Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-03-2024
Dag mede tweakers,

Sinds halfjaar ben ik werkzaam bij een bedrijf in een buitenfunctie.
Na een maand of 2 werd ik overvallen met het feit dat ik in het doelgroep register sta.
Ik was geschokt en wist niet dat ik hierin was opgenomen. Ik heb vroeger op speciaal onderwijs gezeten wat ervoor gezorgd heeft om op deze lijst te staan.

Ik heb het voor mij uit proberen te schuiven maar mijn werkgever zet ontzettend veel druk en wil de onderste steen boven hebben. Dit geeft mij veel spanning en geef dat elke keer ook aan bij mijn werkgever.

Ik heb een aanvraag gedaan tot uitschrijven maar bij ieder contact word de vraag gesteld of ik al bericht heb gekregen.

Inmiddels loop ik bij de huisarts en die heeft mij aangeraden om de bedrijfsarts te raadplegen.
Dit gedaan, ik word als het goed is binnenkort opgeroepen.

Werkgever vraag hier ook op door, of ik wel paracetamol slik tegen de hoofdpijn, of dit werk wel bij mij past. Of hij in contact mag komen met mijn huisarts?

Weten jullie wat wijsheid is in mijn situatie? Ik heb het gevoel dat wat ik ook doe hij mij niet vertrouwd en dat maakt het voor mij steeds zwaarder.

Ik heb een jaar contract, en heb een buiten functie: wat ik nu doe is wanneer ik het niet draag: thuis werken achter de laptop(rustig aan).

[ Voor 6% gewijzigd door Jorn123 op 12-07-2023 19:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat is een doelgroepregister? En waarom vind je werkgever dat een probleem? Wat is er met die hoofdpijn? En wat 'draag' je niet (laatste alinea)? Je verhaal roept meer vragen op dat het beantwoordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Marc H

- - Is wakker - -

Het doelgroepregister is een register waarin mensen staan die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. De banenafspraak is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om te zorgen voor extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit zijn mensen die moeilijk werk vinden of behouden door bijvoorbeeld een ziekte of handicap. UWV beheert het doelgroepregister.

Met de gegevens uit het doelgroepregister kan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid controleren of werkgevers zorgen voor voldoende extra banen. Werkgevers kunnen opzoeken of u in het doelgroepregister staat.

https://www.uwv.nl/partic...lgroepregister/index.aspx

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Doelgroep register is wat Marc H uitlegt.

Ik heb geen leuke jeugd gehad, en moet dit nu vanuit het niks gaan vertellen aan iemand die ik net een paar maand ken. Ik pas hiervoor dit is prive.
Alleen omdat ik het niet prijs wil geven maakt hij het groter als het is.
Hij denkt dat ik veel te verbergen heb, en denkt dat te kunnen aflezen aan mijn houding.

[ Voor 14% gewijzigd door Jorn123 op 12-07-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Vreemd verhaal.

Vraag 1: Waarom vindt je werkgever dit een probleem?

Vraag 2: Waarom loop je bij de huisarts?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 10:46
Ik snap alleen niet waarom de werkgever het een probleem vind dat de werknemer is opgenomen in het doelgroepregister. Opname in het register kent voor de werkgever alleen maar voordelen. Zo realiseren ze een arbeidsplek voor de banenafspraak, plus dat er misschien wel loonkostensubsidie aangevraagd kan worden.

Je hoort de laatste tijd juist verhalen van werkgevers die proberen hun medewerkers op te laten nemen in het doelgroepregister omdat het voordelen bied.

Vergeet niet: opnamen in het doelgroepregister betekend niet dat je iets mankeert of niet normaal kan werken, het is er voor bedoeld om bij te kunnen houden of specifieke groepen mensen wel/geen werk kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn123
Ik loop bij de huisarts omdat ik merk dat de manier waarmee hij mij onder druk zet niet prettig vind. Elk contact wat ik afgelopen tijd met hem heb gehad gaat hierover.

Het ligt dwars op mijn mening, ik vind dat als iemand zelfstandig kan werken je niet je handjes op moet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:56

Zenix

BOE!

GertjanO schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:17:
Ik snap alleen niet waarom de werkgever het een probleem vind dat de werknemer is opgenomen in het doelgroepregister. Opname in het register kent voor de werkgever alleen maar voordelen. Zo realiseren ze een arbeidsplek voor de banenafspraak, plus dat er misschien wel loonkostensubsidie aangevraagd kan worden.

Je hoort de laatste tijd juist verhalen van werkgevers die proberen hun medewerkers op te laten nemen in het doelgroepregister omdat het voordelen bied.

Vergeet niet: opnamen in het doelgroepregister betekend niet dat je iets mankeert of niet normaal kan werken, het is er voor bedoeld om bij te kunnen houden of specifieke groepen mensen wel/geen werk kunnen vinden.
Inderdaad. Het geeft juist veel voordelen voor de werkgever! https://www.uwv.nl/partic...het-doelgroepregister-sta Als je ziek bent, hoeft de werkgever een groot deel niet te betalen.

Ik val ook onder het doelgroepregister, maar bij mijn huidige werkgever (overheid) en vorige (zorg) niet gemeld en nooit iets over vernomen, ze kunnen het inderdaad zien, maar zitten geen nadelen aan voor de werkgever. UWV heeft zelfs folder die je kan meenemen naar werkgevers met alle fiscale voordelen :D

Je kan je dus ook laten uitschrijven, geen probleem. Maar ik ben er blij mee. Ik werk gewoon fulltime en verdien boven modaal, dus heeft geen impact. Tegelijk heeft de overheidsorganisatie waar ik werk weer iemand die onder de banenafspraak valt en dat is alleen maar goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 12-07-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
Kan je jouw verhaal niet doen, zonder in details te treden? Alleen op hoofdlijnen? Zoals je ook hier doet.

Het is toch ergens ook prettig als de werkgever op de hoogte is van je verleden (op hoofdlijnen) en daar jou dan ook als het nodig is de juiste ondersteuning bij kan geven? (Hoewel je daartoe nooit verplicht mag worden.)

Als jij een goed functionerende collega bent, is het eerder een voordeel dan een nadeel voor je werkgever dat je op die lijst staat. Zoals @Zenix ook aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
Jorn123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:19:
Ik loop bij de huisarts omdat ik merk dat de manier waarmee hij mij onder druk zet niet prettig vind. Elk contact wat ik afgelopen tijd met hem heb gehad gaat hierover.

Het ligt dwars op mijn mening, ik vind dat als iemand zelfstandig kan werken je niet je handjes op moet houden.
Waarom geef je nou geen antwoord op mijn vragen? Andere mensen hebben het ook al gevraagd aan jou. Waarom vindt jouw werkgever het erg dat jij in dat register staat?

