Verduurzaming huurwoning: kan planning worden afgedwongen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 18:51
De eigenaar van mijn huurwoning wil het blok woningen waar ik woon gaan verduurzamen. Fijn!
Eigenaar van het huis is een groot pensioenfonds, welke wordt vertegenwoordigd door een verhuurbedrijf.
De verbeteringen:
- 10 zonnepanelen
- overal nieuwe ramen (dubbel glas naar HR++)
- nieuw hang en sluitwerk
- nieuwe voordeur
- nieuwe mechanische ventilatie.
Kosten voor mij zijn 2 tientjes per maand extra, welke we altijd terugverdienen aan de elektriciteit van de zonnepanelen (en daar bovenop hebben we natuurlijk nog meer (niet-)financiële voordelen).

De eerste aankondiging van het project kwam in juli 2022. Vanaf toen zijn er inventarisaties gehouden, is er een plan opgesteld en is er akkoord gevraagd voor de inhoud van de werkzaamheden.
Februari 2023 is de eerste indicatie gekomen m.b.t. het moment van de werkzaamheden: deze zouden gaan plaatsvinden in juni/juli 2023.

Naar aanleiding van die informatie hebben wij een vakantie gepland. Vooral op het werk van mijn vriendin is het plannen van vakanties altijd een dingetje, met na akkoord weinig flexibiliteit.
We gaan normaal aan het begin óf aan het einde van het vakantieseizoen op vakantie. Naar aanleiding van bovenstaande indicatie zijn we dus voor optie 2 gegaan en hebben we onze vakantie ingepland van 21 augustus t/m 10 september.

Nadat er in juni een behoorlijke radiostilte van de kant van de verhuurder was over een eventuele preciezere planning heb ik contact opgenomen met de aannemer via de daarvoor aangewezen project-app met de vraag of er meer bekend was en tevens de informatie overgebracht wanneer wij op vakantie zijn. Geen reactie.

Nu kwam er vorige week een vertegenwoordiger van de aannemer langs om de planning door te spreken.
Je raadt het al: ze willen 28/29 augustus en de hele week daarna de werkzaamheden komen doen. Midden in onze vakantie dus.

Wij zijn niet bereid onze sleutel af te geven en zelf gewoon op vakantie te gaan. We willen geen vreemden zonder (eigen) toezicht in ons huis. Dit is de oplossing waar op aangestuurd wordt door de aannemer.

Aannemer heeft een soort van treintje gepland, waarin de huizen blok voor blok, huis voor huis worden aangepakt.
M.i. is er maar 1 activiteit welke in de hele rij achter elkaar uitgevoerd moet worden, en dat is het plaatsen van de steigers die om het hele blok heen gaan en het plaatsen van de zonnepanelen. Alle andere activiteiten kunnen ook een paar weken later (ik besef me goed dat dit minder efficiënt is voor de aannemer). Voor die ene activiteit zouden we evt een paar dagen later weg kunnen gaan (wel zonde van het gehuurde huisje).

Ik ben er bekend mee dat we juridisch gezien mee moeten werken aan deze verbeteringen; nog sterker, we willen deze verbeteringen ook graag! Maar ik kan weinig terugvinden over hoe ver onze medewerking moet gaan. Ja, we moeten toegang verlenen, maar kan die toegang op een specifiek moment geëist worden? Kunnen we worden verplicht om onze sleutel af te geven of anders onze vakantie te annuleren?

Iemand die mij hierin van advies kan voorzien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:28
Geen advies, maar hier in de buurt is recentelijk ook een renovatieproject gedaan door een woningcorporatie. Dat leidde tot de volgende krantenartikelen:

https://www.tubantia.nl/h...-gevonden-wordt~aa912909/
https://www.tubantia.nl/h...jn-spullen-maar~aba8a1e3/
https://www.tubantia.nl/h...et-de-professor~a61747a5/

Misschien dat je met de woningcorporatie af kan spreken dat ze expliciet verantwoordelijk zijn voor al jullie bezittingen als ze in jullie afwezigheid de sleutel beheren? En dan met foto's en video heel goed vastleggen wat er allemaal aanwezig is en in welke toestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:49
Als het een commerciële toko is, heb ik geen idee.

Als je via de woningcorporatie huurt, dus sociaal, mag je best eisen stellen. Tegenhouden lukt niet, want dan komt uitzetting om de hoek kijken via de rechter, maar goede afspraken maken over het hoe, wat, wanneer en waarom is gewoon je recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Het is dus 7 dagen werk aan jouw huis. Maar dat wil niet zeggen dat ze binnen 7 dagen het blok doen. Waarschijnlijk heb je eerst een paar dagen slopers in huis. Dan een paar dagen waarin de nieuwe kozijnen worden geplaatst, en daarna nog een paar dagen voor de afwerking (stuc en timmer werk).
Het liefst beginnen ze dan bij het eerste huis in het blok. En na 2 dagen gaan de slopers door naar huis 2 en beginnen de bouwers in huis 1. enz.

Waarschijnlijk kan de bouwer prima de volgorde aanpassen. Jouw huis als eerste doen, of juist als laatste.

Alternatief: Als je zorgt dat je je waardevolle spullen tijdens je vakantie ergens anders kan opslaan. Dan heb je geen last van een huis dat 1,5 week vrijwel onbewoonbaar is. Of iig de dagen dat je geen kozijnen hebt. De aannemer is sowieso aansprakelijk voor schade of vermissing in zo'n situatie. Je moet alleen goed zorgen dat je de situatie voordat je op vakantie gaat goed vastlegt. Maar dat is bij zo'n grote verbouwing sowieso een goed idee. Zal niet de eerste keer zijn dat er tijdens de bouw schade ontstaat die de bouwer vervolgens ontkent.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
T_knoop schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:20:
Geen advies, maar hier in de buurt is recentelijk ook een renovatieproject gedaan door een woningcorporatie. Dat leidde tot de volgende krantenartikelen:

https://www.tubantia.nl/h...-gevonden-wordt~aa912909/
https://www.tubantia.nl/h...jn-spullen-maar~aba8a1e3/
https://www.tubantia.nl/h...et-de-professor~a61747a5/

