Chromebook: remappen specifieke toetsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb een Lenovo Chromebook gekocht en dat ding heeft een QWERTZ toetsenboard.
Natuurlijk heb ik de taal op Nederlands gezet,toetsenboard indeling is Duits.
Ik weet dat ik de toetsenboard op intl kan zetten maar dan klopt er bijna geen enkele toets meer.
Wat ik feitelijk zou willen doen is de letters Z en Y remappen en omdraaien, dus van de Z maak ik de Y en andersom.
Dan haal ik voorzichtig de toetsen los en wissel ze om.
Ik wil dus van de qwertz een qwerty toetsenboard maken maar alle andere toetsen zo laten zoals ze zijn.
Ik moet dan wel een beetje zoeken naar de @ en dergelijke toetsen, de # zit helemaal op een andere toets,maar daar kan ik mee leven, uiteindelijk zou ik ook wel aan een qwertz toetsenboard kunnen wennen maar als je een stukje blind hebt zitten typen dan ziet e.e.a. er best raar uit 😏.

Ik weet dus dat je de specifieke alt, control, esc vrij makkelijk kunt veranderen bij de instellingen,toetsenboard,maar specifieke letters zie ik niet staan.
Ik vind honderden topics waar een compleet toetsenboard opeens verkeerde tekens geeft en hoe je dat oplost, deze geeft exact de goede letters en tekens zoals op het toetsenboard staan.

Het was echt een koopje voor een nieuwe machine, ik wist van het qwertz "probleem" maar je gaat toch zitten denken van " wat als"...
Rommelen met plakletters zie ik niet zitten, bovendien zijn de toetsen verlicht...

Ik gebruik geen linux en dergelijke,daar zijn meer truukjes voor, ik gebruik hem echt als chromebook.