Het hele verhaal wordt er niet duidelijker op als je vragen blijft negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Waar ik moeite mee heb is in een hokje gestopt te worden. Ik vind dat het verleden maakt wie je bent, alleen dat het verleden niet bij je moet dragen. Ik zie misschien te veel beren op de weg, maar ik ben compleet overrompeld met het feit dat het verleden mij nu min of meer inhaalt, en dat ik richting mijn werkgever verplicht ben om het te vertellen. Hij wil dat ik mij ook uitschrijf van de lijst.
Standpunt werkgever is dan ook als je zelf vind dat je niet op die lijst hoort te staan dan moet je zorgen dat je eraf gaat. Dit blijft je achtervolgen geeft hij dan ook aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat een weirdo. Ik zou lekker het nummer van mijn huisarts geven als hij dat wil hebben. Die is namelijk gebonden aan een beroepsgeheim en zal je werkgever dus in klare taal uitleggen dat hij hem niets gaat vertellen.

Je kunt ook aan je werkgever vragen waar hij precies bang voor is. Is hij bang dat jij eerder uitvalt? Heeft het een andere reden? Hij gedraagt zich in ieder geval niet als een goede werkgever als ik op jouw verhalen af ga, dus als er iets nieuws voorbij komt zou ik daar zeker op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:07
Ook ik heb een doelgroep registratie. Die heb ik 3 jaar geleden aangevraagd o.a. vanwege de pandemie. Het zorgde ervoor dat ik net iets makkelijker werk kon vinden, en met succes.

Zelf heb ik er verder weinig mee te maken. Het is simpelweg een vinkje achter mijn naam waardoor werkgevers wat voordeeltjes hebben om mij aan te nemen, zonder dat ze volledige risico's lopen.

Voor zo'n registratie is echt niet veel voor nodig. Zelfs simpelweg op speciaal onderwijs kan al de reden zijn dat er een doelgroepregistratie is. In mijn geval was het nog simpeler: ik heb een fysieke handicap voordat ik 18 was.

Dus ik raad jou aan om je niet uit te schrijven, want voor zover ik weet heeft het geen nadeel voor jou en alleen voordeel voor je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Leuk dat je werkgever zo begaan is met je om je de tip te geven je uit te schrijven, maar waarom vind hij-zij dat dan erg? Wat heeft je werkgever er bij te winnen als je je uitschrijft?

En wat is dat dan met die hoofdpijn/PCM en met het iets niet dragen? Want als je nog steeds ergens mee zit zou je kunnen zeggen dat je juist wel op die lijst hoort.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BFmango
Jorn123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:29:
Waar ik moeite mee heb is in een hokje gestopt te worden. Ik vind dat het verleden maakt wie je bent, alleen dat het verleden niet bij je moet dragen. Ik zie misschien te veel beren op de weg, maar ik ben compleet overrompeld met het feit dat het verleden mij nu min of meer inhaalt, en dat ik richting mijn werkgever verplicht ben om het te vertellen. Hij wil dat ik mij ook uitschrijf van de lijst.
Standpunt werkgever is dan ook als je zelf vind dat je niet op die lijst hoort te staan dan moet je zorgen dat je eraf gaat. Dit blijft je achtervolgen geeft hij dan ook aan.
En dan vertel jij hem "Sorry maar ik laat me niet uitschrijven uit die lijst. Ik zie daartoe geen noodzaak. Ik voel me onprettig bij de manier waarop ik hierover word benaderd".

Al die andere emotionele drama "in een hokje gestopt te worden" moet je achterwege laten in zakelijke discussies.

Hoe wolliger je zo'n verhaal maakt hoe langer een achterlijke werkgever door blijft kloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Kurkentrekker schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:32:
Wat een weirdo. Ik zou lekker het nummer van mijn huisarts geven als hij dat wil hebben. Die is namelijk gebonden aan een beroepsgeheim en zal je werkgever dus in klare taal uitleggen dat hij hem niets gaat vertellen.
Dat klopt! Dus aan TS: geef ook vooral aan jouw huisarts door dat de werkgever eigenlijk contact met hem op wilt nemen, maar wijs hem daarbij op zijn beroepsgeheim. Dat zal hij zelf vast ook weten, maar het kan geen kwaad om dat voor jezelf bevestigd te hebben.

Daarnaast, als je werkgever er om vraagt kun je hem het volgende terug vragen: "Voor wat, want mijn huisarts mag jou helemaal niets vertellen in verband met beroepsgeheim. Daar heb jij helemaal niets mee te maken."

En ja, daar moet je wel ook een beetje stevig in de schoenen voor staan, maar dat zie ik als ontwikkeling en groei! Jij kunt dit.
Je kunt ook aan je werkgever vragen waar hij precies bang voor is. Is hij bang dat jij eerder uitvalt? Heeft het een andere reden? Hij gedraagt zich in ieder geval niet als een goede werkgever als ik op jouw verhalen af ga, dus als er iets nieuws voorbij komt zou ik daar zeker op ingaan.
Het is een beetje onlogisch, want als TS ziek wordt dan kan de werkgever dit doorgeven aan het UWV en die betaalt vervolgens de kosten tijdens ziekteverlof. Zelf is hij dus niets kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
@BFmango Dit heb ik geprobeerd:
Hij belde mij WOEST op. Hij zegt dat ik dingen te verbergen heb voor hem en dat hij geen middelen wil gebruiken die hij moet gaan gebruiken.
Ik hoopte er van af te zijn door het uitschrijf bewijs op te sturen. Maar nu vraagt hij elke keer of ik al meer gehoord heb. Heb vandaag ook nogmaals aangegeven dat ik nog nooit over zoiets mijn verantwoording heb moeten afleggen richting welke werkgever dan ook en ik het zeer onplezierig ervaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:56

Zenix

BOE!

Het enige wat belangrijk is, voor je werk, is dat je het werk kan doen. Je verleden of gezondheid gaat je werkgever niks aan, tenzij het invloed heeft op het werk.

Ik heb twee chronische ziektes, val in het doelgroepen register, vaak geopereerd geweest. Maar het gaat nu goed, al vier jaar geen dag ziek geweest en twee keer promotie gehad, want ik doe mijn werk gewoon goed. En daar gaat het om.

Als je werkgever daar een probleem mee heeft, is het tijd voor een andere werkgever.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sir_Lion
Werkgever hoeft er helemaal niets mee te doen. Het is geen verplichting voor de werkgever om gebruik te maken van de voordelen.

Gezien de reactie van die werkgever tot dusverre, stel ik ten zeerste de vraag of je er uberhaupt wilt blijven werken. In feite dwingt hij jou nu iets te doen wat je helemaal niet wilt doen, noch zou moeten doen.

