wat voor problemen heb je nog meer (gehad)? Zijn die opgelost of uit zichzelf verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
Recrush schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Je spreekt in je topicstart ook over pc problemen waarvan je meest recente probleem je USB disconnects zijn, wat voor problemen heb je nog meer (gehad)? Zijn die opgelost of uit zichzelf verdwenen?
Nee was het maar zo'n feest. Het begon met pc freezes, toen heb ik hardware veranderd, toen wisselde het tussen input verliezen en freezes. Bij een freeze kon ik ook de pc niet meer uit krijgen dmv de power knop. Enige wat ik kon was de psu uitschakelen. Nadat ik het moederbord heb veranderd is het gegaan naar input loss.
Pagina: 1