Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Energielabel woning 2019 verbeteren: uitleg regelgeving

Pagina: 1
Acties:

• Tatra
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-08-2023
We zijn eigenaar van een in 2019 opgeleverd huis. Een van de laatsten met een gasaansluiting en CV volgens mij. De woning heeft energielabel A (EPC 0.4). Na oplevering is airco geïnstalleerd, waar we sindsdien ook mee verwarmen. De CV verbruikt enkel voor SWW jaarlijks nog ± 150 m3 gas. In het kader van verduurzaming en anticiperen op een elektrische auto (of twee) in de toekomst hebben we in aanvulling op de bestaande 3000Wp zonnepanelen nog 10.000Wp extra bijgelegd. De totale opwek van de panelen zal zo’n 11.000 kWh op jaarbasis zijn.

Binnenkort willen we de stap naar een full electric WP maken, maar dat is financieel bezien niet aantrekkelijk. Een investering van EUR 15-20k levert enkel een zeer beperkte besparing op gas en vastrecht op. Niet alles gaat om financieel rendement, maar zo is het wel een dure hobby. Nu was mijn idee dat we een stukje rendement allicht via de verbetering van het energielabel van het huis kunnen halen. Ik zie dat onze hypotheekverstrekker rentekorting biedt als het energielabel omhoog gaat.

Nu heb ik zelf geprobeerd uit te vinden wat invloed heeft op het energielabel, maar het is toch gecompliceerde materie. Dat extra panelen een positieve invloed hebben op iets oudere woningen is mij duidelijk, maar de berekeningen op basis van BENG, primair fossiel energiegebruik etc. gaan mij toch boven de pet. Het uiteindelijke doel is overigens om de juiste stappen te zetten en dan een nieuw energielabel aan te vragen.

Daarom de volgende vragen:
- Het energielabel van het huis is A, maar de hypotheekverstrekker heeft A++ inhet systeem staan. Kan dat het gevolg zijn van de verdere detaillering van de energielabels in 2021, door toevoeging van A+, A++ etc.?
- In 2020 hebben we al eens een offerte voor een WP op laten stellen, daar kwam uit een warmteverliesberekening 33 W/m2. Daar komt denk ik nog SWW-gebruik bovenop, om het primair fossiel energiegebruik in het kader van de energielabels te berekenen? Bestaan er voor dat SWW-gebruik standaarden (per bewoner, vloeroppervlak of anders)?
- Hebben de later gelegde zonnepanelen invloed op het primair fossiel energiegebruik? Mag dat verrekend worden? En als dat zo is, op basis van de verwachte opbrengst op basis van oriëntatie en hellingshoek, totaal Wp of iets anders?
- Is de TOjuli (temperatuuroverschrijding) nog van belang bij het verbeteren van het energielabel, of is dat alleen voor nieuwbouw een eis?

Erg benieuwd naar jullie input. Als aanvullende informatie relevant is hoor ik het natuurlijk graag.

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-11 07:13
@Tatra Zo lang het geen kasteel is zit je met 10.000 wp ruimschoots op a++++.

Je mag het primaire energie opwekking aftrekken van het gebruik. (Elektra heeft factor 1.45 uit mijn hoofd dus 1 kWh elektriciteit is 1,45 kWh primaire energie.

Opbrengst wordt berekend op basis van oriëntatie, schaduw hellingshoek etc. En ook of er een gelijkwaardigheidverklaring is van de pv panelen.

TOjuli is niet van belang, alleen eis bij nieuwbouw, geen effect op label.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou dat energie label loslaten. Bij mijn hypotheek verstrekker kan ik alleen de rente aanpassen voor nieuw label na rentevaste periode. (Ben van B naar gasloos gegaan incl dak vol panelen zie sig).

Hoeveel offertes heb je opgevraagd want 15-20k is veel teveel.

Ik heb recent een warmtepomp laten plaatsen voor 15k (incl wat meerwerk) en daar gaat nog 4k subsidie af. En dat is een 11kw model, ik schat dat jij met een 8 of 9 kw voldoende hebt adhv bouwjaar.