Misschien dat je met de woningcorporatie af kan spreken dat ze expliciet verantwoordelijk zijn voor al jullie bezittingen als ze in jullie afwezigheid de sleutel beheren? En dan met foto's en video heel goed vastleggen wat er allemaal aanwezig is en in welke toestand?
Dat is dus precies waar we bang voor zijn.
RocketKoen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:44:
Het is dus 7 dagen werk aan jouw huis. Maar dat wil niet zeggen dat ze binnen 7 dagen het blok doen. Waarschijnlijk heb je eerst een paar dagen slopers in huis. Dan een paar dagen waarin de nieuwe kozijnen worden geplaatst, en daarna nog een paar dagen voor de afwerking (stuc en timmer werk).
Het liefst beginnen ze dan bij het eerste huis in het blok. En na 2 dagen gaan de slopers door naar huis 2 en beginnen de bouwers in huis 1. enz.

Waarschijnlijk kan de bouwer prima de volgorde aanpassen. Jouw huis als eerste doen, of juist als laatste.

Alternatief: Als je zorgt dat je je waardevolle spullen tijdens je vakantie ergens anders kan opslaan. Dan heb je geen last van een huis dat 1,5 week vrijwel onbewoonbaar is. Of iig de dagen dat je geen kozijnen hebt. De aannemer is sowieso aansprakelijk voor schade of vermissing in zo'n situatie. Je moet alleen goed zorgen dat je de situatie voordat je op vakantie gaat goed vastlegt. Maar dat is bij zo'n grote verbouwing sowieso een goed idee. Zal niet de eerste keer zijn dat er tijdens de bouw schade ontstaat die de bouwer vervolgens ontkent.
Klopt, dat was onze eerste gedachte, maar er wordt aangegeven dat er geen ruimte zit in de planning om huizen om te ruilen.
Waardevolle spullen weghalen is wat mij betreft niet voldoende; ik heb een behoorlijke houtwerkplaats naast het huis met zo'n 6000€ aan gereedschap, waaronder machines van >250kg. Ik was niet van plan om er een hele verhuizing van te maken alleen omdat de aannemer niet zo goed kan plannen.
Daarnaast zou ik een dergelijke vastlegging idd sowieso al doen (en laten aftekenen) zodat er geen discussie komt als er bijv een beschadiging aan de tv wordt veroorzaakt.

Probleem met het afgeven van sleutels is ook dat de inboedel niks vergoed als er iets wordt gestolen.

Ik ben dus nog op zoek in hoeverre ik in mijn recht sta om deze planning te weigeren. Ik weiger de toegang tot de woning voor de verbouwingen niet, ik weiger alleen de specifieke timing ervan. Na wat Google werk kan ik alleen regels vinden over het wel of geen toegang verlenen (waarbij huurders dan meestal tegen de hele verbouwing zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 09:25

Tys

Probeer vooral mee te denken in plaats van te weigeren. Maak een afspraak, bekijk de planning samen, regel dat er een bekende van jullie in huis is of richt een camera op de ruimte waar de kostbare zaken liggen. Bel je woonverzekering hoe die erin staan als je de sleutel afgeeft aan je verhuurder (niet de klusjesmannen). Voor de rest, heb een beetje vertrouwen in de mens. :)

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:29
Is er een bewonerscommissie? Heeft het verhuurbedrijf met alle huurders contact gehad en is iedereen akkoord gegaan? Wat staat er in het huurcontract omtrent toegang geven i.v.m. renovatie?
Wat meer informatie hierover is wel handig om te weten alvorens advies te geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:59:
[...]

Dat is dus precies waar we bang voor zijn.

[...]

Klopt, dat was onze eerste gedachte, maar er wordt aangegeven dat er geen ruimte zit in de planning om huizen om te ruilen.
Waardevolle spullen weghalen is wat mij betreft niet voldoende; ik heb een behoorlijke houtwerkplaats naast het huis met zo'n 6000€ aan gereedschap, waaronder machines van >250kg. Ik was niet van plan om er een hele verhuizing van te maken alleen omdat de aannemer niet zo goed kan plannen.
Daarnaast zou ik een dergelijke vastlegging idd sowieso al doen (en laten aftekenen) zodat er geen discussie komt als er bijv een beschadiging aan de tv wordt veroorzaakt.

Probleem met het afgeven van sleutels is ook dat de inboedel niks vergoed als er iets wordt gestolen.

Ik ben dus nog op zoek in hoeverre ik in mijn recht sta om deze planning te weigeren. Ik weiger de toegang tot de woning voor de verbouwingen niet, ik weiger alleen de specifieke timing ervan. Na wat Google werk kan ik alleen regels vinden over het wel of geen toegang verlenen (waarbij huurders dan meestal tegen de hele verbouwing zijn).
Je kan de renovatie niet tegenhouden. De verhuurder wint gegarandeerd als ze naar de rechter stappen.

Maar dat duurt waarschijnlijk wel zo lang dat ze de planning alsnog moeten aanpassen. En dan is er wel ineens vanalles mogelijk.

