Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

1 Paneel bijplaatsen op huidige (zgan) Installatie. Zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-11 14:18

TTROX

Christian N

Topicstarter
Hallo,

Sinds een kleine week of 3 heb ik een zonneinstallatie en heel soms zie ik dat ik het maximale van de omvormer bereik maar vaak zit ik daar wel onder, dan wel door temperatuur (té warme panelen) of een wolkje.

Zodoende zat ik denken om 1x paneel toe te voegen aan mijn installatie en hoe zinvol dit is.
Hebben jullie advies / wat zouden jullie doen?

Mijn installatie:
Omvormer: 6000W (Growatt MOD 6000TL3-X, datasheet)
Panelen: 16x 420wp (6720wp total) (Jinko Tiger Neo, datasheet)
Alles is in 1 string aangesloten en het ligt op 1 dakdeel gericht op het zuiden.

Momenteel liggen er 16 panelen en het 17e paneel (in het blauw) wil ik toevoegen.
Waar de rode cirkel is getekend gaan de draden het huis in, naar de omvormer.
Aangezien alles in 1 string ligt zat ik er aan te denken om bij een nabij paneel de string te onderbreken en deze daar tussen te steken.

Prijs: 1x Paneel €153, montagemateriaal €~90 en elektra €10
Ongeveer €250e extra voor 1 paneel erbij.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachte/mening hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLYeLLHZkYR5k2lBTlCWwSXcsQs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LyJ14YzIeoIHcfMB5huc1utB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz32t20N5h00Owo2n6X23HwYA1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUkD7feJNMuHr2fNDsn7bqIV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg55ulA8YoZCQ3_k_qmKrQUgDoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZBxOfqPomJ39QFyuxchycBq.jpg?f=fotoalbum_tile

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is gewoon altijd 6% opbrengst erbij, tenzij je set aan het aftoppen is (maar dan heb je die 6% waarschijnlijk toch niet nodig). Het is dus gewoon meer opbrengst op momenten dat het ook eventueel nuttig is.

Ik vind het veel werk en als het meer dan 1 euro/wp kost zou ik het niet doen. Als het hobby is, je doet het zelf en je legt 420wp erbij voor 250 piek, dan is het een prima deal.

Of de business case rond komt voor die paar kWh extra met en zonder salderen is wat anders. Maar je wordt op matige dagen dat je niet helemaal zelfvoorzienend bent, 6% meer zelfvoorzienend.

Eigenlijhk hangt alles af van je verbruik(profiel) en wat je doel is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Als je het paneel er zelf bij kan leggen doen. Laten doen kan waarschijnlijk niet uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Onderste rij panelen een kwartslag draaien lukt niet? Dan kon je er nog veel meer kwijt.

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 22:10
De Growatt specs zeggen: max 9000watt DC / 1100V.
De panelen hebben een opencircuitspanning van 36V. Dit maal 17 stuks is 612V, ruim onder de 1100V.

Als je max opbrengst wil hebben en het zelf kan doen dan zeg ik: go 4 it!

[edit] als je het extra paneel niet mechanisch aansluit op de bestaande, niet vergeten te aarden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ArnieNFW op 12-07-2023 14:53 ]

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-11 23:44
TwingyTwingy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:28:
Onderste rij panelen een kwartslag draaien lukt niet? Dan kon je er nog veel meer kwijt.
Zo te zien zitten de rails onder die panelen vertikaal, anders zou je inderdaad op de bestaande rails meer panelen kwijtkunnen.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:29:
je doet het zelf en je legt 420wp erbij voor 250 piek, dan is het een prima deal.
Ronald schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:22:
Als je het paneel er zelf bij kan leggen doen. Laten doen kan waarschijnlijk niet uit.
Zelf monteren was inderdaad het plan :) .
TwingyTwingy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:28:
Zou kunnen maar 4 extra panelen heb ik niet echt nodig en is 4x extra kosten op dit moment.
Daarnaast heb ik kans dat de onderste rij dan schaduw vangt in de winter wanneer de zon laag staat.(Al vraag ik mij überhaupt af wat de installatie in de winter doet)
Vandaar was de onderste rij al landscape i.p.v. portrait.
(idealiter was de bovenste rij een aparte string vanwege schaduwvorming maar helaas...(helaas een slechte partij uitgekozen voor de zonnepanelen))
ArnieNFW schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:50:
De Growatt specs zeggen: max 9000watt DC / 1100V.
De panelen hebben een opencircuitspanning van 36V. Dit maal 17 stuks is 612V, ruim onder de 1100V.

