of vervang jij iedere 5 jaar je dak, lijkt mij een dure hobby

Het mag toch wel duidelijk zijn dat ik voor betere materialen kies, dus dat probleem doet zich niet voor, dus ik kan helemaal niks met deze opmerking, komt als een losse flodder binnen
[...]Jouw mening.
Maar wel van iemand hier die uit het onderzoek van de polymeren/kunststof/coatings chemie en materialenkennis komt en nu meer tijd thuis krijgt.....Ik deel die kennis niet alleen hier maar ook in de wijk en bij aan groepen gelieerd aan de gemeente m.b.t. energie/duurzaamheid, er zijn daar mensen die dat kunnen/willen gebruiken. Veel kunststoffen worden na een aantal jaren (erg) bros, zeker als ze in het licht zitten en als het buiten is dan al helemaal. Bij brand is dit het eerst dat het begeeft, het wordt super zacht raakt zijn vorm kwijt, kan gaan druipen of zelfs al beginnen te roken/smeulen. Met een goede gips afwerking heb je dat probleem niet. Waar ik (materialen)kennis tekort schiet geeft mijn achtergrond me de steun om me versneld in te lezen en me die kennis ook eigen te maken. Er zijn zoveel materialen en toepassingen, maar qua chemie en fysica zijn er wel veel overlappingen.
[...]Brand is brand, maakt niet uit wat voor materiaal er in het dak zit. Dakpannen liggen ook op panlatten van hout.[...]
Dat lijkt mij te kort door de bocht. Brandklasse D is de laagste eis voor het dak in het bouwbesluit, maar het verschil tussen klasse A en D is erg groot. Ivm onder andere kosten overweging heeft men die brandklasse D toch nog acceptabel gevonden zodat mensen iig nog wel weg kunnen komen bij die brand. Bij klasse A heb je ook veel minder kans dat een brand zich uitbreid, mits de bewoners niet overal stapels met brandbare spullen hebben liggen die ook een brand sneller groot kunnen maken en sneller verspreiden kunnen. Ook al haal je met een aantal klasse D oplossingen nog wel de wettelijke tijd nodig om te vluchten, brandbare isolatie materialen die in die klasse vallen, ook als ze achter gipsplaten zitten, zijn heel veel meer brandbaar dan die uit klasse A en vooral als ze dan agv de hitte brandbare dampen kunnen gaan vormen is het risico van een flash over bij die types heel veel groter dan bij klasse A materialen. Bij de brandweer is het protocol nu zo dat zodra ze door krijgen dat een gebouw die materialen met dat risico aanwezig zijn, het commando terugtrekken is, ook al zijn er nog mensen in het gebouw. Bij de ramp kwamen ze daar achter welk gevaar er bij bepaalde keuzes van isoleren is, zeker als het ook nog een sandwichmuur betreft:
De ramp bij De Punt waar polyurethaan, het broertje van PIR, in sandwich panelen door de hitte ging ontleden tot de druk zo groot was, de wand open schuurde en de giftige super gassen kwamen vrij in dat gebouw gevolgd door een flinke explosie en de brandweerlieden overvielen, 3 doden!
Met EPS kan dat ook gebeuren zo'n explosie nadat de EPS eerst ontleed is.
Ik hoor het ook steeds vaker van iemand bij de brandweer, meestal gaat hun vermoeden naar electronica.[...]
Laten we het onderzoek afwachten.
PIR vind ik persoonlijk duurzamer, aangezien het zijn vorm behoud
Er zijn meer facetten die bepalen of iets duurzaam en veilig is. Dat laatste punt, veiligheid zie het bovengenoemde de Punt-verhaal, PUR of PIR had daar weinig uitgemaakt, de temperatuur was zo hoog beiden pyroliseren dan met een vergelijkbaar giftigheid- en explosie/flash risico. Ik heb zelf met zulke materialen professioneel gewerkt en was met zowel de risico's rondom het hanteren van de grondstoffen ervan bekend en ook met de risico's van de producten, de PUR en PIR producten.
en glas/steen-wol verzwakt/vervormd na verloop van tijd. Ik heb het bij mijn eigen huis eruit gehaald en het zag er een beetje uit als vergane glorie

das maar 1 case. Ik heb bij diverse (vergelijkbare) woningen in onze wijk, de laatste vaak in de spouw meegekeken waar de glawol dekens met een pen en een soort deksel op de binnenmuren bevestigd zijn en dat ziet er na 41 jaar nog OK uit. Uiteraard heb ik bij anderen ook wel eens gezien wat jij zag, maar dat waren meestal situaties waar het water door de spouw spoelde of anderszins het bouwen en of de omstandigheden zo beroerd waren dat het wel mis moest gaan met de isolatie. Die gevallen komen hier ook voorbij. Dus we mogen niet alles over een kam halen hoe het was en als je nu isolatie monteert kun je door je te verdiepen zelfs als doethetzelver een prima en veilige en duurzame constructie met glas- steenwol of zelfs met houtvezel maken.
Bij het dak begint het er mee dat het dakbeschot wind- en waterdicht is en vervolgens zoals het hoort de isolatie aanbrengt, het dan waar nodig met een correcte folie afwerkt. De laatste laag moet imho altijd gips zijn, die geeft je mits correct gemonteerd tot ca 30 minuten vluchttijd, mits je huis niettjok vol ligt met allemaal brandbaar spul in de vluchtwegen.
Maar dat is het mooie ervan, iedereen mag het op zijn eigen manier doen.
... maar het lijkt me wel erg verstandig om kennis te hebben waarom je iets zo aanlegt..... is die kennis er niet of onvoldoende vind ik zelf isoleren geen "handige" keuze. dat je zelf wat overkomt is daar en toe, maar als je huisgenoten wat overkomt omdat je het per see op je eigen manier zonder voldoende kennis dat wilt doen, of dat ook handig is? Staat iedereen daar wel bij stil?
[
Voor 4% gewijzigd door
route99 op 13-07-2023 19:37
]