Overigens, gereedschap dat 250kg weegt is natuurlijk ook voor een bouwvakker met plakkerige handjes erg lastig om in d'r overal te stoppen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou zelf toch echt eerst proberen om de vakantie te verschuiven. Dat voorkomt ellende, en een moeilijke verstandhouding met de verhuurder en/of aannemer. Dus niet meteen de hakken in het zand.
Overigens ben ik het geheel eens met het feit dat julle niemand onbeheerd in het huis willen laten; ik ken de verhalen (mijn zus is ook slachtoffer geweest).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:29
Dat het bouwbedrijf zegt dat ze niet kunnen schuiven in de planning snap ik wel. Iedereen komt met eisen en het komt niemand uit, de prijs is al vastgesteld en aanvullende eisen gaan ten koste van de marge/winst. Denk dat je nog de meeste kans maakt als je dit verhaal voorlegt bij de verhuurder of diens vertegenwoordiging en daar je zorgen en bezwaren uit.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Tys schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:11:
Probeer vooral mee te denken in plaats van te weigeren. Maak een afspraak, bekijk de planning samen, regel dat er een bekende van jullie in huis is of richt een camera op de ruimte waar de kostbare zaken liggen. Bel je woonverzekering hoe die erin staan als je de sleutel afgeeft aan je verhuurder (niet de klusjesmannen). Voor de rest, heb een beetje vertrouwen in de mens. :)
Bedankt voor jouw bijdrage (ik ben niet alleen op zoek naar de juridische kant, maar ook naar redelijkheid), maar ik heb genoeg lessen mogen leren om te weten dat vertrouwen verdiend moet worden, niet automatisch gegeven.
Yaksa schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:20:
Is er een bewonerscommissie? Heeft het verhuurbedrijf met alle huurders contact gehad en is iedereen akkoord gegaan? Wat staat er in het huurcontract omtrent toegang geven i.v.m. renovatie?
Wat meer informatie hierover is wel handig om te weten alvorens advies te geven.
Geen huurderscommissie. Er is idd met alle huurders contact geweest (niks aan te merken op hoe dat proces verlopen is, op de planning na) en iig met dan 70% is akkoord gegaan.
Huurcontract is een goede, die duikel ik vanavond even op.
RocketKoen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:20:
[...]
Je kan de renovatie niet tegenhouden. De verhuurder wint gegarandeerd als ze naar de rechter stappen.

Maar dat duurt waarschijnlijk wel zo lang dat ze de planning alsnog moeten aanpassen. En dan is er wel ineens vanalles mogelijk.

Overigens, gereedschap dat 250kg weegt is natuurlijk ook voor een bouwvakker met plakkerige handjes erg lastig om in d'r overal te stoppen.
Als ze genoeg tijd hebben kunnen ze alles meenemen en gereedschap verkoopt makkelijk. Als de verhuurder geen aansprakelijkheid voor missende zaken accepteert en je de sleutel hebt afgegeven heb je niks meer om op terug te vallen (geen inboedel iig).
Nyarlathotep schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:23:
Ik zou zelf toch echt eerst proberen om de vakantie te verschuiven. Dat voorkomt ellende, en een moeilijke verstandhouding met de verhuurder en/of aannemer. Dus niet meteen de hakken in het zand.
Overigens ben ik het geheel eens met het feit dat julle niemand onbeheerd in het huis willen laten; ik ken de verhalen (mijn zus is ook slachtoffer geweest).
Onze vakantiebungelow is niet meer te annuleren. Zelfs al is de bungelow te verplaatsen naar later (=kouder) of vroeger (=duurder) zouden we daar nog geen fan van zijn. Hoe dan ook kost het ons dan geld of vakantiegenot.
Hierbij ga ik dan nog voorbij aan het feit dat onze vakanties op het werk weinig spelingsruimte meer hebben ivm vakanties van collega's.
markje1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:23:
Dat het bouwbedrijf zegt dat ze niet kunnen schuiven in de planning snap ik wel. Iedereen komt met eisen en het komt niemand uit, de prijs is al vastgesteld en aanvullende eisen gaan ten koste van de marge/winst. Denk dat je nog de meeste kans maakt als je dit verhaal voorlegt bij de verhuurder of diens vertegenwoordiging en daar je zorgen en bezwaren uit.
De aannemer is die gang naar de verhuurder nu aan het maken, ik wacht even af wat daaruit komt.

Al met al zit ik er in met de houding 'wie zijn billen brand moet op de blaren zitten'. Aannemer geeft data af die achteraf niet kloppen, als de aannemer het niet voor elkaar krijgt om zijn planning te volgen kan het daarmee niet automatisch ons probleem worden. Probleem laten waar het is en verder afwachten wat de verhuurder doet denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Zohan op 12-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:13
Klinkt alsof je bij mij in de straat/wijk woont. Daar zijn ze nu ook precies met hetzelfde bezig. Een tiental blokken huizen waarvan ze bij de eerste blok in juni zijn begonnen. Bij ons begin juli en de laatste blok is volgens mij pas half september aan de beurt. Dus kan best zijn dat ze in algemene nieuwsbrieven al die tijd aangeven van: "We beginnen in juni", wat in principe ook klopt alleen niet voor jullie blok.

Mocht je inderdaad in dezelfde straat/wijk wonen (vragen kan eventueel via DM) dan wens ik je succes. Bij mij zijn de vollop bezig en er gaat ook van alles mis tijdens de planning. Verkeerde ramen leveren zonder ventilatieroosters waardoor nu waarschijnlijk heel de bouwvakantie de steigers om het huis heen blijven staan waar ze eigenlijk 27 juni afgebroken zouden worden. Want nieuwe ramen inclusief ventilatieroosters zijn besteld maar komen pas na de bouwvak binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
XNL073 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:47:
Klinkt alsof je bij mij in de straat/wijk woont. Daar zijn ze nu ook precies met hetzelfde bezig. Een tiental blokken huizen waarvan ze bij de eerste blok in juni zijn begonnen. Bij ons begin juli en de laatste blok is volgens mij pas half september aan de beurt. Dus kan best zijn dat ze in algemene nieuwsbrieven al die tijd aangeven van: "We beginnen in juni", wat in principe ook klopt alleen niet voor jullie blok.

Mocht je inderdaad in dezelfde straat/wijk wonen (vragen kan eventueel via DM) dan wens ik je succes. Bij mij zijn de vollop bezig en er gaat ook van alles mis tijdens de planning. Verkeerde ramen leveren zonder ventilatieroosters waardoor nu waarschijnlijk heel de bouwvakantie de steigers om het huis heen blijven staan waar ze eigenlijk 27 juni afgebroken zouden worden. Want nieuwe ramen inclusief ventilatieroosters zijn besteld maar komen pas na de bouwvak binnen.
Ik stuur je een DM!
-edit- we blijken inderdaad in dezelfde wijk te wonen :9

Bij ons is er bij een huisbezoek door het vorige verhuurbedrijf (er is tussendoor nog een wissel geweest) echt aangegeven dat het hele project in juni en juli zou plaatsvinden en dat we dan gedurende de zomer mooi alvast opbrengst van de zonnepanelen hadden. Die lopen we nu mis, maar dat vind ik de minste zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:13
Wij hebben trouwens ook bewust gekozen voor een vakantie eind augustus/begin september ivm die verbouwing. Gelukkig komt het bij ons beter uit.

