Isolatie dak van buitenaf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Wij zijn van plan het dak te isoleren en daar heb ik nog een aantal onduidelijkheden over.
Op dit moment is dit de dakopbouw van binnen naar buiten:
  • Gipsplaat
  • Dampremmende folie
  • Dakbeschot
  • Dakpannen
Vrij minimaal dus.
Wij willen voor 14cm PIR gaan als isolatie.

Nu ben ik eens gaan spelen met Ubakus en kom ik op het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss0uqs5Tej5hEuXl4fK8v6qB6DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G213H5pxrLwoFWHhoaSXJBdi.png?f=fotoalbum_large

Aantal vragen van mijn kant:
1) Ik heb in de Ubakus simulatie klimaatfolie tussen de PIR en de dakpannen/ tengels gezet. Is dit noodzakelijk of alleen nuttig of nutteloos?
2) Wat voor PIR moet ik gebruiken? Ik heb altijd geleerd dat je hout niet mag opsluiten tussen 2 dampdichte lagen. Nu is PIR dampdicht en het folie ook, dus feitelijk sluit je hier toch vocht op?
3) Kan ik PIR gebruiken met aluminium kanten of liever zonder?
4) Omdat we 14 cm omhoog gaan, moet ik iets hebben waar ik de dakgoot aan kan ophangen. Mijn idee was om 2x7CM pir (met beide kanten aluminium) te pakken en deze op elkaar te leggen, met tussen de onderste platen een 2x3 om daar de dakgoot aan vast te maken. Dus de bovenste laag is over 7cm PIR, de onderste laag heeft om de 60cm een 2 bij 3. Is dit gewenst of is er nog een andere optie?

Dank! :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die dampdichte folie leg je op het dakbeschot. of je gaat er vanuit dat de alu laag van het pir dampdicht genoeg is zonder de naden te tapen.

Buiten behoord er geen klimaat folie maar een water kerende damp open folie (bv een spinvlies) hoewel veel mensen die niet plaatsen omdat pir+ alu opzich ook water dicht is.

Meestal werk je de voorkant van de pir ook af, vaak kan je daar ook de dakgoot aan bevestigen. en anders gewoon een gootplank bevestigen en daar de beugels in zetten. hoe dan ook gewoon even een detail tekenen, dan kom je er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:40

H-W

Weet je zeker dat de folie aan de binnenkant dampremmend is? Zonder isolatie heeft dat namelijk geen enkele functie.
Om problemen met vocht te voorkomen zou je wellicht een langs buiten geventileerd dakbeschot kunnen maken. Oftewel de isolatie op latten monteren. Gaat je wel flink ten koste van de isolatiewaarde want het moet dan via de nok geventileerd worden ... heb je eventueel overwogen het dakbeschot ook te verwijderen en zelfdragende dakelementen te nemen? Onder andere Unilin heeft dit. Maar waarschijnlijk hangen je gipsplaten aan het dakbeschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 16:36
dampremmende folie waar die nu zit in jouw constructie is apart. weet je zeker dat het er zit en dat het dat ook is?
klimaatfolie hoort alleen aan de binnenkant en nergens anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Ja ik weet zeker dat het PE folie is wat er nu tussen het dakbeschot en de gipsplaten zit. Dat is dus niet goed?
Als ik die PE folie in de simulatie uitvink krijg ik wel een vocht probleem, daarom ging ik ervan uit dat het goed zat… Die PE folie kan ik er ook niet meer uithalen helaas…

Ik wil ook geen geventileerd dakbeschot hebben, dan kan ik net zo goed niet isoleren.
Dus wat kan ik nu het beste doen? Hadden we dat PE folie niet moeten plaatsen?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
je kan die PE folie er natuurlijk wel uithalen maar ik snap dat je dat niet wilt.

