Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• obro651
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-11 13:10
Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag over de CT klemmen in relatie tot de Envoy S Metered 3-fase die ik heb.

Het systeem (25 panelen met IQ7+) is op drie fasen aangesloten. Op de Q-relay heb ik 4 groene lampjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6o6qZ5Nk5GONRzOibJGo5RDoyNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oh6teo8I3MloWXtYcHyXonr4.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Envoy 3 groene lampjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol1Wu2teNwm4CcwGSFtDDwVoF7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgXAb3zg65bIPXGRwqJ868h1.jpg?f=fotoalbum_large

Het systeem levert terug en werkt verder prima.

De vraag zit hem in de blauw-witte kabels die van de Envoy naar de fase draad loopt. Bij mij is er maar op 1 fase aangesloten.

De installatie handleiding zegt dat er bij een Envoy S Metered Multiphase er op iedere fase een CT geïnstalleerd moet worden aan de productie kant. De consumptie kant is optioneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ptl7806DqlxJMgq1hoPoUqtdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twusloEwUK084JtIfmv9aqLm.jpg?f=fotoalbum_large

Na contact met mijn installateur uit Dordrecht waarbij mijn stelling is dat de Envoy niet volledig is geïnstalleerd vanwege het ontbreken van de CT ringen op fase 2 en 3 krijg ik het volgende antwoord:

Wij hebben na een lange tijd besloten om niet meer standaard de 4 CT-ringen erbij te monteren. Dit heeft betrekking op het feit dat de CT-ringen vaak onnodige foutmeldingen in het systeem weergeven, terwijl de CT-ringen wel goed zijn aangesloten. Zodra u die foutmelding heeft, kloppen de waardes in uw app ook niet meer. De Enphase CT-ringen zijn niet verplicht om te installeren, vandaar dat wij hiervoor gekozen hebben. Inderdaad heeft Enphase ervoor gekozen om 2 CT-ringen standaard mee te leveren omdat er ook 1-fase systemen zijn. Enphase zelf geeft ook aan, mocht u dan een 3-fase systeem hebben zullen er dus nog 4 extra CT-ringen besteld moeten worden.

Is er iemand in deze community bekend met deze zgn foutmeldingen of probeert de installateur hier en goedkoop onderuit te komen?

Dit bedrijf is een Platinum Installer volgens de site van Enphase dus ik zou verwachten dat ze er verstand van hebben…maar toch bekruipt me het gevoel dat ik vier CT ringen mis. En de ringen zijn volgens de installateur niet verplicht, maar waarom staat het dan wel zo in de installatie handleiding…?

En welke info mis ik nu in de app?

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Waarom zouden 6 CT’s foutmeldingen veroorzaken en 2 CT’s niet?

Mijns inziens is dit domweg incompleet geinstalleerd. Nu kun je niet de volledige functies van de Metered gebruiken. Daar zijn echt 6 CT’s voor nodig.

Als ze geen CT’s willen, hadden ze jouw de duurdere Metered niet moeten verkopen.

Ik zeg: Kostenloos die 4 extra CT’s laten plaatsen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
Dit is inderdaad niet compleet geïnstalleerd. Die extra spoelen had de installateur er uiteraard bij moeten leveren als ze het hebben verkocht met de metered versie. Wat stond er in de offerte?

• obro651
Dit staat/stond in de offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8KgyPvD8upsBp3Z6HK7ii17PQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnARZ5ZrtiwmT2pgQgBre2vw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de discussie weer aanzwengelen…

• Ronald
Voorbereid op accu nog wel :)

Dat maakt de casus voor de 6 CTs nog sterker.
Beoordelen van de stroom in of uit het huis is van belang om accu te laden dan wel te ontladen. Dat kan slechts met CTs op alle fasen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Nee, de ringen zijn niet verplicht voor de werking van de panelen. Alleen voor het meten van de energie, zonder accu is dat een bonus feature.
Maar, ja ze zijn 4 CT's vergeten.
Nee die zaten inderdaad niet in de doos.
Ja die moeten ze er los bij inkopen.
Ja ze geven inderdaad foutmeldingen als ze het niet goed monteren.
Nee het is niet ingewikkeld voor voldoende onderrichte personen, helaas moeten de pv bedrijven het doen met minder.

In dit geval heb je dus twee zinloze CT's.