Wellicht kun je aan je buren vragen of ze een oogje in het zeil willen houden of een eventueel familielid welke 1x per dag kan komen kijken? Kan diegene meteen de planten water geven en de tuin sproeien.

Wij hebben er wel voor gekozen om de sleutel af te geven omdat we beide moeten werken dus niet thuis kunnen blijven. Wel aan de buren gevraagd of ze een beetje in de gaten kunnen houden wat er gebeurd.

[ Voor 22% gewijzigd door XNL073 op 12-07-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
1x per dag is ons niet voldoende, plan was dat ik gewoon 2 weken fulltime thuis zou werken.
We gaan zien hoe ver de verhuurder het op de spits gaat drijven. Ik denk niet dat het redelijk en billijk is om te verwachten dat mensen de hele zomer niet op vakantie gaan, zeker niet als er een indicatie is afgegeven wanneer de verbouwingen zouden plaatsvinden.
Alternatief zou zijn geweest dat we nu op vakantie zouden zijn, precies in de periode dat ze verbouwingen plaats zouden vinden. Dat zou nogal onlogisch zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:01:
1x per dag is ons niet voldoende, plan was dat ik gewoon 2 weken fulltime thuis zou werken.
We gaan zien hoe ver de verhuurder het op de spits gaat drijven. Ik denk niet dat het redelijk en billijk is om te verwachten dat mensen de hele zomer niet op vakantie gaan, zeker niet als er een indicatie is afgegeven wanneer de verbouwingen zouden plaatsvinden.
Als het op de spits wordt gedreven is het fulltime aanwezig willen zijn en anders gebeurt er niets net zo onredelijk en billijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Zohan
PolarBear schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Als het op de spits wordt gedreven is het fulltime aanwezig willen zijn en anders gebeurt er niets net zo onredelijk en billijk.
Dus in jouw ogen is het onredelijk dat ik een oogje wil houden op onze spullen? Niet bedoeld om aan te vallen, maar ik probeer echt te begrijpen waarom ik daar zo anders in zit. Wat maakt het onredelijk?
Er zijn toch genoeg nieuwsberichten te vinden (bovenop de eerder genoemde berichten) met voorbeelden van hoe dit soort dingen erg vaak fout gaan.

2,5 jaar geleden is er bij ons ingebroken. We waren een uur weggeweest (19:00-20:00) en toen we terugkwamen was het halve huis leeggetrokken. Alle kastjes en deurtjes open, kasten leeggegooid op de grond. Alle sieraden weg, maar ook veel goedkopere zaken zoals simpele witte shirtjes van de primark, flessen wasmiddel, PS4 games.
Daarna weet je pas hoe moeilijk het is om álles te documenteren en vast te leggen wat je hebt en/of wat er gelegen heeft.
Kun jij zo zonder te kijken van ieder kastje in huis met 100% zekerheid zeggen wat er in zit?

Je gaat gewoon niet zeker weten of er iets weg is als je er niet zelf bij bent en de onrust die ons dat zou geven vind ik het gewoon niet waard. De aannemer durft zelf dit risico ook niet op zich te nemen!
Dan kom je er dus op uit dat een van de belanghebbenden (aannemer of wij) 100% moeten buigen. Aangezien dit probleem niet bij ons is gestart lijkt mij niet dat het redelijk is om dat van ons te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
@The_Zohan
10 kilo goud behalve in de bestek lades, daar zit maar 2 kilo in. :+

Maar zo'n groot project krijgt natuurlijk wel aandacht van de treurwilgen en droeftoeters in onze gemeenschap.

Een box huren of je spullen tijdelijk bij familie stallen?
Zo'n container die je in kunt laden en het bedrijf ergens fatsoenlijk voor je in bewaring neemt?

< Geen idee van de omvang van spullen en kosten voor een dergelijke container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:35
ik zou denk gewoon eieren voor mijn geld kiezen en thuis blijven. Vakantie eventueel verplaatsen naar een periode dat jij/partner nog wel vrij kunnen krijgen van t werk. Wellicht voorleggen op je werk wat er aan de hand is en misschien lukt t daarmee wel om zo een vakantie te veranderen van data.
Voor jou is sleutel afgeven dus geen optie, aftekenen van aannemer over alles wat je heb staan ook niet. Geen broer/zus/familielid die eventueel bij jou thuis een week kan bivakkeren terwijl hij/zij thuiswerkt?
Wellicht heb je een doorlopende reis/annuleringsverzekering en zou je een balletje op kunnen gooien?

Ik vind het trouwens een mooie actie van een verhuurder om zo bezig te zijn om jullie wijken/wijk te verbeteren tegen een relatief lage verhuurprijsverhoging (ook al is t verplicht) internet staat vol met verhalen . met 10 zonnepanelen op je dak ga je zeker meer als 20 euro per maand besparen.
zulke grote projecten is ook echt een ramp voor planning. Als je bestellingen, onderdelen, mensen al maar wat afwijken (en projecten daarvoor ) succes om dan zo goed mogelijk uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dfbt schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:36:
ik zou denk gewoon eieren voor mijn geld kiezen en thuis blijven. Vakantie eventueel verplaatsen naar een periode dat jij/partner nog wel vrij kunnen krijgen van t werk. Wellicht voorleggen op je werk wat er aan de hand is en misschien lukt t daarmee wel om zo een vakantie te veranderen van data.
Voor jou is sleutel afgeven dus geen optie, aftekenen van aannemer over alles wat je heb staan ook niet. Geen broer/zus/familielid die eventueel bij jou thuis een week kan bivakkeren terwijl hij/zij thuiswerkt?
Wellicht heb je een doorlopende reis/annuleringsverzekering en zou je een balletje op kunnen gooien?