Wat er gebeurt als je die PE folie laat zitten en op je dakbeschot PIR legt is dat het hout van je dakbeschot opgesloten raakt tussen 2 dampdichte materialen. Gevolg kan zijn houtrot en schimmel.
Om dat te voorkomen dien je naar buiten toe dampopen te isoleren. DusPIR zonder aluminium of andere afwerklaag of houtvezelplaten, steenwol, etc. en dan als laatste laag een waterdichte damppen(spinvlies) folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
No Hands schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:28:
je kan die PE folie er natuurlijk wel uithalen maar ik snap dat je dat niet wilt.
Tja dan moeten alle gipsplaten er weer van af, en dan alles opnieuw stucen. Dat gaat dus niet...
Misschien kan ik van butienaf wel folie eruit halen, maar dat is ook niet ideaal.
Wat er gebeurt als je die PE folie laat zitten en op je dakbeschot PIR legt is dat het hout van je dakbeschot opgesloten raakt tussen 2 dampdichte materialen. Gevolg kan zijn houtrot en schimmel.
Om dat te voorkomen dien je naar buiten toe dampopen te isoleren. Dus PIR zonder aluminium of andere afwerklaag of houtvezelplaten, steenwol, etc. en dan als laatste laag een waterdichte damppen(spinvlies) folie.
Ja daar was ik al bang voor :/
Maar PIR is toch dampdicht? Ook de PIR zonder aluminium folie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Atlas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:48:
[...]

Tja dan moeten alle gipsplaten er weer van af, en dan alles opnieuw stucen. Dat gaat dus niet...
Misschien kan ik van butienaf wel folie eruit halen, maar dat is ook niet ideaal.

[...]

Ja daar was ik al bang voor :/
Maar PIR is toch dampdicht? Ook de PIR zonder aluminium folie?
nee pir is damp open, de aluminium is damp dicht.

de kans dat het mis gaat is trouwens nihil omdat het hout geheel aan de warme kant zit dus risico op condens is 0 , maargoed er kan in theorie altijd vocht bij komen. daarom wordt opsluiten afgeraden.
Een alternatief is je dak damp open isoleren met bv glaswol, dat is wel veel meer werk en isoleerd met dezelfde dikte een stuk minder ook omdat je "sporen" nodig hebt om de panlatten op te bevestigen.

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 13-07-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Atlas schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:08:
Ja ik weet zeker dat het PE folie is wat er nu tussen het dakbeschot en de gipsplaten zit.
Weet je het type nog terug te vinden, zoja plaats ff een link.

Als het moet blijven zitten en het is dampdicht dan rest imho alleen dampopen isoleren.
Ik sluit me dan hier bij aan, geen risico nemen:
No Hands schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:28:
Om dat te voorkomen dien je naar buiten toe dampopen te isoleren. DusPIR zonder aluminium of andere afwerklaag of houtvezelplaten, steenwol, etc. en dan als laatste laag een waterdichte damppen(spinvlies) folie.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-07-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
Misschien zijn dakplaten iets voor je? Ben je in 1 x klaar qua afwerking en islolatie, pannelatten en dakpannen ero. Je bent ook meteen van het stucen af.

(niet mijn shop)
https://www.debouwmarktsh...ight%20Plus-Roof-Dakplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@agitri Die dakplaten hebben kunststof koppelstukken, zou ik nooit doen, zo'n dak leg je voor heeeel lang als je het zo doet, dan kies je niet zo'n el cheapo kunststof koppelstuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHtXF31nT6iUyQBMJxwcETUXnas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cgUWphKtSpQ4hxHmriougBqA.png?f=user_large
Stel er is pech en er komt een begin van brand, dan smelten die strips meteen. En het lijkt ook niet met brandwerend gips afgewerkt? Dat zou voor mij op zich al een no-go zijn.
Stond in de krant deze week, het aantal branden in huizen stijgt zeer sterk, er is nog geen overzicht wat de hoofdoorzaken zijn.
Maar met een duurzame materiaal keuze met ook een uitstekende brand preventie wordt het een stuk veiliger, zeker als je zo'n rigoureuze aanpassing voorstelt, doe het in 1x meteen echt goed, ook op brandpreventie vlak. Ik zou zelf zelfs voor glas-/steenwol gaan en niet voor PIR.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 13-07-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
Dank voor de antwoorden, dat folie ertussen uit halen is wel heel erg lastig... Dan moeten alle gipsplaten eruit en alles opnieuw stuccen, daar zit ik niet op de wachten.
Van buitenaf de folie verwijderen zal ook niet makkelijk zijn.

Ik had het destijds op dit plaatje gebaseerd:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS_uzAjFJdEOylBL_lDzvG2lvpVWYaylSy_Z5gIof-7iA&s

De folie zelf was gewoon dun plastic PE folie, geen idee exact welk type.

