Instellen unify AP's (3) + modem als router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-04-2024
Mijn vraag
Hallo allemaal, ben ik weer. Tijdje heel druk geweest met afbouwen van de woning maar nu is het bijna zover en kunnen we verhuizen en installeren haha.

We hebben een woning gebouwd met op elke verdieping vloerverwarming en muren e.d. alles van beton. Vandaar dat ik ethernet kabels heb getrokken naar de tuin en 1e en 2e verdieping om daar ook goede wifi (vooral 5ghz) te hebben.

Het leek eerst allemaal heel gemakkelijk maar ik ben me nu meer aan het inlezen op de installatie (handleiding en hier op tweakers etc.) en wil even met jullie checken of ik het helder heb.

Het doel is naadloze goede verbinding overal in huis en de tuin.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de nieuwste kpn router (experia v11), de unify PoE switch, en 3 ubiquity Ac-Ap-Pro. De switch hangt aan de router, en de AP's hangen aan de PoE poorten van de switch.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik wil de wifi van mijn router beneden liefst aan laten staan, de AP van de tuin en 1e verdieping hebben te weinig dekking daarvoor.

Ik laat de router als DHCP server fungeren, dan moet DHCP server op de AP's uit toch? Ik hoef dan neem ik aan geen handmatig IP in te stellen voor alles dat ik met de AP verbind?

Ik voorzie de router en alle AP's van dezelfde SSID en wachtwoorden om de verbinding naadloos te houden. Ik zorg dat de versleuteling overal gelijk is.

Wel wil ik 3 netwerken opzetten, 2.4ghz (domotica), 5ghz en gast.

Ik stel AP1 in op kanaal 1, AP2 op 6 en AP3 op 11 voor zo min mogelijk storing.

Verder stel ik dan mbv de wifi analyzer de zendsterkte in op de AP's om zo min mogelijk overlap te hebben (waar dat al is)

Waar ik namelijk van in de war raak, is dat coolblue een mailtje stuurde met "hoe stel ik mijn nieuwe AP in" en die zeggen juist DHCP server op de router UIT, en kanalen op automatisch laten staan...

Ik ben er dus nog niet mee bezig, maar vriendlief vind het sowieso allemaal de grootste en duurste onzin ooit haha, dus als ik het dan ook nog een aantal keren verprutst komt daar een hoop gezeur van. Vandaar graag even bevestiging (of niet) dat ik het goed heb begrepen

Alvast bedankt! :)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sheccy92 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:59:
Mijn vraag
Hallo allemaal, ben ik weer. Tijdje heel druk geweest met afbouwen van de woning maar nu is het bijna zover en kunnen we verhuizen en installeren haha.

We hebben een woning gebouwd met op elke verdieping vloerverwarming en muren e.d. alles van beton. Vandaar dat ik ethernet kabels heb getrokken naar de tuin en 1e en 2e verdieping om daar ook goede wifi (vooral 5ghz) te hebben.

Het leek eerst allemaal heel gemakkelijk maar ik ben me nu meer aan het inlezen op de installatie (handleiding en hier op tweakers etc.) en wil even met jullie checken of ik het helder heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de nieuwste kpn router (experia v11), de unify PoE switch, en 3 ubiquity Ac-Ap-Pro. De switch hangt aan de router, en de AP's hangen aan de PoE poorten van de switch.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik wil de wifi van mijn router beneden liefst aan laten staan, de AP van de tuin en 1e verdieping hebben te weinig dekking daarvoor.
Niet doen.

UniFi is managed WiFi. Binnen een managed WiFi-netwerk wordt een unmanaged AP als 'rogue AP' beschouwd. De UniFi controller kan op geen enkele manier dat apparaat beinvloeden en de kans is aanwezig dat UniFi controller vs Experia elkaar gaan tegenwerken.