Als je max opbrengst wil hebben en het zelf kan doen dan zeg ik: go 4 it!

[edit] als je het extra paneel niet mechanisch aansluit op de bestaande, niet vergeten te aarden ;)
Bedankt voor de check en de tip van de aarding.
Het wordt inderdaad dan losstaand (van de rest) dus de aarding wou ik op het paneel/frame links aansluiten.

Wat betreft de DC aansluiting, zit ik goed te denken dat het echt zo simpel is als de string onderbreken bij het paneel links ervan, en dan het nieuwe paneel er tussen steken?

DC out (huidig paneel) op DC in (nieuwe paneel) en DC out (nieuwe paneel) op DC in (ander huidig paneel) ?

• Ronald
Zo simpel is het. Panelen zitten aan elkaar gekoppeld. Mannetjes en vrouwtjes... Klik

Zorg alleen dat het systeem uit staat... Anders vuurwerk. Spannend vuurwerk.

Omvormer uit
Minuutje wachten
Groep uit

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 12-07-2023 16:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor 1 paneel zou ik de moeite niet nemen. Zou zelf de onderste rij een kwartslag draaien en 4 extra panelen neerleggen. Je omvormer kan het hebben en je gaat dan misschien een paar uur per jaar wat aftoppen maar hebt de rest van de tijd goede extra opbrengsten.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TTROX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Ik ben benieuwd naar jullie gedachte/mening hierover.
[...]
Als ik in jou schoenen stond zou ik 4 extra panelen kopen en de onderste rij in portrait neerleggen.

Ik zou de onderste rij niet zo neerlegt hebben zoals het nu ligt. Er ligt nu portrait en landscape bij elkaar (tetris), terwijl dat niet nodig is. Ik vind het mooier als alles hetzelfde ligt. De onderste rij in landscape is ook nog best vervelend en duur om te monteren met de kleine stukjes verticale rails.

Mijn advies: Koop 4 nieuwe zonnepanelen en nieuwe rails en maak de onderste rij een mooi rijtje van 7 panelen. De stroom verkoop je aan de leverancier of stop je in een elektrische kachel, warmtepomp, warmtepompboiler ofzo.

Dak vol is advies altijd :)

String ergens splitsen kan handig zijn voor storingszoeken in de toekomst, maar ik zou daar niet teveel moeite in steken. Met 8 kWp wil je 3-fase omvormers hebben en die kunnen de hoge spanning aan.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:09:
Zo simpel is het. Panelen zitten aan elkaar gekoppeld. Mannetjes en vrouwtjes... Klik

Zorg alleen dat het systeem uit staat... Anders vuurwerk. Spannend vuurwerk.

Omvormer uit
Minuutje wachten
Groep uit
Vanwaar het minuutje wachten tussendoor?
Daarnaast kun je de omvormer en groep uitzetten, maar kun je dan (overdag) de stekkers van panelen loshalen zonder issues?

De zon of panelen zelf kun je niet echt 'uit' zetten.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:05:
De stroom verkoop je aan de leverancier of stop je in een elektrische kachel, warmtepomp, warmtepompboiler ofzo.

Dak vol is advies altijd :)
Misschien mis ik the big picture maar vanwaar is dak vol eigenlijk het 'standaard' advies?

De teruglevering is nou ook niet echt een vetpot en áls je het nog niet kunt gebruiken (nog geen warmtepomp/kachel/AC/EV) is dat advies dan nog steeds geldig?

Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie wat betreft het totaalplaatje.

• Ronald
TTROX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Vanwaar het minuutje wachten tussendoor?
Daarnaast kun je de omvormer en groep uitzetten, maar kun je dan (overdag) de stekkers van panelen loshalen zonder issues?

De zon of panelen zelf kun je niet echt 'uit' zetten.
Sommige merken omvormers gaan niet van een op andere moment “netjes” uit. Ja je kunt de stroom er via de groep af trekken, maar dan moet omvormer ook acuut de gelijkstroom af schakelen. De omvormer de tijd geven het netjes te doen heeft een fractie minder slijtage aan de relais.

Er blijft (hoge) spanning over de strings staan, maar je moet echt zot doen wil je de daadwerkelijke contacten van een mc4 stekker aanraken. Dat gaat niet echt per ongeluk.

Met uitgeschakelde omvormer loopt er geen stroom, dus geen vuurwerk (vlamboog) bij los halen.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11 22:25
als het goed is heb je op de MOD zelfs een losse DC schakelaar om off te zetten. Ik zou daar mee beginnen en daarnal alsnog de omvormer spanningsloos zetten.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11 22:36
TTROX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Zou kunnen maar 4 extra panelen heb ik niet echt nodig en is 4x extra kosten op dit moment.
Daarnaast heb ik kans dat de onderste rij dan schaduw vangt in de winter wanneer de zon laag staat.(Al vraag ik mij überhaupt af wat de installatie in de winter doet)

[...]
Op een bewolkte regendag in de winter kan je er zeker nog wel een paar ledlampjes voor laten branden.
Hier doet de installatie zeker nog 60 watt met 2275wp.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:43:
als het goed is heb je op de MOD zelfs een losse DC schakelaar om off te zetten. Ik zou daar mee beginnen en daarnal alsnog de omvormer spanningsloos zetten.
Klopt, zit er inderdaad op.
Boekje zegt echter onderstaand dus dat heb ik tot nu toe netjes opgevolgd.
Steps to turn off the inverter:
1. Disconnect the AC circuit breaker to prevent the inverter from starting again;
2. Turn off the DC switch;
3. Check the operating status of the inverter;
4. Wait until the LED and OLED display are off, indicating that the inverter is turned off.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:39:
[...]

Sommige merken omvormers gaan niet van een op andere moment “netjes” uit. Ja je kunt de stroom er via de groep af trekken, maar dan moet omvormer ook acuut de gelijkstroom af schakelen. De omvormer de tijd geven het netjes te doen heeft een fractie minder slijtage aan de relais.

Er blijft (hoge) spanning over de strings staan, maar je moet echt zot doen wil je de daadwerkelijke contacten van een mc4 stekker aanraken. Dat gaat niet echt per ongeluk.

Met uitgeschakelde omvormer loopt er geen stroom, dus geen vuurwerk (vlamboog) bij los halen.
Duidelijk verhaal :)
Ik heb nog geen MC4 connector in handen gehad dus wist niet hoe toereikend de pinnen van die connectoren waren.

• Ronald
@TTROX https://www.stralendgroen...mc4-connectorset-staubli/

https://www.stralendgroen...abel-met-mc4-connectoren/

De metalen pennen - waar de Solar kabel op gekrompen zit - zitten volledig verscholen in de plastic hulzen

• sjorsjuhmaniac
TTROX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Klopt, zit er inderdaad op.
Boekje zegt echter onderstaand dus dat heb ik tot nu toe netjes opgevolgd.

[...]
Slim, had ik nog niet eens gecontroleerd!

MC4 connector heeft volledige verzonken elementen dus met een juist gekrompen connector is er weinig risico.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:49:
[...]