Dan zit er dus niets anders op om PIR te gaan zoeken zonder aluminium folie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
route99 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:06:
@agitri Die dakplaten hebben kunststof koppelstukken, zou ik nooit doen, zo'n dak leg je voor heeeel lang als je het zo doet,
Dat lijkt mij ook het doel, of vervang jij iedere 5 jaar je dak, lijkt mij een dure hobby :)
dan kies je niet zo'n el cheapo kunststof koppelstuk.
Jouw mening.
[Afbeelding]
Stel er is pech en er komt een begin van brand, dan smelten die strips meteen. En het lijkt ook niet met brandwerend gips afgewerkt? Dat zou voor mij op zich al een no-go zijn.
Brand is brand, maakt niet uit wat voor materiaal er in het dak zit. Dakpannen liggen ook op panlatten van hout.
Stond in de krant deze week, het aantal branden in huizen stijgt zeer sterk, er is nog geen overzicht wat de hoofdoorzaken zijn.
Ik hoor het ook steeds vaker van iemand bij de brandweer, meestal gaat hun vermoeden naar electronica.
Maar met een duurzame materiaal keuze met ook een uitstekende brand preventie wordt het een stuk veiliger, zeker als je zo'n rigoureuze aanpassing voorstelt, doe het in 1x meteen echt goed, ook op brandpreventie vlak. Ik zou zelf zelfs voor glas-/steenwol gaan en niet voor PIR.
PIR vind ik persoonlijk duurzamer, aangezien het zijn vorm behoud en glas/steen-wol verzwakt/vervormd na verloop van tijd. Ik heb het bij mijn eigen huis eruit gehaald en het zag er een beetje uit als vergane glorie :)

Maar dat is het mooie ervan, iedereen mag het op zijn eigen manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

