SSD schijf plots leeg??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 13:54
Beste tweakers, ik zoek een beetje hulp en verlichting met het volgend probleem.

Een 2 tal weken geleden starte ik de pc s'morgens op zonder probleem en sloot deze af zoals gewoonlijk. Paar uur na het werk deze terug opgestart maar bleef vast zitten of ging niet verder dan het aorus logo.
Na wat opzoek werk en handelingen heb ik de "fout" gevonden en blijkt het de SSD schijf te zijn.
Als het afgekoppelt is werkt het normaal. Terug aangesloten blijft het vastlopen.

De ssd is een V-NAND SSD 870 EVO 2TB van samsung 2.5" MZ-77E2T0B/EU

Dit was mijn D schijf , de C en waar win10 home op staat is een andere SSD

Ik heb via het werk een dok station geleend om te kijken of ik nog aan de bestanden kon geraken via deze weg.

Helaas geraak ik er langst geen kanten op die schijf. Ik veronderstelde als ik het station koppelde en aanzette dat dit normaal gezien automatisch werd gedetecteerd en werd weer gegeven maar er gebeurd niets behalve de standaard geluidstoon van W10 dat er hardware is gekoppeld. Ik zie wel het station maar de schijf niet of word niet gedetecteerd.

Als ik de pc heropstart met het dok station gekoppeld blokkeerd het ook zoals ervoor als het in de pc zat.

De vragen zijn.

Wat is er hier aan de gang ?? En zo plotseling.
Is het zo stuk dat het zelfs niet meer toegankelijk is ??
Zijn er manieren om nog te proberen er aan te geraken ( geen zin om duizende programma's te downloaden als het toch niet helpt ).
Als deze dan toch voor de recyclage bak is, wat is er dan een goed alternatief?? Meeste was voor de games.
Wat zou ik in de toekomst moeten doen om dit probleem te mijden.

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSHdzKmk0ZOvsXI8cHi5jqaKXX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AtcRH348wXlOcG84OYE42YrL.png?f=user_large

Een bijkomende vraag die me te binnen schoot achteraf:

Als het systeem normaal werkt en uitschakel, is alles uit en heb geen licht meer in de case. Toch als die slechte ssd er in zit en geforceerd uitschakel ,blijft er een licthje branden op het MB in de linker boven hoek.
Vind dit bizar. Ook met het dok station is het raar. Als de power on is lukt het me niet op die disk te geraken. Toch als ik de pc afzet begint ineens het data lampje te branden. Het lijkt alsof de schijf werkt als het af staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Needmoremineral op 13-07-2023 07:37 . Reden: Bijkomende vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Needmoremineral beste oplossing is om een usbstick aan te maken met een data-herstel toepassing, je hebt kans dat je via een alternatieve oplossing nog wel (delen van) je data kunt veiligstellen.

een goede tool is testdisk en hier vind je een redelijke uitleg https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk of je de SSD kan zien via Linux. Mount als read-only en maak vervolgens eerst een sector kopie van de schijf (image). Dat stelt alle data veilig, voordat een of andere tool iets kapot kan maken. Vervolgens kun je met het laagste risico bestanden directories en bestanden proberen terug te halen met een tool naar keuze. Gebruik een andere disk en zet daar de image op terug,

Die backup is nodig omdat je met herstelsoftware nog meer kapot kan maken. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is het helaas niet. Soms ontbreken er stukken van indexen of wordt een "herstelde" (lees: lege) index gekozen waardoor de links naar bestanden verloren gaat. De bestanden zijn er nog, maar de informatie over de bestandsnaam en attributen/permissies is dan vernietigd.

Windows schrijft op een disk en alleen al benaderen kan schade toebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
@i-chat Klinkt als een oplossing en zal het eens bekijken. Toch een stom vraagje , als het systeem niet kan opstarten met die slechte schijf , noch kan gedetecteerd worden op een dok station. Hoe kan een usb dit dan wel of herstellen??

@mrmrmr Dit gaat men petje te boven. Ik weet wat Linux is maar nooit mee gewerkt noch kennis of ervaring met dataherstelling. Dus ik vermoed dat het me niet gaat lukken met deze wijze raad en zal op zoek moeten gaan naar dienst die dit zou kunnen.

Hartelijk bedankt voor de reacties en voorgestelde oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat mmmr zegt vroeger had je daar parted magic voor draaide van cd of usb en bevatte alles wat je nodig had

Helaas is die niet meer gratis te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:47

EvH

Mij ooit ook een keer overkomen.
Ik gebruikte de D schijf voor backup bestanden. Elke dag 50-100gb erop.. eraf.. en na 1,5 jaar. Poef alles weg.

Iets met de cellen die dan op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
EvH schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:55:
Mij ooit ook een keer overkomen.
Ik gebruikte de D schijf voor backup bestanden. Elke dag 50-100gb erop.. eraf.. en na 1,5 jaar. Poef alles weg.

Iets met de cellen die dan op zijn.
Ik denk dat deze ongeveer 2,5 jaar gewerkt heefd. Spijtig dat alles zo ineens weg is zonder enige waarschuwing of tekens van verderf of dicht bij op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 21:02

jurroen

Security en privacy geek

De Samsung 980-serie heeft een bekende firmware bug die de SSD om zeep helpt - maar volgens mij treft dat niet de 970-serie. In ieder geval enorm zuur. Sterkte man!

ps Na 2,5 jaar is wel heel snel. Flinke workload gehad of langdurig uitgestaan toevallig?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
jurroen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:07:
De Samsung 980-serie heeft een bekende firmware bug die de SSD om zeep helpt - maar volgens mij treft dat niet de 970-serie. In ieder geval enorm zuur. Sterkte man!

ps Na 2,5 jaar is wel heel snel. Flinke workload gehad of langdurig uitgestaan toevallig?
Ah dat wist ik niet, ik hoop dat het niet is met men nvme ssd.

Indd, men vorige harde schijven gingen een pak langer mee.

Geen flauw idee, het was men game schijf en af en toe deed ik er wat met blender een 3d programma wat follow along you tube vids mee. Af en toe een kleine animatie als het me lukte of een simulatie zoals een water fontijn.
Pagina: 1