Ik vind het trouwens een mooie actie van een verhuurder om zo bezig te zijn om jullie wijken/wijk te verbeteren tegen een relatief lage verhuurprijsverhoging (ook al is t verplicht) internet staat vol met verhalen . met 10 zonnepanelen op je dak ga je zeker meer als 20 euro per maand besparen.
zulke grote projecten is ook echt een ramp voor planning. Als je bestellingen, onderdelen, mensen al maar wat afwijken (en projecten daarvoor ) succes om dan zo goed mogelijk uit te komen.
Hoe groot acht je de kans dat als er een verwijtbare partij is, in dit geval de aannemer, dat de verzekering zal uitkeren?

Ik zou proberen de annuleringskosten van je vakantie bij de verhuurder of aannemer neer te leggen. De dekking van annuleringsverzekeringen is zeer beperkt, ik durf de stelling wel aan dat dit er zeker niet onder valt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:24
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Dus in jouw ogen is het onredelijk dat ik een oogje wil houden op onze spullen? Niet bedoeld om aan te vallen, maar ik probeer echt te begrijpen waarom ik daar zo anders in zit. Wat maakt het onredelijk?
Ik begrijp je wel, maar jij ziet het alleen door je eigen ogen, met jouw "problemen" qua planning, toezicht etc.
De verhuurder heeft op die manier te maken met 20? 30? woningen, en kan geen rekening houden met alle planningsproblemen van die 30 huishoudens. Die planned het , het gaat dan beginnen, en is op een bepaalde datum geeindigd. Aannemer heeft weer mensen geplanned, spullen geplanned die worden geleverd etc..

Voor mij is zo'n proces al 20 jaar geleden dat ik het vanuit de woningbouw meemaakte. We kregen toen wel een leuke overlastvergoeding..

Je kan tegen de wind in plassen, maar de kans is groot dat je nat wordt.

Runs everything...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:31
Klinkt voor mij juist als een buitenkansje om niet in de verbouwrommel en herrie te zitten. Ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:07
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:15:
[...]

De onredelijkheid (als dit beoordeeld zal worden als niet redelijk en billijk) is niet dat je een oogje in het zeil wil houden, dat is natuurlijk in de basis prima (al vraag ik me wel in hoeverre je kan thuis werken in zo'n situatie, heb dit zelf ook eens meegemaakt, en echt fijn vertoeven was het niet), waar mijn inziens de mogelijke onredelijkheid in zit is dat je dan verlangt dat het alleen op een moment kan dat jou 100% goed uitkomt, terwijl zo'n aannemer voor een hele wijk moet plannen, die kan simpelweg verwacht ik, geen rekening houden met iedere eventuele 'eis' van een individuele bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik werk veel voor VVE's en verhuurders met renovatie projecten en de planning die naar bewoners gaat is eigenlijk altijd vrij globaal. startdatum en en indicatie hoe lang werkzaamheden duren. vaak zijn het gevelwerkaamheden en die zijn afhankelijk van het weer, dus indicaties kloppen eigenlijk nooit.

echter voor bewoners inrijpende werkzaamheden badkamer slopen etc zijn juist vrij exact in de planning en hoewel dat echt niet altijd mogelijk is proberen aannemers zich doorgaans wel aan de planning te houden.

persooonlijk vind ik het redelijk laat en slecht gecomuniceerd, maargoed daar kan je weinig aan doen. het belang dat de werkzaamheden op een normale manier door kunnen gaan is in deze belangrijker aangezien dat ook het belang is van de andere bewoners.
Beetje captain hindsight, Maar Gezien hoe het meestal gaat met dergelijk projecten had ik of geen vakantie geboekt of vrede hebben met een sleutel afstaan. en ik denk dat het daar opneer zal komen of de vakantie afzeggen of verde hebben met sleutel afstaan. in een soort gelijke zaak heeft een ananmer die ik ken de anuleringskosten voor een reis opzich genomen omdat ze zelf ook vonden dat de comunicatie niet goed was. maargoed ik denk dat dat pure goodwill is en niet afdwingbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Is dit dan niet hét moment om een huurdersorganisatie of bewonerscommissie op te richten? Daar heb je waarschijnlijk ook na de renovatie voordeel bij.
XNL073 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:47:
Klinkt alsof je bij mij in de straat/wijk woont.
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:50:
[...]
Ik stuur je een DM!
-edit- we blijken inderdaad in dezelfde wijk te wonen :9
Zijn er tenminste 25 woongelegenheden in Nederland die jullie verhuurder verhuurt? Je kunt zo nodig met @XNL073 en een derde huurder aan je verhuurder vragen hoeveel woongelegenheden er in Nederland verhuurd worden op grond van art. 5c Wet op het overleg huurders verhuurder (hierna: Overlegwet).

Een bewonerscommissie en huurdersorganisatie zijn overigens twee verschillende soorten vertegenwoordiging van huurders. De meest nuttige variant van de twee is een huurdersorganisatie zoals een notarieel opgerichte vereniging of stichting. Je hebt dan de meeste rechten en kunt bijvoorbeeld ook een bankrekening openen op naam van de vereniging of stichting om contributie te innen. Uiteraard is een goede penningmeester dan wel belangrijk. Mocht het ooit aankomen op procederen voor wat ook maar, dan kan dat wel met een huurdersorganisatie, maar niet met een bewonerscommissie.

Los daarvan gaat het naar ik begrijp uit je TS ook niet om een wooncomplex (art. 1 lid 1 aanhef en onder c Overlegwet):
een verzameling van ten minste 25 in elkaars nabijheid gelegen woongelegenheden welke financieel, administratief, qua bouwwijze of anderszins een eenheid vormen;
Dus waarschijnlijk kan er in jullie geval alleen een huurdersorganisatie worden opgericht.