Het zou me verbazen als je met goede plaatsing niet een redelijk doorsneewoning kunt dekken met drie AP's, inclusief tuin als je ruiten het signaal doorlaten. Zo niet heb je daar ongeacht AP beneden een uitdaging, maar als het echt niet anders kan wil je een vierde UniFi AP, niet drie UniFi en een Experia.
Ik laat de router als DHCP server fungeren, dan moet DHCP server op de AP's uit toch? Ik hoef dan neem ik aan geen handmatig IP in te stellen voor alles dat ik met de AP verbind?
Welke DHCP server op de AP's? AP's doen sowieso niets met IP-uitgifte.
Ik voorzie de router en alle AP's van dezelfde SSID en wachtwoorden om de verbinding naadloos te houden. Ik zorg dat de versleuteling overal gelijk is.
Dat doet de UniFi controller voor je. Als je het goed doet (dus alleen UniFi apparaten gebruiken) hoeft dat maar op een plek. Wil je toch op meerdere plekken instellen, dan had je beter geen managed WiFi genomen...
Kan prima in UniFi.
Ik stel AP1 in op kanaal 1, AP2 op 6 en AP3 op 11 voor zo min mogelijk storing.
1, 6 en 11 zijn inderdaad in 2.4GHz best practice - maar ik zou met een UniFi controller ervoor kiezen om kanalen automatisch toe te wijzen.
Verder stel ik dan mbv de wifi analyzer de zendsterkte in op de AP's om zo min mogelijk overlap te hebben (waar dat al is)
Verstandig.
Waar ik namelijk van in de war raak, is dat coolblue een mailtje stuurde met "hoe stel ik mijn nieuwe AP in" en die zeggen juist DHCP server op de router UIT, en kanalen op automatisch laten staan...
Je hebt toch niet anno 2023 nieuw UAP AC Pro's gekocht? Hoe dan ook klinkt als een klok-klepelmail. Kanalen op auto is waarschijnlijk beste default, maar DHCP op router uit is nadrukkelijk een slecht idee, dan is er niets in je netwerk wat IP's uitdeelt en dan gaat verbinden lastig worden :o
Ik ben er dus nog niet mee bezig, maar vriendlief vind het sowieso allemaal de grootste en duurste onzin ooit haha, dus als ik het dan ook nog een aantal keren verprutst komt daar een hoop gezeur van. Vandaar graag even bevestiging (of niet) dat ik het goed heb begrepen
Leuk hoe mensen denken dat dit allemaal 'onzin' is maar continu zeuren als het niet perfect werkt. Het is net als een wastafel boven: dat ding heeft leidingen nodig en als die onjuist aangesloten zijn is er kans op problemen met je water en mogelijk lekkages. Bovendien kost een stel waterleidingen ook geld maar vindt men dat niet 'duurste onzin'.

Enfin, je lijkt het goed aan te pakken, dat scheelt al heel wat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-06 22:03

...

Dan heb je vier UAP's nodig. Drie in huis op elke verdieping en een in de tuin.
Voor de tuin zou ik een UAP-AC Mesh kopen (https://eu.store.ui.com/e...wifi/products/uap-ac-mesh). Mits je een tuin groter dan 140 m2 hebt ;)
Ik doe de aanname dat alle muren in huis van gips met isolatie zijn, dan is centraal op de verdieping hangen voldoende. Zelfs in een uithoek is het nog prima.
Van welk merk is de router? Ook Unifi? Of zie je de Experia modem van KPN als router?

Dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yIlZ7aKNmxydxcVBHBF7BkWTw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AbTWyeX9WLnodsr3HylqiFI7.png?f=user_large

Andere wifi in huis dan die van je UAP's moeten uit (anders verstoor je het Unifi netwerk) Zoals @dion_b aangeeft.

Per definitie hebben alle UAP's alle ingestelde SSID's. Het is niet nodig om wachtwoorden enz gelijk te houden als je een SSID hebt ingesteld. Elk SSID wordt op elke Unifi UAP's uitgezonden.
Unifi is gemaakt om 1 centraal netwerk te hebben met meerdere UAP's voor bereik.
Dit kan volgens mij alleen als je een gateway van Unifi hebt en een controler 24/7 draait.
Voor verschillende losstaande netwerken is het gebruik van Vlan's nodig. Je hebt de UAP's en Switch van Unifi die dit ondersteunen, maar als ik het goed lees houdt het daar op?
Hoewel mogelijk een Router van een ander merk met de mogelijkheid tot het gebruik van Vlan's ook wel werkt i.c.m. unifi UAP's, echter het beheer wel ingewikkelder wordt.
Coolblue stelde mij laatst ook de vraag of ik mij wel relaliseerde dat ik voor UAP(mijn vierde) de controller en mogelijk nog meer nodig heb.
Unifi is eigenlijk zo op zich zelf ingespeeld, dat als je wil doen met Unifi wat jij wilt, je vaak meer nodig hebt dat alleen de UAP's en controller op je PC.
Naar mijn idee ben je goed op weg, maar afhankelijk van je antwoorden moet je de wensen misschien wat bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheccy92
Niet doen.