• obro651
Ik begrijp van de installateur (die mee leest op dit topic) dat de twee geplaatste CT klemmen nog niet zijn ingeschakeld op afstand;

2 CT's op een 3-fase systeem zullen juist wel voor foutmeldingen zorgen, vandaar dat wij die 2 CT-ringen nog niet hebben ingeschakeld op afstand. Iedereen die bij ons een accu wilt aanschaffen, vullen wij de CT-ringen aan die nog niet geplaatst zijn bij mensen in hun systeem. Dit zit bij ons automatisch in de prijs inbegrepen bij accu's.; aldus zijn reactie.

Hij was ook blij met de reactie van jeroen3 waarin stond dat het plaatsen van de CT ringen niet verplicht is voor de werking van de zonnepanelen. Maar verder geen reactie op de andere punten helaas. Oh wel, ik had de extra CT’s moeten kopen, maar dat staat niet zo in de reactie van jeroen3 volgens mij.

Feit blijft dat mijn punt is dat ik niet betwist dat de zonnepanelen niet goed zouden werken, integendeel, ik mis de functionaliteit van de Envoy/Gateway S Metered…maar daar heeft hij vooralsnog geen boodschap aan.

Op mijn vraag documentatie aan te leveren waarin staat dat de zes CT ringen niet verplicht zijn danwel niet gemonteerd hoeven te worden krijg ik een printscreen van de reactie van Jeroen3 en een printscreen van een of andere groothandel in solarproducten waar überhaupt niet gerept wordt over CT-klemmen. Daar kan ik dus niks mee. Daartegenover de installatiehandleiding van Enphase waarin staat dat het wel moet…

Blijft een raar verhaal en mijn vertrouwen in een Platinum Installer is weer ietsje verder gedaald…

• obro651
Dit is wat ik nu zie in de app (Enlighten Manager);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZrABPAm5EiQYdBM8Qn0TFEoC10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/921p60d6eQe2gfyzvRhbY0ok.jpg?f=fotoalbum_large

• obro651
Dit plaatje kreeg ik nog van de installateur door gestuurd;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2P4Eh0Ip7F5_y2kTIPsy9ZdP7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWc2BPuJX4ntq18rTtT3Kd09.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit wat ik te zien zou kunnen krijgen met aangesloten CT klemmen muv de accu? Herkent iemand dit die wél de zes klemmen aangesloten heeft?

• jeroen3
Ja je krijgt inderdaad zo'n plaatje met alle kWh's.

De CT's voor de meting van je huis je altijd optioneel.
De CT's voor de meting naar het net zijn in Nederland optioneel.
Sommige netprofielen vereisen dat je die wel hebt, in Nederland zijn er geen bijzondere restricties.
Je hebt ze nodig om functies zoals zero-export en pf-setpoint via DRM te ondersteunen, dat hoeft hier niet.

Dus het is ook niet vereist dat er een metered wordt geïnstalleerd, dat is een commerciële beslissing.
Waarschijnlijk om niet met een grote doos vol CT's te eindigen elke week installeren ze er wel twee en, ik gok, dat er dan wordt gehoopt om de deur al op een kiertje te hebben voor de accu.
Bij de accu zijn de CT's wel vereist.

• obro651
Hallo Jeroen,

Wat vind je dan van de volgende tekst in de handleiding Enphase;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_YnfeU2Z7jNhlo_wkZt7F8bhNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAsdTF5AJXzf6H6IhIgw9917.jpg?f=fotoalbum_large

‘Draag er zorg voor dat’ klinkt niet geheel vrijblijvend… Ik blijf erbij dat de installateur zich niet houdt aan het installatievoorschrift van de Envoy/Gateway.

Dat het misschien niet nodig is in de huidige configuratie is één ding, maar ook zonder accu hoort het bij de basis installatie van de Envoy/Gateway (cfm de handleiding), dat zul je toch met me eens zijn?

• jeroen3
Mwa het is inderdaad discutabel dat installateurs wel een IQ Gateway Metered aanbieden maar dat dan niet als zodanig aansluiten.
In jouw geval moet er gewoon 1 CT bij en dan voldoe hij wel aan het installatievoorschrift. (niet wat jij wil, maar wel hoe het kan)

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 13-07-2023 23:12 ]

• Ronald
Mooi dat… een installateur die mee leest en selectief de berichten quote die bevallen…

Het systeem volgens offerte zou gereed zijn voor accu.