Op een bewolkte regendag in de winter kan je er zeker nog wel een paar ledlampjes voor laten branden.
Hier doet de installatie zeker nog 60 watt met 2275wp.
Is zeker nog wel iets, omgerekend naar mijn setup zou het ~177w zijn.
Maar voordat ik mij (echt goed) had verdiept had ik gedacht dat ik met een winterzon een AC kon laten verwarmen.
Dán valt het wel weer tegen.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:03:
@TTROX https://www.stralendgroen...mc4-connectorset-staubli/

https://www.stralendgroen...abel-met-mc4-connectoren/

De metalen pennen - waar de Solar kabel op gekrompen zit - zitten volledig verscholen in de plastic hulzen
Duidelijk.

Ik zie trouwens op die site dat je een tool nodig hebt om een MC4 los te koppelen?
Dat is standaard bij álle MC4's of alleen Staubli? https://www.stralendgroen.nl/product/set-mc4-tool/.

Wel handig om te weten voordat ik het dak op ga met paneel onder de arm en zonder tool :P

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:35
TTROX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:06:
[...]
Maar voordat ik mij (echt goed) had verdiept had ik gedacht dat ik met een winterzon een AC kon laten verwarmen.
Ik heb 24x 390 watt panelen liggen en die hebben afgelopen januari gemiddeld 5,5 kWh per dag opgeleverd. Ik heb 4 rijen van 6 stuks en de onderste 2 rijen liggen dan in de schaduw van een voorliggende schuur. Kan dus best nog wel eens mee vallen.

• sjorsjuhmaniac
TTROX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Duidelijk.

Ik zie trouwens op die site dat je een tool nodig hebt om een MC4 los te koppelen?
Dat is standaard bij álle MC4's of alleen Staubli? https://www.stralendgroen.nl/product/set-mc4-tool/.

Wel handig om te weten voordat ik het dak op ga met paneel onder de arm en zonder tool :P
is wel enorm handig maar niet vereist. Jammer dat je zo ver weg woont want ik heb nog een paneel over en nog genoeg "zaag afval" liggen, had je voor een stuk minder over kunnen nemen.

Ik zou ook lekker bij je in de buurt winkelen bij bv winkelman (zitten er wel 5 ofzo daar in dat gebied). Kan je het zelf ook misschien gewoon ophalen?

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Herman55 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:11:
[...]

Ik heb 24x 390 watt panelen liggen en die hebben afgelopen januari gemiddeld 5,5 kWh per dag opgeleverd. Ik heb 4 rijen van 6 stuks en de onderste 2 rijen liggen dan in de schaduw van een voorliggende schuur. Kan dus best nog wel eens mee vallen.
Dat is nog wel netjes inderdaad.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:16:
[...]

is wel enorm handig maar niet vereist. Jammer dat je zo ver weg woont want ik heb nog een paneel over en nog genoeg "zaag afval" liggen, had je voor een stuk minder over kunnen nemen.

Ik zou ook lekker bij je in de buurt winkelen bij bv winkelman (zitten er wel 5 ofzo daar in dat gebied). Kan je het zelf ook misschien gewoon ophalen?
Ik zat inderdaad al bij winkelman te kijken, ik kom daar nog wel geregeld langs.
Waar in het land bevind jij je ongeveer?
Wellicht is het nog interessant.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11 22:36
[...]

Dat wil wel hoor, met een winterzon doen de panelen het redelijk zelfs tijdens vorst, echter de dagen zijn minimaal met zon.

Een airco verwarmd rond 300-500watt, panelen doen dan rond 700-1000watt.

Wat met de winter het probleem is, vroeg donker en juist op die tijdstippen ben je veel energie nodig,je panelen doen dan niks.

En warmte bufferen met een airco kun je vergeten, convectie warmte warmt nauwelijks massa op/duurt zeer lang.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2023 07:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Dre
  • Niet online

Dre

TTROX schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Misschien mis ik the big picture maar vanwaar is dak vol eigenlijk het 'standaard' advies?

De teruglevering is nou ook niet echt een vetpot en áls je het nog niet kunt gebruiken (nog geen warmtepomp/kachel/AC/EV) is dat advies dan nog steeds geldig?

Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie wat betreft het totaalplaatje.
  1. Allereerst vind ik het er mooier uit zien het hele dak vol. (subjectief)
  2. Het is in de toekomst erg lastig uit te breiden. De panelen zijn over een tijdje al niet meer te koop of zelfs een andere formaat.
  3. Kachel kost 20 euro en desnoods zet je de oven gewoon de hele winterdag aan met de deur open
  4. Ondanks de lage TLV momenteel lijkt het me rendabel.
Over dat laatste punt: Maak zelf eens de rekensom wat het kost om 16+1 zonnepaneel neer te leggen. En wat kost 16+4 zonnepaneel. Doe dat bij een levensduur van 25 jaar en kies zelf de prijs voor TLV of besparing in gas :)

• Dre
  • Niet online

Dre

@TTROX
Kleine aanvulling:
Het eerste zonnepaneel is verreweg het duurste vanwege bijvoorbeeld de inverter, aansluitkosten elektra, steiger, voorrijkosten, transportkosten. De panelen die je daarna gaat neerleggen zijn naar verhouding een stuk goedkoper. Ik denk dat 20 panelen een beter financieel rendement geeft dan 17 panelen :) (maar maak je eigen berekening)

• BrainCrash
  • Laatst online: 16-11 09:35
[...]
Je leest verkeerd.. Dat voorbeeld ging over een "bewolkte regendag"..
Dus dat er totaal geen zon is, het regent, en een geheel grijs wolkendek in de lucht hangt... Dán doen de panelen genoeg voor hooguit een paar lampen ja..

Maar als je het hebt over de "winterZON", dus op een heldere winterdag, dan heb je uiteraard gewoon significant meer opbrengst!

Mijn installatie, van 3000Wp (uit 2014, dus oude panelen), heeft in de afgelopen maand Januari zo'n 55kWh opgewekt. (gehele maand dus)
Vorig jaar Januari was het 60kWh.
Maar in Februari was het dan bijvoorbeeld al weer 161kWh vorig jaar, en 146kWh dit jaar.
Jouw installatie gaat ruim meer dan het dubbele in die maanden opwekken, gezien het Wp vermogen, en nieuwere panelen.

Dus ja, met een winterZON kun je echt wel een AC een tijdje laten draaien

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
mr_evil08 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:37:
[...]

Dat wil wel hoor, met een winterzon doen de panelen het redelijk zelfs tijdens vorst, echter de dagen zijn minimaal met zon.

Een airco verwarmd rond 300-500watt, panelen doen dan rond 700-1000watt.

Wat met de winter het probleem is, vroeg donker en juist op die tijdstippen ben je veel energie nodig,je panelen doen dan niks.

En warmte bufferen met een airco kun je vergeten, convectie warmte warmt nauwelijks massa op/duurt zeer lang.
Hmm, dit klinkt eigenlijk nog best wel prima.
De gedachte was om d.m.v. een AC een extra slaapkamer (toekomstig kantoor) te verwarmen op het moment dat ik daar daadwerkelijk aan het werk ben, en dat is bijna altijd overdag.

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:52:
[...]
  1. Allereerst vind ik het er mooier uit zien het hele dak vol. (subjectief)
  2. Het is in de toekomst erg lastig uit te breiden. De panelen zijn over een tijdje al niet meer te koop of zelfs een andere formaat.
Eens met beide punten!
Maar vanaf straatniveau zie je de onderste rij amper, en het verschil tussen landscape/portrait is niet te zien. Zodoende boeide mij het ook weinig hoe de onderste rij exact lag. (zie foto's)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfGcla-MRnUjOWywJNjkEW-30EU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2qveVHvOo1hSlaD9J4cpmoY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hS2olP_9YYElhJLBPFOPXfOKZZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEO4AJiEXbD855IIuAlHsD6A.jpg?f=fotoalbum_tile