Een huurdersorganisatie moet (zoals de naam van de wet aangeeft) de mogelijkheid krijgen om te overleggen met de verhuurder over allerlei onderwerpen. De bestuurders van de huurdersorganisatie moeten ook scholing aangeboden krijgen op kosten van de verhuurder (art. 5e Overlegwet). Maar ook het inwinnen van advies moet door de verhuurder worden bekostigd (art. 7 Overlegwet). Uiteraard alles binnen redelijke grenzen. Wijzigingen in het door de verhuurder gevoerde beleid ten aanzien van de vaststelling van kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter en servicekosten vereisen zelfs instemming van een huurdersorganisatie (art. 5a Overlegwet).

Eigenlijk snap ik niet waarom er niet veel meer huurdersorganisaties zijn in Nederland. Ja, het kost tijd, geld en moeite om een vereniging of stichting bij de notaris op te richten, maar daarna heb je er als huurder denk ik veel aan. Let wel op dat de huurdersorganisatie (of bewonerscommissie) een vertegenwoordiging is van alle huurders. Je kunt als bestuurder niet je eigen belangen ermee gaan afhandelen als het bijvoorbeeld een gebrek aan jouw individuele woning betreft. Maar zijn er meerdere woningen met gebreken, dan kan de huurdersorganisatie dat wel ter sprake brengen. Verder moet je de vereisten in de wet ook goed volgen, want anders ben je alsnog geen huurdersorganisatie. Een rechter toetst bijvoorbeeld de vertegenwoordiging en vereisten in de Overlegwet om na te gaan of de huurdersorganisatie ontvankelijk is als het zou aankomen op procederen.

Hebben jullie er al eens over nagedacht om een huurdersorganisatie op te richten? Kennen jullie de Overlegwet? Lees de Overlegwet vooral artikelsgewijs goed door. Volgens mij heeft de Woonbond er ook een boekje over gemaakt, maar dat moet je zelf even uitzoeken.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou/jullie.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Je kunt niet de hele huisraad in zo'n box kwijt, en je zult erover verbaasd staan hoe vaak zelfs de meest goedkope spullen nog gejat worden.
dfbt schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:36:

Sleutel afgeven is inderdaad geen optie. Vakantie verzetten ook niet (vakantieadres is niet meer te annuleren en verplaatsen geen optie omdat alles vol zit). Een annuleringsverzekering doet hier natuurlijk niks mee. Familie/vrienden al gepolst of ze hier toezicht kunnen houden maar die moeten ook gewoon werken.
Aannemer is ook niet bereid om de volledige verantwoordelijkheid voor missende spullen op zich te nemen.

Ik ben zelf ook blij met de verbouwingsplannen en heb daar ook absoluut geen problemen mee. Waar ik problemen mee heb is dat er eerst juni/juli wordt gecommuniceerd en het vervolgens september wordt.
Op die basis kun je dus geen vakantie boeken, want blijkbaar kunnen ze je agenda voor de hele zomer blokkeren. Als ze in februari hadden aangegeven dat we in september aan de beurt waren, waren we op dit moment op vakantie en was er niks aan de hand.
MacIsCool schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Ik begrijp je wel, maar jij ziet het alleen door je eigen ogen, met jouw "problemen" qua planning, toezicht etc.
De verhuurder heeft op die manier te maken met 20? 30? woningen, en kan geen rekening houden met alle planningsproblemen van die 30 huishoudens. Die planned het , het gaat dan beginnen, en is op een bepaalde datum geeindigd. Aannemer heeft weer mensen geplanned, spullen geplanned die worden geleverd etc..

Voor mij is zo'n proces al 20 jaar geleden dat ik het vanuit de woningbouw meemaakte. We kregen toen wel een leuke overlastvergoeding..

Je kan tegen de wind in plassen, maar de kans is groot dat je nat wordt.
Dennism schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:13:
[...]
De onredelijkheid (als dit beoordeeld zal worden als niet redelijk en billijk) is niet dat je een oogje in het zeil wil houden, dat is natuurlijk in de basis prima (al vraag ik me wel in hoeverre je kan thuis werken in zo'n situatie, heb dit zelf ook eens meegemaakt, en echt fijn vertoeven was het niet), waar mijn inziens de mogelijke onredelijkheid in zit is dat je dan verlangt dat het alleen op een moment kan dat jou 100% goed uitkomt, terwijl zo'n aannemer voor een hele wijk moet plannen, die kan simpelweg verwacht ik, geen rekening houden met iedere eventuele 'eis' van een individuele bewoner.
Ik denk dat het nog wel meer woningen dan dat zijn. Alle begrip voor dat een planning gevolgd moet worden, maar als die planning dan behoorlijk last minute gecommuniceerd wordt kan er niet verwacht worden dat iedereen dan alles om kan gooien lijkt mij. Als dit in februari was gecommuniceerd was er niks aan de hand geweest.
De grote fout lijkt mij de last minute planning cq communicatie daarover, en die kan niet in mijn schoenen geschoven worden.
twain4me schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:41:
ik werk veel voor VVE's en verhuurders met renovatie projecten en de planning die naar bewoners gaat is eigenlijk altijd vrij globaal. startdatum en en indicatie hoe lang werkzaamheden duren. vaak zijn het gevelwerkaamheden en die zijn afhankelijk van het weer, dus indicaties kloppen eigenlijk nooit.

echter voor bewoners inrijpende werkzaamheden badkamer slopen etc zijn juist vrij exact in de planning en hoewel dat echt niet altijd mogelijk is proberen aannemers zich doorgaans wel aan de planning te houden.

