Welke NAS als noob?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashbot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-09 19:28
Mijn vraag
Welke NAS is voor mij het geschikt?

Ik wil graag mijn cd en bluray collectie digitaliseren en dit gaan streamen naar mijn mediaspelers/versterker.

Bestanden van cd zijn flac en wav
Bestanden van bluray zet ik meestal naar iso, zodat ik de volledige bluray tot m'n beschikking heb. Sommigen zet ik om naar mkv voor de enkele film.

Ik heb een gigabit netwerk liggen vanaf m'n modem naar de tv gedeelte.
De NAS wil ik enkel offline gebruiken.
Moet dus benaderbaar zijn vanaf m'n laptop en de media spelers.

Eigenlijk de hoofdvraag is. Kan elke nas dit? En hoe zit het met de snelheid? Een 4k bluray iso is al gauw een 50gb

Relevante software en hardware die ik gebruik
Formuler 11 Pro Max
Eminent mediaplayer
Windows laptop.
Denon versterker

Prijs range 300 euro dacht ik. (8>

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:10
begin eens met antwoorden op enkele vragen:
- rekenen eens uit om hoeveel opslag het gaat,
-wat wil je er nog meer opslaan(back-up van laptop/smartphone etc)
-wil je transcoding op de NAS,
-wifi netwerksnelheid,
- kan je modem/router dit aan,heb je een switch nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashbot
Bedankt hoor je reactie peter,

Ik heb ongeveer 20 bluray's, maar komen natuurlijk meer bij en rond de 100 cd's.
Laten we zeggen dat ik ongeveer 5TB aan opslag wens.
Het wordt puur alleen voor de films en muziek. Verdere waardevolle bestanden sla ik elders op.

WiFi verbinding tussen laptop en modem weet ik eigenlijk niet.
Ik weet niet wat je met transcodering bedoeld. Ik ben best een noob in zulke dingen.
Er loopt vanaf m'n modem naar een switch bij de tv een gigabit kabel. Ook de switch kan dat aan.
Ik heb een modem/router van Fritzbox (glasvezel)
Het liefst wil ik de nas dan bij de router plaatsen (meterkast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:26
De vraag is (wat mij betreft) of je ook echt een NAS nodig hebt (een "echte" NAS van bijvoorbeeld Synology of Q-Nap). Heb je niet genoeg aan een goede harde schijf met UTP-aansluiting (om deze in een netwerk te hangen)?

Bovendien is je budget niet heel hoog voor ongeveer 5Tb aan opslag.

Kun je niet beter voor iets als dit gaan?
https://www.coolblue.nl/p...wd-my-cloud-home-6tb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashbot
Ja misschien is dat wel genoeg hoor. Het gaat mij erom dat het iig vloeiend beeld geeft. Niet gaat stotteren omdat de verbinding niet snel genoeg is. Als ik alles kan afspelen met die WD ben ik uiteraard geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
Ik heb zelf een Synology DS720+ met twee schijven van 8Tb erin. Gespiegeld dus ik heb een kleine 7Tb aan opslag. Ik heb daar zo'n 30 films op staan plus complete series en dan ook nog eens m'n muziek. Backups van drie PC's staan er ook op en ik zit op 80% van de ruimte.

Verder gebruik ik geen mediaspeler meer maar (mits je een smart TV hebt) de Kodi app die je op je smart TV kunt installeren. Vanuit die app benader ik de NAS en zie ik zo mijn hele bibliotheek. Geen last van stotteren of haperingen. Audio gaat naar mijn surround systeem dus bij films e.d heb ik 7.1 geluid. Heb je glas van kpn dan kun je die Kodi app ook op de ontvanger van kpn installeren en zo maak je van een domme tv een smart tv ;-)

Wel alles bedraad aangesloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashbot
Ik heb een LG OLED. C1 dacht ik zo.
Is bedraad aangesloten.

Kan dat dat met die kodi ook met zo'n WD My Cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Gebruik je enkel die eminent mediaplayer voor het afspelen?
Zo ja koop een usb hardisk en sluit hem daar op aan voor het afspelen.
Als je er bestanden op wilt zetten sluit je hem even aan op je PC.

