Gat voor deur in lage muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01-2024
We zijn bezig met het verbouwen van een klein gebouwtje bij ons huis. Het is een gebouwtje van ca 4x4 meter. 4 halfsteens buitenmuren van ca 210 cm hoog met daarop een sporenkap. Op de muren die de plafondbalken dragen liggen balken. Daarop dus plafond/vloerbalken met de sporen(kap). De buitenmuren zijn dus niet hoger dan de begane grond.
We willen een nieuwe deuropening maken van ca 140 breed die komt in de muur die parallel loopt met de sporen.
Daarop rusten dus geen balken. (De sporenkap rust op de twee andere muren maar die worden naast door de vloerbalken min of meer bij elkaar gehouden door de twee andere muren.
Maar als we daar een deuropening maken dan is er geen verbinding meer tussen de twee delen muur die er dan ontstaan. Ik kan er wel een latei op maken maar die zou dan enkel dienen om de twee muurdelen bij elkaar te houden (wat me weinig effectief lijkt) en niets dragen.
Is het nodig/nuttig om de twee muurdelen die ontstaan aan elkaar vast te maken, zo ja: wat is daar dan gangbaar in? Een balk (over de volledige breedte?) aan de binnenzijde boven tegen de muur (hout/metaal?). Of iets op de bovenzijde van de muur (en dan van bovenaf aan de muur bevestigen)? Iets anders?
Voor de zekerheid: de muur zit dus enkel aan de zijkanten aan de andere twee muren vast en verder nergens. Hij draagt niets (er zit parallel met de muur aan de binnenkant een plafond/vloerbalk die op de twee aangrenzende muren rust, die vormt de onderzijde van de driehoek van de sporenkap).
Ik hoop dat ik de vraag zo duidelijk heb toegelicht. Ik zal zo proberen nog een schets te posten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXOLRT3f4h2eEF3vAqsUMG5bzhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKmz6dO3haPhmVjQITnhQ41j.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:00
als er een deurkozijn in komt dan houd die alles toch weer bijelkaar?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:53:
als er een deurkozijn in komt dan houd die alles toch weer bijelkaar?
Precies dit.

Gebruik deze rakkers van 100mm of 120mm

Geen plug nodig en ze trekken de stijl ook niet krom bij aandraaien.
https://www.google.com/sh...2RhBl1kcgDsgaAnWCEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 12:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8AGr91owQm5pUi3qNyF5dZvnpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9clM3rMvcA9QeF6IjFdkRau9.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou zoiets aan je balken kunnen maken

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:31
Je bent bang dat de muren uit elkaar gedrukt worden door het dak?

Als de dakconstructie klopt gebeurd dat niet, je zou dus gewoon een stuk uit de niet dragende muren moeten kunnen halen zoals je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01-2024
Ik ben er niet direct bang voor maar vraag me af of dat een risico is inderdaad. Het is een bijna 120 jaar oud gebouwtje. En van goede constructie is hier in en rond het huis lang niet altijd sprake (het stamt uit de tijd van voor de bouwvoorschriften). Zo is hier al menig latei geplaatst en zijn er diverse balken in het woonhuis toegevoegd (die gewoon doorgezaagd waren bijvoorbeeld omdat er een trapgat moest komen.
De kap van dit gebouwtje wordt enkel gedragen door deze dunne halfsteens muurtjes. Het betreft een oude sporenkap (met vrij dunne sporen), dus geen dak met spanten, de sporen worden afgesteund op (balken op) de muren. (Zie plaatje). Die zaten niet of niet heel vast aan de vloerbalken (nu wel). Ook hebben we de ‘driehoeken’ aan beide gevelkanten dicht gemaakt mat platen (om ervoor te zorgen dat die bij elkaar blijven/er in elk geval aan de buitenkanten twee rigide driehoeken zijn). Maar alles bij elkaar blijven het maar dunne muurtjes. Er ligt ook geen betonnen fundering onder. We wonen op (klei op) veen. Dus alles scheurt/beweegt hier wel iets. Dat gebouwtje staat er ook al 120 jaar, dus zal niet zomaar instorten, maar we hebben het dak geïsoleerd (daarom ook de sporen verstevigd) dus er zit al Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HfW5iAT6RnDKMCaqt4FiVgCsMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MHuNNjKOe0NNZsX06hBVErfH.jpg?f=user_largewat meer gewicht op. Dus voor ik een gat van 140 breed in de (oude) dunne muur ga maken leek het me handig te checken of ik het geheel nog moet verstevigen. Er is nog niks afgewerkt, dus wat aanpassen/verstevigen is nu nog vrij makkelijk mogelijk.
Als alleen het kozijn (mits goed vast gezet) voldoende is dan is dat prima, maar als het aan te raden is extra maatregelen te treffen dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:47
Merel Visschers schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:25:
Er ligt ook geen betonnen fundering onder. We wonen op (klei op) veen. Dus alles scheurt/beweegt hier wel iets. Dat gebouwtje staat er ook al 120 jaar, dus zal niet zomaar instorten, maar we hebben het dak geïsoleerd (daarom ook de sporen verstevigd) dus er zit al wat meer gewicht op. Dus voor ik een gat van 140 breed in de (oude) dunne muur ga maken leek het me handig te checken of ik het geheel nog moet verstevigen.
Zo te lezen heb je nu een aantal zaken aangepast die van invloed zijn op het krachtenspel binnen de constructie. Zoals meer gewicht op het dak, versteviging / stijver maken van constructie / gevels. Dat kan effect hebben, bijvoorbeeld meer verzakken. Laat daarom even een constructeur meekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 13-07-2023 10:22 ]

Pagina: 1