Het is in JOUW best interest om die registratie te behouden. Er zitten al meer dan 250,000 mensen in dit register, dus zeker geen klein clubje. De achtergrond van de mensen die hierin zitten zijn zeer divers, en ook echt geen schaamte om in dat register te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Bedankt Zenix, denk dat dat de enige manier is. Ook met andere collega's gesproken. Die gaven aan stevig in hun schoenen te staan. Maar niet te zijn opgewassen tegen het verbaal geweld, en er soms stil van zijn. Ook zijn er wel eens trackers in auto's geplaatst om te controleren wat er gebeurde op een dag. Dit heeft een jaar geduurd en deze hebben niets zichtbaar gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
Jorn123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:49:
Bedankt Zenix, denk dat dat de enige manier is. Ook met andere collega's gesproken. Die gaven aan stevig in hun schoenen te staan. Maar niet te zijn opgewassen te zijn tegen dit stuk verbaal geweld, en er soms stil van zijn. Ook zijn er wel eens trackers in auto's geplaatst om te controleren wat er gebeurde op een dag. Dit heeft een jaar geduurd en deze hebben niets zichtbaar gemaakt.
Wacht even....

Hang on...

WAT THE F...!?

Trackers in de auto geplaatst?!? Als je daar echt concreet bewijs van hebt, want jouw werkgever echt absurd bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Met medeweten van mijn collega's. Die collega's zitten al JAREN in het vak. Zoiets hebben ze nog nooit meegemaakt.

[ Voor 55% gewijzigd door Jorn123 op 12-07-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
In bedrijfsauto’s hoop ik? Als mijn baas een tracker in mijn privé auto zou plaatsen dan kan hij strafvervolging tegemoet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Het is een lease auto, waar ook prive in gereden mag worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ok, Dan is het iets normaler om daar een tracker in te bouwen, maar die mag je dan ook alleen gebruiken voor een sluitende kilometer registratie of in het geval van diefstal. Niet om in de gaten te houden wat er gebeurt, dat is een ernstige schending van de privacy van je werknemers.

Soms vraag je je af hoe mensen een bedrijf kunnen runnen hoor. Hier wil toch niemand werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
Kurkentrekker schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:51:
In bedrijfsauto’s hoop ik? Als mijn baas een tracker in mijn privé auto zou plaatsen dan kan hij strafvervolging tegemoet zien.
Zelfs dan moet de werkgever ook echt een legitieme/gerechtvaardigd belang bij hebben. Het moet zwaarder wegen dan het privacybelang van de werknemer. Daarnaast moet er geen alternatieven voorhanden zijn voor het doel wat hij wil bereiken.

Daarnaast moet er een instemming zijn bij de OR. Eveneens moet er een privacy toets zijn uitgevoerd.

Dus nee, ook in een bedrijfsauto mag het niet zomaar geplaatst worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Barrycade

Through the...

Tjeez kom op jongens even bij het onderwerp blijven.

TS wordt dus onder druk gezet door werkgever, en aanleiding is een registratie, maar als TS wegens andere medische problemen even uitval had was er net zo veel druk geweest.

Denk dat TS lekker op zoek moet naar een andere werkgever en zich ingeschreven moet houden in dat register. Want dat je je zo onder druk laat zetten over zo'n privé reden en zelfs er in mee gaat geeft geen positief toekomst beeld.

Deze werkgever gaat zeker ook in de toekomst over je grenzen heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:04:
Tjeez kom op jongens even bij het onderwerp blijven.

TS wordt dus onder druk gezet door werkgever, en aanleiding is een registratie, maar als TS wegens andere medische problemen even uitval had was er net zo veel druk geweest.

Denk dat TS lekker op zoek moet naar een andere werkgever en zich ingeschreven moet houden in dat register. Want dat je je zo onder druk laat zetten over zo'n privé reden en zelfs er in mee gaat geeft geen positief toekomst beeld.

Deze werkgever gaat zeker ook in de toekomst over je grenzen heen.
Dit echt absoluut. Wegwezen hier!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:54

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Jorn123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:43:
Hij belde mij WOEST op. Hij zegt dat ik dingen te verbergen heb voor hem en dat hij geen middelen wil gebruiken die hij moet gaan gebruiken.
Ik hoopte er van af te zijn door het uitschrijf bewijs op te sturen. Maar nu vraagt hij elke keer of ik al meer gehoord heb. Heb vandaag ook nogmaals aangegeven dat ik nog nooit over zoiets mijn verantwoording heb moeten afleggen richting welke werkgever dan ook en ik het zeer onplezierig ervaar.
Als hij zo graag wil en het relevant is voor je functie en je geen zin hebt in discussie, kan je aanbieden om een VOG aan te vragen. Weet hij zeker dat er niets is van belang gerelateerd aan je functie.

Voor de rest heeft hij er niks mee te maken en kan hij idd kosten besparen door subsidies aan te vragen en loopt hij minder risico's bij bijvoorbeeld ziekte.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:08
Het maakt me niet uit welke leidinggevende mij belt, maar als die persoon woest wordt om wat dan ook ben ik direct weg. TS, ik denk niet dat je daar ooit gelukkig gaat worden. Jammer wel, want hoe dan ook kost het je een hoop energie terwijl je gewoon wilt werken zonder geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
Vanwaar die laatste regel? Heb je soms zelf, bijv als eerste reactie, aangegeven dat je van niets wist en ook van mening bent dat je er niet op hoort te staan?
Als dat immers het standpunt is is het nogal vreemd om aan te dringen op uitschrijven terwijl jij er misschien wel op wil blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
In het eerste gesprek heb ik aangegeven dat het mij evenveel verrast als hem, hij kende het register ook niet en hij nam aan dat het een vergissing moet zijn.
In de mailtjes daarop heb ik meerdere keren aangegeven dat ik hiermee verrast ben en dat ik hier geen tijd en energie in ga stoppen. Hij heeft hier dan ook een conclusie aangetrokken dat het daadwerkelijk een vergissing is, en eist daarom, als het om een vergissing gaat dat ik mij uit laat schrijven van deze lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Jorn123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:57:
In het eerste gesprek heb ik aangegeven dat het mij evenveel verrast als hem, hij kende het register ook niet en hij nam aan dat het een vergissing moet zijn.
In de mailtjes daarop heb ik meerdere keren aangegeven dat ik hiermee verrast ben en dat ik hier geen tijd en energie in ga stoppen. Hij heeft hier dan ook een conclusie aangetrokken dat het daadwerkelijk een vergissing is, en eist daarom, als het om een vergissing gaat dat ik mij uit laat schrijven van deze lijst.
Hij heeft niets te eisen ;) Hij is geen partij in het al dan niet geregistreerd willen staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
Hij heeft daar helemaal geen bal mee te maken.

Dit is echt een non-issue en je moet zo'n discussie direct beëindigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 08:51

Qwerty-273

Meukposter

Hij heeft hier dan ook een conclusie aangetrokken dat het daadwerkelijk een vergissing is, en eist daarom, als het om een vergissing gaat dat ik mij uit laat schrijven van deze lijst.
Vertel hem maar dat deze kwestie een privé zaak is en vervolgens negeer je alles wat hiermee te maken heeft vanuit de werkgever. Laat hem maar op dit punt gaarkoken.