agitri schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:08:
[...]Dat lijkt mij ook het doel,
of vervang jij iedere 5 jaar je dak, lijkt mij een dure hobby :)
Het mag toch wel duidelijk zijn dat ik voor betere materialen kies, dus dat probleem doet zich niet voor, dus ik kan helemaal niks met deze opmerking, komt als een losse flodder binnen
[...]Jouw mening.
Maar wel van iemand hier die uit het onderzoek van de polymeren/kunststof/coatings chemie en materialenkennis komt en nu meer tijd thuis krijgt.....Ik deel die kennis niet alleen hier maar ook in de wijk en bij aan groepen gelieerd aan de gemeente m.b.t. energie/duurzaamheid, er zijn daar mensen die dat kunnen/willen gebruiken. Veel kunststoffen worden na een aantal jaren (erg) bros, zeker als ze in het licht zitten en als het buiten is dan al helemaal. Bij brand is dit het eerst dat het begeeft, het wordt super zacht raakt zijn vorm kwijt, kan gaan druipen of zelfs al beginnen te roken/smeulen. Met een goede gips afwerking heb je dat probleem niet. Waar ik (materialen)kennis tekort schiet geeft mijn achtergrond me de steun om me versneld in te lezen en me die kennis ook eigen te maken. Er zijn zoveel materialen en toepassingen, maar qua chemie en fysica zijn er wel veel overlappingen.
[...]Brand is brand, maakt niet uit wat voor materiaal er in het dak zit. Dakpannen liggen ook op panlatten van hout.[...]
Dat lijkt mij te kort door de bocht. Brandklasse D is de laagste eis voor het dak in het bouwbesluit, maar het verschil tussen klasse A en D is erg groot. Ivm onder andere kosten overweging heeft men die brandklasse D toch nog acceptabel gevonden zodat mensen iig nog wel weg kunnen komen bij die brand. Bij klasse A heb je ook veel minder kans dat een brand zich uitbreid, mits de bewoners niet overal stapels met brandbare spullen hebben liggen die ook een brand sneller groot kunnen maken en sneller verspreiden kunnen. Ook al haal je met een aantal klasse D oplossingen nog wel de wettelijke tijd nodig om te vluchten, brandbare isolatie materialen die in die klasse vallen, ook als ze achter gipsplaten zitten, zijn heel veel meer brandbaar dan die uit klasse A en vooral als ze dan agv de hitte brandbare dampen kunnen gaan vormen is het risico van een flash over bij die types heel veel groter dan bij klasse A materialen. Bij de brandweer is het protocol nu zo dat zodra ze door krijgen dat een gebouw die materialen met dat risico aanwezig zijn, het commando terugtrekken is, ook al zijn er nog mensen in het gebouw. Bij de ramp kwamen ze daar achter welk gevaar er bij bepaalde keuzes van isoleren is, zeker als het ook nog een sandwichmuur betreft: De ramp bij De Punt waar polyurethaan, het broertje van PIR, in sandwich panelen door de hitte ging ontleden tot de druk zo groot was, de wand open schuurde en de giftige super gassen kwamen vrij in dat gebouw gevolgd door een flinke explosie en de brandweerlieden overvielen, 3 doden!
Met EPS kan dat ook gebeuren zo'n explosie nadat de EPS eerst ontleed is.
Ik hoor het ook steeds vaker van iemand bij de brandweer, meestal gaat hun vermoeden naar electronica.[...]
Laten we het onderzoek afwachten.
PIR vind ik persoonlijk duurzamer, aangezien het zijn vorm behoud
Er zijn meer facetten die bepalen of iets duurzaam en veilig is. Dat laatste punt, veiligheid zie het bovengenoemde de Punt-verhaal, PUR of PIR had daar weinig uitgemaakt, de temperatuur was zo hoog beiden pyroliseren dan met een vergelijkbaar giftigheid- en explosie/flash risico. Ik heb zelf met zulke materialen professioneel gewerkt en was met zowel de risico's rondom het hanteren van de grondstoffen ervan bekend en ook met de risico's van de producten, de PUR en PIR producten.
en glas/steen-wol verzwakt/vervormd na verloop van tijd. Ik heb het bij mijn eigen huis eruit gehaald en het zag er een beetje uit als vergane glorie :)
das maar 1 case. Ik heb bij diverse (vergelijkbare) woningen in onze wijk, de laatste vaak in de spouw meegekeken waar de glawol dekens met een pen en een soort deksel op de binnenmuren bevestigd zijn en dat ziet er na 41 jaar nog OK uit. Uiteraard heb ik bij anderen ook wel eens gezien wat jij zag, maar dat waren meestal situaties waar het water door de spouw spoelde of anderszins het bouwen en of de omstandigheden zo beroerd waren dat het wel mis moest gaan met de isolatie. Die gevallen komen hier ook voorbij. Dus we mogen niet alles over een kam halen hoe het was en als je nu isolatie monteert kun je door je te verdiepen zelfs als doethetzelver een prima en veilige en duurzame constructie met glas- steenwol of zelfs met houtvezel maken.
Bij het dak begint het er mee dat het dakbeschot wind- en waterdicht is en vervolgens zoals het hoort de isolatie aanbrengt, het dan waar nodig met een correcte folie afwerkt. De laatste laag moet imho altijd gips zijn, die geeft je mits correct gemonteerd tot ca 30 minuten vluchttijd, mits je huis niettjok vol ligt met allemaal brandbaar spul in de vluchtwegen.
Maar dat is het mooie ervan, iedereen mag het op zijn eigen manier doen.
... maar het lijkt me wel erg verstandig om kennis te hebben waarom je iets zo aanlegt..... is die kennis er niet of onvoldoende vind ik zelf isoleren geen "handige" keuze. dat je zelf wat overkomt is daar en toe, maar als je huisgenoten wat overkomt omdat je het per see op je eigen manier zonder voldoende kennis dat wilt doen, of dat ook handig is? Staat iedereen daar wel bij stil?

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-07-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
route99 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:27:
[...]

[...]
Het mag toch wel duidelijk zijn dat ik voor betere materialen kies, dus dat probleem doet zich niet voor, dus ik kan helemaal niks met deze opmerking, komt als een losse flodder binnen
[...]
[grap]
Nou niet helemaal duidelijk, wat jij een koppelstrip noemt is een afwerkstrip.
[/grap]

Deze strip vult alleen het gat tussen de platen in.

Je maakt goede punten waar ik het zeker mee eens ben en van sommige niet eens af wist.

Sterker nog, bij het bouwen van mijn nieuwe dak werden zelfs dakplaten geadviseerd, door jouw opmerking ben ik gaan kijken en jazeker brandklasse D (exacte klasse D-s2-d0) met 60 (vlucht?)minuten volgens de eis, maar wel isolatie waarde RC 8+ ongeveer.