Daarbij zijn gasprijzen wat gedaald dus de warmtepompen en pv panelen worden weer wat goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2023 23:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Sport_Life schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:13:
Ik zou dat energie label loslaten. Bij mijn hypotheek verstrekker kan ik alleen de rente aanpassen voor nieuw label na rentevaste periode. (Ben van B naar gasloos gegaan incl dak vol panelen zie sig).
Dat ligt net aan de voorwaarde van de hypotheekverstrekker. Onze hypotheekverstrekker past het wel direct aan.

Als iemand meer duidelijkheid heeft over de berekening ben ik zelf ook zeer geïnteresseerd. Huis gekocht met een 'A' label (vorige regeling waar je het zelf aan kon vragen voor een paar Euro). In ons geval krijgen we nog 0.05% extra rente korting door van A naar A+++ te gaan, dat scheelt toch een paar honderd Euro per jaar aan rente. Maar goed dat heeft enkel zin als het niet de hoofdprijs gaat kosten.

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-11 07:13
Label kan je nu nog alleen laten opstellen door een gecertificeerd persoon die via een gecertificeerd bedrijf werkt (of is aangesloten) die ook een opname ter plaatse moet doen. Op laten stellen kostje waarschijnlijk wel paar honderd euro (uitgaande van een normale woning).

A++++ krijg je in principe voor een woning die net zoveel opwekt als gebruikt voor verwarming, tapwater, ventilatie en koeling. (Energie voor computer, koelkast, tv, koken, zwembad, etc hoeft dus niet opgewekt worden).

Het label wordt bepaald op basis van de informatie die beschikbaar is en op basis van stroomschemas in de normen isso 82.1 5e druk en nta 8800:2023. Maar ook al is er maar beperkte informatie beschikbaar met 10000 wp moet je normaliter toch wel op a++++ uitkomen is mijn inschatting.

Je kan volgens mij bij Uniec 3 (rekenprogramma) een gratis account aanmaken zou je eventueel zelf wat kunnen spelen. Echter het is best complexe materie met een hoop rare regeltjes geworden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thimmah schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:21:

A++++ krijg je in principe voor een woning die net zoveel opwekt als gebruikt voor verwarming, tapwater, ventilatie en koeling. (Energie voor computer, koelkast, tv, koken, zwembad, etc hoeft dus niet opgewekt worden).

Het label wordt bepaald op basis van de informatie die beschikbaar is en op basis van stroomschemas in de normen isso 82.1 5e druk en nta 8800:2023. Maar ook al is er maar beperkte informatie beschikbaar met 10000 wp moet je normaliter toch wel op a++++ uitkomen is mijn inschatting.
Dat is toch wel een bijzondere benadering. Wij kwamen van 1900m3, dat is door dakisolatie, vloerverwarming en warmtepomp (full electric) nu ca ~4000kwh.
Daarnaast zo'n 3500kwh voor de rest.
Totaal 7500kwh . De pv panelen leveren naar verwachting 9000kwh op.

Op basis daarvan zouden we A++++ hebben, maarja opwekken is in de zomer en 90% van het verbruik in de winter..

Ik ga maar snel zo'n certificaat kopen voordat ze zich bedenken dat salderen niet bepaald groen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2023 08:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Ik wilde na verduurzaming ook zekerstellen dat ik alles heb wat nodig is om A++++ te verkrijgen - zoals ik het hier lees zou ik dat zelfs met gas nog hebben vanwege 10kWP panelen.

Maar goed, de NEN heeft de rekenmethode uitgelegd. Tot mijn vreugde bleek hun documentatie een gratis product.
https://www.nen.nl/nta-8800-2023-nl-304951

Tot mijn teleurstelling is er in de 1120 pagina's geen praktische informatie waar je wat mee kan :+
De basis van de berekening zelf begint op pagina 68.

Maar ik denk ik link hem hier toch even voor de hobbyisten.
Pagina: 1