Er zit zoals hierboven vermeld door ervaringsdeskundigen geen nadelen aan deze lijst. Niet voor iemand die er op staat en niet voor de werkgever.

Vraag hem trouwens gelijk ook om zijn hele medische dossier en belastingaangiften van de laatste decennia. Of zit ook hij niet te wachten om zijn privé situatie met jou te delen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Hahaha goede! ik zal hem dit meedelen bij de eerst volgende post. Hopelijk wordt hij weer boos, dan ga ik hem heel duidelijk maken dat hij mij normaal mag benaderen of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jorn123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:43:
Prima, maar je hebt ook dingen voor hem te verbergen, je wil 'm niet je persoonlijke geschiedenis vertellen. Ik geef je overigens geen ongelijk, maar er zijn genoeg leidinggevenden die het niet fijn vinden dat mensen ook een privéleven hebben.

Ik zou daarmee ook heel snel klaar zijn, voor zo iemand wil je niet werken. Die gaat dit nooit loslaten, en heeft je al mogelijk financiële schade aangericht door je te verplichten je uit te schrijven van een register dat er is om mensen als jij te helpen makkelijker een baan te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn123
Is het iets te verbergen hebben? Ik heb mijzelf nooit hoeven verantwoorden over mijn verleden. Denk dat niemand ooit richting een nieuwe werkgever dit heeft hoeven doen. Mijn werkgever verplicht mij dit nu op een doordringende toon, zonder enig menselijkheid.

De berichten waarin ik aangeef dit moeilijk te vinden boeien hem niks.

Heb ik iets te verbergen? Nee. Ik heb uiteindelijk ook aangeven waar deze melding vandaan kwam. Hij verplicht mij uit te schrijven en ook daarin ben ik als goede werknemer in mee gegaan. Er is een grens, en die is nu voor mij gekomen.

Ik ga hem de keuze geven of we vanaf nu dit achter ons kunnen laten en hij nu kan wachten op bericht vanuit uwv. Of ik maak het jaar vol en doe het minimale.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:14
Gezien het feit dat meerdere mensen al aangegeven hebben dat het juist in jouw belang is om je NIET uit te schrijven, doe je er dan niet beter aan het verzoek tot uitschrijving terug te draaien en dus ingeschreven te blijven? Laat jouw werkgever lekker in zijn sop gaarkoken, zelfs als je uitgeschreven bent gaat dit niet goed komen, want ben je eenmaal uitgeschreven vindt die wel iets anders om over te klagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Er zitten zoveel rode vlaggen in deze situatie dat ik de TS zou aanraden om uit te kijken naar een andere leuke baan. Het klinkt alsof je nu een werkgever hebt die niet bepaald inclusief opereert. Je kan natuurlijk de uitdaging aan gaan om de werkgever inclusiever te maken, maar andere werkgevers zitten te springen om medewerkers met een registratie in het doelgroepenregister. De weg van de minste weerstand is dus om een andere werkgever te vinden die je wel waardeerd en geen gekke eisen over uitschrijven stelt. Uitschrijven zou ik ook zeker niet doen.

Zelf geef ik ook leiding aan meerdere collega's met een registratie in het doelgroepenregister en je bent niet verplicht om te vertellen waarom je in het register staat. Het is in de meeste gevallen ook totaal irrelevant. Soms is het wel handig om te weten wat de reden is zodat je werkomstandigheden kan scheppen die passen bij de reden van registratie, waardoor iemand beter functioneert.
Ook kun je ondersteunt worden door een jobcoach die je kan helpen om een goede situatie te scheppen.

Kortom maak gebruik van de registratie om er je voordeel mee te doen en vind een leuke nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

En als je het eens over een andere boeg gooit? "hey, ik heb het nog eens geheckt. Er blijkt een misverstand over de definitie te zijn en het is wel terecht. En dus blijft het staan."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn123
Heb ik al geprobeerd, zonder succes.
Vandaag hem weer gesproken, en de toon is compleet omgeslagen. Waar hij eerder vriendelijk was, was hij nu bot en vol emotie.
Vakantie kan eigenlijk alleen in de bouwvak, maar aangezien mijn partner absoluut geen bouwvak vrij kan krijgen dit jaar had ik hem dringend gevraagd of het eenmalig in september kan.
Hier was hij ook zeer nijdig over. Hij gaf aan dat ik mijn collegas als voorbeeld moest nemen, die dit altijd trouw hebben gedaan.... Waarop ik reageerde; dus dan moeten mijn partner en ik apart van elkaar op vakantie? Waarop hij zei dat mijn partner het maar moest regelen.... Helaas ging dat niet...
Ook had hij op mijn vraag een arbo arts ingeschakeld. die had mij anoniem gebeld in een meeting. Omdat het anoniem was kon ik niet weten wie het was, en ook terug bellen was onmogelijk.
Zelfs toen ik dit had uitgelegd was hij laaiend en was het mijn verantwoordelijkheid om ze terug te bellen xD

Ik begin er stiekem van te genieten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.... Hij heeft nu aangekondigd dat hij een x aantal mensen wil gaan controleren, door aangekondigd of onaangekondigd mee te gaan langs klanten. Ik zit stond er ook tussen....Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

[ Voor 17% gewijzigd door Jorn123 op 14-07-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Blij dat je er de lol van in kunt zien. Dan trek je het je ook niet meer zo aan.

En ondertussen lekker rondkijken naar een andere werkgever :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jorn123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:15:
Ik heb geen leuke jeugd gehad, en moet dit nu vanuit het niks gaan vertellen aan iemand die ik net een paar maand ken. Ik pas hiervoor dit is prive.
Je hoeft het inhoudelijk niet te vertellen. Je kunt je werkgever wel de reden vertellen waarom je in het doelgroepenregister staat. Dus heel in het kort: "Ik heb een moeilijke jeugd gehad waardoor ik met bepaalde zaken wat meer moeite heb. Dat heeft er voor gezorgd dat ik niet 100% kon functioneren. Ik ben daar mee bezig*, dat heeft tijd nodig. Die zou ik graag willen krijgen."

Verder ben je inhoudelijk niet verplicht om het een en ander te vertellen aan een werkgever. Een werkgever heeft ook geen enkel recht om jouw (huis)arts te contacten. Een huisarts die hier eventueel aan mee zou werken zou ook een flinke uitbrander moeten krijgen.