persooonlijk vind ik het redelijk laat en slecht gecomuniceerd, maargoed daar kan je weinig aan doen. het belang dat de werkzaamheden op een normale manier door kunnen gaan is in deze belangrijker aangezien dat ook het belang is van de andere bewoners.
Beetje captain hindsight, Maar Gezien hoe het meestal gaat met dergelijk projecten had ik of geen vakantie geboekt of vrede hebben met een sleutel afstaan. en ik denk dat het daar opneer zal komen of de vakantie afzeggen of verde hebben met sleutel afstaan. in een soort gelijke zaak heeft een ananmer die ik ken de anuleringskosten voor een reis opzich genomen omdat ze zelf ook vonden dat de comunicatie niet goed was. maargoed ik denk dat dat pure goodwill is en niet afdwingbaar.
Ik betwist dat het belang van het op de geplande manier doorgaan boven mijn plannen gaat.
Het is niet alsof dat de werkzaamheden aan de andere huizen technisch gezien gekoppeld móeten zijn aan de werkzaamheden in ons huis (op de steigers m.b.t. de zonnepanelen na, waar ik dus ook flexibel in probeer te zijn). Als er op tijd en vooral met de juiste informatie was gecommuniceerd, en niet zo belachelijk kort vantevoren, was dit hele probleem er niet geweest. M.i. ligt de fout en de gevolgen dan ook bij de aannemer en kan er niet van mij verwacht worden dat ik moet accepteren dat vreemden een sleutel moeten krijgen cq ik mijn vakantie van een paar duizend euro letterlijk kan afschrijven.
Bedankt voor die info! Ik denk dat er niet zo veel van die huurdersorganisaties bestaan omdat iemand er het initiatief voor moet nemen, er een beetje in thuis moet zijn en er tijd in wil steken. Om diezelfde redenen zie ik mezelf dit ook niet opstarten vrees ik.

Iedereen bedankt voor de bijdrages. Ik snap dat anderen er anders in kunnen zitten dan ik wanneer er meer waarde wordt gehecht aan minder overlast of als er minder waarde wordt gehecht aan het niet zonder begeleiding in huis hebben van vreemden, maar dat gaat hier dus niet op.

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar het antwoord op mijn originele vraag m.b.t. de juridische kant: Ja, ik moet meewerken aan een verbouwing zoals deze, maar in hoeverre ben ik juridisch verplicht dit te doen bij zo'n gebrekkige cq late communicatie? Ik ben niet van plan om te buigen, dus zal dan afwachten wat de (evt juridische) gevolgen zullen worden. Hoop dat iemand me hierbij van wat juridische achtergrond kan voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

Ik zou zelf voorstellen om op hun kosten je vakantie te verplaatsen. Dan hebben zij wat ze willen, en jullie ook. Kost hun geld, scheelt iedereen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:55
Ergens zou ik zelf gewoonweg aangeven aan jouw verhuurder en aannemer dat dat niet past voor je, en wanneer het wat jou betreft wel kan. Laat ze het verder maar uitzoeken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iets heel anders, schoonouders/ouders/omas die een tijdens de werkzaamheden in jouw huis wonen?

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 15-07-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Dieven gaan alleen voor het kleine spul van waarde dat ze heel snel in hun busje kunnen doen, niemand gaat even een TV kast bijvoorbeeld inladen met 2 man, ook bouwmachine,s van 250kg hoef je geen zorgen te maken die gaat niemand meenemen, handgereedschap zoals boormachine,s decopeerzag whatever zou wel weer kunnen.

Kan niemand op je huis passen zoals ouders?
btw het is wel verstandig de plekken waar ze bij moeten flink de ruimte te geven en daar de spullen weghalen, een kras of beschadiging is snel aanwezig en het juridisch touwtrekken is een lange weg.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2023 10:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14
Gezien het voor jou is vertraagd, neem ik aan dat het voor meerdere mensen is vertraagd? Hoe reageert de rest erop?
Lijkt mij dat als een hele blok of 2 problemen maakt de aannemer toch in gesprek moet met de opdrachtgever.

Als je daadwerkelijk de enige bent...lijkt mij dat ze jou wel afkopen.
Dan jij even een jaartje niet op vakantie en zij betalen de kosten.

Bedenk wel dit: uiteindelijk hebben alle verduurzamingen meer voordeel voor jou dan voor de verhuurder (die krijgt maar paar tientjes meer en moet zich uitsloven vanwege de regels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:59
Navi schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:35:
Iets heel anders, schoonouders/ouders/omas die een tijdens de werkzaamheden in jouw huis wonen?
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:44:
[...]
Kan niemand op je huis passen zoals ouders?
Lezen is blijkbaar lastig?
The_Zohan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:56:
Familie/vrienden al gepolst of ze hier toezicht kunnen houden maar die moeten ook gewoon werken.
Aannemer is ook niet bereid om de volledige verantwoordelijkheid voor missende spullen op zich te nemen.
---
Ik heb hetzelfde gezeik hier gehad, alleen een verschil is dat ik een koopwoning heb (wel appartement, dus wel VvE). Bij mij ging het 'maar' om schilderen van o.a. de voordeur.
Uiteindelijk is mijn voordeur nog steeds niet geschilderd. Verder geen gezeur over gehad, behalve enorme ruzie met de schilders; uiteindelijk zijn wij als VvE o.a. hierdoor naar andere schilders gegaan.

Ik hoop voor je dat er snel duidelijkheid komt, of dat iemand juridische uitleg kan geven!

[ Voor 37% gewijzigd door Ryur op 17-07-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

Enige tijd geleden heb ik zelf een soortgelijk project van dichtbij meegemaakt, en helaas moet ik TS volledig gelijk geven.
  • Planningen worden vaag gehouden en slecht gedeeld en wat er gedeeld wordt klopt vaak van geen kant. Zaken vinden vaak maanden later plaats dan aangekondigd. Ook als je volledig meewerkt valt daar niet op te plannen. Bij dit project hadden het bestellen van basale zaken als ramen totaal niet op orde, met een uitloop van bijna een half jaar tot gevolg.
  • Zelfs als je erkent dat een dergelijk grootschalig project veel bewegende delen kent en dat waar gehakt wordt spaanders vallen, lijken planners en uitvoerders geen enkele moeite te doen om bewoners te ontzien. Iedereen die ook maar iets probeert te overleggen wordt als lastige zeurpiet behandeld. Ook waar met weinig moeite een betere oplossing te regelen valt is daar weinig tot geen interesse in.
  • Er is geen besef van veiligheid, en daar wordt ook geen verantwoordelijkheid voor genomen. Werklui laten de deuren naar de buitenwereld en de voordeuren de hele dag openstaan, ook als men elders bezig is of er geschaft wordt. Ook hier worden bewoners bij opmerkingen of het sluiten van een deur als obstakel behandeld, en staat het spul na 10 minuten weer open. Vanwege het tekort aan mensen liepen er allerlei willekeurige onderaannemers en beunhazen rond. Het toezicht en controle zijn echt nihil.
Bij dit project kon ik zo de hele bos met alle sleutels pakken, want die liet men structureel in een willekeurige voordeur zitten. Iemand met kwaad in de zin had zonder dat iemand het zou merken even naar de sleutelboer kunnen lopen, en had in het jaar erna rustig woning na woning kunnen afwerken.