Niet “gereed voor accu geleverd via hun”

Niet “gereed indien je wat extra componenten koopt”

Het is domweg niet conform offerte.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:20
Inderdaad heeft Enphase ervoor gekozen om 2 CT-ringen standaard mee te leveren omdat er ook 1-fase systemen zijn. Enphase zelf geeft ook aan, mocht u dan een 3-fase systeem hebben zullen er dus nog 4 extra CT-ringen besteld moeten worden.
Misschien kun je de installateur ook een screenshot van zijn eigen bericht sturen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• obro651
Hallo Jeroen,

Verklaar je nader;

1 CT erbij en dan zou het cfm installatievoorschrift zijn? Dit begrijp ik niet.

1 CT voor fase 2 productie
1 CT voor fase 2 verbruik
1 CT voor fase 3 productie
1 CT voor fase 3 verbruik

Althans zo lees ik het dan (=+4 CT’s). De 2 CT’s op fase 1 zijn aangesloten (althans, dat wordt langzamerhand een aanname aangezien ik nog niet de kap van de meterkast af heb gehaald om te zien of de klemmen ook daadwerkelijk ergens omheen zitten)

• Ronald
En hoewel het voor de productie van het systeem niets uitmaakt, mist er nu al wel functionaliteit die de metered biedt: inzicht in direct eigen verbruik en daarmee inzicht in jouw daadwerkelijke verbruik. Dat is immers niet meer via de netbeheerder te zien.

Je hebt betaald voor de metered. Deze is niet volledig geplaatst. Het is ook niet dat de CTs een scheet en een knikker kosten. Ze zijn €32 per stuk bij de webshop.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 13-07-2023 23:24 ]

• obro651
@Ronald:

De installateur zocht iets om te ‘bewijzen’ dat de extra CT’s niet verplicht zijn en kwam uit op Tweakers, dit topic wel te verstaan…

• Xander
obro651 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:20:
Hallo Jeroen,

Verklaar je nader;

1 CT erbij en dan zou het cfm installatievoorschrift zijn? Dit begrijp ik niet.
Zoals je zelf al schrijft:
obro651 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:18:
De installatie handleiding zegt dat er bij een Envoy S Metered Multiphase er op iedere fase een CT geïnstalleerd moet worden aan de productie kant. De consumptie kant is optioneel.
Met 3 CT's totaal kun je alle fasen aan de productie kant meten.

Maar ik mis dan nog steeds de meerwaarde van de Envoy-S Metered een beetje.

• jeroen3
Ik zie dat in de Engelse installatiehandleiding de vebruiks ct's optioneel zijn, maar in de Nederlandse vereist.
Goed verhaal.
Install CTs for consumption metering (optional)

• Ronald
@Xander dat is het hele punt dus.

Er is zonder de CTs geen meerwaarde, terwijl het ding bij de welbekende webshop 160 euro maar kost.

• obro651
Was me ook opgevallen Engels vs NL verhaal, maar NL handleiding past bij mijn wens dus die houd ik voor het gemak aan.

En de keuze voor Metered was om ooit een thuisaccu te kunnen koppelen zonder een nieuwe Gateway te moeten kopen (voor zover mijn kennis reikt). En de meerprijs van de Metered was op het grote geheel verwaarloosbaar in mijn optiek.

• Xander
obro651 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:29:
En de keuze voor Metered was om ooit een thuisaccu te kunnen koppelen zonder een nieuwe Gateway te moeten kopen (voor zover mijn kennis reikt). En de meerprijs van de Metered was op het grote geheel verwaarloosbaar in mijn optiek.
Maar zonder thuisaccu heeft de Metered normaliter ook al een meerwaarde: Je kunt dan het netto verbruik van de woning zien.

Mits je alle 6 de CT's aansluit en de juiste opties inschakelt dan.