* Uiteraard moet je er dan ook wel mee bezig zijn met (een) externe partij(en). Hulp is écht een aanrader in dit soort gevallen.
Jorn123 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:15:
…en denkt dat te kunnen aflezen aan mijn houding.
Dat is ook zo. Zelf ook niet een al te plezierige jeugd gehad, heeft ook z'n sporen achtergelaten. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik ben wie ik ben en doe wat ik doe. Niet iedereen om mij heen kan dit goed plaatsen. Inmiddels bezig met een psycholoog wat zeker wel voor verandering zorgt. Maar dat iemand aan je werkhouding/sociale houding kan zien dat er iets speelt kan best kloppen. Dan nog is je werkgever geen psycholoog (denk ik) waardoor die verder niets met zijn gestelde diagnose kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wat een bijzondere mafkees is die baas zeg.. blij dat jij de lol er van in kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vreemd dat dit soort info gedeeld wordt zonder toestemming van de betrokkene?
Geeft het UWV dit proactief door aan werkgevers of kunnen werkgevers dat register inzien zonder dat je toestemming hoeft te geven? Lijkt me nogal een privacy dingetje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
evilution schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:10:
Geeft het UWV dit proactief door aan werkgevers of kunnen werkgevers dat register inzien zonder dat je toestemming hoeft te geven? Lijkt me nogal een privacy dingetje.
Werkgevers kunnen dit zeker inzien. Immers moet ten zij ook gebruik kunnen maken van de regelingen.

------

TS, je zou ook een jobcoach kunnen inschakelen. Die kan dan een extra buffer vormen tussen jou en de werkgever. Die jobcoach heb je recht op als iemand die in het doelgroepregister zit. Daar hoef je ook niets voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zou me sowieso nietzomaar gaan uitschrijven. Normaal is het een grote plus als je een doelgroepregister medewerker binnenhaalt. Dit omdat grote organisaties (dwingende) quota hebben.
Dus voor jou een belangrijk voordeel als je solliciteert bij bijvoorbeeld de overheid.
evilution schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:10:
ik dacht dat je doorkrijgt als werkgever is: u heeft X medewerkers uit het doelgroepregister.
Als het opeens X+1 is en je hebt een nieuwe medewerker, dan is het geen lastig sommetje

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 15-07-2023 13:01 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorn123
Aan de hand van het bsn kan een werkgever checken of je hierin staat. Salaris administratie van dit bedrijf checkt het altijd. Daarom nooit eerder ermee geconfronteerd.
Jobcoach kan denk ik alleen als er gebruikt gemaakt word van deze regeling?

Inmiddels afwijzing gekregen. Omdat ik het tegen heb kunnen houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Jorn123 op 15-07-2023 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-05 10:07
Afwijzing van de uitschrijving? Dus je blijft ingeschreven? Mooi

En verder: in alles tegen de werkgever zeggen dat het om privezaken gaat die jij niet verplicht bent om te vertellen. Evt hem wijzen op de voordelen. En die bedrijfsarts zou ik gewoon mee afspreken, kan geen kwaad om daar alles eens te delen over je werkgever en wat die stress met jou doet. De bedrijfsarts heeft ook beroepsgeheim, hij gaat jouw werkgever niet vertellen wat er voor diagnose is of zo, alleen in hoeverre jij evt arbeidsbeperkt bent. Als je niet arbeidsbeperkt bent moet de werkgever het daarmee doen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik weet niet of er uitzonderingen zijn bij zo'n register vermelding maar anders waar bemoeid je werkgever zich mee? Hij maakt een zware overtreding met zijn inbreuk op de persoonlijke levenssfeer jou als medewerker, de enige die hier met jou over mag communiceren is de Arbo arts en dan alleen maar om mogelijk verzuim te voorkomen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorn123
Bedankt voor alle antwoorden! Vanochtend gebeld met dossier behandelaar van de bedrijfsarts.
Die gaf aan dat ze heel nadrukkelijk heeft gezegd tegen werkgever geen druk te moeten uitoefenen over de reden van de opname in het doelgroep register. Zoals jullie al aangaven is dit prive.

Ook sta ik nog ziekgemeld. Volgens de bedrijfsarts is er geen sprake van ziekte, wel aangegeven wat de stress met mij doet.
Na aandringen vanuit mijn kant mag ik op spreekuur komen, waar ik mijn verhaal mag doen. Vooraf gaf ze aan dat ik er kort werk en dat ze niets voor mij kunnen betekenen.

Hebben jullie hier nog advies en in? Mijn standpunt is: mijn werkgever heeft de verhouding onder druk gezet. Heeft mij uit lopen wringen op iets wat hij niet mag doen. Ik wil even afstand, zodat ik rust heb en mijn werk weer kan gaan oppakken.

Wel was er een kans op mediation. Zou dit middel ingezet worden bij iemand die er een paar maand werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Op basis van die reactie van deze bedrijfsarts zou ik om een second opinie vragen. Deze bedrijfsarts lijkt geen oog te hebben voor de mentale belasting die je opgelegd krijgt door het gedrag van je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Het rare is dat ze min of meer het oordeel via de telefoon al getrokken hadden zonder daadwerkelijk met mij het gesprek aan te gaan.
Maar aangezien ik nog ziek gemeld ben doe ik wat ik kan en pak ook zoveel mogelijk de rust wanneer ik het denk nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 18:54
Jorn123 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Ik begin er stiekem van te genieten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.... Hij heeft nu aangekondigd dat hij een x aantal mensen wil gaan controleren, door aangekondigd of onaangekondigd mee te gaan langs klanten. Ik zit stond er ook tussen....Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Fijn dat je er zo in kan staan. Tip: Documenteer alles. Bewaar alles. Maak van elke keer dat er een gesprek is prive een klein verslagje met datum, tijd en plaats. Niet om actief iets mee te doen, maar voor zelfbescherming.

Ik hoop dat jij (en je partner) verder het na je werk kunnen loslaten en kunnen genieten van het leven. *hugz* *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jorn123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:55:
Het rare is dat ze min of meer het oordeel via de telefoon al getrokken hadden zonder daadwerkelijk met mij het gesprek aan te gaan.
Maar aangezien ik nog ziek gemeld ben doe ik wat ik kan en pak ook zoveel mogelijk de rust wanneer ik het denk nodig te hebben.
Wat een bijzondere gang van zaken heeft dit bedrijf. Erg onprofessioneel allemaal. Weet je zeker dat je hier wil blijven werken? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:24:
[...]

Wat een bijzondere gang van zaken heeft dit bedrijf. Erg onprofessioneel allemaal. Weet je zeker dat je hier wil blijven werken? :X
Zo niet, zou bijvoorbeeld het tweede spoor ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Wel vreemd dat je jezelf voor zoiets als dit ziekmeldt.

Wellicht kan je beter ander werk zoeken. Dit kost jou stress en je werkgever geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn123
Ik had mijzelf een dag ziekgemeld omdat ik migraine had en misselijk was. Toen dat over was heb ik mijzelf beter gemeld en weer aan het werk gegaan. Hij is alleen vergeten mij beter te melden.

En ben nu ook gewoon aan het werk. Zoekende naar ander werk. Wil dit wel goed afsluiten voor mijzelf, en hoop op bemiddeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorn123 op 18-07-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:24:
[...]