Juist vanwege dat 2e punt zat ik er al aan te denken om "dat laatste paneel" er toch maar bij te leggen (in huidige orientatie).
Maar wellicht toch over naar portrait, ook voor de onderste rij.
  1. Kachel kost 20 euro en desnoods zet je de oven gewoon de hele winterdag aan met de deur open
  2. Ondanks de lage TLV momenteel lijkt het me rendabel.
Over dat laatste punt: Maak zelf eens de rekensom wat het kost om 16+1 zonnepaneel neer te leggen. En wat kost 16+4 zonnepaneel. Doe dat bij een levensduur van 25 jaar en kies zelf de prijs voor TLV of besparing in gas :)

Kleine aanvulling:
Het eerste zonnepaneel is verreweg het duurste vanwege bijvoorbeeld de inverter, aansluitkosten elektra, steiger, voorrijkosten, transportkosten. De panelen die je daarna gaat neerleggen zijn naar verhouding een stuk goedkoper. Ik denk dat 20 panelen een beter financieel rendement geeft dan 17 panelen :) (maar maak je eigen berekening)
Ik kan je geen ongelijk geven.
Na jouw antwoord heb ik nog even verder gekeken en kwam ik erachter dat alleen het salderen afgebouwd wordt in '31 (althans plannen liggen er)
Ik dacht dat zowel salderen én TLV eraf ging.
Als TLV blijft bestaan wordt het inderdaad nog wel wat interessanter.

En ja hoe meer panelen des de beter te prijs per Wp.
Momenteel (totaalprijs(panelen+omvormer+installatie)) heeft de set mij ~ €1,031 per Wp gekost.

Als ik het 17e paneel zelf installeer wordt dit €1,003 per Wp.
Wanneer ik 4 panelen extra installeer zit ik op €0,936 en wanneer ik eventueel naar 435Wp ga dan wordt het ook weer iets goedkoper.

Ik ga er nog eens even goed over slapen wat ik ga doen.
Bedankt duszover voor het advies :)

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
BrainCrash schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Je leest verkeerd.. Dat voorbeeld ging over een "bewolkte regendag"..
Dus dat er totaal geen zon is, het regent, en een geheel grijs wolkendek in de lucht hangt... Dán doen de panelen genoeg voor hooguit een paar lampen ja..

Maar als je het hebt over de "winterZON", dus op een heldere winterdag, dan heb je uiteraard gewoon significant meer opbrengst!

Mijn installatie, van 3000Wp (uit 2014, dus oude panelen), heeft in de afgelopen maand Januari zo'n 55kWh opgewekt. (gehele maand dus)
Vorig jaar Januari was het 60kWh.
Maar in Februari was het dan bijvoorbeeld al weer 161kWh vorig jaar, en 146kWh dit jaar.
Jouw installatie gaat ruim meer dan het dubbele in die maanden opwekken, gezien het Wp vermogen, en nieuwere panelen.

Dus ja, met een winterZON kun je echt wel een AC een tijdje laten draaien
Ah inderdaad, te snel gelezen, bedankt voor de verduidelijking!

• BrainCrash
  • Laatst online: 16-11 09:35
TTROX schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:58:
[...]
Maar vanaf straatniveau zie je de onderste rij amper, en het verschil tussen landscape/portrait is niet te zien. Zodoende boeide mij het ook weinig hoe de onderste rij exact lag. (zie foto's)
[Afbeelding][Afbeelding]
Ohhh, wacht even…. Die fotos geven ineens een HEEL ander beeld met dat hoge schuine dak wat direct tegen je eigen dak aanligt aan de zonkant!!
Daar zou ik die onderste rij zeker niet zomaar in portret erbij gaan leggen… die ligt dan bijna in de dakgoot..

Dat dak van je buren gaat wel serieus schaduwvorming geven in de winter, en mogelijk ook op wat andere tijden dan midden op de dag in herfst en lente.
Dan moet je echt even uitzoeken hoe die betreffende panelen zich gedragen bij gedeeltelijke schaduwvorming i.c.m. de bypassdiodes… of je daar dus beter af bent met schaduw op de lange zijde (in landscape laten liggen), of met schaduw over de korte zijde (in portret leggen)…

Ik weet niet hoe dat in de panelen tegenwoordig is geschakeld (staat volgens mij ook niet in de datasheets), maar er is hier vast iemand die daar een goed antwoord op kan geven.