• obro651
Ben benieuwd waar de installateur morgen mee komt…

[ Voor 34% gewijzigd door obro651 op 13-07-2023 23:43 ]

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28
Ik heb even teruggezocht maar kan mijn oude posts niet terugvinden. In het verleden heb ik precies hetzelfde gehad. Eerst hadden ze de Envoy-D Metered op zolder gehangen en dus niet in de meterkast. Dan gaat meten met de ct's sowieso niet lukken. Op enig aandringen, hebben ze de envoy verplaatst, maar nooit de CT's geplaatst. Nog los van het feit dat ze geen Q-relais hadden geplaatst. Ik had precies de zelfde discussie met de installateur.
Uiteindelijk heb ik zelf ct's geplaatst. Je hebt 3 ct's nodig voor consumptie en het aantal ct's voor productie is gelijk aan het aantal fasen waarop panelen zijn aangesloten. Met 24 panelen vermoed ik op 3 fasen? Als er maar op 2 fasen panelen zitten, moet je volgens mij ook het Q-relais omschakelen naar 2 fasen.

Uiteindelijk zijn al die zonnepanelen boeren alleen maar uit op winst. Dus als ze wat kunnen verdienen met dit soort kul argumenten, dan proberen ze dat. Platinum is dus geen garantie voor kwaliteit. In mijn ogen hebben ze hun werk niet afgemaakt met onzin argumenten! Het gaat ze gewoon om het geld.

• Ronald
@ahbart 3 fase trunk volgens offerte.

@obro651 dat hele platinum verhaal hè…
Stel Enphase zelf even op de hoogte van deze situatie.

Ik zou dit soort verhalen als ik Enphase zou zijn niet willen zien van gecertificeerde installateurs… dat verwaterd het label tot nutteloos.

• obro651
Het wordt nog mooier; ook Enphase geeft aan dat het met 6x CT hoort. Reactie installateur; jij en Enphase hebben gelijk, maar we doen het niet…

En dan de algemene voorwaarden die ik natuurlijk niet gelezen heb toen ik akkoord gaf. Laat staan dat ik vóór de aanschaf überhaupt had geweten wat (de functie van) een CT is;

4.9 Indien de Consument een Overeenkomst accordeert, waarin het systeem van Enphase met de IQ Gateway, of de IQ Gateway Metered, opgenomen is, zal PREZON de bijbehorende 2 CT-ringen niet standaard plaatsen, dit wordt dus ook niet standaard meegenomen in de prijs die vermeldt wordt, op de Overeenkomst. Als de Consument wenst dat er CT-ringen geplaatst worden, dan zal de Consument dit specifiek moeten vermelden aan PREZON, mocht dit het geval zijn, dan is artikel 4.9, en alles wat onder dit artikel valt, van deze Algemene Voorwaarden van toepassing:

4.9.1 Bij het aansluiten van CT-ringen op een 1-fase aansluiting, zijn er 2 CT-ringen nodig. Bij het aansluiten van CT-ringen op een 3-fase aansluiting, zijn 2
CT-ringen niet voldoende, hiervoor zijn 6 CT-ringen nodig. In dit geval moeten er dus 4 extra CT-ringen bijbestelt worden.

4.9.2 Het bijbestellen en installeren van CT-ringen wordt niet standaard meegenomen in de Overeenkomst, echter kan de Consument er wel voor kiezen om de CT-ringen door PREZON te laten bijbestellen en installeren. Mocht dit van toepassing zijn, dan zullen de kosten voor het meerwerk worden bepaalt op basis van de specifieke situatie van de Consument. In dit geval is o.a. artikel 3.3, van deze Algemene Voorwaarden, van toepassing. De Consument kan op de
Overeenkomst terugzien of de bijkomende kosten, voor het plaatsen en eventueel bijbestellen, van de CT-ringen is meegenomen. Dit kan de Consument
herkennen op de Overeenkomst, als onder het kopje opdrachtbevestiging, de regel: “CT-ringen” vermeldt staat.

4.9.3 Als de Consument CT-ringen wenst en akkoord gaat, met de aanvullende voorwaarden van artikel 4.9.1 en 4.9.2, dan zal de levering en plaatsing van de
CT-ringen plaatsvinden conform artikel 4.4, van deze Algemene Voorwaarden.

4.9.4 De CT-ringen zijn niet geijkt, hierdoor kunnen de gegevens van de CT-ringen afwijken van de gegevens die de slimme meter aangeeft. Mocht dit het geval zijn, dan zijn de gegevens van de slimme meter correct.

Tijd voor een ander pad wellicht…

• obro651
En Enphase is geïnformeerd.

• 7even
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07 20:46
En, al reactie van enphase of de installateur?
Pagina: 1