Ik zou bijna denken dat hij op de een of andere manier zelf persoonlijke ervaringen met dat register heeft. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Jorn123 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:21:
Ik had mijzelf een dag ziekgemeld omdat ik migraine had en misselijk was. Toen dat over was heb ik mijzelf beter gemeld en weer aan het werk gegaan. Hij is alleen vergeten mij beter te melden.

En ben nu ook gewoon aan het werk. Zoekende naar ander werk. Wil dit wel goed afsluiten voor mijzelf, en hoop op bemiddeling.
De werkgever heeft maximaal 48u om jou bij het UWV beter te melden. Misschien daar even een melding maken als het al langer dan 48u is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:53
wheez50 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Fijn dat je er zo in kan staan. Tip: Documenteer alles. Bewaar alles. Maak van elke keer dat er een gesprek is prive een klein verslagje met datum, tijd en plaats. Niet om actief iets mee te doen, maar voor zelfbescherming.

Ik hoop dat jij (en je partner) verder het na je werk kunnen loslaten en kunnen genieten van het leven. *hugz* *;
@Jorn123 Aanvulling op de tips hierboven (documenteer, documenteer): Je mag in Nederland gesprekken opnemen zonder dat de tegenpartij daarvoor toestemming geeft. Dit zou als bewijs kunnen dienen als je werkgever zich buiten de lijntjes begeeft zoals je onder druk zetten of om prive informatie blijft vragen.

Wel rekening mee houden dat het gebruik van opgenomen gesprekken de relatie niet zal verbeteren en mogelijk ook doorlekt naar een volgende werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:44
Wat een rare werkgever...

Maar goed, je hebt al een aanvraag gedaan om je uit het doelgroepregister te laten uitschrijven.
Gewoon tegen de werkgever zeggen dat het tot 2 maanden kan duren voordat UWV daarover een besluit neemt.
En met de reden waarom je op dat register staat heeft je werkgever natuurlijk niets te maken, en hoef je ook niet te vertellen. Blijft hij zeuren dan kan je natuurlijk ook gewoon zeggen dat jij het ook niet weet, en er wellicht iets mis is gegaan bij een vorige werkgever, die voor jou een registratie heeft aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Erg bijzonder verhaal, vooral vanuit WG kant. En zó'n groot verschil met mijn werkgever ook. Die vraagt bij ziekte of ik er iets over wil delen en zo ja of dit ook met collega's mag worden gedeeld. Bij mijn sollicitatie was er ook een vraag of er medische dingen zijn die belangrijk kunnen zijn EN ik wil delen. Goed, ik heb ook een chronische ziekte maar dat staat mijn werk ook niet in de weg. Hierover ben ik overigens wel open geweest, dat terzijde. WG was blij dat ik er open over wilde zijn :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
Let wel: we krijgen nu eenzijdig een verhaal mee. Het verhaal zit ook vol met rare kronkels vanuit topicstarter zijn kant.

Je zegt bijvoorbeeld eerst
En vervolgens zeg je
En hier zeg je eerst
Maar daarna zeg je
[...]de toon is compleet omgeslagen. Waar hij eerder vriendelijk was, was hij nu bot en vol emotie.
Dus jouw eigen verhaal zit ook met wat tegenstrijdigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Aangezien ik nu dus nog vanuit de werkgever nog ziekgemeld sta, pak ik zoveel mogelijk rust waar ik nodig denk te hebben. Als ik de rust niet nodig heb pak ik die dus niet. Gisteren had ik vanuit huis gewerkt omdat ik hier erg mee zat. Dan ben je minder effectief bezig.

Waar hij eerst nog streng was over bepaalde zaken, is hij nu compleet omgeslagen en overal streng over. Dus compleet. Zie hier geen tegenstrijdig heden in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Ik haak af, heeft verder geen nut :)

Succes, dat wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
Inmiddels is er alweer wat tijd verstreken. Hij mailde mij vandaag de reden waarom is op vso heb gezeten, en waarom ik dit niet op mijn cv heb gezet en of bij de sollicitatie heb vermeld.

Heb de case handelaar gebeld, die vond het allemaal merkwaardig en snapt niet waar hij mee bezig is. En heeft mij gezegd mij te beroepen op avg. En vooral goed documenteren wat er allemaal speelt/of heeft gespeeld.

Ook zegt hij dat de bedrijfsarts heeft gezegd dat het raar is dat ik zelf niets afweet van het doelgroep register.

Bedrijfsarts zegt dat het onzin is. En ze dit zelf nooit gezegd heeft.
Het wantrouwen blijft groeien en groeien.

Hij vroeg de werktijden door te geven zodat de salarisadministratie ermee aan de slag kon.
Daar was de arboarts kort en krachtig over: als hij loon gaat inhouden zou ik je willen adviseren om je vakbond in te schakelen.
Nog een weekje wachten dan weet ik meer.

Ook gaat hij na afloop van ziekte periode nergens meer rekening mee houden, er wordt dan 100 procent focus verwacht. En mocht ik vanwege welke reden dan ook problematiek hebben vanuit vroeger dan moeten we maatregelen treffen om voor beide de beste weg te bewandelen.

Weten jullie of je zomaar je werknemer mag mailen met deze vragen? En hebben jullie verder nog adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heeft hij überhaupt geïnformeerd naar wat het doelgroepregister is? :?

EDIT:
Oeps, ik zie nu pas dat het een oude reactie is. Mea culpa.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2023 08:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jorn123 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:13:
Inmiddels is er alweer wat tijd verstreken. Hij mailde mij vandaag de reden waarom is op vso heb gezeten, en waarom ik dit niet op mijn cv heb gezet en of bij de sollicitatie heb vermeld.

Heb de case handelaar gebeld, die vond het allemaal merkwaardig en snapt niet waar hij mee bezig is. En heeft mij gezegd mij te beroepen op avg. En vooral goed documenteren wat er allemaal speelt/of heeft gespeeld.

Ook zegt hij dat de bedrijfsarts heeft gezegd dat het raar is dat ik zelf niets afweet van het doelgroep register.

Bedrijfsarts zegt dat het onzin is. En ze dit zelf nooit gezegd heeft.
Het wantrouwen blijft groeien en groeien.

Hij vroeg de werktijden door te geven zodat de salarisadministratie ermee aan de slag kon.
Daar was de arboarts kort en krachtig over: als hij loon gaat inhouden zou ik je willen adviseren om je vakbond in te schakelen.
Nog een weekje wachten dan weet ik meer.

Ook gaat hij na afloop van ziekte periode nergens meer rekening mee houden, er wordt dan 100 procent focus verwacht. En mocht ik vanwege welke reden dan ook problematiek hebben vanuit vroeger dan moeten we maatregelen treffen om voor beide de beste weg te bewandelen.