UniFi is managed WiFi. Binnen een managed WiFi-netwerk wordt een unmanaged AP als 'rogue AP' beschouwd. De UniFi controller kan op geen enkele manier dat apparaat beinvloeden en de kans is aanwezig dat UniFi controller vs Experia elkaar gaan tegenwerken.

Het zou me verbazen als je met goede plaatsing niet een redelijk doorsneewoning kunt dekken met drie AP's, inclusief tuin als je ruiten het signaal doorlaten. Zo niet heb je daar ongeacht AP beneden een uitdaging, maar als het echt niet anders kan wil je een vierde UniFi AP, niet drie UniFi en een Experia.
Oke, ik heb op de 1e verdieping een plek waar ik binnenshuis indien nodig voor de dekking nog een AP kan plaatsen. Ik zal wifi op de router dan uitzetten.
1, 6 en 11 zijn inderdaad in 2.4GHz best practice - maar ik zou met een UniFi controller ervoor kiezen om kanalen automatisch toe te wijzen.
Ik dacht altijd dat wifi het meest stabiel is wanneer het 1 vast kanaal heeft dat zo min mogelijk overlapt / stoort met niet alleen eigen apparatuur maar ook bijv. de buren. Dat is dus niet zo? Of schift unify dat er goed uit?
Je hebt toch niet anno 2023 nieuw UAP AC Pro's gekocht? Hoe dan ook klinkt als een klok-klepelmail. Kanalen op auto is waarschijnlijk beste default, maar DHCP op router uit is nadrukkelijk een slecht idee, dan is er niets in je netwerk wat IP's uitdeelt en dan gaat verbinden lastig worden :o
Nee toevallig 1 2e kans, 1 op marktplaats en 1 nieuw. Ik denk dat je doelt op wifi 6? Dat zien we dan wel weer, de AP's vervangen als ik het eenmaal onder de knie heb kan altijd nog toch? Nu kan ik het mooi uitproberen voor een leuke(re) prijs.
Leuk hoe mensen denken dat dit allemaal 'onzin' is maar continu zeuren als het niet perfect werkt. Het is net als een wastafel boven: dat ding heeft leidingen nodig en als die onjuist aangesloten zijn is er kans op problemen met je water en mogelijk lekkages. Bovendien kost een stel waterleidingen ook geld maar vindt men dat niet 'duurste onzin'.
Nou dit dus... Op dit moment in onze huidige woning kan ik bij een teams vergadering niet op de 1e verdieping gaan zitten want slechte verbinding. Tv kijken op de slaapkamer kan niet, geen bedraad netwerk en slecht wifi bereik. Onder de overkapping buiten, 3 muren en zo'n 6 meter afstand vanaf de router hebben we geen verbinding. Kortom constant naar de keuken en woonkamer als je een serie wilt streamen (lees vooraf downloaden dan kijken op een plek met slecht bereik) en constant over de databundels heen. Daarom wilde ik het nu, nu we de kans hebben goed en mooi oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Dan heb je vier UAP's nodig. Drie in huis op elke verdieping en een in de tuin.
Voor de tuin zou ik een UAP-AC Mesh kopen (). Mits je een tuin groter dan 140 m2 hebt ;)
Ik doe de aanname dat alle muren in huis van gips met isolatie zijn, dan is centraal op de verdieping hangen voldoende. Zelfs in een uithoek is het nog prima.
Ik heb beneden nog een voorbereide plek waar indien nodig een AP geplaatst kan worden. De achtertuin is ca. 200m2. Alle muren in de woning zijn gemetselde betonblokken, geen kalkzandsteen of gips dus :p de vloeren zijn ook beton met cementdekvloer waarin vloerverwarming is gefreesd. Vandaar mijn zorgen om een stabiel wifi netwerk haha.
Dit kan volgens mij alleen als je een gateway van Unifi hebt en een controler 24/7 draait.
Voor verschillende losstaande netwerken is het gebruik van Vlan's nodig. Je hebt de UAP's en Switch van Unifi die dit ondersteunen, maar als ik het goed lees houdt het daar op?
Hoewel mogelijk een Router van een ander merk met de mogelijkheid tot het gebruik van Vlan's ook wel werkt i.c.m. unifi UAP's, echter het beheer wel ingewikkelder wordt.
Kijk, daar ben ik de mist dus ingegaan zie ik. Ik was in de veronderstelling dat ik de switch op de experiabox kon aansluiten, de AP's op de switch en dan instellen via een webbrowser en klaar.