Wil je ook vanaf je andere devices afspelen koop dan een Synology Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashbot
Ja, denk dat het toch een Synology nas wordt. Bedankt voor de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:05
Synology idd.. je kan er heel veel mee.. en miss dat je nu denkt: nah niet nodig, maar dat verandert vaak snel als je hem eenmaal hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flashbot
ID-College schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:18:
Synology idd.. je kan er heel veel mee.. en miss dat je nu denkt: nah niet nodig, maar dat verandert vaak snel als je hem eenmaal hebt!
Haha ja. Dat dacht ik ook. Hoe meer ik er nu al mee bezig ben, hoe meer ik eigenlijk al wil. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09
Flashbot schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:23:
[...]

Haha ja. Dat dacht ik ook. Hoe meer ik er nu al mee bezig ben, hoe meer ik eigenlijk al wil. :P
Beste om wellicht voor de DS223 of de DS224+ te gaan. De laatste is nog niet beschikbaar maar zal wellicht deze zomer uitkomen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
bijna 300 euro uitgeven aan een nas met een realtec chip... en 2gb ram,

als je straks verleid wordt door de vele geweldige functies die synology te bieden heeft en bovendien wat gaat rondkoekeloeren op dit geweldige forum (met topics over home-asistant en weet ik wat nog niet meer) dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen...

natuurlijk snap ik ergens wel dat een kant-en-klaar nasje heel aanlokkelijk kan zijn. maar voor datzelfde geld heb je een complete zelfbouw nas met mogelijkheid voor 4 schijven en wel 16gb ram ( missende laptop-voeding en usb-stick kosten nog ongeveer 50 euro extra:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J3455-ITX€ 87,39€ 87,39
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 88,90€ 88,90
1Geheugen internOWC 1600DDR3S16P€ 38,15€ 38,15
1VoedingenInter-Tech MINI-ITX PSU 160W€ 16,67€ 16,67
Totaal€ 231,11

hoe geweldig en noob-vriendelijk synology ook moge zijn, het is gewoon veel te duur voor wat je krijgt.
als besturingssysteem zou je voor 50 euro (eenmalige aanschaf) unraid kunnen kopen, of je zou als je wat meer nerdy wilt doen truenas scale kunnen installeren voor gratis. of als als je een wat minder geweldig OS wilt zijn rockstore en openmediavault ook nog eventuele opties. als laatste zou je xigmanas nog kunnen proberen maar daarvan heb ik begrepen dat de ontwikkeling een beetje is doodgeslagen dus dat is misschien niet meer zo'n geweldige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09
@i-chat DS224+ kun je gewoon 16GB RAM bij prikken en draait ook gewoon docker/virtuele machines.

De hardware loopt inderdaad iets achter, maar je hebt wel software die vlekkeloos draait zonder dat je zelf hoeft te gaan hobbyen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Gynnad ik heb nog geen screenshots (of prijzen) gezien maar volgens de tweakers PW is van de ds223 het ram niet uitbreidbaar (of niet officieel ondersteund iig, ik weet ook helemaal niet over de versies zonder x86 cpu's doorgaans uberhaubt een ramslot krijgen (ik dacht altijd van niet) maar wellicht is dat achterhaald?

maar zelfs als het waar is, dan is zelfs een x jaar oude intel cpu, met 16gb ram (en dus ook volledige docker support) voor dezelfde prijs als een 2bay Arm v7 systeempje een behoorlijk goede deal.

het aller grootste nadeel van dit mobo en wellicht deze cpu an sich is toch wel dat er geen maar een enkel pcie x1-slot aanwezig is, en je feitelijk nog moet gan kiezen tussen een hoe dan ook relatief trage nvme @ x1 speed, of een 2.5gb poort. de maximale doorvoor van zo'n nasje gaat dus de snelheid zijn die je met een raid10 setup gaat kunnen halen, want read- en/of write cache is dan geen optie.

en wat betreft je laatste punt, zelf hobyen is bij syno nét zo groot probleem als bij andere os'en syno heeft namelijk behalve survaillance station helemaal null HAS-alternatief, en cloud-station haalt het ook niet bij nexcloud.docker.

kijk voor de grap eens naar de video's van spaceinvader op YT en je zult zijn dat er heel veel mogelijk is zonder noemenswaardige moeite.
Pagina: 1