Center speaker in 5.1 installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucietie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:12
Wie kan mij helpen?!

Ik zoek een?
Center speaker (voorkeurskleur wit)

Wat is je budget?
150 maximaal, liefst 100 - tweedehands is prima

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wordt deel van 5.1 systeem, voor staan twee Dali 5 Zensor, achter twee Dali 3 Zensor en losse actieve subwoofer

Wat heb je zelf al gevonden?
Kijk zelf naar een Dali Zensor Vokal, maar ben onzeker of dit de beste oplossing is

Welke vragen heb je hier nog over?
Gaat om een relatief kleine ruimte, maar oplossing moet future proof zijn

Dankjewel!

[ Voor 18% gewijzigd door lucietie op 12-07-2023 12:45 ]

Beste antwoord (via lucietie op 14-07-2023 09:14)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je hebt al Dali Zensor speakers als front en rear. Waarom zou de bijbehorende center dan geen goede oplossing zijn?

Future-proof zijn… een center is een center. Daar gaat niets aan veranderen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je hebt al Dali Zensor speakers als front en rear. Waarom zou de bijbehorende center dan geen goede oplossing zijn?

Future-proof zijn… een center is een center. Daar gaat niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Dali Zensor Vokal heeft de tweeter naast de middentoner zitten. Daarmee is de horizontale spreiding slecht.

Hoe hoog mag de center zijn? m.a.w., past een center waarbij de tweeter bóven de middentoner zit? Als dat past, kan je een Dali Zensor 3 kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 12-07-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:32
TBTL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:17:
De Dali Zensor Vokal heeft de tweeter naast de middentoner zitten. Daarmee is de horizontale spreiding slecht.

Hoe hoog mag de center zijn? m.a.w., past een center waarbij de tweeter bóven de middentoner zit? Als dat past, kan je een Dali Zensor 3 kiezen.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Je moet de center ook plat leggen. Dat zit ie in het midden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dar klopt. Hij zit in het midden, naast een middentoner. Als beide middentoners hetzelfde bereik spelen, is het probleem nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:26:
Dar klopt. Hij zit in het midden, naast een middentoner. Als beide middentoners hetzelfde bereik spelen, is het probleem nog erger.
Maar boeit het andere mensen in huis ook?

Als je de enige bent in huis die er wat waarde aan hecht, zou ik gewoon de Zensor vokal nemen. Lekker centraal zitten waar je eventueel nog room correcties op hebt uitgevoerd en weinig aantrekken van de horizontale spreiding waar je in het midden geen last van hebt. Mijn vrouw merkt en boeit het echt niet wanneer ze ergens anders zit waar de frequentie respons, met name van de subwoofer, wat pieken en dalen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:27
TBTL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:17:
Dat is alleen bepaald niet uniek aan de Dali. Het meerendeel van de centerspeakers is zo. Kijk maar bij Jamo, klipsch, argon audio, cambridge audio, qacoustics, fluance, polk, kef, wharfedale, paradigm. Allemaal plaatsen zij de tweeter tussen twee mid drivers. Soms ietsje verhoogd, maar vaak ook niet. Zonder verder diep na te denken kun je er dus eigenlijk wel vanuit gaan dat dit geen gekke of verkeerde ontwerp keuze is.

Het lijkt me sowieso handig om in ieder geval soortvan recht voor de center speaker te zitten, want de meeste surround room correction software doet ook een poging om de timings goed te krijgen van de verschillende kanalen. Hier kun je een beetje omheen werken door een meerpuntsmeting te doen en de microfoon relatief ver uit het midden te positioneren op meerdere luisterplekken, maar de software kan niet toveren. Het resultaat daarvan is gewoon dat de synchronisatie van de kanalen ergens in het midden gaat zitten om beide meetpunten de best mogelijke ervaring te leveren.

Je zou een losse boekenplank Dali Zensor 5 in het midden kunnen zetten als je hier plek voor hebt, maar in 99% van de gevallen is een bijpassende center speaker het enige wat echt past in je opstelling. En een center speaker die niet bijpassend is maar wel voldoet aan jouw criterium is hoe dan ook anders gestemd dan de rest van je luidsprekers, wat nog veel erger is en daadwerkelijk hoorbaar.
Als beide middentoners hetzelfde bereik spelen, is het probleem nog erger.
Die opmerking mag je in ieder geval aan mij best verder verklaren, want volgensmij maakt dit geen reet uit.
De geluidsgolven die uit de tweeter komen zitten op een hele andere frequentie dan die van de midbass drivers, vanwege de interne crossover. Je zal dus weinig tot geen interferentie krijgen die resulteert in nadelige effecten.

Overigens net als bij bovenstaande is dit niet uniek aan Dali. Link mij maar eens een center speaker met 2 midbase drivers die gespecificeerd wordt als 3 way crossover. Ik kan mij zo even geen centerspeaker indenken met een 3 way design anders dan een extra high frequency tweeter.

Heb je overigens wel persoonlijke ervaring met de Dali Zensor serie waarop je dit baseert? Of spreek je op basis van theorie? Dali speakers staan er namelijk juist om bekend dat de horizontale spreiding van hun tweeter erg goed is voor de prijs, waardoor ze in veel gevallen niet (of minder dan andere merken) naar binnen gericht hoeven worden in een stereo of surround opstelling, zoals ook in de handleiding vrij prominent staat aangegeven. Dit is ook mijn persoonlijk ervaring met zowel de zensor, oberon als spektor serie

[ Voor 90% gewijzigd door youridv1 op 18-07-2023 13:52 ]

Pagina: 1