Ik google nu even n.a.v. je antwoord en ik denk dat je zo'n cloud key bedoelt? Die zou ik dan nog tussen mijn switch en experiabox moeten hangen? De laptop 24/7 aan laten staan voor het managen van het netwerk vind ik geen oplossing... Dus dan zou het die cloud key moeten worden.

Kan ik dan die separate netwerken voor 2.4 en 5 ghz wel instellen?

Als ik NIET die cloud key meteen erbij neem, welke functionaliteit mis ik dan? Alleen die separate netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:17
Sheccy92 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:48:
Kijk, daar ben ik de mist dus ingegaan zie ik. Ik was in de veronderstelling dat ik de switch op de experiabox kon aansluiten, de AP's op de switch en dan instellen via een webbrowser en klaar.
Tja, ik ben ook niet bekend met Ubiquiti, maar ik vindt het ook vreemd dat deze blijkbaar niet gewoon als losse AP kunnen functioneren naast je experiabox/router?
Dat toch het meest eenvoudige/efficiëntste lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Nog een (misschien wel heel domme) vraag. Maar als ik het goed begrijp manage je de AP's dus met een controller. Die controller is als ik het goed begrijp niet meer dan software. Die cloudkey, is eigenlijk een soort mini computer die 24/7 aanstaat op de software voor het managen van de AP's te draaien. Klopt dat?

Ik wil namelijk in de (nabije) toekomst me nog wat meer verdiepen in home assistent i.c.m. een raspberry. Die raspberry zou dan toch hetzelfde kunnen als de cloud key? Mits ik de software erop installeer?

Is het dan wel wijsheid hier nu 200 euro aan uit te geven extra? Of zou het net zo gemakkelijk zijn alvast een raspberry aan te schaffen en daar de software op laten draaien om hem in te toekomst uit te breiden met HA? Of sla ik nu helemaal door in gekkigheid :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
De controller kan je downloaden voor op je pc. Die hoeft niet 24/7 aan te staan. Daarmee kan je de switches en uap’s instellen.
De controller stuurt een profiel naar alle apparaten en die laden dat in.
Mogelijk moet je alleen bij stroomuitval dan de controller even aanzetten om het profiel opnieuw in te laden.

Verder kan je gewoon 2.4 en 5 ghz instellen met de ssid enz zoals je wil. Enkel vlan werkt dan niet. Dus een ssid om iot te scheiden van de rest werkt dan bijv niet.
Een gastennetwerk zou volgens mij wel kunnen, maar dan alleen met bijv wpa2/3 en isolatie van clients(kunnen de gebruikers alleen praten met de gateway, niet met de rest van je netwerk).

Als je alles full blown wil gebruiken moet je iets dan een udm tussen je modem en switch zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:42
Sheccy92 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:56:
Nog een (misschien wel heel domme) vraag. Maar als ik het goed begrijp manage je de AP's dus met een controller. Die controller is als ik het goed begrijp niet meer dan software. Die cloudkey, is eigenlijk een soort mini computer die 24/7 aanstaat op de software voor het managen van de AP's te draaien. Klopt dat?

