HELP Rekentool Rijksoverheid geluid van buitenopstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MyFlow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-11 15:33
Hallo,
Graag zou ik de uitkomst willen weten van de 'Rekentool' van de Rijksoverheid m.b.t. de buiten installatie die onze buren hbben laten plaatsen.

Zie de gegevens in de LINK.

Ondanks dat ook ik zelf duurzame voorzieningen heb aangebracht [i.o.m. mijn andere buren] mijn belangrijkste punt van deze buitenopstelling is [zonder overleg], dat deze tegenover onze slaapkamer met draairaam is geplaatst. Daarbij is de afstand tussen de twee woningen niet al te groot.
Op de suggestie om de buitenopstelling op de grond achter 'mijn' schutting te plaatsten in een suskast, werd niet positief ontvangen.

Voordat ik andere mogelijkheden ga onderzoeken ben ik benieuwd naar de uitkomst van deze 'Rekentool'.
Alleen na de handleiding van de 'Rekentool' te hebben gelezen dacht ik, mogelijk heeft iemand dat al eens gedaan en weet hoe je deze moet invullen.

Mocht je nog een vraag of vragen hebben, aarzel niet om mij dat te laten weten.

Groet, Ruben

Alle reacties

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-10 12:24
Lang verhaal kort. (en ik heb de rekentool niet gebruikt)

Een installatie mag niet meer dan 40db geluid veroorzaken op de perceelgrens met een andere woning.
Het geluid welke een airco produceert is meestal weergegeven in het geluid op 1 meter afstand van de bron
Geluid in de buitenlucht neemt normaliter af met 6db per verdubbeling van de afstand.

Deze airco zou 48 db veroorzaken, op 2 meter afstand is dit dan 42db en op 4 meter afstand 36db de airco hangt op iets minder dan 3 meter van de erfgrens, wiskundig gezien zou dit kantjeboord zijn maar wettelijk in orde zijn.

In de praktijk kunnen die dingen best harder zijn dan fabrieksopgave en in de loop der tijd gaan ze vaak ook wat meer geluid produceren.

Conclusie: Je kunt dus niet op voorhand zeggen dat dit niet mag, maar je zult echt moeten meten of deze te hard is en je maatregelen af kunt dwingen.

Wat wel een dingetje zou zijn is als de warme lucht bij jou naar binnen wordt geblazen.

[ Voor 5% gewijzigd door Groningerkoek op 12-07-2023 16:29 ]

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 14:46
Zonder de rekentool te gebruiken.

Die 48 DB is niet waar je mee moet rekenen.
Je moet rekenen aan de maximale geluidsdruk van de buitenunit ( meestal de ontdooistand ) + de reflectie van de muur , dat noemen ze in de audiotechniek "half space "
De geluidsdruk van een buitenunit meet men in "full space" of anders gezegd , in het open veld.
60 DB max is voor een multisplit buitenunit een hele normale waarde ( zeker voor Dakin zie ik ) , daar moet dus 3 DB bij vanwege de reflecties van de muur )
Dan komen we dus op de geluidsdruk op 1 meter afstand , 63 DB

Als we dan 3 meter in acht nemen komen we uit op 53.5 DB
Dat is wel op gelijke hoogte , ik weet niet of je in die rekentool op de begane grond moet rekenen maar ook dan voldoet ie zeker niet.
Op je gevel zou het dan trouwens 48.7 zijn .

Nogmaals...dit is zonder gebruik te maken van de tool en zonder te weten om welke buitenunit het precies gaat.
Het verschil met wat is toegestaan is echter zo groot dat ik wel durf te stellen dat deze niet voldoet.