Directe vraag voor jou, waarom ben je zo up-to-date qua brandgevaar en bijkomende aspecten, een keer meegemaakt?

Zo zie je maar weer je kan van iedereen wat leren :)

[ Voor 8% gewijzigd door agitri op 13-07-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

agitri schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:32:
[...]Directe vraag voor jou, waarom ben je zo up-to-date qua brandgevaar en bijkomende aspecten, een keer meegemaakt?
Ik ben
  • Zo opgeleid naast de chemiestudie die ik al gedaan had en deels ook nog tijdens werktijd deed.
  • Verantwoordelijkheid voor je mensen in een project team: mijn mensen in zo een team moesten op de hoogte zijn van de risico's die het werk met zich mee bracht. Formeel wordt dat iig bij (grote) chemiebedrijven via de lijnhiërarchie geregeld. Dus mijn functionele lijnbaas van een R&D afdeling hoort dat met de afdeling "Veiligheid" af te stemmen dat wij geregeld (elke paar jaar, met tussentijds online trainingen als dat nodig is//blijkt) op alle voor ons relevante kanten van veiligheid, waaronder brandveiligheid getraind worden. Maar ook telkens een update van de persoonlijk beschermingsmiddellen (PBM's) zoals gelaatmasker met welk filter moet je iets doen. Echter.... als ik in mijn project met specifieke materialen wilde werken kon het zijn dat ik daar eerst een melding voor moest doen en met bijv het hoofd v/d (chemische) veiligheid de zaak moest door nemen aan welke randvoorwaarden voldaan moet worden zodat de medewerkers veilig kunnen werken. We hadden vroeger een spreuk: "No one works to get hurt"...
  • Persoonlijke interesse, het is in het dagelijks leven ook handig om er kennis van te hebben, voor thuis, voor familieleden etc., maar ook in de wijk of stadsorganen (denk aan isoleren) en tuurlijk last but not least het forum. Zo kan wie dat wil (gratis) meeliften op iets waar ik van hoop dat mensen er baat bij hebben.
Veiligheid is a way of living. Toen ik jong was keek ik er ook anders naar, het ging van zelf en dan denk je nog in je simplisme dat iedereen toch wel even naleest/nakijkt waar ie mee bezig gaat. Wel daar kwam ik heel snel achter dat dit een misser was...
En: Veiligheid moet je leren en bijhouden, het is voor ons een 2e natuur en dat zou het voor iedereen op die persoon's niveau zo moeten zijn.

Tja, en dat het soms niet uitkomt bij mensen, jammer maar wellicht op een moment dat ze echt bezig gaan komt er mss toch een soort van aha-erlebnis, daar was wat speciaals mee... en dan was het toch niet voor niets (mijn hoop...en das een aanname).

Edit:Oja, we hebben ook een keer een echte laboratoriumtest in een oude hal (met een oud laboratorium) gedaan. Ons lab deels nagebouwd. Waar ging het om? De plafonds in de werkruimtes waren vernieuwd en ik was toen voor die ruimtes verantwoordelijk. Zowel qua geluid als "stank" vond ik het geen verbetering en ik had twijfels over de brandveiligheid, dus ik heb het aangekaart met als gevolg die simulatie van die laboratoriumtest. De brandweer voerde een brand test uit, wij keken buiten op afstand door het raam toe.
Ik sla de vele details over, maar de brandweer stond na het starten vh brandje al heel snel buiten. Het plafondmateriaal begon sterk te roken en te druipen. Er was maar heel weinig overleg nodig om er een beter materiaal in te krijgen en dat was steenwol, stinkt niet, brandt niet en dempt het geluid heel veel beter dan de kunststof isolatieplaten die erin lagen.