Ik wil namelijk in de (nabije) toekomst me nog wat meer verdiepen in home assistent i.c.m. een raspberry. Die raspberry zou dan toch hetzelfde kunnen als de cloud key? Mits ik de software erop installeer?

Is het dan wel wijsheid hier nu 200 euro aan uit te geven extra? Of zou het net zo gemakkelijk zijn alvast een raspberry aan te schaffen en daar de software op laten draaien om hem in te toekomst uit te breiden met HA? Of sla ik nu helemaal door in gekkigheid :')
Ik zou zeggen dat een cloud key overkill is voor jouw/jullie situatie. Voor zover ik weet heb je de controller (is inderdaad een stukje software ;) ) alleen nodig voor de initiële setup. Als het eenmaal is ingesteld heb je de controller niet nodig. Mocht je zaken willen wijzigen op je Ubiquiti apparatuur, dan moet je dit via de controller doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee

Je kan de controller ook op een raspberry draaien volgens mij. Zelf draai ik hem op Linux in een VM.
Maar je hebt de controller niet 24/7 nodig dus. Alleen als je moeilijk dingen wil gaan doen.

https://ui.com/download/releases/network-server
Linux, Mac en Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sheccy92 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:38:
[...]

Oke, ik heb op de 1e verdieping een plek waar ik binnenshuis indien nodig voor de dekking nog een AP kan plaatsen. Ik zal wifi op de router dan uitzetten.
Ik zou eerst eens een site survey doen om te kijken wat je minimaal nodig hebt. Ik woon hier in een betonbunker, met zowel dikke betonnen vloeren op 1e verdieping (waren ooit een binnenstraat) als 50cm dikke draagmuur dwars door de woning. Die verdeelden alles in vier hokjes, dus ik dacht 4 AP's nodig te hebben. Toch lukte het met twee AP's. Maar goed ook: alle loze leidingen in huis gingen naar twee slechts kamers, uitgerekend naar beste plekken voor die twee AP :P
[...]

Ik dacht altijd dat wifi het meest stabiel is wanneer het 1 vast kanaal heeft dat zo min mogelijk overlapt / stoort met niet alleen eigen apparatuur maar ook bijv. de buren. Dat is dus niet zo? Of schift unify dat er goed uit?
Juist andersom: als je geen buren of andere onvoorspelbare dingen in de omgeving hebt kun je mooi handmatig vaste optimale kanalen kiezen. Maar in een thuissituatie kan het zijn dat iemand morgen iets onhandigs doet (half overlappende kanalen kiezen bjivoorbeeld). Met vaste kanalen moet je zoiets afwachten en nadat het slecht geworden is opnieuw zoeken en instellen. Met auto kan je systeem dat voor je doen, en UniFi is daar redelijk slim in, in ieder geval slim genoeg om zichzelf niet in de weg te zitten. Ik zou thuis altijd 'auto' kiezen tenzij dat echt fout gaat.
[...]

Nee toevallig 1 2e kans, 1 op marktplaats en 1 nieuw. Ik denk dat je doelt op wifi 6? Dat zien we dan wel weer, de AP's vervangen als ik het eenmaal onder de knie heb kan altijd nog toch? Nu kan ik het mooi uitproberen voor een leuke(re) prijs.
Niet eens WiFi-6, maar vooral feit dat toegevoegde waarde van de Pro tov de Lite minimaal is, en dat je een UAP 6 Lite hebt voor minder dan ze nog voor de AC Pro vragen - en als je daar geen geld voor hebt de AC Lite een betere keus is. Maar goed, goedkoop is ander verhaal. Het is op zich prima apparatuur - die twee AP's die ik hier heb sinds 2015 zijn UAP AC Pro's ;)
[...]