Je wilt zeker voorkomen dat je hele rij onderste panelen zich gedraagt alsof ie in de schaduw ligt, als je maar een klein randje schaduw krijgt over de onderste rij panelen…
(voor zover dat nog van toepassing is op tegenwoordige panelen)

Edit:
Vond hier een artikeltje wat eea uitlegt over de schaduwwerking. Lijkt wel te kloppen (behalve dan dat tegenwoordig vrijwel elk paneel van het “halve cell” type is natuurlijk)
https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

[ Voor 7% gewijzigd door BrainCrash op 14-07-2023 10:18 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
BrainCrash schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Ohhh, wacht even…. Die fotos geven ineens een HEEL ander beeld met dat hoge schuine dak wat direct tegen je eigen dak aanligt aan de zonkant!!
Daar zou ik die onderste rij zeker niet zomaar in portret erbij gaan leggen… die ligt dan bijna in de dakgoot..

Dat dak van je buren gaat wel serieus schaduwvorming geven in de winter, en mogelijk ook op wat andere tijden dan midden op de dag in herfst en lente.
Dan moet je echt even uitzoeken hoe die betreffende panelen zich gedragen bij gedeeltelijke schaduwvorming i.c.m. de bypassdiodes… of je daar dus beter af bent met schaduw op de lange zijde (in landscape laten liggen), of met schaduw over de korte zijde (in portret leggen)…

Ik weet niet hoe dat in de panelen tegenwoordig is geschakeld (staat volgens mij ook niet in de datasheets), maar er is hier vast iemand die daar een goed antwoord op kan geven.

Je wilt zeker voorkomen dat je hele rij onderste panelen zich gedraagt alsof ie in de schaduw ligt, als je maar een klein randje schaduw krijgt over de onderste rij panelen…
(voor zover dat nog van toepassing is op tegenwoordige panelen)

Edit:
Vond hier een artikeltje wat eea uitlegt over de schaduwwerking. Lijkt wel te kloppen (behalve dan dat tegenwoordig vrijwel elk paneel van het “halve cell” type is natuurlijk)
https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq-cKKRRtfaI-ZTeEhhqsQxE4s4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRoHQeoXPE0bZxNRA5iThdwT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59ZJSC8ygw2BKGx_HvkEG9au97E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6vvkJEFV2oSDhxp8rHpiSh1.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij deze nog 2 foto's waardoor het iets duidelijker wordt.
Die had ik er eigenlijk al direct bij moeten doen maar ik dacht dat de situatie wel 'grofweg' duidelijk was.
Onderste rij in portrait zou net kunnen maar heel gunstig is het inderdaad niet.

Ik wist wel dat het dak van de buren voor het een en ander aan schaduw gaat geven, maar de vraag is meer voor hoeveel... daarnaast heel veel andere keus (wat betreft positie) had ik nou ook niet.
Idealiter is een heel systeem met optimizers maar dat werd mij veel te prijzig.

Interessante read trouwens, die link, maar dát soort informatie zie je inderdaad niet terug in de specs.

Ik neig er op dit moment nu meer naar om 1 paneel zelf toe te voegen, zoals in mijn openingpost.
En dan het een herft/winter/lente aanzien om te zien hoe erg het allemaal tegenvalt...

Of mogelijk een set optimizers op de onderste rij panelen die het meeste schaduw ondervangen.

Ik zag Tigo TS4-A-O voorbijkomen, die zijnen te werken op mijn Growatt omvormer, en kun je deze toepassen bij alleen de panelen die schaduw ondervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door TTROX op 19-07-2023 17:34 ]

• Ronald
De onderste rij in landscape ligt gunstig voor bypass diode gebruik. Dan voegt een optimizer niet veel toe. Ik zou bijleggen en het even aankijken .

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Bedankt voor de bevesting, dat gaat hem inderdaad worden.
1 paneel erbij en dan gewoon even aanzien wat het doet.

Pagina: 1