Iedereen was achteraf blij, heel veel mensen hadden er het nodige van geleerd. Ik zal dit dus nooit vergeten en dus telkens als het over isoleren in huis gaat en zeker nu zeer recent bekend werd dat het aantal branden in huizen sterk aan het toenemen is, dan kan ik me toch even niet inhouden om te reageren of er wel voldoende aan die brandveiligheid gedacht is. Tja, dan soms maar een Rc van 5 ipv 6. Als je ziet dat in de jaren 80 het een Rc max 1,5 was... dan is 5 keigoed, uiteraard is 6 beter maar bedenk dan iets wat nog steeds goed brandveilig is. Persoonlijk vind ik brandklasse 4 te slecht, het een kosten compromis... dus kun je het betalen, probeer klasse A na te streven. Stel je hebt kids en die slapen op zolder en in de de slaap gebeurt er wat en er was door de drukte nog geen brandmelder... een ramp....

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 13-07-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
route99 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:01:
[...]
Ik ben
  • Zo opgeleid naast de chemiestudie die ik al gedaan had en deels ook nog tijdens werktijd deed.
  • Verantwoordelijkheid voor je mensen in een project team: mijn mensen in zo een team moesten op de hoogte zijn van de risico's die het werk met zich mee bracht. Formeel wordt dat iig bij (grote) chemiebedrijven via de lijnhiërarchie geregeld. Dus mijn functionele lijnbaas van een R&D afdeling hoort dat met de afdeling "Veiligheid" af te stemmen dat wij geregeld (elke paar jaar, met tussentijds online trainingen als dat nodig is//blijkt) op alle voor ons relevante kanten van veiligheid, waaronder brandveiligheid getraind worden. Maar ook telkens een update van de persoonlijk beschermingsmiddellen (PBM's) zoals gelaatmasker met welk filter moet je iets doen. Echter.... als ik in mijn project met specifieke materialen wilde werken kon het zijn dat ik daar eerst een melding voor moest doen en met bijv het hoofd v/d (chemische) veiligheid de zaak moest door nemen aan welke randvoorwaarden voldaan moet worden zodat de medewerkers veilig kunnen werken. We hadden vroeger een spreuk: "No one works to get hurt"...
  • Persoonlijke interesse, het is in het dagelijks leven ook handig om er kennis van te hebben, voor thuis, voor familieleden etc., maar ook in de wijk of stadsorganen (denk aan isoleren) en tuurlijk last but not least het forum. Zo kan wie dat wil (gratis) meeliften op iets waar ik van hoop dat mensen er baat bij hebben.
Veiligheid is a way of living. Toen ik jong was keek ik er ook anders naar, het ging van zelf en dan denk je nog in je simplisme dat iedereen toch wel even naleest/nakijkt waar ie mee bezig gaat. Wel daar kwam ik heel snel achter dat dit een misser was...
En: Veiligheid moet je leren en bijhouden, het is voor ons een 2e natuur en dat zou het voor iedereen op die persoon's niveau zo moeten zijn.

Tja, en dat het soms niet uitkomt bij mensen, jammer maar wellicht op een moment dat ze echt bezig gaan komt er mss toch een soort van aha-erlebnis, daar was wat speciaals mee... en dan was het toch niet voor niets (mijn hoop...en das een aanname).
Dit doet met denken aan een quote van confucius:

"Every man has two lives, and the second starts when he realizes he has just one” — Confucius

Zo heb ik zelf dat ik vroeger prima over een loopsteiger met dakpannen ging sjouwen en nu absoluut niet meer. Of met een aanhanger rijden zonder rijbewijs, tijd terug toch maar bewijs voor gehaald ookal zie je het verschil niet, gevoelsmatig wilde ik het 'papiertje' toch hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@agitri Velen herkennen zulke fases in hun leven, denk ook maar eens aan de brommers van vroeger, deels nog een tijd zonder dat er zelfs geen helm gedragen werd. Ik had gelukkig verstandige ouders, mijn pa kwam ook uit de technische hoek (met veel veiligheid) , dus alleen brommen met de helm op...

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 13-07-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
route99 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:01:

[...]