Nou dit dus... Op dit moment in onze huidige woning kan ik bij een teams vergadering niet op de 1e verdieping gaan zitten want slechte verbinding. Tv kijken op de slaapkamer kan niet, geen bedraad netwerk en slecht wifi bereik. Onder de overkapping buiten, 3 muren en zo'n 6 meter afstand vanaf de router hebben we geen verbinding. Kortom constant naar de keuken en woonkamer als je een serie wilt streamen (lees vooraf downloaden dan kijken op een plek met slecht bereik) en constant over de databundels heen. Daarom wilde ik het nu, nu we de kans hebben goed en mooi oplossen :)
:Y

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met hierboven: Cloud key is vooral interessant voor remote beheer als je installaties bij anderen doet. Doe je het lokaal, dan kun je af met Linux of Windows PC. Ik draai mijn controller op mijn (x86) thuisservertje onder Linux, maar als je niet toch al PC 24/7 aan hebt staan kun je voor thuisgebruik prima af met de Windows controller die alleen aan staat als jij toevallig je PC aan hebt staan.

In het verleden heb ik het op een Pi 3B gedraaid, maar ik vond de prestaties tegenvallen - de UI was soms bijna onbruikbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga ermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
UniFi werkt het beste als een compleet systeem met een permanent draaiende controller. Het hoeft niet, het werkt ook zonder apart apparaat als controller, maar ik zou het niet aanraden. Het doet zoveel voordelen van UniFi weer teniet.

Ik raad je aan om er inderdaad een Cloudkey en USG bij te kopen, of de wat modernere oplossingen als UDM of UDR. Die laatste 2 hebben ook een ingebouwd AP dus daarvan hoef je dan weer een minder te kopen.

Ik vraag me wel af waarom je aparte VLAN's wilt inrichten voor je domotica. Als je het alleen doet om het segmenteren, dan heeft dat geen enkel nut. Als je het doet omdat je wilt voorkomen dat IOT devices op eigen houtje het internet op gaan, dan kan dat wel, maar dan moet je wel veel instellen. Als je je IOT devices op een eigen netwerk zet, dan kun je ze dus niet bereiken vanaf je normale netwerk. En moet je daarvoor allemaal routes gaan instellen. Tenzij je specifieke zwaarwegende redenen hebt om het zo te doen, zou ik het afraden.

Wat ik je ook afraad is het inrichten van aparte SSID's voor de 2,4 en 5GHz banden. Daar heeft UniFi nu net de optie 'band steering' voor, daarmee zorgt UniFi ervoor dat apparaten die 5GHz ondersteunen en goede ontvangst hebben, zoveel mogelijk naar de 5GHz band worden geduwd waardoor je ruimte vrijmaakt op de 2,4. Als je hiervoor 2 aparte SSID's gaat inrichten, dan ben je afhankelijk van het gedrag van je clients. Je kunt er dan donder op zeggen dat je clients vooral op de 2,4GHz gaan zitten, die band draagt gewoon wat verder waardoor de meeste devices dat netwerk als eerste zien. De meeste draagbare apparaten blijven plakken op het SSID waar ze op zitten tot de ontvangst daarvan slecht wordt. Dus je maakt dan niet optimaal gebruik van de extra bandbreedte die 5GHz biedt.

UniFi is geweldig, maar je moet het vanaf het begin goed aanpakken en de hele lijn gebruiken, niet gedeeltes van je keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
Ik heb recent ook U6-Lites geplaatst en dat ging super, de controller draait op de synology met een docker container.
Je moet de settings gewoon op auto laten.
Als graag friemelt aan de settings moet je Mikrotik nemen :+ Vergeleken met Capsman is Unifi Playmobil.

De cloud-key zou ik alleen kopen als je ook van plan bent om hun Deurbel of Camera's te kopen. De key bewaart dan de beelden ipv China.
The_Doman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:53:
[...]

Tja, ik ben ook niet bekend met Ubiquiti, maar ik vindt het ook vreemd dat deze blijkbaar niet gewoon als losse AP kunnen functioneren naast je experiabox/router?
Dat toch het meest eenvoudige/efficiëntste lijkt mij.
Ja, met de app kun je één AP instellen. Je kunt niet eenvoudig meerdere beheren. Je zit dan net als 10 jaar geleden elke ap los te configureren. Als je zoiets simpels zoekt kun je ook de "managed'' wifi punten van je provider afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Nou mensen, het is zover ik ben vandaag aan het instellen gegaan. Ik las dus vooraf allemaal horror verhalen, maar eigenlijk fietste ik relatief eenvoudig door de wizard en instellingen heen.