Weten jullie of je zomaar je werknemer mag mailen met deze vragen? En hebben jullie verder nog adviezen?
toon volledige bericht
Drie woorden: Ga. Er. Weg. Dit kost jou teveel energie intussen. Dit is niet hoe een bedrijf hoort om te gaan met medewerkers.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2023 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
CH4OS schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:37:
[...]
Drie woorden: Ga. Er. Weg. Dit kost jou teveel energie intussen. Dit is niet hoe een bedrijf hoort om te gaan met medewerkers.
Ik sluit mij hierbij aan. Dat heb ik eerder al gesuggereerd.

Deze werkplek is zeer toxisch aan het worden voor jou. Het zou mij niet verbazen dat door zijn acties je langer in de ziektewet blijft, dan wel niet snel erin terugvalt.

Daar kan ik kort over zijn: nee.
Dit zijn totaal geen vragen die jouw werkgever mag stellen. Blijf zo doorgaan met documenteren en vastleggen. Zo gedetailleerd mogelijk, en bij voorkeur met bewijs. Je weet dat je eenzijdig opnames mag maken? Deze zou ik niet zomaar delen, maar het kan wel je eigen vastlegging onderbouwen. Dat heb ik namelijk ook gedaan met een vorige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je ziek bent, mag een werkgever je niet vragen hoe het met je is, of wanneer je denkt beter te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Nee, nee en NEE. Dat mag hij ABSOLUUT niet! Dit is een gigantische inbreuk op jouw medische privacy en dat is expliciet verboden om als werkgever naar te vragen. Al helemaal tot in deze details. En gezien het nul gevolg heeft voor jouw werkzaamheden. Dit mag je als werkgever absoluut niet vragen. Jij mag kiezen of je het wil delen en dan heeft de werkgever het voor zich te houden. Wat deze man doet is echt absurd.

Ik zou echt zsm wat anders gaan zoeken.

Linkje:
https://www.juridischloke...angerschap/ziekteverzuim/
U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn. Uw werkgever mag geen medische informatie van u vragen. Wel mag uw werkgever vragen of u ziek bent door een bedrijfsongeval.
Naar de bedrijfsarts

De werkgever kan u vragen naar een bedrijfsarts te gaan. De bedrijfsarts mag alleen aan de werkgever doorgeven:

of u wel of niet ziek bent
hoelang uw ziekte waarschijnlijk gaat duren
welke taken u nog kunt doen op uw werk (de mate van arbeidsongeschiktheid)
hoe uw werkgever u kan helpen om uw taken te doen, bijvoorbeeld uw werkplek aanpassen

De bedrijfsarts mag geen medische informatie aan uw werkgever geven. Dat heeft te maken met uw recht op privacy. Medische informatie is bijvoorbeeld informatie over uw ziekte en uw behandeling.

[ Voor 39% gewijzigd door SmurfLink op 19-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
CH4OS schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:07:
Als je ziek bent, mag een werkgever je niet vragen hoe het met je is, of wanneer je denkt beter te zijn!
Zoals je het hier nu zegt, lijkt in ieder geval dat laatste deel niet helemaal te kloppen:
Dit mag u wel vragen
Bij een ziekmelding mag u alleen vragen en registreren wat noodzakelijk is voor u als werkgever om te weten. Dat is informatie waarmee u kunt bepalen hoe het verder moet met de werkzaamheden van uw werknemer. En informatie om te beoordelen of u loon moet doorbetalen. Die informatie mag u daarom ook vastleggen.

U mag de volgende informatie registreren over uw zieke werknemer:
  • Het telefoonnummer waarop uw werknemer te bereiken is en het (verpleeg)adres.
  • Hoe lang uw werknemer denkt dat de ziekte gaat duren.
  • Wat de lopende werkzaamheden en afspraken van uw werknemer zijn.
  • Of de ziekte van de werknemer verband houdt met een arbeidsongeval.
  • Of er sprake is van een verkeersongeval met regresrecht (verhaalrecht). Dat houdt in dat u de kosten van het ziekteverzuim en de re-integratie mogelijk kunt verhalen op de veroorzaker van het ongeval.
  • Of uw werknemer onder 1 van de 4 vangnetregelingen valt op grond van de Ziektewet. Uw werknemer is daarbij niet altijd verplicht om te melden om welke regeling het gaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:12:
Zoals je het hier nu zegt, lijkt in ieder geval dat laatste deel niet helemaal te kloppen:
Registreren ja, maar dat hoeft niet per sé via jou als werknemer, een bedrijfsarts kan/mag dat ook!

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
CH4OS schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Registreren ja, maar dat hoeft niet per sé via jou als werknemer, een bedrijfsarts kan/mag dat ook!
Jij zegt 'Je werkgever mag je niet vragen wanneer je denkt beter te zijn', maar dat staat niet in wat ik aanhaal. Prima dat een bedrijfsarts dat óók door kan geven, maar dat doet niet ter zake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:41
Ik vraag me af of we hier een heel of een half verhaal lezen.

Wat is er gebeurd TS dat jouw werkgever “opeens” in een wantrouwende mode is terechtgekomen? Kan een stukje van het probleem wat nu ontstaan is bij jou liggen? Heb je wellicht je eigen belastbaarheid overschat en heeft dat nu invloed op de kwaliteit of kwantiteit van je werk?

Ik kan me een zeker chagrijn bij een werkgever wel voorstellen wanneer jij bij je sollicitatie een half verhaal hebt verteld en zaken die jouw functioneren kunnen beïnvloeden hebt weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:21:
Jij zegt 'Je werkgever mag je niet vragen wanneer je denkt beter te zijn', maar dat staat niet in wat ik aanhaal. Prima dat een bedrijfsarts dat óók door kan geven, maar dat doet niet ter zake.
Wat jij aanhaalt is wat de werkgever mag registreren voor dossier vorming. Dat betekent niet automatisch dat dat via rechtstreeks contact is, want rechtstreeks contact mag namelijk nagenoeg niet, zeker bij langdurig ziekte. Een werknemer wordt dan enorm beschermd!

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
CH4OS schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Wat jij aanhaalt is wat de werkgever mag registreren voor dossier vorming. Dat betekent niet automatisch dat dat via rechtstreeks contact is, want rechtstreeks contact mag namelijk nagenoeg niet.
De titel van het blok én het blok zelf beginnen letterlijk met 'Dit mag u wel vragen'. En verder staat er ook nergens expliciet benoemd dat dit niet rechtstreeks zou mogen zijn.

Ik zie graag een bron van als ik het mis heb, maar vooralsnog ben ik vrij zeker overtuigd ervan dat een werkgever prima direct mag vragen aan de werknemer hoe lang 'ie denkt dat de ziekte zal duren, want dat is (zeer) relevant voor het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
delpit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:22:
Ik vraag me af of we hier een heel of een half verhaal lezen.
Er is mij over de functie een te mooi beeld geschetst, het is zwaarder als verwacht. Maar het werk is niet de beperkende factor nu, het is de manier er nu met mij wordt omgegaan wat mij veel spanning geeft.