Iedereen was achteraf blij, heel veel mensen hadden er het nodige van geleerd. Ik zal dit dus nooit vergeten en dus telkens als het over isoleren in huis gaat en zeker nu zeer recent bekend werd dat het aantal branden in huizen sterk aan het toenemen is, dan kan ik me toch even niet inhouden om te reageren of er wel voldoende aan die brandveiligheid gedacht is. Tja, dan soms maar een Rc van 5 ipv 6. Als je ziet dat in de jaren 80 het een Rc max 1,5 was... dan is 5 keigoed, uiteraard is 6 beter maar bedenk dan iets wat nog steeds goed brandveilig is. Persoonlijk vind ik brandklasse 4 te slecht, het een kosten compromis... dus kun je het betalen, probeer klasse A na te streven. Stel je hebt kids en die slapen op zolder en in de de slaap gebeurt er wat en er was door de drukte nog geen brandmelder... een ramp....
Ik kan uit ervaring vertelling dat er nooit naar die brandklassen gekeken word in de prive-nieuwbouw. Daar ik ervaring heb met oude huizen waaronder mijn eigen woning pre 1900 en in de nieuwbouw kan ik jou vertellen dat Rc waardes niet overeen komen met de werkelijke gedragingen van het materiaal.

Laatste project wat ik heb gedaan is een volledig geisoleerde schuur met Unilin 70mm PIR Rc 3 (in de muur) met allebij de zijden aluminium. Eerste opzet wat eerst 140mm besproken want constructeur zei dat, de metselaar overtuigde me dat 70 prima was. Schuur gebouwd, nu is het zomer en is het in die schuur 22 graden terwijl het buiten 34 graden is.

Getallen zeggen niet alles, is vaak mijn ervaring.

Maar had ik dat van die brandklassen geweten dan had ik daar zeker naar gehandeld met het inkopen van materiaal.

Eentje voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 21:23
Waar zit de balklaag precies in de tekening? In de tekening heb je de pannen op de isolatie liggen, en het dakbeschot onder. Hoort je dakbeschot niet naar boven te verhuizen, met een balklaag en daartussen is het nu lucht, maar wil je pir?

Dus opbouw zou dan zijn:
Dakpannen
Dakbeschot
Balklaag
- isolatiemateriaal in de balklaag
Dempremmende folie
Gipsplaat

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:29:
Die dampdichte folie leg je op het dakbeschot. of je gaat er vanuit dat de alu laag van het pir dampdicht genoeg is zonder de naden te tapen.

Buiten behoord er geen klimaat folie maar een water kerende damp open folie (bv een spinvlies) hoewel veel mensen die niet plaatsen omdat pir+ alu opzich ook water dicht is.

Meestal werk je de voorkant van de pir ook af, vaak kan je daar ook de dakgoot aan bevestigen. en anders gewoon een gootplank bevestigen en daar de beugels in zetten. hoe dan ook gewoon even een detail tekenen, dan kom je er wel uit.
Zou je dat onderste nog eens kunnen toelichten ajb, daar loop ik vast.
Idee is nu om het dak met 8cm PIR vol te leggen, daarbovenop stroken van 50cm breed 6cm dik pir, daartussen een 2bij3 vuren balk, en dan op die vuren balk het PIR af te timmeren voor de dakgoot.
Het liefste gebruik ik gewoon de Reno-PIR platen met panlatten erop, maar hoe kom ik dan uit met de dakgoot? Dat snap ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Atlas schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Zou je dat onderste nog eens kunnen toelichten ajb, daar loop ik vast.
Idee is nu om het dak met 8cm PIR vol te leggen, daarbovenop stroken van 50cm breed 6cm dik pir, daartussen een 2bij3 vuren balk, en dan op die vuren balk het PIR af te timmeren voor de dakgoot.
Het liefste gebruik ik gewoon de Reno-PIR platen met panlatten erop, maar hoe kom ik dan uit met de dakgoot? Dat snap ik niet...
heb je geen detail? dan weet ik tenminste zeker waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:35:
[...]

heb je geen detail? dan weet ik tenminste zeker waar je het over hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqQMSYkzVZ79VwwuyDgGAvHkP1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OreA84XHXAsJGjMMaVI3aDQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kj53yd6vMW3G4JwCLK9HUiANR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRv41KqlO3lm6T5D8Ms82kPF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEHN_AA8YeHfbHjqWmtFc26nMfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1K7ceNMgosYJDp4hOqWCRlY.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je hier wat aan? Anders moet ik even een ladder pakken…

In principe willen we alles vervangen, dus een stukje opmetselen is ook geen issue. Alleen zit je dan wel met die muurbalk…

[ Voor 4% gewijzigd door Atlas op 23-07-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Je goot komt of verder naar buiten of hoger.
Afhankelijk van hoe en waar je je pir/renopir laat eindigen.

Pagina: 1