Op 1 ding na. 2 van de 3 AP's werken zonder problemen. Echter de 3e blijft wit branden en kan ik niet vinden in de Unify console en app.

Wat ik heb geprobeerd. AP gereset via het knopje. Led blijft wit branden. Proberen toe te voegen door het scannen van de QR code. Nog steeds de foutmelding dat het device niet gevonden kan worden.

Hetzelfde geld voor de software.

Ik heb gegoogeld en kwam tegen dat ik de resetknop ingedrukt moest houden en dan het stroom er weer op zodat hij in tftp mode terecht zou komen.

Nou dat lukt maar wat ik dan daarna moet doen kom ik weer niet uit. Ik snap het ook niet zo goed want die andere 2 AP's waren een fluitje van een cent.

Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:22
AP ook met een andere kabel aangesloten? Of andere switchpoort?
Zie je in de Experiabox ook niet een IP uitgifte terug van het 3de AP, MAC adres staat op het AP voor identificatie.

Als het AP een IP krijgt dan zou deze in de controller moeten staan als "Pending Adoption"

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:33
Laat je niet gek maken.

Je hebt gewoon al een router namelijk je Experiabox, dus een eigen router is gewoon overbodig.

Verder zijn ubiquity AP's gewoon AP's die met software op je PC kun managen.
Die software kun je gewoon op hun website downloaden.
Het is niet nodig een extra controller in je netwerk te hebben, tenzij je heel veel belang hecht aan statekieken van je wifi netwerk gebruik.
Die marketing van ubiquity om een extra controller te kopen is gewoon geld klopperij.

En tenslotte kun je prima de wifi die in de Experiabox zit naast de ubiquity AP's gebruiken mits je de instellingen (security type, ssid en wachtwoord) maar gelijk maakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Ik heb de AP ook omgewisseld met een van de werkende AP's. De werkende AP doet het ook aan de kabel van de niet werkende, de niet werkende doet het nog steeds niet aan de kabel van de werkende.

Ik probeer even een foto bij te voegen, het bovenste IP moet van de niet werkende AP zijn. Echter komt het MAC adres nergens op de AP terug. Zie 2e foto.

Hij moet echter wel van de AP zijn want verder zit er niks aangesloten op het netwerk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spjSvZnKzs1xOgFhK5KdV0xAg30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DprAWkr1wecniLWCUEVYexoW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j0tA2ob_TED5TOAlcUP7cWLKto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7xLOREgXNBJXXMcHlHh8x4U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

TFTP is niet heel lastig, gewoon de "gebruiksaanwijzing" volgen:
https://help.ui.com/hc/en...60253-UniFi-Recovery-Mode

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nogmaals proberen te restten soms lijkt dat niet echt lekker te gaan. Beetje hardleers en moet je het nogmaals doen. Extra router en een 24/7 draaiende controller is niet nodig, alleen handig als je vaak andere AP's in de buurt hebt en je de kanalen automatisch laat aanpassen en optimaliseren.
Dus soms als je merkt dat de wifi minder wordt de controller 24 uur laten draaien kan helpen voor de optimalisatie van je netwerk. Voor beneden bij je router (kan je de wifi van de Experiabox uitzetten) kan je een extra AP gebruiken hoeft echt geen Pro te zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Hallo iedereen,

Het probleem is nog steeds niet opgelost. De led blijft wat ik ook probeer wit branden en is niet vindbaar. Wat me wel ineens opviel was dat het mac adress volgens de dhcp server anders is dan wanneer ik de qr code in de discovery tool scan...

Zou er dan gewoon een verkeerd stickertje op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
@Sheccy92 Zelf ooit een soortgelijk ding gehad met een UAP. De 5G band kwam niet op. Na wat troubleshooting met UI, de firmware via TFTP er opnieuw opgezet. Het hielp allemaal niets.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om deze om te ruilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheccy92
Mensen ik ben eruit hoor! Heb hem omgeruild en die doet het wel, bleek dat de aansluiting van die specifieke AP niet goed was. Alles werkt zoals het hoort nu. Heel blij mee! Bedankt allemaal
Pagina: 1