Dat je als bewoner wel een beetje moet meewerken, en dat jij niet de hoofdrolspeler in het verhaal bent ligt voor de hand, maar dat betekent tegelijk niet dat je jij de gebrekkige planning maar moet oplossen. Het is best een uitdaging om een dergelijk project te coördineren, dat is uiteindelijk toch echt het probleem van de planners en uitvoerders. Dat op het bordje van de bewoners leggen is niet correct. TS heeft echt best wat moeite gedaan om mee te werken, en als de uitvoerder zijn zaakjes niet op orde heeft is het aan de uitvoerder om dat op te lossen. Als het project langer dan die drie weken duurt zou daar echt wel een mouw aan te passen moeten zijn, maar dan moet je wel willen.
Dennism schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:13:
Dat is het omkeren van de zaak. TS wil helemaal niet dat de werkzaamheden gebeuren op een moment dat het hem 100% uitkomt. TS wil alleen dat de werkzaamheden niet plaatsvinden in net die paar werken dat hij op vakantie is, nadat hij vooraf al zijn planning zo ingericht heeft dat dit niet het geval zou zijn, en nadat de uitvoerder vooraf alvast alle verantwoordelijkheid voor schade of problemen van de hand heeft gewezen.TS daarmee als lastige partij aanwijzen is wel heel erg wrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Als ik TS had geweest en veel waarde zou hechten aan mijn woning / geen sleutel willen afgeven, dan had ik geen vakantie geboekt. Waarom niet gewacht op de definitieve planning?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

@The_Zohan heb je inmiddels al weer eens contact gehad?
c-nan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:55:
Als ik TS had geweest en veel waarde zou hechten aan mijn woning / geen sleutel willen afgeven, dan had ik geen vakantie geboekt. Waarom niet gewacht op de definitieve planning?
Dat is toch niet realistisch? Los van dat de ervaring met dit soort projecten leert dat ook bij een "definitieve" planning data nog alle kanten op gaan, komen ze nu anderhalve maand van tevoren en terwijl het vakantieseizoen in volle gang is met een meer specifieke datum. Dat betekent dat alles al volgeboekt is, en bij veel werkgevers is dat ook erg kortdag. Dikke kans dat het rooster allang gemaakt.

Je kunt toch moeilijk verwachten dat mensen hun agenda een half jaar of meer vrijhouden omdat een partij die niets als dit soort projecten doet de planning niet eens globaal op orde krijgt. Ze hadden ook gewoon een grotere bandbreedte kunnen aangeven, of eerder, of duidelijker kunnen aangeven hoe en wat, maar dat heeft men niet gedaan. Men heeft meerdere kansen gehad om deze situatie te voorkomen, maar dat niet gedaan.

Het resultaat is dat ze dus een paar steigers op een ander moment moeten opbouwen, of hoe ze het ook oplossen. Dat is iets minder elegant, maar niet onoverkomelijk. Ze maken zich er nu echter makkelijk vanaf door van hun probleem het probleem van TS te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Zohan
Update:
Na een goed gesprek met de opzichter van het project (die iedere dag hier in de wijk aanwezig is) toch tot een afspraak kunnen komen. We hadden een goed gevoel bij deze persoon.
- Hij krijgt de sleutel en mag deze niet uit handen geven. Boete van 500€ per overtreding indien we op de camera's een vreemde met onze sleutel zien. Hij is ook verantwoordelijk dat de woning savonds goed afgesloten is.
- Hij maakt van onze eettafel zijn tijdelijke kantoor voor de periode dat we weg zijn. Hierdoor is hij zo veel mogelijk hier in huis en kan dan de boel in de gaten houden.
- We maken een uitgebreide lijst van zaken. Hij tekent ervoor (op persoonlijke titel) dat hij aansprakelijk is voor de vervangingswaarde van alles wat er achteraf zou missen.
- Dure vervoerbare zaken zullen we tijdelijk elders stallen.

Het is niet helemaal wat we voor ogen hadden, maar we wilden de verbeteringen ook graag en de stress en frustratie die een verdere confrontatie zou opleveren zou niet bijdragen aan onze vakantieontspanning :)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Zohan op 26-07-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
The_Zohan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:25:
Update:
Na een goed gesprek met de opzichter van het project (die iedere dag hier in de wijk aanwezig is) toch tot een afspraak kunnen komen. We hadden een goed gevoel bij deze persoon.
- Hij krijgt de sleutel en mag deze niet uit handen geven. Boete van 500€ per overtreding indien we op de camera's een vreemde met onze sleutel zien. Hij is ook verantwoordelijk dat de woning savonds goed afgesloten is.
- Hij maakt van onze eettafel zijn tijdelijke kantoor voor de periode dat we weg zijn. Hierdoor is hij zo veel mogelijk hier in huis en kan dan de boel in de gaten houden.
- We maken een uitgebreide lijst van zaken. Hij tekent ervoor (op persoonlijke titel) dat hij aansprakelijk is voor de vervangingswaarde van alles wat er achteraf zou missen.

Het is niet helemaal wat we voor ogen hadden, maar we wilden de verbeteringen ook graag en de stress en frustratie die een verdere confrontatie zou opleveren zou niet bijdragen aan onze vakantieontspanning :)
Mooi opgelost.

En die aannemer heeft ook weer een mooi verhaal voor tijdens een verjaardagsfeestje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:01

mwa

Vrienden of een familielid in je woning voor 2 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:27
The_Zohan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:25:
Update:

Wat een mooie pragmatische oplossing om jullie huis tijdelijk als kantoor te gebruiken. Ik zou wat extra lekkere koffie voor de beste man inslaan :9 .

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Pagina: 1