Wat is er gebeurd TS dat jouw werkgever “opeens” in een wantrouwende mode is terechtgekomen? Kan een stukje van het probleem wat nu ontstaan is bij jou liggen? Heb je wellicht je eigen belastbaarheid overschat en heeft dat nu invloed op de kwaliteit of kwantiteit van je werk?

Ik kan me een zeker chagrijn bij een werkgever wel voorstellen wanneer jij bij je sollicitatie een half verhaal hebt verteld en zaken die jouw functioneren kunnen beïnvloeden hebt weggelaten.
Tuurlijk lees je hier een half verhaal, dit is mijn visie en standpunt.

In beginsel ben je niet verplicht dit te vertellen tijdens een sollicitatiegesprek en of te melden op je cv.
Wel moet je na 2 maanden meewerken aan het hele doelgroep verhaal.

Ik had zeker mijn verhaal moeten vertellen, dit is de les die ik hieruit getrokken heb. De bedrijfsarts is heel duidelijk richting ons beiden. De adviezen die worden gegeven doet hij echter niks mee.

Mijn werkgever heeft tijdens de sollicitatie een te mooi beeld neergezet. Hij heeft mij een test laten doen waar ik op een paar competities lager gescoord had dan de minimale norm die nodig zou zijn voor deze functie. Hij heeft mij toch aangenomen, en heeft hier toen ook niet nagevraagd.
Er was juist een stabiele basis heeft hij mij gezegd.

Achteraf is het zwaarder als verwacht, maar niet dusdanig dat ik het opzichzelfstaande niet trek.

[ Voor 24% gewijzigd door Jorn123 op 19-08-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:26:
De titel van het blok én het blok zelf beginnen letterlijk met 'Dit mag u wel vragen'. En verder staat er ook nergens expliciet benoemd dat dit niet rechtstreeks zou mogen zijn.

Ik zie graag een bron van als ik het mis heb, maar vooralsnog ben ik vrij zeker overtuigd ervan dat een werkgever prima direct mag vragen aan de werknemer hoe lang 'ie denkt dat de ziekte zal duren, want dat is (zeer) relevant voor het werk.
Ik was wellicht iets te starrig, er moet immers íets aan contact mogelijk zijn, maar als het niet hóeft, zoals nu, gezien een bedrijfsarts betrokken is, zou ik dat soort dingen via de bedrijfsarts doen en niet druk leggen door direct contact op te nemen met werknemer.

Bij een bedrijf waar ik werkte, hadden we (zelfsturende teams) een lastige casus, uiteindelijk vooral via de bedrijfsarts gedaan en mediation. Uiteindelijk is de medewerker helaas vertrokken, maar moet daar wel bij zeggen, hij maakte het er zelf ook naar en middels ziekte rekte hij eea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Jorn123 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Tuurlijk lees je hier een half verhaal, dit is mijn visie en standpunt.

In beginsel ben je niet verplicht dit te vertellen tijdens een sollicitatiegesprek en of te melden op je cv.
Wel moet je na 2 maanden meewerken aan het hele doelgroep verhaal.

Ik had zeker mijn verhaal moeten vertellen, dit is de les die ik hieruit getrokken heb. De bedrijfsarts is heel duidelijk richting ons beiden. De adviezen die worden gegeven doet hij echter niks mee.

Mijn werkgever heeft tijdens de sollicitatie een te mooi beeld neergezet. Hij heeft mij een test laten doen waar ik op een paar competities lager gescoord had dan de minimale norm die nodig zou zijn voor deze functie. Hij heeft mij toch aangenomen, en heeft hier toen ook niet nagevraagd.
Er was juist een stabiele basis heeft hij mij gezegd.

Achteraf is het zwaarder als verwacht, maar niet dusdanig dat ik het opzichzelfstaande niet trek.
toon volledige bericht
Ik maak uit je verhaal op dat je je vooral zorgen maakt over de stigmatiserende werking van een hit in het doelgroepenregister en dat dit je relatie met je werkgever heeft veranderd. Zelf had ik nog nooit van dit register gehoord en ik verbaas me eigenlijk ook over de werking van dit register.

Ik kan je niks concreets aanbieden, maar wellicht kan je je verhaal voorleggen aan een kamerlid die zich druk maakt over privacy van burgers in relatie tot de overheid. Je zou ook een klacht kunnen overwegen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit gaat op de korte termijn niet helpen, maar wellicht dat je wel veranderingen op de lange termijn in gang kan zetten.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het doelgroepenregister is een fantastisch middel voor een "participatiesamenleving". Mensen die anders functioneren, waardoor ze niet hetzelfde werk, hetzelfde tempo of dezelfde moeilijkheidsgraad aankunnen, hebben zo toch een kans. De werknemer heeft een rijtje voordelen en de werkgever net zo.

Waar het soms wringt is dat mensen in het register blijven staan terwijl dat niet meer nodig is. Een goede vriendin van mij heeft jarenlang in de WIA gezeten door allerlei persoonlijke sores. Sinds een paar jaar heeft ze alles compleet op de rit en zichzelf ook. De WIA is niet meer nodig. Ondertussen heeft ze een MBO3 diploma behaald en heeft ze prachtig werk. Alles goed en wel. Nadat alles op orde was, diploma binnen en een baan was het eerste wat ze wilde "Uit de WIA!". Dat heeft haar nog een boost gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn123
MaltheseFalcon schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:32:
[...]

Ik maak uit je verhaal op dat je je vooral zorgen maakt over de stigmatiserende werking van een hit in het doelgroepenregister en dat dit je relatie met je werkgever heeft veranderd. Zelf had ik nog nooit van dit register gehoord en ik verbaas me eigenlijk ook over de werking van dit register.

Ik kan je niks concreets aanbieden, maar wellicht kan je je verhaal voorleggen aan een kamerlid die zich druk maakt over privacy van burgers in relatie tot de overheid. Je zou ook een klacht kunnen overwegen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit gaat op de korte termijn niet helpen, maar wellicht dat je wel veranderingen op de lange termijn in gang kan zetten.
Precies zoals je het omschrijft. Waar ik zelf benieuwd naar ben is of hij heel veel druk gaat uitoefenen.
Waardoor de verhoudingen nog meer onder druk komen te staan. Hoever gaat hij?
Voor mij nu de schone taak om vriendelijk te blijven en gewoon mijn werk te blijven uitoefenen.

Ik geef in ieder geval telkens aan wat het met mij doet. En betrek de bedrijfsarts. Ook stuur ik alle mail wisselingen door naar mijn prive mail.

Heb hem gevraagd of hij de maiilwisseling die over mij gaan niet naar collega's of andere stuurt zonder mijn weet en of toestemming. Hij heeft er nogal een handje van om BCC te gebruiiken.....
Pagina: 1